כנס בנושא חינוך יהודי ושבת בישראל

nun

New member
אנסה

לנסח זאת שוב, למרות שמלכתחילה יריתי קצת באויר. כפי שאתה מציג את הדברים (כאן בהודעתך) המהלך הוא כזה: 1. יש בעיה של חוסר יכולת אפיסטמית לגבי קיום האל (בעיקר), ועל המאמין (החילוני או הדתי) מוטל להתמודד עם הבעיה הזו על מנת לאשש את אמונתו. 2. ישנן שתי אפשרויות להציג פתרון של הבעיה: א. באמצעות הימור ב.באמצעות אמונה עמוקה למשה מאיר אתה מייחס את א' ולעצמך את ב'. ואני סבור כי משה מאיר איננו אומר כי חוסר היכולת האפיסטמית היא בעיה העומדת אל מול האמונה הדתית ומערערת אותה ושעל כן זקוקה להימור. אני מקווה שיסלח לי משה מאיר על הרקונסטרוקציה שאני עושה לדבריו (והוא כנראה יסלח): הוא מדבר על שני שלבים היסטוריים לגבי שימת האל בסוגריים - שלב האילוץ ושלב הבחירה. אפרט את מה שנראה בעיני כקרוב להלך דבריו: שלב האילוץ: 1.ראשית כל ישנה אמונה ראשונית - האמונה הזו מלווה גם בהכרה כי ניתן לטעון באופן רציונלי על קיום האל או על אי קיומו, אך עם-זאת ההכרה הזו הזו איננה מקור האמונה ולא תוכנה. (וזו סיטואציה מאוד שכיחה אצל מאמינים לאורך כל הדורות) 2.במצב זה האמונה של החילוני אינה אפשרית לאדם הדתי ולהפך - מהסיבה שכל אחת טוענת גם טענה אובייקטיבית על המציאות. והרי שהיא או שקרית או אמיתית. ובמידה והיא שקרית הרי שהאמונה של האחר היא בלתי אפשרית, שכן על-אף שאין הטענה האובייקטיבית ממהותה של האמונה עדיין היא כפויה על דעתו של האדם ומגבילה את אמונתו. 3.אז מופיעה הפילוסופיה החדשה ולא מאפשרת יותר לדבר על האפיסטמה של קיום האל כדבר אובייקטיבי. הדבר יוצר אילוץ מחד ופתרון המצב השלילה בין החילוני לדתי) מאידך. האילוץ הוא שהאמונה עכשיו צריכה "להסתדר" גם בלי הטענה על קיום או קיום האל (וזה נכון הן לגבי המאמין באל והן לגבי השולל אותו). אך יש לומר לגבי "הסתדרות" זו שני דברים חשובים: א. האמונה הראשונית לא עומדת כאן בפני בעיה, היא לא צריכה להתמודד עם משהו המערער אותה, אלא היא פשוט צריכה להמנע מאיזו טענה שנלוותה אליה קודם לכן. ב. עדיין הטענה בדבר הקיום אינה נעלמת - היא עדיין מלווה את האמונה, אלא שמעתה הטענה איננה טענה המתיימרת לאובייקטיביות אלא היא טענה המכירה כי הטענה שכנגד שקולה לה לחלוטין. ההכרה בשקילות זו היא הכוונה בלשון "הימור". על-כן לא מדובר כאן בהימור פסקאלי - כזה הבא הן לבסס אמונה מול בעיה אפיסטמלוגית המערערת אותה והן כזה אשר מופעל מתוך שיקול של הסתברות או של תועלת. אלא מדובר כאן במובן הרבה יותר רך של המונח הימור - כזה המציין את העובדה שהאמונה מובילה את המאמין לקבל את נכונותה של טענה ביודעו שהיא שקולה לחלוטין לטענה אחרת. פתרון מצב השלילה ההדדי הוא בזה שמעתה כל מאמין מכיר כי אין כאן מאבק בין טענות שיכול להכריע את האמונה אלא יש כאן שוני שבין אמונות. האמונה של האחר היא איננה אמונתי אבל היא אפשרית כי היא איננה כבולה לשום סד של טענות קיום. כל זה אמור לגבי המצב הראשון של האילוץ. אחריו בא המצב של הבחירה, שבו המאמין כביכול מכניס את עצם ההכרה בגבולות שכלו, את עצם חוסר יכולתו לטעון דבר על האל, לתוך האמונה שלו גופה. אפשר לומר שהאמונה הראשונית בטהרתה מתגלית לו - כ"כיוון" ראשוני של רוחו כ"שאיפה" אל האלוהים ולא כטיעון על האלוהים. זהו האקט של שימת האל בסוגריים מתוך בחירה. הוא אקט שבו האדם מגלה את אמונתו ואת עצמו: האמונה היא כיוון היא הענקת משמעות - היא משהו השייך לאדם - והאלוהים רק מסמן את הכיוון הזה, שכן כאלוהים "קיים" הוא מונח בסוגריים. זוהי האמונה הדתית-חילונית. כאן כמובן שלא שייך לתאר את האמונה כהימור העומד אל מול ערעור האמונה ע"י מגבלות ההכרה. להפך! יש כאן התנתקות משאלת קיום האל ופניה אל האמונה באל בראשוניותה - שהיא בעצם פניה אל האדם. כך אני מבין בגדול את דברי משה מאיר. לדעתי שורש הטעות שלך בהבנתו היא כאמור בזה שאתה כופה עליו תפיסה של אמונה לא ראשונית, אמונה שהיא תוצר של מתן דין וחשבון לבעיה אונטולוגית ואפיסטמולוגית. עכשיו לגביך אתה (אני כאן רק עושה פרובקציה קטנה) אני חש שמבחינה מסויימת אתה אדם המאמין באלוהים. כמובן שלא במובן שבו אתה מסביר את האמונה (כקבלת איזו טענת קיום) - וגם לא במובן שבו אני מבין את האמונה - אלא דווקא במובן שבו משה מאיר מדבר על האמונה (ככיוון וכמשמעות). אפשר לומר שאתה כל הזמן צריך להרוג את האלוהים שלך שכן הוא משום מה מאיים עליך. אתה לא אומר "לא איכפת לי אם אלוהים קיים או לא" אלא אתה מבקש להאמין שהוא "לא קיים" ומסביר עד כמה האמונה בקיומו מגבילה את האדם שבתוכך - דהיינו שלמרות שאתה כופר בקיומו של אלוהים הוא עדיין מושג טעון משמעות בשבילך. עכשיו אני שואל את עצמי: אם לא נדבר על אלוהים כיש אלא ככיוון אל מה שמעבר לאדם, האם אתה באמת שולל אותו? האם אתה כופר באלוהים הזה או שמא אתה כופר רק באותו אלוהים ש"ישנו" באותו אלוהים שהוא יש מצווה, יש שיש לעובדו, יש שהתגלה, יש שאפשר להתחבר אליו להתאיין מולו. קיימת בך איזו שניות: מצד אחד אלוהים אינו מייצג בשבילך יש, כמו הכיסא הזה או העולם בכלל, אלא הוא מציין לך איזה ערך ואיזה כיוון, ועל כן אתה לא אדיש לגביו אלא מבקש לשלול אותו. מצד שני בשלילתך אתה שולל דווקא את היש שבו, אתה מכריז שאתה אינך מאמין בטענת קיומו בטענה שהוא נתן תורה שהוא התגלה וכו'. למה השניות הזו?... אם ניקח את דברי משה מאיר ונשים אותם בסד מושגי, הרי שהאלוהים הופך לאידיאה שהיא בעלת משמעות לאדם באשר היא נותנת כיוון לאנושיותו ומכוננת מושג של טוב הנמצא מעבר לו. האם הדברים אינם קרובים לאיש קאנטיאני כמוך. ההבדל ביניכם הוא אולי ברגשותיכם כלפי אותו דבר "שמעבר", באופן שבו אתם מבטאים את שמה של האידיאה הזו, במצע התרבותי והפרקטי דרכו אתם מבקשים להביע ולפתח את אנושיותכם המכוונת אל מעבר לעצמה. אבל מבחינה מושגית וערכית אתם תאומים. את זה בדיוק חש משה מאיר (כמעט אמרתי הרמן כהן) ועל כן, כך אני מבין, הוא רואה כאן בסיס לשיח חילוני-דתי. אתה אינך יכול לשאת את אלוהים שבולע את האדם ומעמיד מולו את האידיאה של הטוב האנושי, אבל משה מאיר מבקש להראות כי זהו בדיוק אלוהיו של הדתי-חילוני.
 

