ראשי פרקים לבעית פוליטיקה ומוסר

היתה להם ידיעה ברורה

שעולם כמנהגו נוהג, וה' אינו מציל אותם במצוקתם, ובכל זאת מסרו את נפשם על קידוש ה'.
 

iricky

New member
הם מאמינים שה' ציווה

אבל אף אחד לא יודע שזה כך. מה שיש בידנו הוא "ספר תורת משה", שעליו נוסף "ספר תורת רבי", שעליו נוסף "ספר תורת רב אשי", שעליו נוסף "ספר תורת רבנו משה" שעליו נוסף "ספר תורת רבי יוסף קארו" - והם כולם היו בני אדם, ואף על פי כן אנו מאמינים שהם מבטאים את מצוות ה'.
 

iricky

New member
שאלו הן מצוות ה'

אבל מה שהם ידעו זה שהם קיבלו אותן מבני אדם.
 

ubl

New member
שאלות

א. במקרה של אותו צו הנכלל גם במערכת הדתית וגם במערכת המוסרית-הומניסטית, האם קיים לפי התפישה הזו הבדל בכוונתם הפנימית של שני אנשים המבצעים את אותו הצו? ב. לא ניתן לנמק העדפה מוסרית (וגם פוליטית במושגיו של ל'). האם בניגוד לזאת, צו דתי כן ניתן לנמק?
 
תשובות

א. כמובן, כוונת ההומניסט היא לטובתם של בני האדם, וכוונתו של הדתי היא לעבודת ה'. ב. ודאי שלא, כל טיעונו של ליבוביץ הוא שערכים אינם ניתנים להנמקה. האם ניתן לנמק מבחינה רציונאלית למה לעבוד את ה'?
 

iricky

New member
אני רוצה להוסיף על ב

מה פירוש לנמק משהו? כשאתה מנמק משהו, אתה מעמיד את תוקפו של אותו משהו על דבר אחר, שהוא הנימוק. אתה מניח שאותו משהו אינו עומד מכוח עצמו ולפיכך הוא טעון נימוק. אבל ממהותה של כל מערכת ערכית שהיא עומדת מכוח עצמה וולכן אינה טעונה נימוק. אילו לא עמדה מכוח עצמה לא היתה מערכת ערכית אלא אינסטרומנטאלית. אם אתה סבור שהדת היא מערכת ערכית (=לשמה), אין היא טעונה נימוק. אם אתה רואה בה מערכת אינסטרומנטלית (=שלא לשמה), היא טעונה נימוק.
 
ל"צו קח את בנך" אין שום מקום

בשום אופן. אחרי מתן תורה. ולא שייך כאן "הפה שאסר הפה שהתיר".
 
לסיפור העקידה

יש משמעות התקפה לכל הדורות אחרי אברהם, כולל הדור שלנו. אין צורך בהתגלות אלהית כדי לקבל את הצו "קח נא את בנך", מספיק שתימצא בסיטואציה בה עליך להכריע בין חייך וחיי משפחתך לבין עבודת ה', והנה לך סיפור עקידה בדיוק כמו סיפור העקידה של אברהם אבינו. אני יכול להצביע על סיפור עקידה מההיסטוריה ממש, כל היהודים שמסרו את נפשם על קידוש השם על מנת לא להמיר את דתם.
 
אם כך

גם גיוס לצה"ל זה סוג של עקידה. אין לזה סוף. ישנם שלוש מצוות שעליהם נאמר ייהרג ואל יעבור עבודה זרה, שפיכות דמים, וגלוי עריות. ובכל מקרה הוא לא עושה זאת לבנו או למישהו אחר. אז מה הקשר לעקידה.
 
גיוס לצה"ל הוא אמנם הקרבה גדולה

אבל לא הקרבה למען עבודת ה'. אנו מדברים כאן הרי על עקידה במשמעותה הדתית, והיהודים שמסרו נפשם על קידוש השם בשביל לא להמיר את דתם, מסרו גם את נפשם של כל בני משפחתם.
 
כשיש התנגשות

בין ערכים אנושיים לערך של עבודת ה', האדם המאמין בה' אמונה לשמה שלא תלויה בדבר, מקריב את כל הערכים האנושיים כדי להידבק באמונותו. ככה היה בכל ההיסטוריה כאשר גויים איימו לחסל יהודים אם לא ימירו את דתם, היהודים נמצאים בסיטואציה שבה אינם יכולים גם לקיים את הערכים האנושיים ובאותו רגע גם לקיים את הערך של עבודת ה', אלא הם צריכים להכריע לכאן או לכאן.
 
למעלה