כתובת מקוצרת לפורום

יחיאב

New member
../images/Emo124.gif כתובת מקוצרת לפורום

הפעם באמת מקוצרת. מכל מחשב כתבו: f.leibowitz.co.il לאלו שישכחו את הקיצור אפשר גם לכתוב: forum.leibowitz.co.il כל הקיצורים מוליכים לדף המקדים של הפורום. אגב, אלו שרוצים שגם תוכן הכרטיס האישי שלהם יופיע בדף המקדים, צריכים להכניס תמונה לכרטיס האישי, ושתהיה JPG ולא GIF, אחרת אני לא יכול להוסיף אותם.
 

יחיאב

New member
ועוד משהו בעניין האתר "למה כובע"

או kova.away.co.il בשמו הלועזי. היום התוסף לשם גם ביאורו של אלי נגר לתשובתו של הרב משאש. כך שגם מי שאינו בקי (או אינה בקיאה, צ"ל לענייננו) בלשון ההלכתית יכול מעתה להבין את התשובה על נימוקיה. בעתיד, כפי המובטח, נוסיף גם את אישושו של הרב מלכה לתשובה זו של הרב משאש ונביא עוד פוסק או שניים אשכנזים. אנחנו עובדים לאט, אבל עובדים... אי"ה כל בנות ישראל יחזרו ליופיין הדרן ותפארתן, ויצאו מכיעורן בו הן שרויות היום בעל כורחן (אני מדבר על ההולכות עם כיסוי-ראש, כמובן. נגד הכיעור שאינו נובע מכיסוי הראש עדיין אין לנו פתרון, וגם בו אנחנו כלל לא האשמים)
 

שואל098

New member
רק בשביל הוויכוח האינטלקטואלי

בבבא קמא ח´ ו´: "ומעשה באחד שפרע ראש האשה בשוק, באת לפני רבי עקיבה, וחייבו לתן לה 400 זוז. אמר לו רבי, תן לי זמן, ונתן לו זמן. שמרה עומדת על פתח חצרה, ושבר את הכד בפניה ובו כאיסר שמן. גלתה את ראשה, והייתה מטפחת ומנחת ידה על ראשה. העמיד עליה עדים ובא אל רבי עקיבה, אמר לו רבי, לזו אני נותן 400 זוז?" ראשית אפשר ללמוד מכך שככל הנראה הכוונה בפרע היא אכן לגילוי ראש (כי הרי כתוב בפירוש "גלתה את ראשה"). אבל גם אם אי אפשר לומר זאת בוודאות, הרי שעדיין אפשר ללמוד מכך שאשה שמגלה את ראשה מבזה את עצמה.
 

קרל

New member
והלא כבר כתב הרב משאש

בלשונו הזהב, "אמנם היא אין לה שום אסור בגלוי ראשה, שאם רצתה לנוול עצמה, תנוול לכל עת שתרצה, ובכל מקום שתרצה בבית ובשדה".
 

קרל

New member
ולעניין דבריו של אלי ../images/Emo24.gif

כבר אמר פעם אחד ממשתתפי הפורום,בעבר, ושוב חובה להזכיר זאת בכל עת "אשרינו שיש לנו אדם כזה בפורום". משיב דברים נכוחים. מי חכם ויבן אלה...
 

שואל098

New member
איזה אידיוט אני

לא שמתי לב בכלל שהמשנה הזאת מופיעה ממילא בפסיקה של הרב.
 

יחיאב

New member
זה מה שיפה בתשובה הזו

הוא ענה מראש לכל השאלות שהוא יודע שהן יהיו. מצחיק גם לקרוא אחר כך תשובה כגון זו באתר "כיפה" (שם בקטגוריית "צניעות")
 

Navygirl

New member
יחיאב, אני רוצה להבין משהו

האם אתה מתנגד לכיסוי ראש לנשים משום שאינך רואה בו מצווה עקרונית, או שמא משום שאתה רואה בו דבר הגורם לכיעורן של בנות ישראל?
 

יחיאב

New member
אני לא יודע בדיוק

ייתכן וזה משום שמהבחינה האסטטית זה גורם לי סלידה. ייתכן וזה משום שכשאני רואה אישה עם כיסוי ראש אני רואה בכך סממן של השליטה הגברית על האישה. ייתכן וזה בגלל שאני רואה אישה כנועה (לא בפניה האל אלא בפניה בעלה). ייתכן וזה בגלל שאני רואה אישה פתטית (ולא ממש באשמתה), בעיקר כשאני רואה שבכל זאת היא מנסה ליפות את עצמה עם אודם, מסקרה, וכו´ או גם כשהכובע תואם בצבעיו לבגדים שהיא לובשת. לפעמים אני ממש מרחם עליה. ייתכן וזה משום שאני לא מסתגל - ולא רוצה להסתגל - להתחרדותו של הציבור הציוני-דתי, שהכיסוי ראש לאישה הוא אחד ממאפייניו. ייתכן וזה משום אלף ואחת סיבות. אלא שכשאתה בא ובודק במקורות ההלכתיים האם באמת חובה על אישה להתכער לאחר חופתה- אתה מגלה שאין זה כך. אז למה? למה שאני אסבול? למה שהן תסבולנה? הרי אם זו היתה חובה הלכתית, הייתי מקבל בהכנעה את הדין וסובל ואף עליהן היה לקבל חובה זו. אבל משום שזו לא חובה הלכתית, יש טעם לפגם בעשיית דבר זה. הרי הטעמים הם לא דתיים אלא חברתיים (המשחק של מי יותר "דתי" ממי, שנקבע בדר"כ עפ"י סממנים חיצוניים, כגון גודל ועומק הצלחת שאדם בוחר לשים על ראשו). משמע אתה עובד אדם ולא עובד אלוהים.
 

