פלמ"ח- המשך שבוע שביעי

פלמ"ח- המשך שבוע שביעי

"מה זה מולדת? זה דבר שבעדו כדאי לחיות, ללחום וגם למות." (שלמה בן יוסף, 1938)
 
פרק 28- זה לא באמת אפשרי


"זו כרוניקה מתוך הפלנטה אושוויץ. הייתי שם בערך שנתיים. אין הזמן שם כפי שהוא כאן, על־פני כדור הארץ. כל שבר רגע הולך שם על גלגל זמן אחר. ולתושבי פלנטה זו לא היו שֵמות. לא היו להם הורים ולא היו להם ילדים. הם לא לבשו כדרך שלובשים כאן. הם לא נולדו שם ולא הולידו... הם לא חיו לפי החוקים של העולם כאן ולא מתו. השם שלהם היה המספר ק. צטניק." (ק. צטניק, משפט אייכמן, 1961)
 
יאללה, תתנשקו כבר

אה... לא, לא בדיוק... מוזר. מוזר מאוד. רק אורי יודע איך מתנהגים למפקד. דן, תזהיר את גורי. אני מעריץ את יגאל. לא צריך לקרוא לו "גלילי"? זה יותר מגניב. היום בהחלט לא נגמר... הומור מצחיק יש לו. לא הבנתי מה רות מסתירה... רות, זה המפקד שלך. חבל שלא אמרת שאת הבת של דיין. הוא היה מעריך את החיבוק. &nbsp איזה גיבורות הן. בן אדם, מה קרה? ראית חטיפות ארוכות יותר! כן, הכול היא יודעת. &nbsp אני לא בוטח בו! בכלל לא! מעיל. מעניין. אבל אולי תדברו קצת יותר על "שם"? &nbsp יופי, יעל! נהדר! וכן, את עוצמתית, ממושמעת, ערמומית וחכמה, ולו יש אף ארוך שעוד ידובר עליו רבות. אבל את אישה בעלת שיעור קומה. בן אדם, מדובר בבחורה שעברה את קשר הניסויים! יעלי, אני ממליץ לך לא ללכת למזרע! מזרע זה בעייתי! לא מזרע! לא מזרע! &nbsp אורי, אתה לא בן אדם החלטי. דן, אם אתה רוצה, לך. אבל תשחרר את גאולה. אה, שישי היום. זאת בעיה. &nbsp רגע, אני צריך עכשיו לדבר על יחסי אנגלים-סקוטים? מה אתה מנסה להשיג, הרולד? &nbsp אל תתערב להם בלא-זוגיות, אמיל! כן, מה בנוגע לזה, באמת? &nbsp דן, אתה אדם מוזר. אגב, נגה סיפרה שבסוף הסצנה היה להם קשה לצלם והיא נתנה להם סטירה. למרות שבנוגע למברגים, כן. תראו אותם מתפקעים מצחוק. &nbsp הייתה מלחמה, אורי, למען השם! &nbsp פורצת דרך. תמיד הייתה. אי אפשר לצרף ללח"י? אי אפשר לשדר בלח"י? אני מאוכזב. אבל אני מרגיש שהיא תסייע לדן או משהו וככה יתחיל ביניהם העניין. חיליק מבין, הוא שדרן רדיו בפני עצמו. &nbsp הם משלימים מהר. אמיל, תעשה טובה, תרד מהארץ לבריטניה. בסדר? תרד. פשוט תרד. תהיו חמודים שם. אוי לא, אתם עושים לי דקירקי? לא. &nbsp הייתי אומר 'דן, עזוב, לך לגאולה'. &nbsp לנאיה יש שי"ן שורקת. בן אדם, אתה יודע, ברלין... בעייתי. לגמרי. חיים גם בשבילם. למרות ש... אולי... &nbsp יגאל, יגאל. אבל יגאל, אתה הרי שר החינוך לעתיד ואתה יודע מה המשמעות של זה. אבל הבטחת! למה היא תמיד עוזבת?! &nbsp לא, דן, לא. לא! לא אתה! לא אתה! טמבל! טמבל כמעט כמו אחיך, אבל הוא לפחות גבר! לא, לא, דן, דביל! דביל! דפקט! &nbsp היי, באמת עשרים שנה עד החלל. מעיל?! אחות של מרי?! &nbsp מיכאל. לגמרי. צדקתי. מעניין מתי הוא יגיע. אבל יאללה, אלינור, תמצאי אוצרות כמו כל המיועדים. וכמו כל מיועד, אבן. מה הבנת?
 
