תחליפי פרופסיה

תחליפי פרופסיה

הגעתי היום לבית המרקחת
הרוקח הציע לי תחליף לפרוספיה שרציתי לקנות:
1) פינסטרייד (טבע)
2) פרואבניר
3) פרופסיה

האם באמת אין הבדל בין התרופות הנ״ל (פרט למחיר). יש עדיפות מחקרית לאחד מהן?
 
קרם שיזוף בניו זילנד

שאלתי גם בפורום עור

אני מתכנן לטוס לניו זילנד באמצע נובמבר.
היום הייתי בהרצאה מסבירה על המדינה
ונאמר לנו שבגלל שיש חור באוזון מעל ניו זילנד, השמש שורפת את העור במיוחד.
עוד נאמר לקנות קרם שיזוף בניו זילנד ולא בארץ.
האם יש הגיון בדבר? אם אני קונה קרם שיזוף עם מסנן קרינה בדרגה 50
זו אמת מידה אונברסלית. לא? כלומר מה יהיה טוב יותר בקרם שיזוף שם על פני זה שאני מביא מהארץ?
אגב- בהקשר הזה יש עדיפות על קרם לעומת ספריי? כי אני אוהב להמרח בספריי בלי ריח אבל מפחיד אותי הסיפורים על השמש בניו זילנד
 

trilliane

Well-known member
מנהל
מסנן קרינה שעומד בתקנים הוא מסנן קרינה שעומד בתקנים

מה זה משנה היכן קונים אותו? קנה תכשיר בעל מקדם הגנה גבוה (אפשר גם פחות מ-50 בד"כ 34 מספיק) מחברה מוכרת, זה די והותר. לדעתי היתרון היחיד בקנייה שם הוא שלא צריך לסחוב במזוודה (ולחשוש שיישפך/ילכלך וכו') בהנחה שהמחיר שם דומה או זול יותר.
&nbsp
לגבי תרסיס מול קרם – בחירה אישית שלך. חשוב רק לא לפספס אזורים חשופים לשמש, לתת לתכשיר זמן להיספג (לא להימרח ומיד לצאת לשמש), לחדש את ההגנה במהלך חשיפה ממושכת (בעיקר אם מזיעים או נמצאים במים) וכמובן, להיזהר לא להתיז לעיניים.
&nbsp
לסיום, להלן המלצות האגודה למלחמה בסרטן:
http://www.cancer.org.il/template/default.aspx?PageId=6747
 

SicTransit

Active member
יש אפשרות תיאורטית שאת טועה

אני לא טוען שאלה עובדות, אבל אם החור באוזון גורם לשינוי בספקטרום של הקרניים שמגיעות לגובה פני הים (לדוגמא: אם האוזון בולע יותר UVB מאשר UVA או להיפך) הרי שבחוף הרצליה ובחוף מאטאיי הרכב קרם ההגנה האופטימלי שונה מבחינת היחס בין מסנני ה UVB ל UVA שהוא מכיל.

לכן הייתי מקבל את עצתו של ברזילי.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
זו תמיד אפשרות, אבל מה הטעם בהפרחת ספקולציות והשערות באוויר?

במקום לשער שאולי מישהו טועה (ואללה?
), אפשר לחפש את העובדות. למשל:

1. מבין קרני ה-UV השונות, חודרות מבין לשכבות אלה כמות רבה של UVA, כמות קטנה פי 100 של UVB וכמות אפסית של UVC.
2. העור רגיש פחות לקרינת UVA לכן היא נחשבת לפחות מזיקה מהשלוש.
3. שכבת האוזון אינה בולמת אותה כל כך, היא קיימת בכמויות גדולות.
4. מקדם ההגנה במסנני קרינה מתייחס אך ורק ל-UVB.
https://he.wikipedia.org/wiki/על-סגול

כאן, דבריו של ד"ר זיאד קיזיל, מרצה בכיר במחלקה להנדסה כימית בשנקר:
מקדמי הגנה, גם אם אתם מקפידים להיעזר בהם, התגלו כבלתי מספקים, טוען ד"ר קיזיל. "עד היום התייחסנו לסוג השני של הקרניים (UVB) ומסנני הקרינה תוכננו לבלום בעיקר אותן", הוא אומר. "הערך של ה- SPF מתייחס לסוג השני של הקרניים. אם, למשל, כתוב על מסנן קרינה SPF, זה אומר שאם בדרך כלל אתה נשרף בשמש תוך חמש דקות, כעת זה יקרה כעבור פי 15 זמן, כלומר אחרי 75 דקות. אבל מהי השריפה הזאת? מהי האדמומיות? זו הרי כווייה קלה. עד שהיא מופיעה, כבר נגרם נזק בלתי נראה לעור, שאולי לא מתבטא חיצונית אבל מצטבר".

