שירשור שאלות לאסא כשר

על כך עניתי לך בשאלה...

ולא זכיתי לתשובה. חשבתי ששתיקתך הייתה כהודאה. שוב האם מי שמכה את אשתו הוא פחות פושע ממי שמכה אדם זר? הנה הממשלה האטומה הזאת (קפיטליזם חזירי) מעמיקה את הפער בין העשירים לעניים וגרמה לכך שעוד עשרות אלפי משפחות ירדו אל מתחת לקו העוני, אנחנו צרכים לענות אמן על מדניותה, רק בגלל שאת העוול הזה היא עושה גם לבני עמה?
 

יחיאב

New member
תלוי

לא הבנתי את האנלוגיה שלך. האישה היא החלשה בסיפור, למה שבעלה שמכה אותה יהיה פחות פושע לשיטתי? זה לא ששניהם ישבו ביחד, ניהלו ביניהם משא ומתן וקבעו: אני אעשה כלים ואתה תכה אותי מדי פעם, ככה בשביל הדירבון. לו אלה היו פני הדברים האנלוגיה היתה טובה והייתי אומר שלא מדובר בפשע כלל. ולא מדובר במדיניותה של ממשלה סתם. מדובר במדיניותה של הממשלה שאני ואתה בחרו בה. אתה לא חייב להסכים- אתה מוזמן להחליף אותה. זה כל העניין. ואם היא עושה דברים בלתי מוסריים אתה לא צריך לחכות לבחירות. אבל בוא נפסיק את הדיון הזה כאן, ברשותך (אתה מוזמן להמשיך אותו בשרשור חדש), כי השרשור הזה מיועד לדבר אחר, לשאלות לאורח.
 

נעם H

New member
מסרב. זו חובתי לגבי כל פקודה בלתי

חוקית בעליל. ובמקרה של פקודות "חוקיות" שאינן מתיישבות עם ערכי (קרי: "מצפוני" בלשון החוק) אסרב גם כן, זאת לאחר שהתרעתי על אי חוקיותן לפני שקיבלתי אותן (דבר שאינני יכול לעשות באמצע פעילות מבצעית שיצאתי אליה מראש מסיבות די ברורות). בכל מקרה, כמובן, שלא הייתי מחבר קוד אתי לפעולות מהסוגים הנ"ל ולא הייתי מתפאר שעשיתי זאת ללא קבלת תמורה כספית כפי שהתפאר אסא בהתארחותו. כמו כן, אני מכיר בזכותו של כל אדם לסרב להתפנות או לבצע פינוי מסיבות כלשהן שאני מכיר בהן גם אם אינני מסכים להן. בכך דומה גישתי לגישת היועץ המשפטי אותו אתה מעריך שטוען שרמת הענישה הנמוכה לסרבנות נותנת אפשרות ביטוי הולמת לזכותו של אדם לבטא את מצפונו. אסא כשר הדמוקרט הדגול והמתנשא לא מסוגל לדרך ביניים זאת והוא מעודד דמוקרטיה מסוג אלילי שבה המדינה, החברה, העם וכו מקודשים יותר מרצונו של האדם והכרעותיו האישיות. בכך הוא קרוב יותר לרב קוק מלליבוביץ' ועל כך אין לך מה להתלונן....
 

יחיאב

New member
אתה גורם לי לרחם על אסא כשר

מסכן, כשמאשימים אותו שהוא שינה את דעותיו כי הוא קיבל כסף מהצבא הוא אפילו לא יכול להתגונן ולומר שהוא לא קיבל גרוש, כי אז יבואו אליו בטענות שהוא מתפאר ביושרו. שים לב נועם שגם כאן צדקנותך מעבירה אותך על דעתך.
 