רגע היסטורי עם יוסי

"הוא התעקש לחזור לברלין, לראות אם המשפחה שלו שרדה..." &nbsp ב-1945, הסתיימה מלחמת העולם השנייה. היא הסתיימה בכיבושה של גרמניה. במסגרת הכיבוש נקבע גבול בין גרמניה לפולין, וכל השטח ממזרחו (שהיה פעם גרמני) טוהר מגרמנים שהועברו לגרמניה. &nbsp גרמניה עצמה חולקה לארבעה אזורי כיבוש לצורך ניהולה, וכך גם ברלין. ארצות הברית שלטה בבוואריה. בריטניה שלטה בהמבורג. צרפת שלטה בחבל הסאר. רוסיה שלטה באזור סקסוניה. כל האזורים הלא-רוסים אוחדו לבסוף להקמת הרפובליקה הפדרלית של גרמניה- מערב גרמניה. &nbsp את שטח הכיבוש הסובייטי החליפה הרפובליקה הדמוקרטית הגרמנית- מזרח גרמניה. ברלין נחרבה לגמרי במהלך המלחמה. מכיוון שגם היא חולקה לארבעה אזורים שונים, גם שם הייתה אותה החלוקה. ברלין המערבית והמזרחית. &nbsp בעיה מרכזית הייתה שמערב ברלין הייתה מנותקת משאר חלקי גרמניה המערבית (לכן הבירה הייתה בבון). מין מובלעת. ברית המועצות ניסתה לחסום את כניסת האספקה לאזור, מה שהוביל לסכנה למלחמת עולם שלישית. ברלין המזרחית הייתה האזור ההיסטורי יותר. &nbsp ב-1952 הוקם גבול מבוצר בין שתי הערים, אבל האזרחים ברחו במהירות מעבר לגבול. אנשי השלטון הקומוניסטי חששו מכך, והקימו ב-1961 חומה שתחצוץ בין שתי חלקי העיר. החלקים הופרדו, והעולם הופרד. &nbsp רק ב-1989, לאחר חמישים שנות הפרדה, ההמונים הפילו בברלין את החומה, והערים התאחדו. וגם העולם התאחד... בערך. &nbsp "צל נפל על הזירה שהוארה לא מכבר על ידי ניצחון בעלות הברית... מסך ברזל ירד לאורך היבשת."
 

שיר m

Well-known member
אוף

רות
&nbsp אלינור
&nbsp שרה
&nbsp מרי
&nbsp יעל בהחלטה הגורלית... &nbsp דן מסכן ממש &nbsp אבל היי, לפחות אלינור חזרה לענייני האוצר. &nbsp אה, וגאולה קיבלה תוכנית משלה! ומלא מכתבים!
 
פרק 29- הכביסה של מזרע


"בריטניה אסרה מלחמת על עם ישראל! עם ישראל ישיב מלחמה שערה! המרי העברי יימשך! המרי העברי אך החל! המחתרת העברית עומדת איתנה לשרות האומה! הלאה השלטון הנאצו-בריטי! הלאה בני טיטוס הטמאים מן הארץ הקדושה! יגור החרבה, עוד נבנך ונבנית! תחי העלייה החופשית! תחי מדינת היהודים!" (תנועת המרי העברי, 1946)
 