לרוב מסנני הקרינה יש בעיה של יעילות, יציבות ואמינות. ראשית, גם כשהמוצר יעיל, לאף אחד אין מושג כמה קרם הגנה צריך למרוח. השכבה שאנשים מורחים על העור מגוחכת, מחצית ממה שצריך במקרה הטוב. על האריזות אין הוראות שמפרטות כמה צריך למרוח. הכמות הנכונה היא 2 מ"ג לסמ"ר, אבל אנשים לא יודעים את זה, וגם אם הם יידעו, הם בטח לא יתחילו לעשות חישובים.

"שנית, ברגע שהמסננים באים במגע עם זיעה, מים וחול הם מאבדים את כושר הספיגה שלהם. ושלישית, מסנני הקרינה יעילים בקרינת UVB בלבד, וגם זה באופן חלקי. 3% מהקרניים האלה עוברות, וזו המון אנרגיה שעוברת וגורמת לתופעות לוואי, כולל התפתחות של סרטן העור.

מבחינה כימית, חוסמי קרינה הם מולקולות. יש מולקולות שיודעות לבלוע סוג מסוים של קרינה ואחרות בולעות סוג שונה. המולקולות במסננים הידועים לנו יודעות לבלוע רק חלק מהקרינה. כל המחקרים והפיתוחים התייחסו לבלימת קרני UVB , כי הן יותר אנרגטיות ויותר מזיקות, אבל לאחרונה הבנו שגם קרינה פחות אנרגטית מסוכנת. אנחנו אמנם לא מרגישים את הפגיעה שלה, אין סימנים קליניים חיצוניים, אבל הנזק יכול להופיע בשלב מאוחר של החיים ובדורות הבאים".

"המחקר לא מאפשר לי לשחרר את שמות המוצרים, אלא להרתיע מפני האמון המלא בהם. אני יכול רק להגיד שמבין כל המוצרים דווקא התעשייה הישראלית נמצאת במקום טוב מאוד. את השאר לא הייתי מציע לקנות".
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-3253807,00.html

וגם בוויקיפדיה האנגלית:
The SPF is an imperfect measure of skin damage because invisible damage and skin aging are also caused by ultraviolet type A (UVA, wavelengths 315–400 or 320–400 nm), which does not primarily cause reddening or pain. Conventional sunscreen blocks very little UVA radiation relative to the nominal SPF; broad-spectrum sunscreens are designed to protect against both UVB and UVA.[31][32][33] According to a 2004 study, UVA also causes DNA damage to cells deep within the skin, increasing the risk of malignant melanomas.[34] Even some products labeled "broad-spectrum UVA/UVB protection" have not always provided good protection against UVA rays.[35] Titanium dioxide probably gives good protection, but does not completely cover the UVA spectrum, as early 2000s research suggests that zinc oxide is superior to titanium dioxide at wavelengths 340–380 nm.[36]
https://en.wikipedia.org/wiki/Sunscreen#Measurements_of_protection

בשורה התחתונה, מסנן הקרינה האופטימלי הוא כזה שמסנן את כל סוגי הקרינה בצורה טובה, לא משנה היכן אתה נמצא ולא משנה באיזה חלק של העולם אתה קונה אותו (בפרט שיש דבר כזה שנקרא "יבוא", אתה יודע...
) וגם בישראל עדיף להשתמש במסנן יעיל וכזה שחוסם את כל סוגי הקרינה, במידת האפשר. הבעיה שלא תמיד תדע מה באמת טוב ויעיל, וכאמור, גם בין אלה שמתיימרים לסנן UVA לא בטוח שהם באמת עושים זאת...