גירוש

אלפי משפחות וכו' זאת פקודה בלתי חוקית בעליל! ואם היא עולה בקנה אחד עם משנתך הפוליטית, עליך לבדוק את משנתך ידידי. תודה רבה שאתה "מכיר בזכותו של כל אדם לסרב להתפנות או לבצע פינוי מסיבות כלשהן (?!?!?!) שאני מכיר בהן ואינני מסכים להן". אני לא מבין מה הכעס שלך על אסא כשר. בזמן אמת חיילים לא יכולים לנתח סיטואציות ודילמות וגם להגיע למסקנות נכונות ומוסריות עד כמה שאפשר. לכן התנדב וחבר למענם קוד אתי. מה רע בזה? "תראה לי איך עושים זאת יותר טוב" יאמר לך. (אם כי לצערי הניסיון שלי לא עלה יפה..)
 
צא מזה

אתה ממשיך לדבר על גירוש כאילו הולכים לשכן את המפונים במעברות. חלאס. יקבלו כסף, יקבלו בית ויוכלו להמשיך באותו סגנון חיים במקום אחר במדינתם תוך כדי עזרה גדולה למדינה בפינוי משאבים (ותשומת הלב) לדברים בוערים אחרים. גירוש ללא תמורה הוא פקודה בלתי חוקית בעליל אולי אבל זה ודאי לא המקרה. המאבק האמיתי יהיה על מחיר הפינוי ולא על הרס היישובים ומאבק כזה הוא לגיטימי וראוי לתמיכה.
 

נעם H

New member
1.ההגדרה של "בלתי חוקי בעליל" היא

ש"דגל שחור מתנוסס מעליה....". הדוגמא המובהקת של פקודה כזאת היא כפר קאסם 1956 שם מדובר על ירי על אזרחים ללא שיקול דעת. כיצד תכנית ההתנתקות דומה למקרה זה???? 2.משנתי הפוליטית או הגותי הפוליטית ממש לא קשורה לעניין והיא נושא שאינו קשור ו/או מוזכר בעליל בהודעתי. 3.אינני כועס על אסא כשר - זו המצאה מצוצה מהאצבע.לכן גם אין פה מה להבין. 4.לצערי על אף חברותך רבת השנים בפורום עדיין לא הפנמת שאין "מסקנות מוסריות" ועל כך חורה אפי במאוד מאוד וחמתי בוערת בי. 5.אין לי ולא הזכרתי שמץ של ביקורת על עצם הכתיבה של הקוד - תפסיק להמציא דברים שלא היו ולא נבראו. ביקרתי את אסא על ההכשר שהוא נותן להרג חפים מפשע בחיסולים ממוקדים, הכשר שמנוגד לקוד האתי שלו עצמו. 6.אני מקווה שבעתיד תכתוב תגובות בהן אתה מיחס לי עובדות ואמיתות באחוז שגבוה מ10% . חתימה טובה נעם
 
המפלט שלך זה הסמנטיקה?

אני לא רואה כל פגם בביטוי "מסקנות מוסריות" אדם מתלבט נניח מבחינה מוסרית, ומגיע למסקנא. אבל אתה יכול לקרוא להם הכרעות, זה כלל לא משנה. אתה לא צריך להרחיק לשנת 56 כדי לראות את הדגל השחור. כי על הפקודה לגרש אלפי זקנים וילדים מבתיהם מתנוסס דגל שחור משחור. על מה אתה סירבת לשרת? על פגיעה באויב שלך, ואיך אתה אדיש לפגיעה פי כמה וכמה באלפי אחים שלך, במזיד וללא כל צורך? "אסא כשר הדמוקרט הדגול והמתנשא לא מסוגל לדרך ביניים." משפט כזה יאה למי שכועסים עליו, אבל זכותך להתנהג כפי שאתה רוצה. "ההכשר שהוא נותן להרג חפים מפשע" בחיסולים ממוקדים, הכשר?! אתה כל כך רגיש למונחים, היכן ראית שהוא מכשיר? ושוב "איך היית עושה זאת טוב יותר? תיתן להם לשלוח עוד מתאבדים? שנה טובה וגמר חתימה טובה.
 

