גירושין מעורבים - אכיפת פס"ד באירופה

bs1987

New member
גירושין מעורבים - אכיפת פס"ד באירופה

ערב טוב אילן,

לפני מספר חודשים שיתפתי בהרחבה את סיפורי - גירושין מבת זוג רומניה, נישואין שהתבצעו ברומניה. בשעה טובה ומוצלחת בזכות הליך מתיש ומייגע שנוהל באופן די חד צדדי לפני חודש ניתן פס"ד הקובע כי "הצדדים מגורשים זה מזה" אך למעשה זה הוא רק 51% מהתהליך מכיוון שאנחנו עדין נשואים ברומניה\אירופה.

לאחר בירור מעמיק שלי ושלה מול ביהמ"ש הרומני - כדי לאכוף פס"ד חוץ ברומניה במקרה זה - אכיפת פס"ד ישראלי ברומניה : עליו להיות חלוט. מכיוון ששנינו תומכים בפסיקה ומדובר היה בנישואים קצרים, אין דרישות,חלוקת רכוש או טענות של מי מאיתנו ולכן אין ברצוננו לערער. העניין הוא שברומניה אנו נדרשים להציג את הפס"ד ושיהיה כתוב בו\חתום בדרך כלשהי משהו בסגנון: "פס"ד זה הינו סופי\חלוט ובלתי ניתן לערעור". אציין כי בפסק הדין הישראלי אין פירוט של תקנות הערעור\קביעת זמן וספירת שעון חול להתנגדויות בקשות או ערעורים.

לכן, פניתי למענה הטלפוני של הרשות השופטת פעם ראשונה שם נאמר לי כי הם אינם יודעים מה נהוג, בפעם נוספת שהתקשרתי ושאלתי מה קציבת הזמן להפיכתו לחלוט,אפשר לקבל את זה כתוב על הפס"ד וכו...? בהתחלה לא ידעו לתת תשובות. המשכתי וניסיתי לשאול שאלות מדויקות יותר עד שהתיאשו ואמרו כי "אין באמת חותמת כלשהי שהמזכירות מלבישה כאשר הפס"ד הופך חלוט" "מוטב שתפנה לשופטת ותשאל אותה" .

בנתיים חקרתי וקראתי באינטנרט שבעיניני משפחה היתן לערער למחוזי בטווח של עד 45 ימים ממתן הפסיקה. אחרת תוך 45 יום מהגילוי לצדדים הוא הופך לחלוט(נפלא) באופן אוטומטי אם אף אחד מהצדדים לא יערער.

אין בעיה, תוך 45 ימים הוא אוטמטית הופך לחלוט -אך העניין הוא שאני צריך את זה בכתב ומן הראוי כתוב ע"י השופטת או המזכירות או כל גורם רשמי אחר של ביהמ"ש על העתק של פסק הדין(כמובן אח"כ תרגום נוטריוני ואפוסטיל).

אני מתאר לעצמי שאני לא הראשון שמבקש לאכוף פס"ד ישראלי בחו"ל - מוזר מאד שאני לא מצליח לקבל נתונים חד משמעיים כתובים ממערכת המשפט או לפחות את החוק עצמו כתוב ממקור כלשהו שכך לפחות אוכל להצדיק ולהוכיח לביהמ"ש הרומני מדוע הפס"ד הפך לסופי.... רק בדפים שיווקיים ואתרים של עו"דים מצאתי התיחסות שתוך 45 ימים פס"ד הופך חלוט אך לא מצאתי את המשפט הזה מופיע בתקנון ביהמ"ש לענייני משפחה או בחוק ביהמ"ש לענייני משפחה.

מן הסתם מכיוון שהעניין הקטן נותר לא ברור ולא פתור החלטתי לפנות גם לשופטת בבקשה לפס"ד חלוט לצורך אכיפתו ברומניה:
ההחלטה אומרת: " לא ברורה הבקשה, לתשומת לב התובע פס"ד הופך לחלוט באופן אוטומטי בחלוף המועד להגשת ערעור על פסק הדין ואין צורך בנקיטת פעולה ספיציפית"
כלומר היא לא ענתה על מהות הבקשה או לא הסבירה מה כן עליי לעשות..אוטומטי זה טוב אבל לא עוזר לי... כי התוצאה היא שגם אם אחכה 46 ימים ואבקש ממזכירות ביהמ"ש העתק עם חותמת נאמן למקור עדין אין לי אסמכתא כתובה בפשטות "שפסק דין זה חלוט גמור ובלתי ניתן לערעור" - שזה כל מה שאני וביהמ"ש הרומני צריך. השופט הרומני לא אמור לנחש\לדעת שבישראל פס"ד לענייני משפחה הופך חלוט תוך 45 יום אם אין ערעורים, הוא לפחות יצטרך את זה כתוב ועדיף בפס"ד עצמו...

אז לפחות אם לא אשיג חותמת כזו כתובה בקונסטלציה כזו או אחרת חשבתי שאולי כדי ליצור הרמטיות ורמת ודאות גבוהה יותר כדאי שאגיש ברומניה את פסק הדין איך שהוא בתוספת החוק הישראלי(ואתרגם לרומנית) שבו כתובה ההגדרה ל"חליטה" כדי להימנע מסחבת או אי כיבוד פס"ד שם.

יתכן ואתה יודע היכן ואיך אפשר להשיג את התקנה\חקיקה בדבר ערעורים על פסקי דין של ביהמ"ש לענייני משפחה (אם זה בכלל באמת כתוב רשמית איפשהו) כתובה ולא מתוך פורומים ואתרי עורכי דין? אולי אני לא בכיוון ויש משהו אחר שכדאי לעשות?

תודה מראש
 
אכיפת פסק דין ישראלי בחו״ל

תקנה 359א לתקנות סדר הדין האזרחי, תשמ״ד - 1984 קובעת שהחלטה של בית משפט ישראלי שהזוכה מבקש לאוכפה במדינה זרה, רשאי רשם בית המשפט לתת אישור שהיא אינה ניתנת עוד לערעור וכי הינה סופית וניתן לאוכפה בישראל לפי בקשת הזוכה.
התקנה קובעת בנוסף שכדי לקבל אישור כזה יש להגיש בקשה בכתב ולצרף אליה אם לא הוגש ערעור על ההחלטה, אישור של מזכירות בית המשפט שלא הוגש ערעור על ההחלטה עד לתום המועד בו ניתן היה לערער עליה.
 

bs1987

New member
"ניתן לאוכפה בישראל"?

ואת זה למעשה לתרגם ולשלוח לרומניה יחד עם הפס"ד עצמו נכון?

החלק החשוב זה שלא ניתן לערעור.
 
למעלה