הטיפ היומי: לא קונים דירה לפני הערכת שמאי הבנק

הטיפ היומי: לא קונים דירה לפני הערכת שמאי הבנק


לאחרונה נתקלתי במשרדי במקרה מצער כאשר זוג צעיר הגיע אלי אחרי שחתם על הסכם מכר לרכישת דירה, כאשר הוא התכוון לשלם את רוב התמורה למוכר מכספי המשכנתא שיקבל מהבנק. הבנק אכן אישר אותם כזכאים להלוואה באישור עקרוני לפני שחתמו על ההסכם, אך אחרי שקנו את הדירה השמאי של הבנק העריך את הדירה ב- 150,000 ₪ פחות מהמחיר שקנו אותה ועכשיו הבנק לא מוכן לתת להם את הכסף.
אין להם כסף לשלם למוכר, הם נתבעים על הפרת הסכם ונזקים אחרים, כרגע אין להם דירה והם בסכנה להפסיד אפילו את ההון העצמי שחסכו במשך שנים רבות. בקיצור, ממש לא נעים.

אז מה הטיפ שלי הפעם? אני ממליץ מאוד לכל קוני דירה יד שניה שלוקחים משכנתא לא לחתום על הסכם המכר לפני ששמאי מטעם הבנק ממנו הם לוקחים משכנתא (על פי רשימה שמספק הבנק) יעשה שומה לדירה ויאשר את מחיר התמורה שנקבע במו"מ בין הצדדים.
עניין זה מהותי מאוד שכן השמאי של הבנק לא תמיד מעריך את הדירה במחיר המוסכם על ידי הצדדים וככל שהקונה מבסס את התשלום על משכנתא שנגזרת מערך הנכס (לדוגמא משכנתא בגובה 75% מערך הנכס) אזי ככל ששמאי הבנק מעריך את הנכס נמוך מהמחיר המוסכם, אזי הקונה יקבל פחות כסף מהבנק (שמבסס את מחיר הנכס על פי הערכת שמאי בלבד). לבסוף לא יהיה בידי הקונה מספיק כסף.

 

mikikiki1

New member
בדיוק בדקה ה-90 הספקתי לעצור מישהי מלחתום

בדיוק על זה היא "נפלה"
יש לה הון עצמי של כ-150
מצאה דירה ב-740 והמתווך כמובן כבר אירגן חתימה.
התקשרה סתם ובמקרה עלינו על הנושא הזה.
בקיצורץ השמאי נתן לה 650!!! (90 אלף פחות או במילים אחרות 70 אלף ש"ח פחות במשכנתא)
לא חתמה ואגב הדירה לא נמכרת מהסיבה הזו כבר לכמה שרצו לדברי המוכר.
אגב, יש דרך לעזור לבחורה להשיג 100K?
 

natasha391

New member
תודה רבה=2 שאלות

1-מתי מביאים שמאי פרטי ומה העלות של ביקור שמאי?
2-האם נכון שהבנק תמיד יעריך את שווי הדירה פחות?
 
למעלה