G force או כוח ג'י בעברית

Roots Reggae

New member
G force או כוח ג'י בעברית

ניסיתי למצוא לבד תשובה, באמת, ללא הצלחה לצערי.
השאלה היא - מבחינה מדעית מי מתמודד עם כוח ג'י יותר טוב, גברים או נשים? כמובן ככלל

תודה מראש :)
 

trilliane

Well-known member
מנהל
בעברית זהו כוח המשיכה/הכבידה / תאוצת הכובד

בנפילה חופשית מדובר בכ-9.8 מטר לשנייה (g) ולמיטב ידיעתי שני המינים מתמודדים איתה באופן זהה...


אם כוונתך לתאוצה של מטוס, זו פשוט תאוצה רגילה (a) שלפעמים טורחים לציין אותה בכפולות של g לצורך נוחות והשוואה (לכוח הכבידה הרגיל). אם לא, אנא חדד את השאלה.
 

Roots Reggae

New member
חידוד

כוח ג'י זה אותו כוח שמופעל על טייסי קרב למשל (אם יצא לך לראות תמונה של טייס מוזג כוס מים בעודו הפוך), אסטרונאוטים, נהגי מרוצים... הגורם העיקרי לזה שאת לא יושבת בנעימים ברכבת הרים בלונה פארק
 

trilliane

Well-known member
מנהל
זה לא "אותו כוח", זו פשוט תאוצה (שאפשר למדוד אותה ביחידות g)

כוח g הוא תאוצת הכבידה של כדוה"א, כאמור (מבחינה פיזיקלית כבידה שקולה לתאוצה, ומבחינת גוף האדם זו אותה תחושה). אתה מתייחס לתאוצה של כלי רכב מהירים (מכוניות מירוץ, מטוסים, חלליות). מבחינת משוואות פיזיקליות, תאוצה היא תאוצה (מסמנים בד"כ במשתנה a); אבל בניגוד לכדוה"א שהתאוצה שלו קבועה (ליתר דיוק היא משתנה עם הגובה, אבל זה לא כ"כ רלוונטי לדיון הזה) ולכן קיבלה אות קבועה משלה (g) תאוצה של כלי רכב משתנה, כידוע. במהירויות גבוהות אפשר למדוד תאוצה כזאת בכפולות של g לצורך הנוחות וההשוואה, כאמור. במילים אחרות, אם התאוצה של כלי הרכב היא כ-20 מטר לשנייה, אפשר לומר שהיא 2g כי g=9.8 מטר לשנייה (בקירוב; ופעמים רבות מעגלים ל-10 לצורך נוחות החישוב).

אם כך השאלה שלך מי מבין המינים מסוגל לספוג/לסבול תאוצה גבוהה יותר?
לא יודעת אם נערכו ניסויים כאלה (ורוב נהגי המרוצים והטייסים הם כמובן גברים) אבל הייתי מתחילה מחיפוש מה הופך אדם ל"עמיד" יותר לתאוצה גבוהה (כושר?) ומזה אולי אפשר להסיק מסקנות.
 

Roots Reggae

New member
מצוין

כן, אז הבנת את כוונתי.
לדעתי הלא מדעית בעליל, וגם לפי מה שכתבת פה, אמורה להיות השפעה ישירה בין כל זה לבין משקל/גובה/מסה של כל דבר. בגלל שאין לי מושג בפיסיקה ואני לא יודע אם ההשפעה היא לטובה או לרעה (נניח לאדם כבד). אבל אם אכן יש קשר בין G למסה, אמורים להיות איזשהם הבדלים. האמת שבעולם מתוקן אפשר היה להסיק שגברים מתמודדים עם זה טוב יותר, כי כל בעלי התפקידים הנ"ל גברים. אבל בטוח יש שם גם פוליטיקה...
 

trilliane

Well-known member
מנהל
הכוח מופעל על מסה גדולה יותר גדול יותר אך בהתאמה קשה יותר

להזיז אותה ולכן צריך להפעיל עליה כוח גדול יותר (מה שצורך יותר אנרגיה, כלומר יותר דלק) אבל בסופו של דבר המהירות המתקבלת זהה. בניסוי מפורסם (לפחות תאורטית) המשויך לגלילאו גליליי הוא הפיל ממגדל פיזה קליע (או אבן?) ופגז תותח ושניהם הגיעו לקרקע בו"ז.

גובה לא אמור להיות רלוונטי כי התאוצה אינה בכיוון הראש או הרגליים. טייסים ונהגים עושים זאת בישיבה בזמן שהרכב נע קדימה (כלומר הגב שלהם נמעך למושב) ואסטרונאוטים ממריאים בשכיבה (כי בעמידה הגוף לא יוכל לספוג כוח כזה וגם כי בתאוצות גבוהות עלולים לפעמים גם לאבד את ההכרה לזמן מה).

מה שנראה לי (אולי) רלוונטי הוא דווקא מצב הגוף, כלומר חוזק השרירים והשלד. תאוצה גבוהה עלולה לפגוע בזרימת הדם, למעוך את הגוף, לגרום קשיי נשימה (קשה לנפח את הריאות) ועוד.

מגיגול בסיסי מצאתי כתבה באנגלית שאולי תעזור לך:
High Acceleration and the Human Body
ויש גם ערך בוויקיפדיה האנגלית:
https://en.wikipedia.org/wiki/G-force
 

nox120

New member
תיקון קטן: תאוצה נמדדת במרחק לזמן בריבוע, כלומר g=9.8 מ/ש^2

היחידה מטר לשניה היא יחידת מהירות.
 
למעלה