נעם H

New member
הדגל השחור המונף הוא דגל ישראל

שהושחר ע"י הציבור שיושב ביש"ע. המשיחיזם של גוש אמונים הוא הסכנה הגדולה ביותר לדת ישראל בימינו (ראה ארכיון האתר)
 

יחיאב

New member
אף פעם לא הבנתי את ההגדרה הזו

היא טאוטולוגית באופן מוחלט. לא אמרת כלום, ובטח ובטח שלא הגדרת כלום.
 

נעם H

New member
גם אני לא מבין את ההגדרה

אבל אתה יכול להסכים שיש לה קונוטציה דיי ברורה. בכל מקרה יש את בית המשפט שיכול לעזור בנושא וקשה לי להאמין שהוא יראה דמיון, בניגוד לד"ר, בין מקרה כפר קאסם לבין ההתנתקות (נכון להיום, שהרבנים החכמים של יש"ע אינם יושבים בבג"צ). חבל שאסא כבר הלך, אולי הוא יכול לעזור בנושא.
 

יחיאב

New member
אני דווקא התפלאתי עליך

שכשהוא היה כאן אתה לא הפגנת נוכחות. אבל הסברתי זאת לעצמי בכך שאתה כנראה מנסה ליישם אחד מעיקרי הגותו- שיהדות משמעה ריסון עצמי.
 
רעיון מצוין!

אולי אם ייכנסו לשם כמה רבנים, הבג"ץ יפסיק לשמש כסניף של מרץ או לפחות יתאזן מעט.
 

נעם H

New member
מלחמת אחים

ברצוני לשאול את אסא כשר מה דעתו על אפשרות שנהיה עדים בתגובה הקרובה לפגיעה פיסית של יהודים ביהודים. אסא זכור כמי שהתריע שבועות מספר לפני רצח רבין על כך שהאוירה חמה מדי ושיש סכנה מוחשית למלחמת אחים במידה כזאת או אחרת. יכול להיות שאינני מעודכן. בכל מקרה, יש לי הרושם שקולך אינו נשמע ואינו נכתב כמו לפני 9 שנים. האם אינך חושש שארועים כמו הירי של כח הפלמ"ח בפיקודו של יצחק רבין ,זכרונו לברכה, על ספינת הנשק "אלטלנה". זריקת הרימון של אברושמי בהפגנה בככר ציון או רצח כמו הרצח של יצחק רבין הם סכנה מוחשית וממשית??? ואם כן, מדוע אינך מתריע כמו שעשית אז???
 

