ראשי פרקים לבעית פוליטיקה ומוסר

משמעות סיפור עקידת יצחק

המתבטא בצו "קח נא את בנך" היא האמונה לשמה, אמונה שאינה תלויה בדבר תוך כדי הקרבת הקרבנות הקשים ביותר. המשמעות הזו תקפה בכל דור ודור. אם נתרגם את הצו "קח נא את בנך" לצו שתקף לגבי כל היהודים בכל הזמנים ובכל המקומות, הצו הוא להאמין בה' ולקיים את המצוות ללא תנאי עד למסירות נפש.
 
יש מי שמוסר את נפשו

על המולדת יש מי שמוסר את נפשו על קריירה, ויש מוסר נפשו על אידיאולוגיה זאת או אחרת. ויש על הישגים ספורטיביים, או כדי להופיע בספר השיאים של גיניס ואף אחד לא קורא לזה עקידה, ואף אחד לא מציב מולם את הדיבר לא תרצח... כל אדם בוחר לעצמו משהו שיהיה מוכן להתמסר אליו, ולפעמים גם למסור את נפשו עליו. כמו בשיר הבא. וכי אינך סבור שהמשובח מכולם הוא זה שמוסר את נפשו על קידוש ה'? פנקס הקטן ביצוע: ששי קשת מילים: דן אלמגור לחן: מתי כספי פנקס הקטן היה רק נער מעלית כחוש כמו כעך פנקס הקטן אהב את הוד מעלתה אהב אותה כל כך. הוד מעלתה היתה בעצם רקדנית יפה מאין כמותה הוד מעלתה גם לא ידעה שבעולם יש פנקס הקטן. היא לא העיפה בו מבט אך לו זה לא היה אכפת עליה הוא חלם תמיד בין הקומות במעלית כי היא כל כך יפה היתה הוד מעלתה... יום אחד הופיע ג'ק ספסר ההימורים ברנש די מסוכן וחבט בכל כוחו בהוד מעלתה ישר בלקקן... הוד מעלתה התגלגלה במדרגות למטה עד סופן מיהו הראשון אשר ניגש לעזרתה זה פנקס הקטן. היא לא העיפה בו מבט אך לו זה לא היה אכפת הוא לא ידע על מה הוכתה אך הוא מיהר לעזרתה כי בעיניו תמיד הייתה הוד מעלתה. הרופא הביט בה וקבע זה אבוד אין מה לעשות כי עם חוט שדרה כזה היא לא תוכל לזוז גם לא לעמוד. כל האזרחים אותה השאירו לבד טוב למי יש זמן מיהו היחיד אשר נשאר שם על ידה זה פנקס הקטן. היא לא העיפה בו מבט אך לו זה לא היה אכפת ולחדרו, חדרו הצר הוא בזהירות אותה גרר כי בשבילו היא עוד היתה הוד מעלתה. פנקס הקטן שירת שנים במסירות את הוד מעלתה כל חסכונותיו אזלו נזלו במהירות לא נותרה פרוטה כל אשר ציוותה עליו צמיד או עגילים הוא מייד נתן וברחוב דחף הוא את כסא הגלגלים זה פנקס הקטן. היא לא העיפה בו מבט גם לא מילה טובה אחת כבר בראשה זרקה שיבה וכבר כולה ממש חורבה אך בשבילו היא עוד היתה הוד מעלתה. יום אחד הודיעה: קר לי פנקס, בוא ניסע לדרום החם ארוכה הדרך ואין כסף למסע דחף אותי לשם הוא דחף ברגל את כסא הגלגלים אפילו לא רטן הוא דחף ברגל אלף שלוש מאות מילין זה פנקס הקטן. היא לא העיפה בו מבט והוא ימים רבים צעד ועם כסא הגלגלים מכפר לכפר ללא מילים כי בשבילו היא עוד היתה עוד מעלתה. כשהגיעו ועצרו ממש לחוף הים היא אמרה פתאום: רד על שתי ברכיך רד נא פנקס הקטן כי הגיע יום מהיום אביר תהיה להוד מעלתה כי כבר בא הזמן אהבתיך, בוא נשקיני נא - בוא פנקס הקטן. והוא נשק רכות רכות לשתי שפתיה הסדוקות והוא מחה את הדמעות מלחייה הצמוקות וכך נפחה את נשמתה הוד מעלתה... למחרת היום כתבו פתאום בסמרטוטון משהו מוזר פנקס הקטן נכנס לפתע למלון והיכה תייר את ידו שבר הוא במכות במוט ברזל כמוכה שטן. וכולם אמרו מה זה קרה לעזאזל לפנקס הקטן אבל הוא לא השפיל מבט גם כשהגיע למשפט ולא גילה כי התייר היה פשוט אותו ספסר אשר הפיל בחבטה את הוד מעלתה. וכשעלה בצעד קל על הכסא המחושמל היה שקט ומחייך ולא הסביר על מה ואיך כי הוא נזכר בנשיקתה של הוד מעלתה.
 
