מה הצורה היעיל לשנן חומר למבחן?

ספרנו1

New member
מה הצורה היעיל לשנן חומר למבחן?

לפחות לגבי ההתלבטות הנקודתית הבאה:

יש לי סיכום של 50 עמ' שאני צריך לזכור. האם כדאי לי לקרוא אותו מההתחלה ועד הסוף X 3 פמעים, או שכדאי לחזור על כל עמוד 3 פעמים ואז לעבור לעמוד הבא?
יש מחקר שבדק מה יעיל יותר ומביא לספיגה טובה יותר בזיכרון? או שזה אינדבידואלי?
 

trilliane

Well-known member
מנהל
משתנה מאדם לאדם... השאלה מה עובד לך

אני חושבת שבד"כ סיכום עצמי של החומר יכול לעזור, אם יש לך זמן להשקיע ולהכין כזה. מעבר לכך ממליצה להפנות את השאלה לפורומים בנושאי לימודים, למשל פורום סטודנטים (ומזכירה שהפורום הזה לא עוסק בייעוץ לסוגיו).
 

שרי 55510

New member
לימוד חומר למבחן,,

מנסיוני ,לסכם את החומר לעצמך,לאחר התעמקות בקריאתו,
ולאחר מכן לסכם.
ולאחר הסיכום להסביר אותו לחברים:
כשמסבירים למישהו אחר ,הידע נמתחדד ונשמר היטב בזיכרון.
 

RoyceGracie

New member
ממליץ לנסות למצוא מבחנים משנים קודמות

כדי להבין איך יהיה עלייך להציג את החומר במבחן עצמו
 

ספרנו1

New member
תודה למשיבים. השאלה הייתה מאד ממוקדת

ועליה לא קיבלתי מענה, אבל קיבלתי שלל עצות שאולי אאמץ את חלקן.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אם אלה שתי החלופות שלך, לדעתי שלוש פעמים עד הסוף

לא רואה שום טעם בקריאת כל עמוד שלוש פעמים ברצף.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
אין פה "חוסר דיוק" זו רק דעתי האישית. למעשה כתבתי בעצמי

ששיטות הלימוד היעילות משתנות מאדם לאדם בהודעה בראש השרשור.
&nbsp
אני חושבת שאין טעם בקריאת כל עמוד שלוש פעמים ברצף מכיוון שעמוד הוא יחיד מידע שרירותית, כלומר אין בו בהכרח התחלה וסוף של נושא אלא פשוט תחימה כמותית (מה שנכנס בעמוד). כיוון שכך, מוטב לקרוא כל נושא בהקשרו, כחלק מהרצף. כלומר, גם אם יש טעם בקריאה שלוש פעמים רצופות, אין סיבה לקרוא דווקא כל עמוד שלוש פעמים רצופות אלא לקרוא כל תת-נושא שלוש פעמים, זה כבר יותר הגיוני.
 
קיבלתי. דעתך.

לגבי הוצאת הדברים מהקשרם - זה בפירוש עוזר לחלק מהאנשים (מעטים). לכן כתבתי לא מדוייק.
 

trilliane

Well-known member
מנהל
בנקודה הזו כבר לא דעתי אלא ניסיון מקצועי מוכח, זה המקצוע שלי

אני עובדת עם טקסטים, אני מלמדת הבנה והבעה (בין היתר) ומניסיון של שנים אני עומדת מאחורי הדברים: הוצאת הדברים מהקשרם לא עוזרת לזכירה. עד היום עוד לא פגשתי תלמיד שהבין את החומר טוב יותר מחוץ להקשרו. זה אולי נכון אם רוצים לשנן כמו תוכי (ולא ממש עובד כשמדובר בטקסט ארוך) אבל הבנה והפנמה מחייבות הקשר, וברגע שמבינים את החומר ולא רק משננים אותו זוכרים אותו הרבה יותר טוב.
&nbsp
גם אם קיימים מקרים חריגים כאלה (אולי אנשים עם זיכרון צילומי, אבל אז בד"כ לא צריך לקרוא שלוש פעמים, מספיקה פעם אחת...) הם לא הופכים את המידע ל"לא מדויק" (בדיוק כפי שלומר שלבני אדם יש חמש אצבעות בכל כף יד/רגל זה מדויק, אף שיש מקרים חריגים שאנשים נולדים עם מספר שונה). אם מישהו יודע שהוא חריג ויש לו שיטה משלו, סבבה; באמת כל אחד ומה שעובד לו. אבל אם אדם מבקש המלצה, אני לא רואה טעם להמליץ לו על שיטה שתעזור לו בסיכוי קלוש ביותר.
&nbsp
ואני רק רוצה לחדד ולומר שאין שום בעיה בלחלק את הטקסט לנתחים קטנים, להפך; אבל צריך להיות היגיון בחלוקה. חלוקה הגיונית מבוססת על תוכן, על יחידות של משפט, פסקה, נושא, פרק וכו'. לא לחינם טקסטים מחולקים ליחידות האלה, כך בני אדם מבינים טוב יותר את החומר, כשהוא מחולק בצורה הגיונית. אבל דף הוא חלוקה שרירותית שמבוססת על כמות. פעמים רבות משפטים ופסקות נחתכים במעבר מדף לדף, אז מה ההיגיון לעצור באמצע הרצף?
 

trilliane

Well-known member
מנהל
לא, זה לגמרי בתחום הדיון הזה. אנא השאירי לי את הניהול, תודה.

