שירשור שאלות לאסא כשר

שי B

New member
ניסוח קוד אתי לפינוי

שלום וברכה לפרופ' כשר, בעת האחרונה הדיבורים על תוכנית ההתנתקות הולכים והופכים למעשים. היום כבר אושרה בקבינט תוכנית הפיצויים העתידית לאזרחים תושבי יישובים שעתידים להיכלל בפינוי. תהליך ההתנתקות, אם ייצא אל הפועל, יגרור וכבר גורר שבר גדול בעם ובייחוד בציונות הדתית. מאפיין מעשי ראשון לשבר כבר כאן - העיסוק בשאלה מי יפנה בפועל את התושבים. ככל הנראה תהליך הפינוי יהיה כרוך, לצערי, במגע פיזי בין נציגי המדינה לבין האזרחים שיפונו. תהליך ההתנתקות והפינוי בעקבותיו מעלה נושאים רבים לדיון ציבורי, בין השאר: - מי יפנה תושבים, חיילי מג"ב ושוטרים או חיילי צה"ל? - מדוע יש לפנות את האזרחים, האם לא עדיף להודיע על מועד בו מדינת ישראל תסיר את אחריותה לביטחון התושבים? - כיצד על המפנים להתנהג בעת גילויי אלימות מצד המפונים? - האם שימוש בנשק חם ע"י מפונים שונה משימוש באמצעים אקטיביים אחרים? - כיצד להתייחס לתושבים שפונו מיישובם וחזרו אליו לאחר מועד הפינוי ? - כיצד להתייחס לתושבים שפונו מיישובם וחזרו אליו לאחר העברת השטח לידי הרשות הפלשתינאית? - כיצד יש לנהוג בחייל שמסרב ליטול חלק בפינוי היות והמעשה מנוגד להשקפתו הדתית? (ברור לי מה פרופ' ליבוביץ היה אומר בנושא...) - כיצד יש לנהוג במידה וקבוצה מאורגנת של חיילים מתנגדת לקחת חלק בפינוי? היות ואתה ניסחת את הקוד האתי של צה"ל, האם לדעתך יש מקום לנסח קוד אתי לתוכנית ההתנתקות ולפינוי שכרוך בביצועה? בהנחה שאתיקנים מימין לא יזדרזו לסייע בניסוח קוד זה, כיצד תוכל להגן על האובייקטיביות של קוד זה? האם יש מקום להסתייעות בחוק הבינלאומי? תודה מראש ושנה טובה, שי
 

נעם H

New member
שלום שי,

ראשית, סאחתיין על הפתיח נוסח שרלו "שלום וברכה ". לדעתי שאלת את אסא יותר מדי שאלות ואולי לא בא לו לענות על כולן (עדיין, זה לא מסביר למה הוא לא ענה אפילו על חלק מהן, אבל גם לי הוא לא ענה אז אל תרגיש מקופח....). לגבי שאלת הסרוב אני יודע שאסא מתנגד בכל תוקף לכל סרוב שהוא בגלל רצח רבין (רש"י היה שואל "מה עניין שמיטה להר סיני???"). לגבי כתיבת קוד אתי, הבנתי שהוא עושה את זה ללא תשלום. חתימה טובה נעם
 

יוֹאב

New member
פרופ' כשר שלום רב

שמי יואב ואני סרבן שטחים בן 24, שישב בכלא 6 לפני כ-9 חודשים. במהלך שהותי בכלא, קראתי ספרון שנערך ב-1987 ע"י תנועת 'יש גבול' ובו מאמר שנכתב על ידך. התרשמתי מאוד מן המאמר וחשתי עוד יותר כי ישנו צידוק לסירוב שלי. (אם אינני טועה, שם המאמר היה "יש גבולות") הכיצד תסביר את שינוי עמדתך הכה קיצוני במרוצת השנים? האם יש קשר לעובדה שנשכרת בידי צה"ל על מנת לנסח קוד אתי? תודה מראש, יואב לוי, רחובות
 

L7

New member
איך תראה היהדות בעוד 1000 שנה?

אלו מגמות אתה רואה? פפרספקטיבה של 5000 שנה נראה שאפשר לנסות לחזות 1000 קדימה.....
 
"יש גבול"ות"

שם הספר הוא הוא "גבול הציות" והוא יצא ב 1985. בהוצאת ספרי סימן קריאה. אבל זה היה לפני שאסא כשר קיבל כסף על מנת לכתוב לצה"ל את הקוד האתי.
 

יוֹאב

New member
נכון! "יש גבול"ות"...

אולם אני חושב שהספר יצא ב-1987, במלאת 20 שנות כיבוש. לא ב-1985.
 
הכריכה צהובה

ושם הספר כתוב באותיות כתב מימין לשמאל, מלמעלה למטה, עם קו תחתון. מתחת יש ציור של צלליות של שורת חיילים ואחד מהם פורש. אגב, אם תקרא שוב את המאמר הנ"ל של כשר, תגלה עד כמה הוא חמקני. מאד מעודד את נפשם של המתקוממים נגד עוולות הממשלה בשטחים, אבל לא ממש פוסק נחרצות בעד סרבנות.
 

