פלמ"ח- שרשור פתיחת מחצית שנייה

פלמ"ח- שרשור פתיחת מחצית שנייה

"פֹּה בְּאֶרֶץ חֶמְדַּת אָבוֹת תִּתְגַּשֵּׁמְנָה כָּל הַתִּקְווֹת, פֹּה נִחְיֶה וּפֹה נִצֹּר, חַיֵּי זֹהַר חַיֵּי דְּרוֹר, פֹּה תְּהֵא הַשְּׁכִינָה שׁוֹרָה, פֹּה תִּפְרַח גַּם שְׂפַת הַתּוֹרָה. נִירוּ נִיר, נִיר, נִיר, שִׁירוּ שִׁיר, שִׁיר, שִׁיר, גִּילוּ גִּיל, גִּיל, גִּיל, כְּבָר הֵנֵצּוּ נִצָּנִים. נִירוּ נִיר, נִיר, נִיר, שִׁירוּ שִׁיר, שִׁיר, שִׁיר, גִּילוּ גִּיל, גִּיל, גִּיל, עוֹד יָבוֹאוּ זֵרְעוֹנִים." (ישראל דושמן, "פה בארץ חמדת אבות") רבותיי, ההיסטוריה חוזרת! חוזרים למחצית השנייה של פלמ"ח, והכול משתנה! מה תהיה התוצאה של מבצע ליל הגשרים? האם אלינור נפצעה קשה? האם אמיל יצטרך לגלות שהוא ושרה בזוגיות? מה הסוד של רות? מי זה תומס? גאולה תחזור להכשרה? גורי ישוחרר? איך הבריטים יגיבו למבצע? ומה לעזאזל האוצר המסתורי אמור להיות? ישתתפו ולא היו במחצית הקודמת: יובל דיין (כשושנה דמארי), מיכאל גבעתי (תומס?!), מאיר תמם (כיוחאי מחיל השדה), וגיל וייס (כמשה דיין).
 
פרק 26- לא נצא מכאן כולנו


"הפעולות האחרונות מעידות על כך שהמערכה עלתה לשלב חמור יותר; שוב לא היו אלה מבצעי אזהרה בלבד. הפעולות היו מכוונות לגרימת נזק ממשי לשלטונות בארץ, והנזק נגרם. הן נועדו להפסיק את התחבורה בין הארץ לשכנותיה, והתחבורה נפסקה. הפעולות הוכיחו שכל-עוד לא יהיה פתרון ציוני לארץ, לא תוכל הממשלה לשלוט בה." (מתוך מאמר בביטאון אחדות העבודה, 1946)
 
הלאה בריטים! הלאה!

איך כבר אור יום? בלי קשר, רות. יעל קשה מאוד. אאוץ'. מסכנה אלינור. אורי רץ אליה. &nbsp מקס, מה שקרה זה שאין גשרים. הבנת? אין גשרים! תפסיק כבר לרדוף אנשים סתם ככה! &nbsp ואת כל זה עומר עשה עם רגל שבורה. &nbsp זה בסדר, הגשרים גמורים. חוץ מאחד אולי. שכחתי שנטע יכולה לשחק מאוד עדינה. שרה, הסתבכת. &nbsp היה כתוב על העץ "לא לחרוט"? יוחנן הפך ליותר בטוח בעצמו מאז שיש לו חברה. נכון, ועוד בשביל מה הוא ניסה לסכל? בשביל שוקולד בריטי זול! &nbsp כן, רות, פוצצתם גשר. ואולי היריבה שלך כמעט מתה. איך אין גאזה?! נו, חבר'ה, זאת הדממה כמו בנעלמים! &nbsp היי, הרדיו! אין חילוצים כרגע?! הלו?! בלח"י זה לא היה קורה, גאולה! &nbsp אני חושב שרות לא רוצה שאורי יסחב את אלינור. &nbsp שרה עסוקה. וזאת בעיה. מאוד קשה במזרע. &nbsp הוא מטומטם. מטומטם. מה עם אחיך, דן? יוחנן תפס ביטחון. הוא ממש בטוח בעצמו. &nbsp הו, מישהו שם לב לאיתות! &nbsp הלח"י היה שולח חילוץ! אני חושב שמישהי תודח פה. מאוד. &nbsp מסכן אמיל. היא לא מתה, היא רק נחה. כמה מהם יש כבר?! &nbsp יעל עצמאית כתמיד. שולחן סנוקר?! לאביב יש נטייה לא לנשק בצורה מהממת כל כך. רק בפלאשבק. אפילו עם אלון חיכיתי לעונה השלישית בשביל זה. &nbsp מה חאלס עם הסיסמאות?! &nbsp אין לה סיכוי! לא משנה מה סבא שלה עשה בפלמ"ח ואיך היא התאמנה במטווח! &nbsp מסכנים. מסכנה קטנה. &nbsp זה בסדר. אנחנו עוד נצחק עליהם. ואם לא אנחנו - אחרים יצחקו. קארמה פוליס, ביץ'. חכו שתראו מה אתם תקבלו כשתתעסקו איתנו.
 