ליאור ט

New member
תודה, עכשיו הבנתי הרבה יותר

אינני יודע מה השתמע ממאמרי אבל אני כלל לא בטוח שאני מייחס למשה מאיר הימור שלא מתוך אמונה עמוקה. אני פשוט לא יודע וצריך לשאול אותו האם הוא מתכוון להגיד שהוא חסר את אותה אמונה ראשונית חזקה, אותו שכנוע פנימי עמוק, וכל שעומד בפניו זה ההימור או שמא יש לו שכנוע פנימי עמוק בדבר נכונות ההימור שלו ובה בעת הוא נאלץ מבחינת ההוכחות העומדות לרשותו לבצע אקט של הימור (שלמעשה כפוי על כל אדם). ככל הזכור לי לא קראתי במאמרו אלוהים בסוגריים או במאמריו האחרים ולא שמעתי ממנו בעל פה בדבר אמונה שכזו. אני אכן לא אומר שלא אכפת לי אם אלוהים קיים או לא. אכפת גם אכפת. אני חושב ששאלת קיומו קריטית לחיי ולחייו של כל בן אנוש. ההכרעה האם לעבוד את אלוהים היא בדרך כלל תלויית שאלת הימצאו של אלוהים והיא משנה אורחות חיים פרטיים ולאומיים ולאור זאת אני רואה בזה נושא רציני וחשוב שלצערנו ולתסכולנו לא נוכל לעולם להכריע בו בבחינת הוכחה. אני אינני מבקש להאמין שהוא לא קיים, כפי שניסחת זאת, אלא טוען שאני משוכנע פנימית בצורה עמוקה שהוא לא קיים. ברור לי שהמשותף לי ולמשה מאיר זה קודם כל ששנינו מבינים שאף אחד מאתנו לא יכול באמת לדעת. יחד עם זאת, משה סבור שההימור ואי היכולת לדעת מחייבים אותי להיאחז בצד השני, החילוני בדתי ולהפך, כדי להשלים את תמונת העולם ואני לא מסכים עם המעבר הזה שהוא עושה. יש כאן שתי תמונות שאין לדעת בוודאות איזו מהן נכונה, אך זה לא אומר שיש כאן שתי תמונות משלימות. יש כמובן סיבות עומק לשיח דיאלוגי בין הצדדים, אך צריך קודם להכיר בכך שיש כאן צדדים ושאין כאן תמונות משלימות (ניתן כמעט להגיד - בהכרח אלו לא תמונות משלימות). אני כלל לא בטוח שמשה מאיר מבין את האמונה רק ככיוון ומשמעות כפי שכתבת. אני רוצה לשאול מהי אמונה ככיוון ומשמעות. זה לא ברור לי. אם הכוונה לכך שאינני מאמין בגניאולוגיה המסופרת של הדת (קרי - אין מעמד הר סיני ותורה משמיים), אינני מאמין בישות אלוהית (טרנצדנטית או ששרויה בכל מקום), אינני מאמין במצווה שיש לעבוד אותו מתוקף היותו מצווה, אך אני כן מאמין שיש ערכים שיש לשאוף אליהם מתוקף החלטת האדם שאלו ערכים חשובים - אז מה עניין אלוהים לפה? איך מושג זה קשור בכלל? אני לא חושב שלזה מתכוון משה מאיר ואילו אני כן מתכוון לזה. יחד עם זאת, ברור שיש למשה ולי נקודות משותפות רבות אלא שהמעניין כאן מבחינתי זה לעמוד על השוני. אבקש ממשה מאיר להיכנס לפורום ולהשיב להודעות אלו כדי שלא נסתמך על פרשנותנו אותו.
 