יוֹאב

New member
מה לא בסדר בלינק?

עשיתי שירות סדיר, אתה יודע... בין היתר בשטחים הכבושים. התפקחתי. בכלא ישבתי כאשר סירבתי להכנס לשטחים במילואים הראשונים שלי. לא בסדיר.
 
אתם צדיקים

אני גיליתי שהשרות בשטחים הופך אותי לנאצי קטן, אז במקום לבוא בתרעומות על עצמי - פשוט כתבתי מכתב לראש אכ"א דאז, האלוף יהיה, ובו סיפרתי לו שאיבדתי את האמון במפקדים שלי ושאני שונא את הצבא, וקבלתי מכתב שיחרור.
 
בגנות הכזב

"האם יש לשאלה שלך קשר לעובדה שהפסקת להתעלל בחברה שלך / בחתולים שלך / באחיך הקטנים של אחותך הגדולה?" אתה שואל שאלות שגלומות בהן הנחות כוזבות. אל תצפה לתשובה. אנחנו מכירים את הפחים הלוגיים האלה מזמן שקודם לרגע ההיסטורי של הולדתך. אולי זה לא מוכר לך, אולי זה זר לעולמך ("מכבי תל-אביב"?), אבל עבודתי על הקוד האתי של צה"ל נעשתה כולה, מן הרגע הראשון ועד הרגע האחרון, לגמרי בהתנדבות, לא במשכורת וגם לא במילואים. כשתהיה מסוגל לשאול שאלות אחראיות ומנומסות, בלי לשרבב לתוכן כזבים, תחזור לשאול ואולי אענה. אסא כשר
 

naama ganz

New member
שאלה באתיקה

הפרופ' כך דומני הסביר מס' פעמים כי פעולת חיסול כנגד פצצה מתקתקת הינה לגיטימית ואף מחוייבת מבחינה מוסרית. שאלתי היא, האם לנסיבות בהן מתבצעת פעולה זו יש השלכות על מידת האתיות שלה. לצורך הדגמה ניקח את המקרה הבא: ראש מאפיה רצחנית נקלע למצב בו אחד מאויביו מתכנן להורגו; האם נוכל לאמר במקרה זה כי חיסולו של האויב ע"י ראש המאפיה (ואפשר להוסיף - תוך פגיעה בלתי נמנעת בחפים מפשע הנמצאים בסביבה ) הינה מוסרית? לסיכום: האם המצב דהיום בו ישראל מקיימת שליטה דפקטו על הפלסטינים אין בו כדי להעיב על העמדה של הפרופ'?
 
תודה והבטחה

שלום לכם. אני מודה לכל מי שטרח לכתוב לפורום לקראת ביקורי בו או במהלך הראיון. אני מבטיח לקרוא בהקדם כל הודעה ולהשיב עליה כראוי. בברכות לשנה החדשה אסא כשר
 

פאביאן

New member
תודה לך,

על הנכונות להתארח ועל התשובות. נהנתי לקרוא את השרשור המעניין. שנה טובה.
 

יחיאב

New member
תיעוד הוידאו של האירוח הועלה לתפוז

מי שפיספס את האירוח בשידור חי, מוזמן לצפות בו בארכיון האירוחים של תפוז. בהזדמנות זו אני מודה בשמי ובשם חברי הפורום לפרופ' אסא כשר על שהסכים להתארח בפורום ואף לענות לגולשים מעבר לזמן האירוח. שתהיה לכולנו שנה טובה!
 

דור לוי

New member
../images/Emo92.gif תמלול האירוח../images/Emo35.gif

האם יועלה גם תמלול האירוח (לטובת מי שיש לו בעיה עם המדיה של האירוח המוקלט או שרוצה אפשרות לקשר ישירות לתשובה)?
האם פרופ אסא כשר ענה (או יענה) לשאלות שלי? בתודה מראש
 

יחיאב

New member
הוא לא ענה לשאלותך

הוא לא ענה לכל שאלה, משיקוליו הוא. ותימלול אני לא יודע אם יהיה. כמובן אם מישהו יתנדב לתמלל- נעלה את התימלול בסמוך לקטע הוידאו.
 

דור לוי

New member
שים ../images/Emo23.gif לגבי שיקוליו../images/Emo62.gif../images/Emo18.gif

אני מאוד מקווה שפשוט לא הספיק לענות על השאלות, מכיוון שהן לא פשוטות ונוגעות לאתיקה בסביבתו הקרובה - באקדמיה. אדרבא, שייקח את הזמן, אבל בסופו של דבר, אני מקווה שיעמוד בהבטחתו ויענה לכל שאלה. אגב, יחיאב, אם אתה זוכר את ההתלבטויות שלי באשר לקיום ארוחים בפורומים. זה אחד היתרונות של קיום רב שיח כתוב - קשה להתחמק מדיון, יש אפשרות לנהל דיון לו שותפים כמה אנשים המבינים בתחום, וזה יכול להיות מאוד בולט כשלא עונים לשאלה...
 
למעלה