דור לוי

New member
../images/Emo18.gifאתיקה והאקדמיה../images/Emo63.gif

לפרופ. כשר שלום ושנה טובה. אני מבקש לשאול מספר שאלות הקשורות לנושאי אתיקה, אקדמיה והמצב הכלכלי/חברתי(לדעתי חד הם) במדינה.
בנושא שימוש באנשי אקדמיה לצורך הצדקת מהלכים עסקיים המתבצעים בניגוד לעקרונות מקובלים: דוגמה לכך בתחום העסקי היא הזמנת הערכת שווי חברה, כאשר כוונת המזמין לקבל הערכה בשווי גבוה מהמיוצג ע" הבורסה למשל. הערכה כזו תאפשר לו למשל, לעקוף מגבלות של הרגולטור (כמו בנק ישראל והרשות לני"ע), למשוך דיבידנדים, לקבל עוד הלוואות וכד' חשוב לציין שפעולה כזו, נוגדת עקרון בסיסי בחשבונאות: עקרון השמרנות מחייב לבחור להציג ערך בשווי הנמוך ביותר מבין כמה ערכים, ולבחור להציג התחייבות בשווי הגבוה ביותר מבין אלו האפשריים. מפאת כבודם של אנשים, לא אנקוב בשמות, חלקם התפרסמו בעיתונות גם כך... שאלה ראשונה: מה דעתך והאם תשמיע את קולך בנושא?
שאלה שניה: מה לדעתך תפקידה של האקדמיה בהצעת חלופות ופתרונות למצב הכלכלי/חברתי? מה לדעתך תפקידה, בכל הנוגע לבדיקת חלופות העולות מהציבור שאינו חלק מהאקדמיה (לדוגמא בנק ההצעות במסגרת פורום רפורמה כלכלית)? למשל , אחת ההצעות בבנק ההצעות עוסקת בנושא ספציפי של הגדרת תקרה להכרה בהוצאות שכר ברמת העובד הבודד לצרכי מס חברות. אוכל להעיד שבחדרי חדרים ומסדרונות ההצעה קיבלה מחמאות מאנשי אקדמיה, מרו"ח פרטיים ואנשים באגפי המסים - אבל כשמדובר בבקשת תמיכה פומבית, כמעט תמיד הפחד האישי גובר על כל שיקול. (אגב, אבין אם לא תגיב, בייחוד שמדובר בנושא שאינו בתחום התמחותך הפורמלי, אבל אשמח לתגובה להצעה) מה תפקידה של האתיקה בנושא היושר האישי והאקדמי להביע דעה - גם אם אתה עלול להיפגע ממנה? אגב בהקשר זה, במרכז לצדק חברתי על שם חזן במכון ון-ליר אמור להתקיים דיון בנושא: האם יש לאקדמיה תפקיד בחינוך לצדק חברתי: דיון על הוראת הכלכלה ותחומי דעת נוספים באוניברסיטאות. מרצים וסטודנטים לכלכלה ולתחומי דעת אחרים יביעו עמדות ביקורתיות על הנושאים הבאים: מהם הקורסים ומהם התכנים הנלמדים בחוגים לכלכלה באוניברסיטאות שונות בארץ ובעולם בתואר הראשון והשני? האם קיימת הדרה של תכנים חברתיים ותיאוריות ביקורתיות לגישה הניאו-קלאסית? למה מכשירים את הסטודנטים לכלכלה? הבניית השקפת העולם של הכלכלן באוניברסיטאות בישראל וגם: הערות על חוגים אחרים (מדעי המדינה) הערות על מחויבתה החברתית של האקדמיה והצגת אלטרנטיבות
שאלה אחרונה - מה דעתך לגבי המצב של קשר הון-שלטון בהקשר של האקדמיה? האם תוכל להתייחס לעבודתה של פרופ. חוה עציוני-הלוי, כפי שמופיעה למשל בספרה: "מקום בצמרת אליטות ואליטיזם בישראל". בתודה מראש
 
האם כל רוצח הוא גם פושע

שלום לך פרופ' כשר, רציתי לנצל את ההזדמנות הזאת ולשאול אותך שאלה עקרונית: בהיסטוריה האנושית ידועים המקרים בהם נרצחו מנהיגים על ידי אנשים שלא הוסמכו לכך, אך למעשה עשו את הדבר המוסרי הנכון. האם אינו לגיטימי כלל ועיקר לדון (ברמה הפילוסופית בלבד) בשאלה האם בכל תנאי אסור לרצוח מנהיגים או ראשי מדינה או שישנם מקרים כגון מנהיגים פשיסטים שתפסו בהגה השלטון או שלטון הגורם מוות ואובדן שמותר ואף רצוי לפעול באופן יחיד כאותו פנחס בן יאיר. האם עצם הדיון בשאלה הזאת פסול במדינה דמוקרטית. ברצוני להדגיש שאין כאן שום כוונות הסתה וכדומה, אלא המשך דיון שהתפתח ביני לבין חבריי ואשמח לשמוע את דעתך בענין.
 

כנרת10

New member
"לדעת שאיננו יודעים" לאלוף הראבן

האם אתה רואה זיקה בין ספרך לספר הנ"ל?
 
שאלה לפרופסור

שלום, מה אתה חושב על מצבה של היהדות בימינו? האם אתה חושב שהעם היהודי (במתכונתו כעם) עומד בפני כלייה? איך ניתן לשוב וליצור ולהיות עם?
 
למעלה