ניסוח קוד אתי לפינוי
שלום וברכה לפרופ' כשר, בעת האחרונה הדיבורים על תוכנית ההתנתקות הולכים והופכים למעשים. היום כבר אושרה בקבינט תוכנית הפיצויים העתידית לאזרחים תושבי יישובים שעתידים להיכלל בפינוי. תהליך ההתנתקות, אם ייצא אל הפועל, יגרור וכבר גורר שבר גדול בעם ובייחוד בציונות הדתית. מאפיין מעשי ראשון לשבר כבר כאן - העיסוק בשאלה מי יפנה בפועל את התושבים. ככל הנראה תהליך הפינוי יהיה כרוך, לצערי, במגע פיזי בין נציגי המדינה לבין האזרחים שיפונו. תהליך ההתנתקות והפינוי בעקבותיו מעלה נושאים רבים לדיון ציבורי, בין השאר: - מי יפנה תושבים, חיילי מג"ב ושוטרים או חיילי צה"ל? - מדוע יש לפנות את האזרחים, האם לא עדיף להודיע על מועד בו מדינת ישראל תסיר את אחריותה לביטחון התושבים? - כיצד על המפנים להתנהג בעת גילויי אלימות מצד המפונים? - האם שימוש בנשק חם ע"י מפונים שונה משימוש באמצעים אקטיביים אחרים? - כיצד להתייחס לתושבים שפונו מיישובם וחזרו אליו לאחר מועד הפינוי ? - כיצד להתייחס לתושבים שפונו מיישובם וחזרו אליו לאחר העברת השטח לידי הרשות הפלשתינאית? - כיצד יש לנהוג בחייל שמסרב ליטול חלק בפינוי היות והמעשה מנוגד להשקפתו הדתית? (ברור לי מה פרופ' ליבוביץ היה אומר בנושא...) - כיצד יש לנהוג במידה וקבוצה מאורגנת של חיילים מתנגדת לקחת חלק בפינוי? היות ואתה ניסחת את הקוד האתי של צה"ל, האם לדעתך יש מקום לנסח קוד אתי לתוכנית ההתנתקות ולפינוי שכרוך בביצועה? בהנחה שאתיקנים מימין לא יזדרזו לסייע בניסוח קוד זה, כיצד תוכל להגן על האובייקטיביות של קוד זה? האם יש מקום להסתייעות בחוק הבינלאומי? תודה מראש ושנה טובה, שי
שלום וברכה לפרופ' כשר, בעת האחרונה הדיבורים על תוכנית ההתנתקות הולכים והופכים למעשים. היום כבר אושרה בקבינט תוכנית הפיצויים העתידית לאזרחים תושבי יישובים שעתידים להיכלל בפינוי. תהליך ההתנתקות, אם ייצא אל הפועל, יגרור וכבר גורר שבר גדול בעם ובייחוד בציונות הדתית. מאפיין מעשי ראשון לשבר כבר כאן - העיסוק בשאלה מי יפנה בפועל את התושבים. ככל הנראה תהליך הפינוי יהיה כרוך, לצערי, במגע פיזי בין נציגי המדינה לבין האזרחים שיפונו. תהליך ההתנתקות והפינוי בעקבותיו מעלה נושאים רבים לדיון ציבורי, בין השאר: - מי יפנה תושבים, חיילי מג"ב ושוטרים או חיילי צה"ל? - מדוע יש לפנות את האזרחים, האם לא עדיף להודיע על מועד בו מדינת ישראל תסיר את אחריותה לביטחון התושבים? - כיצד על המפנים להתנהג בעת גילויי אלימות מצד המפונים? - האם שימוש בנשק חם ע"י מפונים שונה משימוש באמצעים אקטיביים אחרים? - כיצד להתייחס לתושבים שפונו מיישובם וחזרו אליו לאחר מועד הפינוי ? - כיצד להתייחס לתושבים שפונו מיישובם וחזרו אליו לאחר העברת השטח לידי הרשות הפלשתינאית? - כיצד יש לנהוג בחייל שמסרב ליטול חלק בפינוי היות והמעשה מנוגד להשקפתו הדתית? (ברור לי מה פרופ' ליבוביץ היה אומר בנושא...) - כיצד יש לנהוג במידה וקבוצה מאורגנת של חיילים מתנגדת לקחת חלק בפינוי? היות ואתה ניסחת את הקוד האתי של צה"ל, האם לדעתך יש מקום לנסח קוד אתי לתוכנית ההתנתקות ולפינוי שכרוך בביצועה? בהנחה שאתיקנים מימין לא יזדרזו לסייע בניסוח קוד זה, כיצד תוכל להגן על האובייקטיביות של קוד זה? האם יש מקום להסתייעות בחוק הבינלאומי? תודה מראש ושנה טובה, שי