עוד מעט ירד אלינו יום שבת הטוב

כן, הוא חקר אבנים. באמת איפה נמצא אחד? חבר'ה, אני רק חושב שלא כדאי לצאת היום. בכלל לא. אם כבר מדברים על אינסידנטים. אמיל משחד אנשים באוכל. כמו תמיד. אבל אני מעדיף אבוקדו. שמעתי שבדיוק שתלו משהו באיזו עיירה. אלינור, שקט! יש האזנה! האזנה! &nbsp כן, בדיוק. חבר'ה, מה דחוף לכם ללכת דווקא היום?! &nbsp חבר'ה, יש דברים חשובים יותר לעשות עכשיו! לא לשאול אם יעל עושה ככה וככה. חבר'ה, לא עדיף ש... תיזהרו שם! &nbsp שרה לוקחת הרבה דברים הביתה. רוחל'ה, צדקת. את צודקת לגמרי. ענייני ביטחון. &nbsp הוא מחייך יותר מדי. יותר מדי. אנשים לא מבינים בטח למה מזכירים את מזרע. לא טוב לי שיש לו יום טוב. לא טוב לי. בכלל. כן, היא לקחה. &nbsp חבר'ה, אני לא ממליץ על התקהלות. אוי, גם אתה?! די! זה לא יהיה טוב! &nbsp תראו, גם יובל מנדלסון ואריה הספרי מופיעים שם (כבגין ושמיר) ואפילו עדי אלון כגורי וגיל וייס כמשה דיין… לשרוף את הכרטסת!!!!!!!!!!!! לשרוף!!!!!!!!!!!!! &nbsp היי, רגע, זאת לא... איזו ישראל? אני לא מבין, למה זה מתנהל ככה? &nbsp אולי יחזקאל אבנרי. לא יודע... כן, ולא צריך להחביא את החרא הזה?! &nbsp שבת לא כל כך טובה. לא כל כך טובה. &nbsp אפילו... הייתי אומר... שחורה. &nbsp הבריטים כן. לגמרי. &nbsp למה הוא חייב לפלוש לקיבוצים?! למה?! &nbsp הם ימצאו אבל לא יצליחו לפענח. &nbsp הוא רק בורח כל הזמן. יוחנן, אתה אדם מאוד אמיץ. אפילו מרי התבלבלה לרגע. &nbsp בזהירות, חבר'ה. &nbsp לא טוב שחיילים זרים מחפשים יהודים בחדרים נסתרים! לא טוב שהוא פה בכלל! יוחנן... בחייך. איפה הן באמת? &nbsp מסכנה אלינור. &nbsp שיטות קטלוג זה חשוב. "מי היה מאמין שלאנשים יש מספרים", יפה להגיד לניצולת שואה. אמיל היה במחנה עקורים! בבית העם יש מקרן! יוחנן, מספיק עם השטויות האלה. מרי, גם את? די עם השטויות האלה. איפה זה שם? סולם, סולם. &nbsp גם אמיל אהב להתחבא בשקי כביסה. &nbsp אמרת. אמרת. &nbsp למה הוא מחזיק מקל ביד? אוי, רק שלא... לא לאלינור... לא! &nbsp מלון? חכה חכה מלון. לא! לא! לא אותם! בגין לא! שמיר כן! תראו אותם… תראו... &nbsp אנחנו עוד נצחק עליכם. ואם לא אנחנו, אחרים יצחקו.
 