רגע היסטורי עם יוסי

"לא נצא מכאן כולנו". &nbsp במסגרת ליל הגשרים היה גם מקרה אחד שפחות הצליח לפלמ"ח. זה היה הכישלון הגדול- פיצוץ גשר אכזיב. &nbsp כחלק ממבצע ליל הגשרים, הוטל על 40 לוחמים מהגדוד הראשון להרוס שני גשרים על נחל אכזיב. רובם נועדו לפוצץ את הגשר ואחרים נועדו לחפות. &nbsp הלוחמים יצאו מקיבוץ מצובה. הלילה היה בהיר, בגלל שנאלצו להקדים את הפעולה. הנוטרים הערבים גילו אותם ופתחו באש. היחידה הסתערה ותפסה עמדות בסמוך לגשר, אבל בהסתערות נפגע יחיעם ויץ, ונפל. &nbsp במהלך היותם מתחת לגשר, פגע קליע בחומר הנפץ שעל גב הלוחמים, מה שהוביל לפיצוץ אדיר. 13 לוחמים נהרגו במקום. ביניהם גם מפקד הפעולה, נחמיה שיין. הגשר עצמו נהרס. &nbsp גשר הכביש, שהיה אמור להיות מפוצץ גם הוא, לא פוצץ, והיה היחיד שלא. שאר הלוחמים מיהרו לסגת לקיבוץ מצובה לטיפול. חלק מהלוחמים הוסתרו במערה במשך יומיים. &nbsp השרידים הלא מזוהים של הלוחמים נקברו בחיפה ובמצובה, ללא ידיעת הציבור. ב-1955 הוקמה עבורם יד לי"ד. ב-1968, הובאו השרידים לקבורה במקום נפילתם. &nbsp הבריטים, לאחר הפעולה, ערכו חיפושים בכל הקיבוצים באזור ועצרו 27 חברים ממצובה, נאבקו באנשי בית הערבה (עצרו 70) והתעמתו עם תושבי כפר גלעדי, כולל הרג של יהודים. &nbsp יחיעם ויץ מונצח עד היום בקיבוץ יחיעם. לזכר כל לוחמי הפלמ"ח, ונפגעי ליל הגשרים בעיקר, אנו אנו הפלמ"ח!
 

שיר m

Well-known member
חתיכת פרק

כולי דמעות... והפעם בגלל יעל וחיליק... &nbsp מרי וגאולה
 
פרק 27- הגיבורים של גשר מטולה


"המונח 'מאבק' חל, לדעתי, לא רק על הפעילות המזוינת של כוחות 'ההגנה', 'האצ"ל' וה־'לח"י', אלא על מערכת המעשים אשר נעשו על ידי היישוב העברי בארץ בניגוד למדיניות של השלטון הבריטי ותוך כדי הפרת חוקותיו." (ישראל גלילי)
 
