שירשור שאלות לאסא כשר

שלילה וחיוב

תודה לך על שאלתך, הטבעית. אני מרבה להסביר זאת, בספר "יהדות ואלילות". יש לי הרבה מה לומר על השלילה, על ההתנגדות לאלילות על כל גילוייה האפשריים. ואם אתה רוצה לחבר את זה לתוכן חיובי כלשהו, באופן שאינו סותר את מה שאני אומר על השלילה, אין לי מה לומר כנגדך. עשה כרצונך ויבושם לך. בברכה אסא כשר
 
שלילת האלילות

על כל גילוייה היא מטרה נעלה ללא ספק. אך האם בזה מסתיים תפקידה של היהדות, מבלי לתת אפיק חיובי, ליכולת העשייה והיצירה של האדם? שבוע טוב ושנה טובה.
 
תפקידה של היהדות

ד"ר דוליטל: ראשית, אני לא מפחית בערכו של אפיק חיובי כלשהו בחייו של האדם, בכלל זה אפיקי היצירה, אולם אינני רואה אותם מ"תפקידה של היהדות" או דת כלשהי אחרת. ניתן לטעון שזהו אחד מתפקידיה של התרבות, אבל דת ותרבות אינן היינו הך. שנית, לא טענתי שדבריי על הדת היהודית ממצים את עולמו של אדם דתי שבעולמו יש גם צד חיובי ולא רק צד שלילי. לכן, אי אפשר לייחס לי טענה בנוסח "בזה מסתיים" תפקידה או טיבה "של היהדות". בברכות לשנה החדשה אסא כשר
 

point618

New member
מה לא ברור?

שאלתי פשוטה ביותר: האם אתה מאמין שאכן קיים דבר שהעולם מכנה אלוהים? ואם כן על סמך מה מבוססת אמונה זו? Do you believe in God? Do you believe in an unmoved prime mover? If so what is the underlying reason for your belief
 
לא ברור

שלום לך בשאלה הראשונה המדובר ב"דבר שהעולם מכנה אלוהים". לא מבין מה זה "העולם מכנה אלוהים". בשאלה השנייה, באנגלית, המדובר ב"המניע הבלתי מונע". לא מבין מה זה "מניע" כשהמדובר בעולם כולו. את שואלת אותי שאלות לגמרי שונות, באמצעות מטאפורות לגמרי שונות, אבל נדמה לך שכולן היינו הך. בברכה אסא כשר
 

point618

New member
אנסה באריכות

בניסוחי הראשון הגבלתי את שאלתי לשש מילים. אנסה הפעם ביתר אריכות. הפסוק הראשון של ספר בראשית אומר: "בראשית ברא אלוהים...". האם אתה מאמין שקיים אלוהים שברא את העולם? האם אתה מאמין שאותו אלוהים שברא את העולם נתן לנו את התורה? האם אתה מאמין שאותו אלוהים דורש מאיתנו לקיים את מצוות התורה? האם אתה מאמין בכח עליון המתענין במעשי האדם שהיה בקשר עם אבותינו כפי שמובע בתורה? או האם אתה סבור שכל מסכת המיתולוגיה הזו אינה אלא המצאה אנושית המבוססת על פחדים, מניפולציה ואמונות תפלות?
 

יחיאב

New member
אני לא בטוח שהוא עדיין כאן כדי

להשיב לך, אז אני מרשה לעצמי לענות לך. אתה לא הבנת אותו כנראה. אתה ממשיך לשאול שאלות לגבי אלוהים שלא ניתן לשאול אותן כלל לאדם שמנסה להיות אחראי על מה שיוצא מפיו- כלומר שיהיה למילים שלו מובן ומשמעות. איזו משמעות הניתנת להבנת האדם יש לצירופי המילים: "שקיים אלוהים", "ברא את העולם", "נתן את התורה", "כח עליון", "מתעניין במעשי האדם", "שהיה בקשר" ("keep in touch"?) לעומת זאת לסיפא של שאלתך יש מובן ולדעתי התשובה עליה שלילית או "לא יודע" מעבר לכך שזה לא רלוונטי.
 
במאמרך

"צללים תיאולוגיים" אתה ממיר את העיקר השלישי "שלא ישיגוהו משיגי הגוף", ב"כל דבר בעולם ניתן להבנה אנושית מלאה". כיצד מסתדרת קביעה זו עם הבעיה הפסיכופיזית שלדברי ליבוביץ אינה ניתנת לפתרון? בברכה.
 
