לעבור את החורף בשלום

liatma3

New member
לעבור את החורף בשלום


אהלן חברים, החורף הקר ועצם הרגישות המוגברת שלי לקור, מביאים אותי לעסוק בדרכים להתחמם ולשמור על חיוניות הגוף. החיפוש הזה כמתרגלת מביא אותי לנבור ולחקור שוב בדרכים השונות והרבות לחימום הגוף ובחיפושים שלי אני מגיעה גם אחורה לטקסטים העתיקים וקוראת מה יש לאנשים החכמים האלה לומר על חום ועל הדרכים להגן על הגוף. מתוך החיפוש והקריאה שלי הנה סיכום מתומצת של הסיבות שבגללן היוגה עוזרת לנו להישאר בריאים בחורף והדרכים שבעזרתן ניתן לשמור על חיוניות גבוהה ולעבור את החורף בקלות המירבית. והנה באתי לשתף גם כאן. אשמח ללמוד מכם על עוד דרכים ורעיונות שעוזרים לכם לשמור על חיוניות ובריאות בחורף. אז הנה זה, לעבור את החורף בשלום. אשמח לתגובתכם. ימים חמימים ונעימים שיעברו עלינו.
 

liatma3

New member
עכשיו אני רואה

את השרשור שהתפתח לגבי חום גוף כמה הודעות למטה, אז הנה מצטרפת בחום לדיון ומוסיפה שמן למדורה.
 

liatma3

New member
הנה הקישור שוב - אצלי הוא עובד וגם..

הוא תימצות של טקסטים שונים אבל בכל זאת ארוך מידי כדי לכתוב את כולו כאן.
והנה הוא שוב, אולי הפעם יצליח לעבור את החורף בשלום
 

טאוֹ

New member
אצלי הקישור נפתח, ונקרא בעניין

תודה על מאמר מעניין, ושתי שאלות בעקבותיו: מהם אותם טקסטים עתיקים, ומהו הקו המקשר של הרלוונטיות בין (נניח) סמטאות ואראנסי שלפני כמה אלפי שנים לפארק רעננה של ימינו? לא שאין לי כמה ניחושים מושכלים בנושא, מהכיוון של הרפואה הסינית, אבל מעדיף לשמוע את התשובה שלך במקום לנחש
והשאלה השניה, ממרומי השפעת שתפסה אותי השבוע, היא מהי הרלוונטיות של התרגולים האלה לאנשים חולים, מקוררים, מנוזלים, מצוננים ומסכנים כמוני? האם יש תרגילים שכדאי להימנע מלעשות, תרגילים שכדאי לעשות ולא מוזכרים שם, וכדומה?
 

liatma3

New member
תודה רבה ותשובות אפשריות


אז תודה טאו על הקריאה וההתעניינות. 1.לשאלתך הראשונה: בטקסטים ההאטה יוגיים העתיקים (למשל: האטה יוגה פרדיפיקה, גרנדהה סמהיטה, יוגה יג'נבלקיה, וסישטהא יוגה ועוד רבים), מופיעים הרבה תאורים של הגוף היוגי ושל התהליכים שהוא עובר. בהרבה מקומות מתואר שגופו של היוגי הופך רזה, חסון וקורן (תאורים שמוכרים גם היום למי שמתרגל יוגה בקביעות) וגם תאורים איזוטריים יותר כמו גוף יהלום, גוף של אור או תאורים של התמרת תאי העור ותאי הגוף בכלל למשהו הרבה פחות גשמי בעל איכות מעודנת. הרבה פעמים נדמים התאורים האלה כ"כ סימבוליים ומטאפוריים לנו כאן במערב ורק בשנים האחרונות לאט לאט מתחילים לצוץ מחקרים מערביים שבודקים את השפעת היוגה על הגוף ומגלים ממש הלכה למעשה את אותם הדברים שנכתבו 5000 שנה קודם לכן, כמו למשל המחקר שמצא באיזור הבטן תאי עצב זהים לאלה שבמוח (מה שלגמרי מתחבר אל חשיבות האיזור הזה בגוף כך שאנחנו מגיבים מהבטן, יש לנו תחושות בטן, אנחנו שומרים בבטן וכ', והנה... ע"פ המדע אנחנו גם חושבים מהבטן), המחקר שלא מזמן התפרסמה עליו כתבה על כך שחוקרים הצליחו להעביר תאי עור טרנספורמציה ולהפוך אותם לתאי מוח, מחקרים המדברים על היכולת לפרק שאנשים המתרגלים יוגה לשמר את האיברים הפנימיים שלהם, את החיצוניים ואת רקמות החיבור בגוף חיוניים, חזקים וגמישים. מתברר היום יותר ויותר הקשר הישיר בין החשיבות הרבה שמייחסת היוגה הקלאסית ליצירת חום (טפס) שמחמם, מחטא ושורף פסולת פנימית ובין היכולת של מערכת החיסון של להגן על הגוף, קשר ישיר בין תרגילי הנשימה הרבים והמפורטים והיכולת לשמור את מערכת הנשימה פתוחה ונקיה ולנצל את מלוא הקיבולת שיש לאיברי הנשימה, קשר ישיר בין תנוחות מסויימות (כפיפות לאחור ופיתולים למשל) ובין היכולת לעורר את האנרגיה ולהזרים אותה טוב יותר בגוף ותוך כדי כך לסייע לכליות ולכבד לסלק פסולת ביעילות גדולה יותר מהגוף - ובאופן כללי, קשר ישיר בין היכולת לתחזק את הגוף, התודעה והנפש באופן כזה ששומר על כל המערכות שלנו מאוזנות, חזקות ובריאות. 2. לשאלתך השניה: במצב של מחלה קיימת אני חושבת שנכון להפעיל שיקול דעת. לפעמים יש שלב במחלה שבהחלט מצריך מנוחה של הגוף כדי לאפשר לגוף להתאושש ולהילחם במחלה. במצבים אחרים של התקררות ושפעת בימים הפחות אקוטיים שלהם יש בהחלט תרגולים שעוזרים לגוף להתחמם ולהתחזק: תרגילי נשימה כמו קפהלבהטי או בהסטריקה מאוד מאוד מנקים את דרכי הנשימה מליחה, נאדי שודהנה גם היא נשימה מצויינת לאיזון ופתיחת הנחיריים, קימורים ופתיחות עדינות של בית החזה גם הם מחממים ומרככים את פלג הגוף העליון שנוטה להיסגר ולהיות נוקשה בזמן מחלה וגם יוצרים מרחב גדול יותר בבית החזה ומאפשרים לריאות להתמלא ביותר חמצן. פיתולים עדינים של עמוד השדרה גם הם ממריצים, משפרים את זרימת הדם, עוזרים לכבד ולכליות להפריש טוב יותר פסולת מהגוף ומשפרים באופן כללי את המצב האנרגטי ומצב הרוח. עבודה עדינה לשחרור העורף והכתפיים מפיגה תחושות לחץ באיזור הראש שלפעמים מעיקות בזמן שפעת. בעני, בזמן מחלה כדאי להימנע מכל מה שיוצר מאמץ גדול מידי, הרעיון הוא בגדול להקל על המערכת ולסייע להתחזק ולהחלים ולא להקשות עליה. מכאן, לדעתי, כל מה שמרגיש יותר מידי עבורך הוא זמן טוב בשבילך לעצור, לנוח ולחזור לעבודה עדינה ורכה יותר. האם זה עונה על שאלתך קצת?
 
למעלה