אוי, שיט. איזו הפק-רות

זאת לא נסיעה נחמדה כל כך. חיליק מסתיר המון עצב. &nbsp היא תהיה בסדר, תהיה בסדר. היא חתיכת בחורה קשוחה. וגם יעל. שרגילה להיחטף. &nbsp יוחנן, יוחנן, אתה לחוץ. ואתה מדבר הרבה. וגוף כל כך מה? קטן? עוד פעם יורדים על הגובה שלה? פאק, הם ממטולה עד המרכז בערך. &nbsp לורנס, אתה שברת את הקיר הרביעי כרגע? אבל בארקר הוא ריצ'רד השלישי, גם בשם. ורובסון הוא מקבת'! את מכירה את התחושה של להילחץ במשאית כי חוטפים אותך? כנראה כן. &nbsp בארקר יצחק בעוד שבועיים. לצערי. כן, כמו שאמרתי. &nbsp כן, זה נשמע הגיוני. ומזכיר לי מישהו. כן, הוא מצא חן בעיניה. והמפקד? &nbsp חמודות. היי, גאולה לובשת כחול! היי, גאולה שועלה! היי, גאולה... לא, היא לא באגט. אבל יש חתול בתוך באגט. אפשר לעשות מים מגאולה. עם הקטע שהיא אומרת שהיא רוצה לאכול הכול. היא לא משווה! מי לא הוריד את המסמרים מהכביש?! &nbsp אבל חשבתי שדן יהיה עם גאולה. מעניין מה יקרה... &nbsp הם מפלרטטים. מוזר. או לפחות מבחינת רות כדי שאורי יקנא. דן, דן, מספיק. גורי באמת לא רוצה שישחררו אותו בחנופה. הוא בערך הרמטכ"ל. אבל היא מאוד משקרת. מאוד משקרת. &nbsp זאת לא אחלה פלוגת מודיעין, מסתבר. היי, שרה גילתה את האמת! אני חושש לקולונל בארקר כשיחזור לבריטניה. בלי יכולת לגרש אנשים הוא לא ממש יצליח לפעול. &nbsp ממש אדם וניני עם איה. רק שהאדם פחות שחצן והאיה פחות מעצבנת. והניני קצת יותר בוגר. קצת. אולי שבע, אמיל. זה לפני המלחמה. היי, היא חיה! היי, גם באלינור אפשר להשתמש כמים! כי היא לא רוצה ללכת לבית הספר! &nbsp אוף, לורנס. היו חטיפות בנעלמים שהיא נעלמה ליותר זמן. אופס, סליחה, לורנס. &nbsp ממתי הן חברות? לרות אין הורים? למה? ולמה להסתיר? &nbsp זה מאוד מסוכן. אה, בעצם... אאוץ', גאולה. &nbsp לא טוב בכלל. הבריטים לא נהנים היום. &nbsp בכלל לא. איזה אישור? הן לא בהכשרה, נכון? &nbsp אוי. ואבוי. לנו. כשהוא יגלה שהצמידו לו ילדה, הוא יירה במישהו בתותח.
 
רגע היסטורי עם יוסי

"לא יזיק שראש המטה הארצי של ההגנה יהיה גאה בחבורת דבילים כמונו..." &nbsp היום נדבר על המונח "רמ"א" - ראש המפקדה הארצית! &nbsp לאחר מאורעות תרפ"ט, הסתבר שיש בעיה עם ההגנה. במקומות בהם ההגנה הייתה מאורגנת היא הגנה על השכונות ותקפה בחזרה. אבל במקומות בהם לא הייתה מאורגנת - כמו בחברון ובצפת - היה טבח. הסתבר שבהגנה אין שליטה מרכזית והיה צורך משמעותי בארגון של כל העניין. &nbsp ארגון ההגנה הפך מהר מאוד לארגון עם הרבה ענפים. הוקם בה מטה ארצי מרכזי והיא חולקה לפיקודים אזוריים. ב-1930 הועבר הפיקוד למפקדה הארצית, שהורכבה משמונה חברים - מצד אחד אנשי הסתדרות ומצד שני אנשי המחנה האזרחי. כמו הממשלה שלנו היום - רק הגיונית יותר. &nbsp ב-1936 הוחלט למנות אדם ניטרלי לתפקיד ראש המפקדה הארצית, וב-1939 הוקם לה מטה כללי. רק בן גוריון עמד מעל מפקד ההגנה. המפקדה קבעה מדיניות וטיפלה בצד הכלכלי של הארגון. &nbsp כאן יש חוסר דיוק של הסדרה - במהלך התקופה מי שהיה ראש המפקדה היה משה סנה. בגלל שהסוכנות סירבה לאשר עוד פעולות לאחר ליל הגשרים, סנה התפטר ואז החליף אותו גלילי. &nbsp ב-1947, בן גוריון העדיף לפרק את המפקדה כדי לא לערב גוף פוליטי חיצוני בהנהגת הצבא העתידי. במאי 1948 פיטר את גלילי, ובנוסף לכך מינה את מרדכי מקלף, ותיק הצבא הבריטי, למפקד פיקוד מרכז. &nbsp גלילי היה אהוד בקרב חברי המפקדה, והם הרגישו שבן גוריון מעדיף הרבה יותר את אנשי הצבא הבריטי. המפקדים איימו בהתפטרות, וגלילי מונה לעוזר שר הביטחון, תפקיד פחות משמעותי. לאחר מכן מטכ"ל ההגנה הפך למטכ"ל של צה"ל. &nbsp "כל העם צבא, כל הארץ חזית."
 

שיר m

Well-known member
פרק טוב

מה יש לכולם מאבא שלה היום?
&nbsp אלינור חיה! &nbsp שרה, אוי שרה... &nbsp יעל, תגידי לגאולה יפה תודה.
 
למעלה