האם עסק פרטי הוא ציבורי?

דיברגנט חדש

Well-known member
האם עסק פרטי הוא ציבורי?

לדוג', האם בעל עסק פרטי יכול להחליט לקבוע תנאים מי רשאי להיכנס לעסק?
 
חובות המוטלות על בעל עסק פרטי

דיברגנט שלום ותודה על פנייתך,

עסק פרטי, כשמו כן הוא - פרטי. ככלל, בעל עסק פרטי רשאי לנהל את עסקו כרצונו, ובכלל זאת להחליט עם מי לנהל עסקים ובאלו תנאים.

חריגים לכך הינם מקרים בהם הדין מחייב את בעל העסק הפרטי לנהוג בצורה שונה.

כך למשל חוק איסור הפליה במקומות ציבוריים מטיל חובות על בעלי עסק פרטי המוגדר כמקום ציבורי (ההגדרה בחוק היא - כל מקום המיועד לשימוש הציבור, לרבות אתר תיירות, בית מלון, אכסניה, בית הארחה, גן ציבורי, מסעדה, בית קפה, אולם המשמש למופעי בידור ותרבות, מוזיאון, ספריה, דיסקוטק, אולם או מיתקן ספורט, בריכת שחיה, קניון, חנות, מוסך וכן מקום המציע שירותי תחבורה ציבורית).

על בעל עסק פרטי המפעיל מקום ציבורי נאסר להפלות מחמת גזע, דת או קבוצה דתית, לאום, ארץ מוצא, מין, נטיה מינית, השקפה, השתייכות מפלגתית, גיל, מעמד אישי, הורות או לבישת מדי כוחות הביטחון.

בנסיבות בהן חל החוק נאסר על בעל עסק פרטי למנוע מתן שירות לאדם.

ביתר המקרים הדבר מותר, אלא אם כן בעל העסק מחוייב במתן שירות שוויוני לכל ממקור אחר (דוגמת רישיון עסק, הוראות מינהל וכיוצ"ב).

אמיר
 

דיברגנט חדש

Well-known member
האם חיסונים נכללים תחת 'השקפה'?

האם מותר לדרוש שהכניסה תהיה רק בהתניית חיסון?
 
כניסה למקום ציבורי

האם תוכל קצת יותר לפרט אודות הסיטואציה?

באלו חיסונים מדובר, מדוע מסרבים להכניס מי שאינו מחוסן, ומהו סוג המקום בו מדובר?

אמיר
 

דיברגנט חדש

Well-known member
השאלה נוגעת לגן הילדים שמתנה רישום ילד בהצגת פנקס חיסונים

הגן הוא פרטי.
 
גן ילדים פרטי

אין זה מתפקידי להביע דעה ביחס לסירוב לקבל חיסונים - אני מבין שהדבר נובע לעתים מחשש מאוטיזם או מנקודת מבט ולפיה החיסונים הם מיותרים או מזיקים.

אך משפטית - אינני יודע אם ניתן לכנות סירוב לחסן ילד בשם "השקפה" כמשמעותה בחוק איסור הפליה. הדבר אינו שונה מכל סירוב אחר לקבלת טיפול רפואי.

מעבר לכך -ילד שאינו מחוסן, על פניו, יכול להידבק ולהדביק. אני מניח שזו הסיבה שבעלי הגן מבקשים לוודא זאת.

אינני סבור שחוק איסור הפליה אוסר את ההתנהלות. אולם בהחלט ייתכן שלמשרד החינוך יש נהלים שמסדירים זאת ואוסרים על סירוב לקבלת ילד לגן (גם אם הוא פרטי) בנסיבות שכאלה. הייתי שוקל לפנות לשם לברר.

אמיר
 

דיברגנט חדש

Well-known member
אכן מדובר בגן פרטי ועוד רוצים ללכת בעקבותיו

הסירוב נוסע מכך שהגוף עדיין לא בשל לכמות כזאת של חיסונים, כל פעם מוסיפים עוד ועוד חיסונים.
בהחלטה מושכלת תוך למידת החומר, אני מעדיף לרווח את החיסונים בהתאם לראות עיניי.

אני יודע שלפני כ-5 שנים, ניסו לעשות סנקציות כנגד הורים שלא מחסנים הן בקצבאות והן כאיסור לכניסה לגן. עניין הקצבאות נכנס לחוק ובג"ץ אישר את חוקתיות ההגבלה (בג"ץ 7245/10) כמעט מיד לאחר מן החוק בוטל במסגרת קיצוץ בקצבאות הילדים שהפך אותו ללא רלוונטי.
מה קרה לדיון על האיסור לכניסה לגן, אין לי מושג, אך אם יש שקט, אני מניח שלא אושר. אם כך, זה כנראה לא חוקי, האם אני צודק?

אגב, לי זה כבר לא רלוונטי, כי ילדיי כבר לא בגן וקיבלו את כל החיסונים הנדרשים בצורה מבוקרת ובלו"ז יותר שפוי, אך אני חושב שלא הוגן כלפי הורים שלא רוצים לפגוע בילדם בעקבות החיסונים ואם לא יעצרו את הגן הזה, זה יתפשט הלאה ...
 
חיסונים

כפי שציינתי אני לא מביע עמדה ערכית בנוגע לבחירה שלא לחסן (או לחסן בלוח זמנים מרווח יותר). אבל עמדת המדינה (המוצאת ביטוי גם בעתירה שציינת) היא שלילית כלפי מי שלא מחסן את ילדיו במועד. ואם הדבר מצדיק הפחתת קצבאות, זה רק מלמד אודות מידת החשיבות שהמדינה מייחסת לעניין.

בנסיבות אלה נראה לי בלתי סביר שיכריחו גן פרטי לקבל אליו ילד שלא חוסן. אני מניח (מבלי להביע עמדה) שייקבע שילד שלא חוסן מהווה סיכון ליתר ילדי הגן, וכי בחירתו של בעל גן פרטי לא לקחת על עצמו סיכון זה, היא במתחם הלגיטימיות.

לגבי נושא הכניסה לגן - אין לי מושג מה אושר ומה לא אושר בזמנו, אבל לגבי גן פרטי אני לא סבור שהעניין נדון. אני ממליץ לפנות בנושא למשרד החינוך.

אמיר
 

דיברגנט חדש

Well-known member
אכן, זה הטיעון שלהם, שילד שלא חוסן מהווה סיכון ליתר ילדי הגן

יש עם הטיעון הזה בעיה, כי אם החיסון יעיל, למה שילד שחוסן ידבק במחלה?
יש הרבה חילוקי דעות בנושא, ישנן גם טענות שחיסונים מחלישים את מערכת החיסונית ולכן ילד קטן שחוסן יהיה בעל מערכת חיסונית פחות טובה ולכן יהיה בסיכון מוגבר להידבק מאשר ילד שלא חוסן.
&nbsp
טוב, הנושא כאן הוא משפטי נטו ולא רפואי, רק רציתי להבהיר שהנושא לא שחור ולבן ולכן נראה לי הגיוני שלא יעבור את מבחן בג"צ ולא ימנע מילד שלא חוסן להיכנס לגן.
&nbsp
 
למעלה