nun

New member
אני התייחסתי

למה שכתבת בשרשור כאן: "לאחר אי הידיעה הוודאית יש את השאלה האם אני עומד נבוך מול מושגים אלו, אומר שפשוט אין לי מושג ומהמר האם להיות דתי או חילוני (כך למשל נוהג משה מאיר ונדמה לי שפסקל הוא הראשון שסבר כך) או שיש לי אמונה פנימית עמוקה בדבר הנכונות או אי הנכונות של מושגים אלו...". אני חלוק על הטענה שלך: "ההכרעה האם לעבוד את אלוהים היא בדרך כלל תלויית שאלת הימצאו של אלוהים". כנגד זה עומד ליבוביץ (אבל על זה כבר התווכחנו בעבר), ומכיוון אחר עומד כנגד זה קירקגור וליגלוגו המפורסם על אנסלמוס (כפי שאני זוכר מאיש האמונה של הרב סולובייצ'יק). אשר לעניין התמונות המשלימות, אני נוטה לקבל את ביקורתך. מהי אמונה ככיוון וכמשמעות - זו התודעה שיש ערך לקיומך והוא נעוץ באמת המצויה מעבר לך ולעולמך. אינני יודע מהו האלוהים בשביל משה מאיר ואני מניח שהוא יותר מאשר אידיאה בלבד. אך כמו שכבר אמרתי אני חושב שמבחינה רגשית תרבותית מילולית האידיאה הזו מקבלת צורות שונות, אך מבחינת הניתוח המושגי שלו במאמר שעליו אנו מדברים היא איננה (עד כמה שאני מבין) אלא אידיאה שכזו. ומסיבה זו בסופו של המאמר מגיעה הבעיה "הארוס הדתי תובע את פריצת הגבולות שבין אדם ואלוהים, את היכולת לדבר על אלוהים לראות אותו לשמוע אותו ולהדבק בו. גבולות השפה הדתית-חילונית מונעים את מימושו של הארוס הדתי באופן חד ואכזרי. איך ישא הדתי-החילוני את כאב הגבולות?!", הדבר דומה לשאלה ששאלו את הרמן כהן אחר שהרצה אחר מושג האלוהים האידיאי שלו "ואיפה ריבונו של עולם?".(תשובתו של משה מאיר היא אגב מרתקת) אתה שואל מה ענין אלוהים לפה? אני מדבר על זה שבאומרך על דבר מה שהוא טוב, או שכך ראוי שיהיה, אתה עובר מיידית לחשיבה שאינה רואה רק עולם אלא מה שמעבר לעולם. יתכן והערכים נובעים מהחלטתך, אבל באיזה שדה אתה נמצא כשאתה בכלל בא להעניק לדברים משמעות. אם החלטתך אינה רק "כך אני רוצה" אלא אתה אומר "כך ראוי" זה דבר בעל "חשיבות" ו"משמעות" ואתה גם רואה בכך דבר בעל תוקף, האם לא חשבת בזה למעשה על אלוהים?! המילים הללו "ראוי" "חשיבות" "משמעות" "תוקף" מעבירות אותך מיידית לעולם שמעבר לעולמך. אתה מעלה מיד נקודת מבט חיצונית שאינה נמצאת בתוך העולם אלא מחוצה לו והיא נקודת המבט הנותנת לה משמעות ותוקף. יש בזה מן האלוהים.
 
הצטרפות לשיחה

שלום ליאור שלום נתי תודה על שיתופי בשיחתכם. אנסה להבהיר את עמדתי לאור שיחתכם, כשכמובן אין היא אלא עמדה בין העמדות ולא יותר. א. מבחינת תולדות הרוח אפשר להבחין בשלושה שלבים. הראשון - אמונה [דתית או חילונית] המלווה בשכנוע ואף בתודעת יכולת ההוכחה שלה. השני - אילוץ להכיר כי אי אפשר להוכיח את האמונה [הדתית או החילונית]. שלב זה מלווה ברצון להוכיח, ובתודעת שבר מפאת אי היכולת [אפיסטמולוגית והיסטורית]. השלישי - הכרה כי יכולת זו היא מהותה של האמונה, וממילא ויתור על הרצון להוכיח והשתחררות מתודעת השבר [המאפיינת את ההוגים המודרנים דתיים כחילוניים. ב. במצב השלישי, האדם מתבונן בעולם ומכיר בו סימנים ועקבות. העקבות מובילות לשתי אפשרויות הפכיות. יש עקבות המובילים לאמונה בקיום אלוהים, ויש עקבות המובילים לאמונה באי קיום אלוהים. מכיוון שהמצב שקול, אין ברירה לאדם אלא להמר [בבחינת לא עליך המלאכה לגמור,ואי אתה רשאי להיבטל ממנה.] ג. ההימור הזה נלמד מבחינת תולדות הרוח מפאסקל, אך שונה ממנו בתכלית. פאסקל עומד מול שתי אפשרויות [א' וב']. הוא מהמר על האחת [א'] מפאת שיקולי הסתברות ושיקולי כדאיות [בספרו הוא מדגיש יותר את השניים]. לאחר פעולת ההימור, בתודעתו - א' מסתבר יותר מב'. ד. ההימור שאני מציע: האדם עומד מול שתי האפשרויות, והן סבירות באותה מידה. כל אחת מהן מתבססת על חלק ממערך העקבות. שיקולי ההימור הם העדפה בוחרת, וחיבור של זהות לאחת מהאפשרויות. גם לאחר ההימור אין אפשרות אחת סבירה מחברתה. יתרה מזו - המאמין הבוחר מודע לוויתר על מערך עקבות שני והמשתמע ממנו. לכן הוא זקוק למי שבחר בשונה ממנו כדי שישלים את אמונתו שלו [הדתית או החילונית]. לשון אחר: מכיוון שישנם שני מערכי עקבות, רק ההליכה בעקבות שניהם מובילה לשלמות ההכרה והאמונה. מכיוון שאי אפשר ללכת בשתי הדרכים יחד, זקוק כל הולך לאחר כמשלים שלו. זוהי משמעות אחת של דתיות חילונית - הצטרפות בין הדתי ובין החילוני. ד. מי שבחר והימר על האפשרות הדתית [כמוני], ניצב עתה מול התפצלות נוספת. הוא מאמין בקיומו של האחר. אך - האם האחר מתגלה התגלה או יכול להתגלות? כאן הוא מוצא מפגש סוער בין הארוס הדתי שלו השואף להתגלות, ובין ביקורת התבונה המורה לו כי ההתגלות - מבחינה מושגית - איננה מן האפשר. מצב חד זה מוביל אותו לצורך בהימור שני: 'מה ה' אלוהיך דורש מעימך?' כמענה לצורך זה יתכנו שני מהלכים: האחד - הכרעה אישית. השני - הצטרפות להימור הדורות שהתגבש בתורה ובהלכה. שתי האפשרויות [יש הממשים אחת מהן, ויש - כמוני - את שתיהן] דורשות מודעות כי ההכרעה היא הכרעה אנושית, והמשאלה לדעת כי זהו רצון אלוהים היא מחוץ לגבולות האפשר. זוהי המשמעות השניה של ההצטרפות בין דתיות לחילוניות בטיפוס אחד הדתי החילוני, כשמקבילו ההפכי יכול להיות החילוני הדתי, מי שהימר על קיום אלוהים ובחר רק בהכרעה האישית ביחס לרצון. הטיפוס השלישי הוא החילוני שהימר על אי קיום אלוהים. ה. המהמר הימור ראשון על קיום האל, והימור שני על רצונו כשהימור זה מורכב מהימור אישי ומהימור על המסורת, יקלע מידי פעם לסתירה בין הרצון והערך האישי לבין הרצון והערכים שהתגבשו במסורת. ההתמודדות עם סתירות אלה יוצרת את הביוגראפיה הדתית של הטיפוס הדתי חילוני. ו. האתגר שאני מציב לעצמי מבחינה תיאולוגית ומבחינה קיומית, הוא לאפשר מלאות דתית בגבולות אלה. בדרכו של עולם יש זיקה בין עמדות מסוג זה ובין ניכור דתי, בין העמדות ההפכיות ובין המלאות הדתית. מלאות משמעה יכולת להתפלל מעומקא דליבא, או לרקוד לפני אלוהים. טענתי היא שלא רק כי מלאות דתית אפשרית בגבולות אלה, אלא שמלאות דתית מתקיימת רק בגבולות אלה. ההימור הדתי כפי שתואר הוא השם את אלוהים בסוגריים, ושימה זו מפנה את החלל להתגלות מליאה של האדם, כולל התגלות הארוס הדתי שלו כדוד המשחק לפני האלוהים [שמואל ב' ו']. ז. ליאור לא מאמין בגניאולוגיה. בתמונתי היא מחוץ לגבולות האפשר. אך קיומה בכתבי הקודש מאפשר לי להיכנס לתוכה כלתוך תיאטרון המאפשר לאדם לשחק בעולם שהוא מחוץ לגבולות האפשר. המשחק הזה הוא רציני ביותר, ומאפשר לי להביא לידי ביטוי את הארוס הדתי שלי, שמחוץ לתיאטרון או לספר מוגבל בגבולות האפשר. ליאור לא מאמין באחר. אני מהמר על קיומו וחי לאור הימור זה. אני רואה את הכרעתו כהימור הנגדי, וזקוק לה כהשלמה להכרעתי. ליאור לא מאמין במִצווה ובמצַווה - אני מקבל עלי עול מצוות שהן ההימור של עמי על רצון האלוהים, הימור ולא ידיעה. מִצווה ללא מצַווה. ליאור מאמין בערכי הבחירה. אף אני, כחלק ממימוש האדם המהמר. ח. ולסיום - מה מעמדה של האמונה הראשונית בעולמי? התהליכים שעברו על האדם הכללי עוברים גם היחיד. נולתי לעולם של אמונה. זו גירסת ילדותי. בשלב שני למדתי והאמנתי כי אמונה זו יכולה להיות מוכחת. בשלב השלישי נוכחתי בכאב כי אין היא יכולה להיות מוכחת. בשלב הרביעי הכרתי בשמחה כי הצורך להמר עליה הוא מהותה, והוא המעמיד את מושאה כאחר וזה משמעה של האמונה המונתיאיסטית. גם היום בשלב הרביעי אני יונק איכויות מהשלב הראשון, המועשרות המתעצמות מהשלב העכשווי. בידידות משה
 