 
אני אוהבת לסכם לעצמי בנקודות את מה שלומדת

ואז ככה החומר נטמע יותר טוב.
&nbsp
בהצלחה
 

arye9

New member
את 50 הדפים אתה סיכמתה?

אם לא, תעשה ותדפיס סיכום נוסף מהחמישים בפעם הראשונה
ללא בדיקת סיכום, תבדוק שזה נכון תשנה מה שצריך
ותעבוד עם הסיכום החדש.

בהצלחה, אריה
 
הדרך הכי יעילה לזכור

בשביל לזכור בקלות אתה צריך שהחומר שאתה זוכר יהיה כמה שיותר משמעותי בשבילך. לא המטרה בשבילה אתה לומד, אלא ממש המילים שאתה קורא.
אנו זוכרים בקלות גדולה יותר חוויות מאשר סיפורים. לכן, צריך להפוך את החומר (בדמיון) לחוויה. ככל שתהיה יותר גרוטסקית ומפחידה היא תיזכר יותר טוב. בנוסף ככל שהחוויה תערב יותר חושים היא תהיה יותר זכירה.
בנוסף, מחקרים מראים שחוויות מפחידות עוזרות לזיכרון להתקבע, (אולי כדאי לצפות בסרט אימה או לעשות קפיצת בנג'י לאחר הלימוד (רצוי במהלך הסרט או הקפיצה לחשוב על חומר הלימוד כדי שהחוויה שתיקלט תהיה חומר הלימוד ולא עלילת הסרט)
לסיום, כדאי לישון הרבה בתקופת הלימודים כי השינה מוכחת כעוזרת בקיבוע זיכרונות.
 

avinoam76

New member
באמת אצל כל אחד אחרת

אבל אצלי תמיד עבד לקרוא פעם-פעמיים את כל החומר במלואו ואחרי זה לנסות ולמקד את כל התוכן לנקודות ולשנן את הנקודות האלה. אחרי לימוד של הנקודות\סיכום, לעבור שוב על כל החומר במלואו וזהו.
אבל לשנן את הפרטים העיקריים והחשובים.
 
יש מחקר, אבל לא בדיוק על מה ששאלת..

המחקרים על זכרון אכן מראים מה שכתבו לך - קריאה היא פעילות פאסיבית של פענוח סמלים לצלילים. לכן - היא לא כ"כ אפקטיבית לזכרון התוכן אותו קוראים.
לכן - כדי להצליח לזכור חומר - עיבוד שלו יעביר את המשקל אל התוכן. לכן - לעבד - בצורת סיכום, הסבר לחברים, יצירת תרשימים, הסתרת הדף ונסיון שליפה של המשפטים שכרגע קראת וכדומה - אלו פעולות שיהיו יעילות יותר כדי לשלוף.
&nbsp
ובכל זאת, לשאלתך, אכן יש אנשים שקל להם יותר לזכור שטף מילולי מאחרים, ולאלה קריאה בלבד (או אפילו הקלה והשמעה או הקראה ע"י שותף) יכולות להועיל יותר מאחרים. אבל במקרים אלו, שהם לא כ"כ נפוצים - יש גם הבדלים בין אנשים ספציפיים, כך שחלקם מצליחים לזכור יותר בצורה של חזרות קצרות על אותו הקטע ומעבר לחלק הבא (הטמעה מהירה ויעילה לטווח קצר) ואחרים דווקא מצליחים לזכור טוב יותר כשחוזרים על הרצף המלא ורק בסיומו קוראים שוב (תהליך המערב יותר מנגנונים של הטמעה לטווח ארוך).
אז, כמו שטריליאן כתבה בכותרת תגובתה הראשונה, השורה התחתונה היא שיש מחקרים אבל רואים בהם שהתשובה לא חד משמעית.
&nbsp
** אגב - אני יודעת שעשאלה ישנה, אבל לטובת מי שעשוי לחפש ולהגיע לשרשור הזה בעתיד (או אולי אם השואל יחזור ..) - היה חשוב לי "לעשות סדר" במידע ולתת מענה שלם ומלא.
 
למעלה