אם הוא קיבל המלצה על מסנן מסוים, שיקנה אותו. באופן אישי לא הייתי טורחת להביא איתי בתיק מוצר שסתם תופס נפח ומשקל אם אני יכולה לקנות אותו ביעד (וזה לא יעלה לי יותר, או הרבה יותר). אבל לפי מה שקראתי לתכשירים שנמכרים בישראל אין במה להתבייש, למיטב ידיעתי, ועצתו של ברזיליי אינה נכונה בהכרח. ברוב המקרים התכשירים שנמכרים בעולם מיוצרים ע"י אותן חברות גדולות ו/או לפי אותם עקרונות, פשוט משווקים תחת מותגים שונים (ולא פעם בהתאם לרגולציות שונות, מוצדקות יותר או פחות), וזה לא באמת משנה היכן אתה קונה. לדוגמה, דיפירון [אופטלגין וכיו"ב] אסור לשיווק בארה"ב אך נמכר בישראל ללא מרשם; האם פירוש הדבר שהוא פחות מתאים יותר לישראלים ופחות לאמריקנים? לא... זה בגלל הרגולציה של ה-FDA (שקיבלו החלטה שונה מזו של משרד הבריאות הישראלי).
 

SicTransit

Active member
מה הטעם

הטעם הוא שבמקום לעשות דוקטורט בנושא מוטב לקנות את קרם השיזוף במדינת היעד. הטעם הוא שבמקום לדבר על "רוב המקרים" אפשר למנוע גם את אותו "מיעוט מקרים" שאינו נכלל באותו רוב.
&nbsp
השאלה, להזכירך, לא היתה מה הבעיות בסיווג ה SPF המקובל וגם לא האם מוטב להשתמש במסנן קרינה שמסנן את כל סוגי הקרינה, אלא האם ייתכן שהרכב מסנני הקרינה משתנה בהתאם למיקום הגיאוגרפי. האם בעקבות הציטוטים שהבאת את בטוחה שהתשובה על שאלה זאת היא "לא"(1)? לתשומת ליבך: מהבעיות במדידת ה SPF לא נובע שהקרמים הקיימים אינם מסננים קרינת UVA, אלא רק שהסינון הזה לא נמדד ומדווח לצרכנים.
________
(1) נא להתייחס לשאלה כשאלה רטורית. אני, מכל מקום, לא אמשיך לדון בזה.
אבל נא להתייחס לשאלה הזאת כשאלה רטורית
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לא, הטעם הוא לתת מידע ולא השערות באוויר. זה לא פורום מקצועי

שמנוהל ע"י מומחה; כאן כל אחד כותב ע"ס מיטב ידיעותיו, זה נכון גם לגביי. למיטב ידיעתי, הרכב מסנני הקרינה לא משתנה בהתאם למיקום הגאוגרפי, לא מצאתי כל עדות לכך. אני גם לא רואה שום סיבה שזה יהיה נכון, כי כאמור, הצורך בסינון מיטבי של כל סוגי הקרינה קיים גם בישראל.
&nbsp
אם מסנן הקרינה אכן יעיל וטוב ואפשר לסמוך על הצהרותיו שהוא מסנן כך וכך, זה אמור להיות נכון באותה מידה ללא תלות במיקום הגאוגרפי שבו הוא נקנה (וכאמור, רבים מהתכשירים מיוצרים לפי אותם עקרונות, הסכמי ידע, יבוא בין מדינות ועוד). העולם הוא כיום שוק גלובלי קטן, והקהילה המדעית חולקת מידע בין אם אלה חוקרים בניו זילנד או בפלורידה.
&nbsp
ייתכן שבניו זילנד באמת נמכר מותג מסנן קרינה משובח במיוחד שלא נמכר בישראל. אולי; אין לי מושג מה נמכר על המדפים "שם למטה", אבל מדבריך אני מבינה שגם לך לא... במקום לחפש מידע סותר, כתבת ש"אולי אני טועה", אבל לא הבאת כל מידע התומך בדבריך אלא רק השערות ותנאים ש"אם" ו"אולי". ואללה, אולי אני באמת טועה. זה נכון. זה תמיד נכון, ולא רק לגביי. אבל זה חסר טעם ללא שום מידע אחר או ביסוס כלשהו. אתה יותר ממוזמן לחפש מידע ולהציג בפנינו את ממצאיך, בשמחה! אבל סתם לכתוב לגולש בפורום (כולל לי) "יש אפשרות תאורטית שאתה טועה" – מיותר, ואני מבקשת להימנע מכך להבא.
 