נכון

יש מי שמוסר נפשו למען המולדת (הפרטיות) או מי שמוסר נפשו למען האדם (ההומניסט) אבל אם לא שמת לב, אנו מדברים כאן על הערך הדתי של עבודת ה', כך שלא הבנתי במה תרמת בדיוק כשהבאת את הדוגמאות האלה. ברור לי שיש אנשים שמוסרים את נפשם על ערכים אחרים שאינם עבודת ה'.
 

iricky

New member
אכן בדיוק לכך נתכוונתי../images/Emo45.gif

ולזה גם ליבוביץ התכוון כשאמר שהצו הזה הוא הסמל העליון של אמונת היהדות. אף אחד לא מקבל את הצו "קח נא את בנך" במשמעותו המילולית.
 
ריקי הרי טען

"שאם הצו 'לא תרצח' הוא צו מוסרי, אין מקום לצו 'קח נא את בנך…'. רק אם הדת כוללת בתוכה את הצו "לא תרצח" כצו דתי, יש מקום גם לצו "קח נא את בנך…" זאת אומרת, שאם הצו "לא תרצח" נובע משיקולים מוסרים, אין מקום לצו אחר ("קח נא את בנך") שהוא אנטי-מוסרי.
 
ואכן אין מקום ל"צו קח את בנך"

אחרי מתן תורה.כפי שהגבתי למעלה. גם ל"צו" שניתן לאברהם אבינו, ניתן כניסיון ויש בו כדי להעמיד אותו על טעותו. ובוודאי לא כמצווה לדורות.
 
אבל יש מקום

הצו "קח נא את בנך" הוא הצו להאמין בה' ללא תנאי ולהקריב את הקרבנות הקשים ביותר, שזהו צו אנטי-מוסרי מובהק.
 
אין צו "קח נא את בנך" היום

וגם כשהוא ניתן ניתן כניסיון בלבד. יש "אנכי ה'" יש "ואהבת את ה' אלוהיך" מה לא מוסרי בזה?
 
אתה שואל "מה לא מוסרי בזה"

ואני אשאל, מה כן מוסרי בזה? אינני מכיר ניגוד קיצוני יותר למוסר מאשר "אנכי ה' " ו"אהבת את ה' אלהיך"
 
נדמה לי שזה מובן מעצמו

מה יש להוסיף על זה? ברגע שמכירים בסמכות מעל לאדם (במקרה של הדת זה האלהים), אז מדובר במערכת ערכית אנטי-מוסרית.
 
גם אדם ישר ומוסרי בדרך כלל,

קורה לפעמים שהוא מתפתה ומועד, כשמדובר ברווח גדול מאוד, שאין כל חשש שיתפס. בא הפסוק ויראת מאלוהיך אני ה', ומשדרג אותו, ועושה אותו יותר ישר ויותר מוסרי.
 

iricky

New member
אם אהבת ה'

מתגלמת בזה שאני לא רשאי ללכת בשבת לים, ואני לא רשאי לנהל שטוצים, ואני לא רשאי לאכול בשר 'דבר אחר', ואכן כך הדבר, זה לא מוסרי.
 
אז יהודי מאמין

מעדיף את ההגבלות שה' הגביל, ולא את ההגבלות שבני אדם מפוקפקים הגבילו, ושאת פרצופם אנו מגלים מדי יום ביומו.
 
למעלה