Navygirl

New member
אני סמוכה ובטוחה

שאישה המחליטה לחבוש כיסוי ראש עושה זאת על דעת עצמה ולא תחת השפעתו של בעלה או כתוצאה מפחד מעוצם ידו. אינך יכול להאשים את הציבור הדתי בכך שהוא חושב שמעשיו הם נכונים, במיוחד כאשר לכאורה זה אכן נשמע הגיוני. מדוע להם להרהר אחר הדבר?
 

Navygirl

New member
שאלה נוספת

וסלחו לי אם התשובה הופיעה כבר בשו"ת של הרב משאש בו אתם מרבים להשתמש. מהן הסימוכין המצויים לכיסוי ראש בתורה, מלבד במעמד אישה סוטה, אותם מרבים לשלוף בויכוחים נגד הורדת כיסוי הראש?
 

שרית ס

New member
סליחה על התפרצותי לשאלה

המופנית ליחיאב. אבל לא כ"כ הבנתי את שאלתך "מדוע להם להרהר אחר הדבר?". כלומר, את מתכוונית שאין להם לחשוב על מעשיהם? הציבור הזה חושב שמעשיו נכונים? אם נניח תאורטית שקיימת הלכה לגבי חובת כיסוי ראש, נדמה לי שמדובר בכיסוי כל השיער למעט ארבע אמות מהמצח או משהו כזה. אבל היום פשטה מודה חדשה של כיסוי ראש, בה מכסים רק את הראש אבל השיער נשאר בחוץ. מה כל-כך נכון ומה כל-כך הגינוי בזה? אתה עושה מה שנוח לך. לא מתפקידי או קומתי שפוט דתי זה או אחר וגם אין זה רצוני, אך יש מרחק בין זה לבין הצגת כיסוי הראש של היום כדבר הנכון וההגיוני. שמעתי רבות המדברות על כיסוי הראש במשמעות של סימן הכר ממרחקים לכך שהן נשואות. או אחת שהתחתנה לפני יומיים ואמרה לי שהיא לא רוצה להכניס את כלהשיער כי זה לא יפה לה. אשמח לשמוע מה הביסוס וההגיון שמוצא הציבור הדתי למעשה זה על-פי דעתך. אולי פיספסתי משהו?
 

Navygirl

New member
דבר ראשון, את כלל אינך מתפרצת

כל העונה-מבורך. דבר שני, אני סבורה כי הציבור הדתי יוצא מנקודת הנחה עקרונית כי כיסוי ראש הינו חובה הלכתית, ומרשה לעצמו לתמרן בתוך המסגרת הקטנה שתחם לעצמו, בנוגע לגודל הכיסוי ומיקומו על הקרקפת. דבר שני, אינני חושבת שניתן להגיד על הציבור הדתי כי הוא "עושה מה שנוח לו" לעניין שמירת שבת, לדוגמא, מאחר ואנשים איננם " מחפפים" בנושא, אלא אם כן אמונתם אינה שלמה והם אינם מתכוונים לכך מלכתחילה. לפי דעתי בכך ניתן לראות את ההפרדה שעשה ליבוביץ בין מצוות המסמלות ברית עולם בין הקב"ה לישראל, כגון שבת וכשרות, לבין מצוות בעלות הגדרה פורמלית, כגון צניעות, המשתנות לפי הלך הזמן המשתנה.
 

Navygirl

New member
מה שמעניין אותי בנוסף לכך הוא

מדוע מצא הרב משאש "איסור על גבי איסור וחומרא על גבי חומרא" כאשר פנה לחפש במקורות ההלכתיים היתר לכיסוי ראש? ואחר כך מתפלאים מדוע קולם של אלה אינו נשמע ורוב הציבור אינו מכיר בקביעותיהם כלל. קשה להאשים את הציבור הדתי, מאחר והוא פועל כפי שהוא מכיר-לפי ההלכה, אשר בנוגע לאיסור הספציפי הזה-יש לה סימוכין בדיאורייתא.
 