ב ר ז י ל י

Active member
מנהל
לא יודע אם יש הבדל או לא, אבל -

מתוך נסיון וידע אישי (בדברים אחרים) - כשמגיעים למדינה שיש בה תרופות/חמרים לטיפול בדברים מסוימים הנפוצים בה - הכי טוב להשתמש במה שמשתמשים שם, זה מותאם לתנאי אותו מקום
 

trilliane

Well-known member
מנהל
כל המוצרים בכתבה קיבלו את תווי התקן המחמירים של אוסטרליה,

ארה"ב וחלקם גם של אירופה. כולם בעלי הגנה מפני קרני UVA-UVB:
http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4375879,00.html
&nbsp
וכפי שכתבתי, אם הם עומדים בתקן, לא אמור להיות הבדל (הרי זה הרעיון בתקן – קביעת סטנדרט אחיד שצריך לעמוד בו). מכיוון שכלקוחות מן השורה אין לנו אפשרות לבדוק עצמאית האם המוצרים אכן עומדים בתקנים בפועל (אבל גם זה נכון כאן או שם) ולא נותר לנו אלא לבחור במותגים בעלי שם מוכר ואמין ולקוות שיש על מי לסמוך.
&nbsp
מניסיון אישי בתור בחורה שנשרפת בקלות, אף מסנן הגנה שקניתי בארץ והשתמשתי בו (כהלכה) בשמש הקיצית לא אכזב אותי (לא נשרפתי). אבל כפי שכבר נכתב, הבעיה היא בד"כ שלא מורחים את המסנן בכמות הנכונה. מצרפת סרטון הדרכה בנושא (יש תרגום, צריך להפעיל את הכתוביות בעברית אם הן לא עולות אוטומטית).
&nbsp
אגב, מתי אתה נוסע לניו זילנד?
אם בזמן הקרוב, כרגע עדיין חורף שם (ובעוד חודש-חודשיים אביב) ולכן השמש בזווית קטנה יותר, חלשה יותר (לא באתרי סקי, שם יש החזרה רבה מהשלג וחובה להימרח היטב).

 

trilliane

Well-known member
מנהל
אני שבה ומזכירה שפורום זה אינו מספק ייעוץ רפואי

בנושאים כאלה מומץ להיוועץ ברוקח או ברופא שלך. אם אתה מעדיף תשובה מפורום, יש בתפוז שלל פורומים בנושאי רפואה, בריאות ותמיכה, ביניהם פורום בנושא רפואת עור המתאים לשאלתך.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
למה צריך עוד לשאול? שאלת בפורום מומחה, המתן לתשובתו

אם היא לא תתקבל או שלא תהיה מרוצה ממנה, שאל מומחה אחר, אבל אין טעם לשאול אנשים שאינם אנשי מקצוע. רוקח הוא הסמכות המקצועית בבית המרקחת, ואם אינך סומך עליו (או לא מוצא רוקח/רופא אחר להתייעץ איתו), בתור התחלה אתה יכול לבקש ממנו שיראה לך את האריזות או להיכנס לאתר משרד הבריאות (או פשוט לחפש בגוגל) את העלונים לצרכן של כל תכשיר, כתוב מה הוא מכיל ותוכל להשוות.
&nbsp
בכל מקרה, גם ללא קשר להתייעצות רפואית, אנא קרא את ההנחיות שבראש הפורום ופעל לפיהן,
 

trilliane

Well-known member
מנהל
משרשור זה נמחקו תגובות; אני מזכירה לכולם לקרוא את הכללים

שבראש הפורום (ואנא לחצו על "המשך" כדי לקרוא את הסוף). חשוב לי לרענן כמה נקודות מהותיות:
&nbsp
א. יש לכתוב לגופו של עניין ולא לגופו של אדם, כלומר כתיבה עניינית בנושא השרשור. ביקורת אישית תימחק.
&nbsp
ב. אנא הקפידו על כתיבה מכובדת ומכבדת, בלי ציניות כלפי השואלים. אם לא בא לכם לענות זה בסדר, אבל אם אתם כבר עונים, עשו זאת בלב חפץ, מתוך רצון לסייע ולא לעקוץ.
&nbsp
ג. בקשה ניהולית פומבית אינה פתיחה של דיון בנושא. ביקורת על ניהול הפורום לגיטימית, אך לא ע"ג הפורום. ניתן לשלוח מסר אישי אליי או לפנות להנהלת הפורומים. אני מבטיחה להתייחס לכל פנייה.
&nbsp
ד. מסרים אישיים בין גולשים נשארים אישיים, מקומם אינו בפורום. גם לא סגירת חשבונות או ליבון רגשות וביקורת אישית, כאמור.
&nbsp
גלישה נעימה!
 
למעלה