ליאור ט

New member
נסיון למקד את נקודות המחלוקת

אנסה למקד בקצרה את נקודות המחלוקת שלי עם נתי ועם משה. נתי - אתה מניח שקבלת עולם ערכי מחייב היא קבלת דבר שמחוץ או מעבר לעולם שבו אנו חיים. אני אינני מבין את טענת ה "מעבר לעולם" וסבור שבתוך העולם יש "מעבר לי". אני סבור שישנו עולם ערכי שמחייב אותי בתוך העולם שבו אני חי. החשיבה המקובלת - אם זה גדול ממני זה כנראה מחוץ לטבע - אינה מקובלת עלי. משה - א. אני סבור שהעקבות הללו שעליהם אתה מצביע אינן שקולות כלל וכלל. אלא כשאשר אין אפשרות להוכחה, אז אנו עוברים לראיה סובייקטיבית לחלוטין. בראייתי הסובייקטיבית העקבות של העולם הדתי כמעט ולא נמצאות ואילו אלו של העולם נטול האל זועקות בבהירותן. לאור זאת, לי יש שכנוע פנימי עמוק (ולא בגלל איך שגדלתי, אלא שאינני יכול לנתח עצמי פסיכולוגית ולהגיד בשל מה מלבד העקבות שאני רואה) בחוסר אמונתי. אין דיכוטומיה בין הוכחה לשקילות (זו גם מחלוקת שיש לי עם ליבוביץ במישורים שונים), יש ציר שבין מצב שקול למצב מוכח שעד לקצהו ניתן להשתכנע עמוקות בדבר מה אך גם לדעת שלמרות השכנוע... אולי אתה טועה. ב. לא יתכן מצב שבו גם יש אלוהים וגם אין. לא יתכן מצב שבו גם העולם הדתי המחייב את עבודת ה' כערך עליון נכון וגם העולם החילוני השולל אותו נכון. העקבות המבלבלים לא משנים עובדות אלו, הם פשוט שמים אותנו במבוכה ולא מאפשרים לנו לדעת איזה משני עולמות אלו נכון. לאור זאת, אינני מבין את טענתך בדבר תמונות משלימות. כתבת: "מכיוון שישנם שני מערכי עקבות, רק ההליכה בעקבות שניהם מובילה לשלמות ההכרה והאמונה. מכיוון שאי אפשר ללכת בשתי הדרכים יחד, זקוק כל הולך לאחר כמשלים שלו" - מדוע? יש שני מערכי עקבות רק בהכרתנו המוגבלת שאינה מאפשרת לנו להבין ולראות שבעצם יש מערך עקבות אחד. לאור זאת, כמה שהדבר מצער, אין כאן תמונות משלימות בהכרח אלא תמונות שאינן משלימות בהכרח. מישהו טועה. ולמרות אמירתי זו, אני סבור שמאחר ובסופו של דבר כל היצירה שלפנינו וכל אורחות החיים, זו הדתית וזו החילונית, הם מעשה ידי אדם ויש בהם אמת ושקר שזורים, הרי ברור שתועלת רבה תצמח מכל דיאלוג עמוק שבו אני חושף עצמי לעולמו של האחר ומרשה לעצמי להיות מושפע ממנו/ה.
 