שרית ס

New member
תשובתי גם יצאה מתוך

הסברה שהציבור הדתי יוצא מנקודת הנחה עקרונית כי כיסוי ראש הינו חובה הלכתית. אך מאין התיר לעצמו לקבוע את גודל הכיסוי ומקומו על הקרקפת אם ישנה לדידו הלכה בעניין? אם כיסוי הראש מטרתו צניעות, כיצד בנות דתיות מחליטות לא לכסות את כל הראש משום שזה לא הולם אותן או ו/גם לא נוח להן? (אין לי שום ביקורת על כך כל עוד האדם רואה בכך את חולשתו האישית, ושאיפתו להתקדם הלאה אך לא להציג זאת כחלק מההלכה כי אם נורמה מצויה ואולי אופנה חולפת). אנו מדברים על "חיפוף" בענין כיסוי הראש. אבל אם כבר מדברים על שבת יש ויש "חיפוף". תפילת שבת היא מצוה המסמלת ברית עולם בין הקב"ה לישראל כדברייך. ויש חיפוף בתפילת השבת בבית הכנסת. במקום להתפלל שעה בכוונה וריכוז-באופן איכותי ולא כמותי, אני מוצאת עצמי בין אנשים המתדינים על אירועי השבוע האחרונים בשעת התפילה, ויש שהגדילו לעשות בשבת האחרונה ובחזרת הש"ץ של מוסף יצאו עטופי טלית מחוץ לבית הכנסת כדי לדון בהתקדמות בניית הבית של אחד מהם. חשוב לי להדגיש שאין אני באה ואומרת את הדברים מתוך מגדל שן, ואין כוונתי להכתים ציבור שלם. אלא אני מדברת על תופעות כפי שהן מצטיירות בעיני. עניין כיסוי הראש מפריע לי פחות מאשר עניין תפילת השבת. לגבי הכסוי שאיש יעשה כראות עיניו. עניין תפילת השבת נוגע לי קצת יותר, שכן אני מוצאת עצמי בשבת בבוקר מתענה בבית הכנסת, ובמקום להתפלל שעה איכותית, מתפללת רבע שעה ואז מרחפת חצי שעה וכן הלאה. אני לצערי לא מסוגלת להתרכז שעתיים וחצי רצופות בתפילה. הרי שעת לימוד המקסימלית (באוניברסיטה) היא של שעה וחצי ומדוע שאצליח להתרכז שעתיים וחצי ברציפות? נראה לי שהקושי הוא אינו רק אישי שלי. ולתופעה זו אני קוראת חיפוף, מפגש חברתי, הווי, מפגש שירה בציבור וכו,. ואולי יש אנשים שיטענו שזהו אינו חיפוף. אולי... לטעמי-כן.
 

יחיאב

New member
א. ברור שעניין כיסוי הראש

מפריע לך פחות, זה בגלל שאת לא צריכה להתחתן איתן. כלומר, לחפש בנרות בחורה שמבינה את ההבדל בין חובות הלכתיות לפסאודו חובות הלכתיות. ב. מה תגידי על בתי-כנסת תימניים שהתפילה בהם מתחילה ב6:30 או 7:00 בבוקר ומסתיימת באותה שעה בהם יוצאים בני עדות אחרות מבתי כנסיותיהם, בסביבת השעה 10:00, כאשר אלו האחרונים התחילו להתפלל בסביבת השעה 8:30.
 

Navygirl

New member
כיצד ניתן לקבוע

מהן חובות הלכתייות ומהן חובות פסאודו הלכתיות? בשביל רוב הציבור הדתי זה היינו הך! כפי שחובה לשמור שבת ולאכול כשר, כך חובה לאישה נשואה לכסות את ראשה, והדבר ברור להן כשמש!
 

Navygirl

New member
יחיאב, אני חושבת שאתה אחד

מבין מעטים המחפש דווקא בחורה שאינה חפצה בכיסוי ראש משום שהיא רואה בכך חובה פסאודו הלכתית. רובם רואים בכך סימן להתרופפות דתית!
 

יחיאב

New member
הרוב דווקא איתי,

ואני מדבר על הציבור הציוני-דתי. לא על סוגי החרדים, בין אם הוא לאומי (חרד"לניקי) ובין אם אינו לאומי. נשים המשתייכות למגזר הציוני-דתי לא נוהגות ללכת (בדר"כ) עם כיסוי ראש. אגב, לאחרונה קלטה עיני תמונה זו של הרב סולובייצ´יק ואשתו (הוצע לו להיות הרב הראשי לישראל). קשה להבחין אם היא עם או בלי, על כל פנים אני מקווה שחוסר יכולת ההבחנה הזה אינו נובע מהתערבותו של גרפיקאי מוכשר.
 
נכון, ולייבוביץ משום מה

לא הסכים לצרף את חתימתו, ואולי היה משתכנע. כך החמצנו הזדמנות היסטורית לחולל מהפיכה. כי מהפכה ביהדות אפשר לחולל רק מבפנים.
 
למעלה