רגע היסטורי עם יוסי

הגענו ל-29 ביוני, 1946. מבצע אגאתה. סדרת פעולות נגד היישוב היהודי, שכונו לעד "השבת השחורה". &nbsp הפעולה, כמובן, הייתה תגובה לליל הגשרים. התגובה לליל הגשרים הייתה משמעותית ופשטו על כמה קיבוצים שונים. הבריטים כבר רצו כמה זמן לשבור את תנועת המרי ולעצור את ראשי המחתרות, מה שכונה מבצע ברודסייד. ברודסייד לא יצא לפועל. &nbsp במבצע השתתפו 17,000 חיילים בריטים שעצרו יותר מ-2,700 איש. רובם הועברו לרפיח, אחרים למחנות מעצר בעתלית ובלטרון. בין העצורים - משה שרת, דב יוסף, הרב מימון, וכן, גם רבין. לא אלון, לא שמיר ובגין (שהיו המבוקשים מספר אחת אז) ולא דיין. בן גוריון היה באירופה ולא נעצר. &nbsp החיילים החרימו מסמכים רבים, מספיק לשלוש משאיות שהובאו למלון המלך דוד (לא מקום מומלץ בעונה זאת של השנה). המטרה בהשגת המסמכים הייתה להוכיח שהסוכנות היהודית מנהיגה את תנועת המרי ושלא מדובר סתם בטרור. &nbsp בקיבוץ יגור, שבו היה הסליק הגדול, נערכה סריקה יסודית. ההגנה הצליחה להשיג את רוב הנשק בזכות שוחד. שלטון שונה, אבל הטקטיקות אותן טקטיקות. בתל יוסף, הבריטים סגרו על הקיבוץ ואחד מחברי הקיבוץ אף נורה ונהרג. בגבעת חיים הסתערו על הקיבוץ וחיפשו נשק. &nbsp ובמזרע? במזרע היה המטה, כמובן. הבריטים פרצו לשם והחרימו מסמכים רבים, כולל את ה-כרטסת. היא הייתה מוצפנת, והבריטים לא הצליחו לפענח אותה. אלון כתב שזה היה נזק מוסרי, כי זה כישלון שמטה המחתרת ייתפס ללא התראה. &nbsp חיים ויצמן, נשיא ההסתדרות הציונית, פנה מיד לתנועת המרי העברי ודרש לא להגיב בפעולות תגמול לעניין. זאת הייתה הפעם היחידה שעשה זאת. משה סנה, ראש המפקדה הארצית, התפטר במחאה. תנועת המרי עמדה לעבור להפעלת לחץ בין לאומי, בשילוב עם הגברת פעולות ההתיישבות וההעפלה. &nbsp אבל חודש בלבד לאחר מכן הכול השתנה. התנועה עצמה ספגה את המכה הקשה ביותר שלה. אבל הפעולה? אולי הפעולה כן הצליחה להפחיד את הבריטים. והיי, איך אמרה אישה חכמה? העונשים שהם נותנים ארוכים מדי, כי הם לא יהיו פה הרבה. &nbsp "כוחנו לא נשבר ואף רצוננו להשתמש בו לא נשבר."
 

שיר m

Well-known member
איך אנשים יכולים לראות פרקים בלי לקרוא את הפינה של יוסי...

 

שיר m

Well-known member
משהו שמפריע לי מתחילת הסדרה

זה הכי בקטנה ולא כזה משמעותי ולא באמת הורס אבל... הם עושים מלא מלא רעש. מלא. איך אפשר להסתתר ולהתחבא, אם כל הזמן הם מדברים וצועקים ומפילים דברים?! &nbsp תמיד כשהבריטים קרובים, הם מדברים כאילו הם לא כאן עוד שניה כשמישהו קם ורץ מהמחבוא, הם קוראים אחריו (חכה! עצור) כשמסתתרים, תמיד משהו נופל ועושה מלא רעש. איך אפשר? &nbsp ועוד משהו. מכשיר ההקלטה הענק בתוך התיק הלא כזה גדול של שרה. א. אין צורך לחפש שעות, הוא מספיק בולט. ב. אין סיכוי ששרה לא מרגישה אותו, הוא כבד. ג. ותופס לה מקום בתיק. &nbsp ולענייני הפרק. למה שרה לוקחת את העבודה הביתה? איפה משיגים גאולוג? איפה המשקפיים של יוחנן? למה אלינור רצה ומטפסת כאילו היא לא מתה לפני שניה? מה תחליט יעל? והאם זה רלוונטי?
 
למעלה