על הישות השקילות וההימור

א. בשאלת השקילות אנחנו חלוקים. אני סבור שמדובר באנטינומיה, אותה אי אפשר להכריע לכאן או לכאן. אני מוכן להתפשר [למרות שזו איננה תמונתי שלי] על אנטינומיה רכה - שאינה מחוייבת לשקילות אלא לאי יכולת הכרעה, אך לא ליותר מכך. ב. יש שבגבולות ה'זה' כפוף לחוק הסתירה ואיננו יכול להיות ולא להיות בחוברת. אלוהים הוא ה'אחר' שמעבר לגבולות הזה. שאלת הקיום שלו היא מעבר לגבולות האפשר של ההכרה האנושית. אין זה אומר נסיגה משאלת הקיום לשאלת הנרטיב כאצל אחינו הפוסט מודרניים [המיושנים], אלא מעבר לישות מהומרת. ישות מהומרת לא רק יכולה להיות יש ואין בחוברת, אלא שזאת היא מהותה. בהימור בגבולות ה'זה', כגון הימור על סוס מרוץ, הרי בתום המרוץ האפשרות שהתרחשה מבטלת את הישות ההימורית, ואחד ההימורים בטל. מה שאין כן בהימור הדתי שמושאו מעבר לגבולות האפשר של התודעה, שתי האפשרויות נותרות באופן קטגורי. לכן שתיהן שקולות, ולכן שתיהן משלימות זו את זו.
 

iricky

New member
אפשר להוכיח את ב' אפילו מבחינה

מדעית. אפשר לומר שאלוהים נמצא בסופר-פוזיציה של יש ואין, כמו כל דבר אחר, אלא שכאן פונקצית הגל לעולם אינה קורסת, כי אין צופה שמסוגל לפתוח את הדלת ולבדוק מה מצבו של החתול, או איזה סוס זכה במירוץ, ולכן שתי האפשרויות נותרות לעולם בעינן באופן קטגורי.
 

ליאור ט

New member
לגבי סעיף ב

מרגע שאמרת שאלוהים הוא מעבר לגבולות הזה הרי שאינך יכול להגיד עליו דבר - לא שהוא אחר וודאי וודאי לא שמהותו יש ואין גם יחד. אתה בשלב ראשון מגדיר אותו כמחוץ לגבולות ההכרה ואז מנסה להגיד עליו דברים, אך מרגע שהגדרת אותו כנמצא מחוץ לגבולות התודעה אתה חסום מלאמר דבר. לשון אחר, שתי האפשרויות שעליהן אתה מדבר קיימות עבור האדם בגלל גבולות הכרתו אך לא קיימות מבחינה אונטולוגית. האדם המבין את קוצר הכרתו לא יכול להכיל חוקים שונים לגבי מה שנמצא מחוץ להכרתו מאשר אלו שהוא מכיל לגבי מה שנמצא בגבולות הכרתו שכן לחוקים אלו לא תהיה כל משמעות. אם אינני רואה איזה סוס ניצח במרוץ בגלל קוצר ראייתי, עדיין יש סוס שניצח.
 

אלי כ ה ן

New member
הערה זעירה על שורתך האחרונה:

גם אם אתה מרשה לעצמך להיות מושפע מעולמו של האחר, הרי שלא תמיד אתה מוכן להבהיר את הסמנטיקה שבה אתה משתמש (כגון לרמוז מה זה "תרבות יהודית", או להבהיר עד הסוף עד היכן מגיעה אותה "אמונה עמוקה" שלך); ברגע שהאחר מנסה להבין עד הסוף את הסמנטיקה שלך - אתה טוען שלכזה תחקיר אינך מוכן.
 

ליאור ט

New member
ידידי אלי,

אני חושב שיש מה שמתאים (לי) לשיחה שבע"פ ויש מה שמתאים לשיחה שבכתב. אתה השתמשת בדבריך במילה "תחקיר" ואני מסכים שזה אכן מה שאתה עושה לפעמים. זה כמובן לגיטימי ויש בזה צד יפה של כניסה לעומקם של דברים ואי ויתור על אף מילה והבנתה, אבל לצערי לי זה לא מתאים ולא בזה אני חפץ בהתדיינות כאן בפורום. לעיתים יש שני אנשים שקשה מאוד לקיים ביניהם דיאלוג מאחר וכל אחד מהם רגיל לצורת דיון אחרת. כבר בעבר נתקלנו מספר פעמים בבעיה שלנו לקיים דיאלוג עומק מחוסר סבלנותי לקיים 20 הודעות על כל שלוש מילים. אני מציע שנכבד את ההבדלים הללו ולא נתעקש. בברכה ובאמת בכבוד רב, ליאור
 

אלי כ ה ן

New member
ידידי ליאור,

הרוח הנושבת מהודעתך האחרונה - מאשרת את חששי - אשר לו רמזתי בהודעתי שכותרה OK, ואני מצטט: "אינני בטוח שאתה מסוגל לחוש את מה שאני חש כעת, אבל דע לך שאני חש כעת שהתחקיר המוקדם הולך או-טו-טו להיגמר". סוף ציטוט. אכן חשתי שאילו היתה לך סבלנות לעוד סבב נוסף אחד ויחיד (שבו היית מבהיר לי סוף-סוף האם פרשנותך הלא-דתית למונח "תרבות יהודית" מתאפשרת שלא בקונטקסט לאומי, והאם הסיכוי שאתה מעניק לקיום בורא-עולם הוא קונקרטי או לא) - אז לא היה צורך ב"20 הודעות על כל שלוש מלים" (כלשונך). שים לב כי: א. טרחתי לקרוא בעיון רב את אלפי המלים של המאמר שלך, בעוד שבדיון בינינו השתמש כל אחד מאיתנו במאות מלים בלבד. מאידך: ב. מתוך אלפי המלים הנ"ל ומאות המלים הנ"ל, אני לא התעקשתי להבין "כל שלוש מלים" (כלשונך), אלא התעקשתי להבין רק שלוש מלים - מאד ספציפיות: "תרבות יהודית; אתאיזם". ג. שתי הודעות שלך (בלבד) הספיקו לי להבין (באופן מספק למדי) מהו "האתאיזם" שלך; בהודעתך השלישית אישרת את מה שהבנתי, ואני מרוצה מכך. ד. להערכתי, היתה חסרה לי עוד הבהרה זעירה שלך - אשר היתה אמורה להשלים סופית את הבנתי אותך (שהיתה אז משהו כמו 99 אחוז של הבנה) מהו ה"אתאיזם" שלך. ה. כמו כן, כשלו (לצערי) כל ניסיונותיי לדרבן אותך לרמוז לי האם לדעתך תיתכן סמנטיקה חילונית לא-לאומית למונח: "תרבות יהודית". ו. כל הזמן חשתי ברקע את מה שממנו חששתי כל הזמן: שבשלב מסויים תפקע סבלנותך (כפי שגם סבלנותי היתה פוקעת בסיטואציה מקבילה), ולכן - כדי למנוע ממך להתיאש בשלב כה-קריטי של מאתים מטר לפני סוף המרתון - העברתי לך את תחושתי הממשית והכנה כי או-טו-טו הולך להיגמר התחקיר המוקדם (אודות הסמנטיקה שלך למונחים: "תרבות יהודית, אתאיזם"). בשולי-הודעתי אעיר משהו אודות רמיזתך כי יש בינינו "הבדלים" באשר למתודת ההתדיינות. ובכן, לדעתי אין בינינו שום הבדלים מתודיים כנ"ל (לפחות לא הבדלים מתודיים מהותיים): גם אני כמוך איני מוצא תוחלת ב-20 הודעות על כל שלוש מלים, וגם לי - כמוך - אין סבלנות לדיון בכתב אשר סופו אינו נראה באופק; אלא מאי? במקרה דנן (כמו גם במקרה העתיק ההוא שאליו רמזת בהודעתך) - כבר ראיתי באופק את קו הגמר המתקרב של ריצת-המרתון שהתחלנו, ואילו אתה לא ראית את קו הגמר, וזה מה שלדעתי יצר חוסר-סבלנות - אצלך בלבד - ולא אצלי. יתר על כן, לדעתי - לא זו בלבד שאין בינינו הבדלים מתודיים - אלא אף הבדלים ערכיים אין בינינו: להערכתי, שנינו היננו היחידים בפורום שיש ביניהם את המשותף הערכי הכי אלמנטארי: שנינו באמת הומאניסטים - גם למעשה (ולא רק חושבים בתודעתם שהם הומאניסטים). את זה לא תמצא אצל אף אחד מחברי הפורום כאן. לסיום, אציין כי אין לי שום בעייה עם דעתך שהשיח בינינו היה יותר יעיל אילו היה נערך בעל-פה, ושאינך חפץ בהתדיינות כתובה בפורום. אני בהחלט מכבד את גישתך הנ"ל, ואין לי כל כוונה להתעקש. בברכה ובאמת, בכבוד רב ובהערכה רבה וכנה, אלי.
 

יחיאב

New member
שמישהו כבר יציע חברות לשני

ותצאו מה"ידידי ליאור ידידי אלי" יאללה שלכם! אלי, זה אמור במיוחד אליך, עם הידידים שאתה מנכס לעצמך על כל תגובה
 

iricky

New member
אם יורשה גם לי להצטרף

שלום מר מאיר, אני רואה בדבריך כאן נסיון אינטלקטואלי מרשים ביותר להעמיד את האמונה על יסודות ראציונליים, או לפחות על יסודות שכל אדם חושב ומבין יכול להבינם. יחד עם זה, אני מזהה בנסיון הזה כמה וכמה "חורים שחורים", והייתי מבקש אותך לנסות למלא גם אותם. 1. אילו עקבות בעולם מובילים לאמונה בקיום אלהים, ומיהו או מהו האלהים הזה המותיר את עקבותיו בעולם? שמא אתה מתכוון כאן לבורא עולם או למנהלו של העולם, או לאותו זקן שיושב בשמים ומושך בחוטים? 2. מדוע אין ברירה אלא להמר? אפשר גם להתעלם מכל העסק. לא מוכרחים לקנות כרטיס ולגרד. 3. לא ברור לי ההבדל בין ההימור שלך לבין ההימור של פסקל. אתה כותב, "שיקולי ההימור הם העדפה בוחרת, וחיבור של זהות לאחת מהאפשרויות". האם הימורו של פסקל אינו בגדר "העדפה בוחרת"? ומה זה "חיבור של זהות"? 4. גם אם אדם מכריע בהימור הראשון שאלהים קיים, מדוע הוא מוכרח להכריע גם לגבי ההימור השני - "מה ה' אלוהיך דורש מעימך"? מנין לך שהוא בכלל דורש משהו מעימך? וגם אם הוא דורש - מה איכפת לך? 5. אם כל העסק הוא בגדר משחק בתיאטרון שמטרתו להביא לידי ביטוי את הארוס הדתי שלך, האם לא על זה בדיוק נענשו בניו של אהרון במיתה? ואיזה מין תיאטרון הוא זה שמטיל עלי כל כך הרבה חובות ואיסורים ומגבלות וסייגים שמוציאים את החשק מכל העניין? לתיאטרון הולכים כשמתחשק לי, כצופה וכנוטל חלק במשחק, ורק לאותה הצגה שאני רוצה לראות, ולא כשמתחשק למנהל התיאטרון ולפי התכתיבים שלו. 6. כיצד מתיישבת המלאות הדתית שאותה אתה מבקש, אותו ארוס דתי, אותו ריקוד (אקסטטי?) שאתה רוקד, עם אמירתו המפורסמת של ר' עקיבא על "ואהבת"? כיצד היא מתיישבת עם מעמדו של אברהם אבינו בעקידה? כיצד היא מתיישבת עם נסיונו של איוב? 7. טענתך שבצומת השני אתה בוחר בשתי האפשרויות - גם הכרעה אישית וגם הצטרפות להימור הדורות כפי שהתגבש בתורה (שבע"פ) ובהלכה - אינה מתקבלת על דעתי. כמו בצומת הראשון, וכמו בכל צומת, לא ניתן ללכת בשתי הדרכים גם יחד. אפשר שאתה בורר לך כל מיני דברים ממסורת הדורות, אבל זוהי הכרעתך האישית נטו. אתה לא מקבל את המסורת כפי שהיא, על כל מה שיש בה, וסעיף ה' בדבריך יוכיח. המסורת לא שמה את אלוהים בסוגריים. אני רואה בדימוי הזה של שימת האל בסוגריים על מנת לפנות מקום לאדם ולעולמו ובכלל זה גם לארוס הדתי (?) שלו, ביטוי להבחנתם של חז"ל, שליבוביץ מטעים אותה בכמה וכמה מקומות, "בין רשעים המתקיימים על אלוהיהם ובין צדיקים שאלוהיהם מתקיים עליהם". אם כבר סוגריים, אפשר לומר שהמסורת שמה דווקא את האדם בסוגריים, ברוח דברי הנביא "חדלו לכם מן האדם אשר נשמה באפו, כי במה נחשב הוא". 8. גם טענתך שאתה זקוק לצד השני (שכאן מיוצג במקרה ע"י ליאור) אינה עומדת במחן. אפשר שיש לה עמידה מבחינה אינטלקטואלית, ואפשר אפילו מבחינה רגשית, אבל אין לה שום ביטוי מעשי, קונקרטי. כביטוי לצורך בהשלמה הייתי רואה בכך ששבת אחת ליאור בא לבית הכנסת שלך, ושבת שלאחריה אתה הולך איתו למועדון ולפאב ולים. זה לא קורה ואי אפשר להעלות על הדעת שזה יקרה.
 
ניסיון לסתום חורים שחורים

שלום ל... [אני שם את אלוהים בסוגריים ולא את האדם. לכן שמי משה [ולא מר מאיר] ואשמח לדעת את שמך וכך לפנות אליך. 1. העקבות הן כל תכני ההוכחות שבמסורת הפילוסופית, כשמכירים שאין הן הוכחות אלא בעיות. עיין בסוגיית האנטינומיות של קאנט. [אגב, כשם שאנשים דתיים שבויים במיתוס ההוכחה, כך אנשים חילוניים שבויים במיתוס ההוכחה הנגדית או העדר הבעיה]. העקבות אינן של הבורא המנהל או הזקן. אלה דיוקנאות שרק אם היו העקבות מובילות לבעל העקבות אפשר היה לבררם. לכן התואר ה'אחר' הוא היחיד האפשרי כיוון שהוא מכיר בגבולות ההכרה שיש בהן עקבות ותו לא. 2. מדוע מוכרחים להמר? אין חוק המחייב ואין הכרח לוגי. אך - מכיוון ששאלה זו צובעת את החיים כולם, מי שחי חיי מודעות איננו יכול להימלט מהחובה הפנימית להמר בכדי לחיות את חייו במלאות. רבים מאלה האומרים שהם נמנעים, חיים חיים הנגזרים מאחד ההימורים [דתי או חילוני]. אלה לטעמי חיים חסרים. מלאות החיים תובעת מהאדם לחבר בין החיים עצמם ובין ההימור המכונן אותם. 3. העדפה בוחרת: כשישנן שתי אפשרויות שקולות, נכנסים גם שיקולים אסתטיים - איזה מערך יפה יותר, גם אתיים - איזה מערך טוב יותר - וגם שיקולי משמעות - איזה מערך מעניק משמעות יתרה לחיים. העדפת זהות - כשישנן שתי אפשרויות שקולות נכנסים גם שיקולי זהות: זה העולם בו גדלתי, זה עולם אבותי. 'מאין באת ולאן אתה הולך'. 4. ההימור השני - 'מה ה' אלוהיך דורש מעימך' איננו בשפת המצווה המסורתית. תמונת עולם בה יש אחר, יוצרת מתיחות שונה מבתמונה בה אין אחר. המתיחות הזאת קוראת לחיים מסוג מסוים. מהם? על כך צריך להמר. אינני יודע שהאחר תובע ממני משהו. אני ידוע שחיי לפני האחר תובעים ממני משהו. אינני יכול להגיב במה איכפת מפאת הרצינות בה אני מתייחס לתביעה האנושית הדתית חילונית. [אתה מדבר אלי בשפה הדתית, ואני מדבר בשפה הדתית חילונית. אנא שים לב]. 5. על פי הסיפור אכן על כך נענשו בני אהרון. אני מניח שיש שהיו שמחים להעניש גם אותי על דברי. ממתי תיאטרון טוב הוא דל פרטים? ממתי מוסיקה טובה איננה מורכבת? אני חי בתיאטרון הדתי מפאת בחירתי, ומפאת רצוני. הדימוי שרצון הוא חשק והוא בא והולך - כזה כאילו בערך - איננו מקובל עלי. יש רצון שהוא הכרעת חיים שלימה, וממנה נגזרים חיים עקביים [שבת אחרי שבת]. 6. הארוס הדתי בא לידי ביטוי גם באהבה וגם ביראה. גם בריקוד החסידי ובשמחת הפורים, וגם בצער וביגון. אברהם העוקד הקריב ערך מפני ערך. לו אני בתפקידו הייתי מסרב מכיוון שערך החיים בכלל וחיי בני בפרט היה גובר. אך ישנם מצבים שאני עוקד ערך מפאת הערך ההימורי הדתי. איוב מתמודד עם בעיית הרע לפני האלוהים. אכן גם זה איזור בו שרוי המהמר הדתי, לפני ה'. 7. ביחס להימור השני - אני אכן מכריע גם כהימור המסורת וגם כהימור האישי שלי. במקרים של סתירה אני מכריע לעיתים כך ולעיתים כך. במקרה של אלוהי שהוא בסוגריים הכרעתי בניגוד למסורת, למרות שאני מוצא לעצמי הרבה בני ברית במסורתי [ראה במאמר 'ואמרו לי מה שמו, מה אומר אליהם?'] 8. הצורך במשלים לא בא לידי ביטוי בכך שאני אחלל את שבתי. להפך. אם הייתי מוכן לחלל את שבתי לא הייתי זקוק לאדם החילוני כמשלים, הייתי עושה זאת בעצמי. מכיוון שלא אחלל את שבתי, אני זקוק לאדם ששבתו אחרת [ואין בה מושג של חילול], ונעזר בו ובסיפורו להגיע אל מרחבי החיים החסומים בפני מפאת הימורי שלי. על פי תמונתי הימורו של החילוני משלים מבחינה פילוסופית תיאולוגית את הימורי, וחייו משלימים את חיי מבחינה קיומית. אני סבור שגם הימורי וחיי משלימים את חייו. בברכה משה
 

iricky

New member
והחורים עדיין פתוחים...

שלום משה, שמי ריקי. ה-i זה אילוץ טכני. 1. אם כן, האלוהים שאתה מתכוון אליו הוא האלוהים שבא על מנת לפתור בעיות של האדם. לפי תפישתו של ליבוביץ, שאני מסכים עמה, זה איננו האלהים של הדת היהודית אלא זה אדם שבורא לו אלוהים כמשען וכסעד לצרכיו הנפשיים, האינטלקטואלים והרגשיים. אני מכיר בקיומן של הבעיות אבל אני לא תולה את פתרונן באלוהים. והוא גם לא פותר שום בעיה. האמונה באלוהים רק יוצרת בעיות ולא פותרת שום דבר. 2. מדבריך משתמע שהמושג "מלאות החיים" הוא מושג אובייקטיבי, שכולם מבינים אותו כהבנתך. אני יכול לחשוב על חיים מלאים, מעניינים, רבי ערך, משמעותיים, בלי להזקק כלל לתיזה אלוהים ובלי לנסות לבחון אם התיזה הזאת נכונה או לא נכונה. זה שאני מתעלם ממנה אינו מעיד בהכרח שאני טוען שהיא לא נכונה. 3. את דבריך אני מבין כהודאה בטענתי שאין בינך לבין פסקל ולא כלום מבחינת מהות ההחלטה, וההבדל ביניכם מתגלם בהעדפות השונות שלכם. הוא מעדיף להנצל מן העונש, ואתה מעדיף אסתטיקה, אתיקה, משמעות וניגונים של בית אבא. שניכם כאחד בוחרים כטוב בעיניכם. הדת היהודית איננה מתירה לאדם ללכת אחר הטוב בעיניו ואחר נטיות ליבו (ולא תתורו, וגו'). היא מצווה עליו לבחור במשהו שמוכתב לו. 4. אני לא מבין מה זה "דתיות-חילונית". אני מבין מה פירוש להבחין בין עובד השם לאשר איננו עובדו. אני יודע שיש גם מליארד וחצי (נניח) סינים בעולם, ואני לא חש שזה מחייב אותי למשהו. אז יש מיליארד וחצי סינים - מה זה נוגע לי? אז מצאת אלוהים שפתר לך את בעיית ראשיתו של העולם- מה זה נוגע לי? 5-7. או קיי, הבחירה שלך היא בסדר גמור, אבל היא הבחירה שלך. אני לא רואה למה צריך לקשור אותה דווקא במסורת וביהדות ובדת. צריך להודות. אתה הולך לתיאטרון הזה רק משום שזה משחק שמוצא חן בעיניך. אני לא חושב שיש הצדקה לקרוא לזה דתיות. להגיד אלוהים או 'האחר' זה לא מספיק בשביל לכונן דת. אני סבור שיש בזה משום "לא תשא". גם עובדי העגל אמרו "אלה אלוהיך ישראל". 8. לא ברור לי מה זה עוזר לך שליאור מבלה בפאב בלילי שבתות, כשהבילוי הזה חסום בפניך. אתה לא יכול לבלות בפאב בעצמך, גם לא בימות החול. על מנת לעשות זאת אתה זקוק לחברתם של בני אדם אחרים. זו עשייה שדורשת את הביחד, ורק מבחינה זו, של הביחד, אני יכול להבין כיצד האחר משלים אותך. אני לא מבין איך ליאור משלים אותך כשאתם כל אחד לחוד.
 
הסתערות נוספת על החור השחור

שלום ריקי תודה על דבריך החדים והמחדדים. 1. ביחס לכל טענה אפשר לטעון טענה 'פסיכולוגית' שהיא באה למלא צורך, אך אפשר גם להציג אותה אחרת. הבעיות אליהן אני מדבר הן הבעיות שהיש מציג בפני האדם באשר הוא אדם. היש מעורר שאלות, והאדם בעל הארוס הפילוסופי מוצא לנכון לתת להן מענה. טענתי היא כי השאלות/עקבות שהיש מציב מובילות לשתי אפשרויות גדולות - החילונית והדתית. האפשרות החילונית מתגלמת במושג ה'זה' והדתית במושג ה'אחר'. כל אחת מהאפשרויות גוררת סדרת בעיות הנגזרת מהיותה אחת משתי האפשרויות המשלימות, כלומר חסרה את המשלימה. נמצא - אין כאן מענה נהנתני שכנדו יצא האדמו"ר של הפורום זכרונו לברכה, אלא מענה תובעני התובע לא רק חיים אלא גם עמידה מול מערך בעיות. 2. מלאות החיים איננה מושג אובייקטיבי חד ערכי, אך היא מכילה את המענה שנותן האדם לשאלות שהיש מציב בפניו. אכן אני סובר שהשאלה שהמענה עליה הוא או ה'זה' או 'הזה והאחר' היא שאלה שאדם איננו יכול לחמוק ממנה ולהתעלם ממנה. כמובן שאתה יכול להביא ראיה מעצמך כמי שמתעלם ממנה, אך האומנם כך הוא? 3. שני הבדלים בין פאסקל וביני. הראשון - פסקל מורה כי ההימור על קיומו של אלוהים הוא הנכון לאדם באשר הוא אדם, ואילו אני סובר ששני ההימורים שקולים. השני - פאסקל מורה כי השיקול הוא נהנתני - כך סביר יותר שלא אנזק וסביר יותר שאהנה, ואילו אני מורה על העדפה תובענית שלא ארוויח ממנה דבר. היהדות מורה על שלילת הנהנתנות - בזאת אני מסכים עמך באופן חלקי, אך היהדות מורה לבחור במוכתב - על כך אני חולק באופן קטגורי. שהרי המוכתב על פי תמונתי מצוי מעבר לגבולות האפשר. 4. טיעון הסינים בעיני הוא הוירוס הפלוראלסטי של הפילוסופיה העכשווית. מכיוון שיש כל הרבה אופציות, הן הופכות לחסרות משמעות עבורי, ואני בתגובה מסתגר בבועה אדישה. לכן אני מעמיד מחדש אופציה שהיא בתר פוסט מודרנית. מצד אחד היא מעבר למודרניות בהכילה שתי אפשרויות ולא אחת, מצד שני היא מעבר לפוסט מודרניות שטענה שהיא טוענת כי דווקא אלה הן שתי האפשרויות הגדולות שהאדם נקרא להכריע ביניהן. אפשר לראות בכך מעין הכרזה תלסית, אלא שבמקום לומר הכל א' אני בנקודת הזמן שלנו אומר: הכל או א' או ב'. אכן זו הטענה: האדם באשר הוא אדם, מעבר להיותו סיני או יגוסלבי, נאלץ להמודד עם שתי האפשרויות: הכל 'זה', או הכל 'זה ואחר'. 5-7. אני מבין שתיאטרון נתפס בזיקה לנהנתנות, ולמה שמוצא חן. לא כן בתמונה שאני מצייר. התיאטרון הוא מקום תובעני, המאפשר לאדם להיכנס לתפקיד שהוא מעבר לגבולות האפשר בחיים שמחוץ לבמה. התפקיד הזה הוא תפקיד חיים, התובע ומאפשר לאדם לבטא את מלוא חייו. אכן יש בתיאטרון בחינת עגל, אך המודעות לכך שהוא אפשרי רק בגבולותיו, ומחוצה לגבולות האלה האדם נכון לעמוד בבדידות הקשה שגוזרת עליו התמונה הדתית חילונית הוא ההופכו לתיאטרון דתי. וראה דרשת הזוהר על אמירת החוגגים סביב העגל באומרם 'אלה אלוהיך ישראל': אם תוסיף ל'אלה' את ה'מי?' [בהיפוך אותיות - תקבל 'אלהים'. 8. אותם מרחבי חיים חילוניים החסומים בפני מפאת בחירתי בחיים דתיים מושלמים על ידי ההצטרפות ביני ובין החילוני. ההצטרפות באה לידי ביטוי בהצטרפות שבין סיפור לסיפור [[אני קורא/רואה את הסיפור/סרט/תיאטרון החילוני, והחילוני עושה כך ביחס לתיאטרון הדתי. היא באה לידי ביטוי גם בהצטרפות שבין אדם לאדם, שהרי חיים דתיים מעצבים טיפוס מסוים, וחיים חילוניים מעצבים טיפוס מסויים. ההצטרפות הזאת נובעת מכך שבניגוד לתיאורך אנחנו לא לבד, אלא ביחד. בלשונו של הרמן כהן: Mitmensch ולא Nebenmensch. היה שלום משה
 
למעלה