פוליטיקה

שלום פרופ' כשר. נהניתי להיות תלמידך פעם ועדיין נהנה לקרוא אותך ולשמוע אותך. מספר שאלות: 1. מה דעתך על רעיון "חילופי שטחים על יושביהם" בינינו לבין הפלסטינאים? האם אפשרי שמדינה דמוקרטית תחשוב בכלל על העברת קו הגבול באופן בו המוגדרים אזרחיה יהיו מעבר לגבול, תוך שאינה מאפשרת להם חזרה לתוך הגבול? אני מדבר כמובן על הרעיון שלמשל אום-אל-פחם תהיה בצד המזרחי של הגדר, לא חלק מישראל. 2. האם אפשרי שמדינה דמוקרטית תחליט שלא לפנות בכוח את ההתנחלויות ורק תודיע על הגבולות של המדינה (נניח 67, לשם הדוגמה) תוך הזהרה למתנחלים שמיום זה ואילך הם לא יהיו תחת ריבונות ישראלית אלא פלסטינית. לכאורה ניתן לטעון נגדה שהיא מפקירה את אזרחיה. אבל מצד שני היא לא מפקירה אותם כי היא מאפשרת להם לשוב, תוך שהיא מפצה אותם. 3. בהנחה שענית על 2 באופן חיובי. מה יותר נכון למדינה דמוקרטית לעשות, לפנות בכוח ולפצות או לא לפנות בכוח ורק לפצות את מי שמעוניין להתפנות? 4. האם יש סיכוי שנראה אותך פעם בכנסת? תודה ושלום!
 

סלוניק

New member
פרופ' כשר

מהי עמדתך בנוגע לאי ציות לחוק במסגרת דמוקרטית על רקע מצפוני (הדבר מתייחס לסרבנות שמאל וסרבנות ימין כאחד)?
 
שאלה לפרופסור כשר

האם אתה מאמין שצה"ל ממלא אחר כללי ה'קודים האתיים' השונים ששמלאים אתה וחבריך? האם אי-פעם בתולדות 37 שנות הכיבוש הישראלי בשטחים, מילא צה"ל אחרי החוקים של ה'קודים האתיים' האלה- גם לפני וגם אחרי שנכתבו? בנוסף לכך, האם לדעתך ישנו איזשהו צבא בעולם שיכול היה למלא אחרי הקוד האתי הזה, כאשר הוא בא במגע עם אוכלוסיה אזרחית מדי יום? אשמח לתשובה כנה ממך. בנוסף על כך- האם היית מתייחס בהערכה או בזלזול כלפי פילוסוף בריטי שהיה מנסח 'קוד אתי' של מלחמה כנגד המאבק הלאומי הישראלי בא"י, שהיה מתיר חיסול מנהיגי לח"י ואצ"ל מהאוויר, תוך הריגת נשים וילדים, תוך שמירה על התואר ''איש מוסר''?
 
כ"מופקד

על הקתדרה לאתיקה" מה דעתך על הדרך שבה מנסה ראש הממשלה לבצע את תוכניתו, ועל "תוכנית ההינתקות" בכלל? כזכור הוא התמודד מול עמרם מצנע שהציע פינוי חד צדדי. שרון נאם בכל במה אפשרית ושלל זאת בבוז וניצח ברוב גדול, והיום בדרך דיקטטורית מנסה לכפות את דרכו של מצנע שכאמור נכשלה בבחירות. האם זה עולה בקנה אחד עם המשטר הדמוקרטי? האם זכותו של ראש הממשלה להפוך על פיו את מצעו שנבחר עליו, מבלי שנאלץ לעשות זאת, ואף לפטר שרים כדי שיהיה לו רוב ? ונניח שכן יש לו רוב בקרב השרים ובקרב העם, ואפילו רוב עצום, האם מותר לעם לגרש אלפי משפחות מבתיהם ומסביבתם וכו' ולקרב את הטרור לשדרות לאשקלון ולאשדוד? וכיצד אתה מסביר את שתיקתם של "אנשי הרוח" ואבירי זכויות האדם לנוכח הפשע הנורא הזה? האם היו שותקים אם שרון נניח היה חוזר בתשובה ובדרכיו הדורסניות היה מנסה לכפות מדינת-הלכה, או אם היה מחליט לעשות טרנספר לישוב ערבי?
 

יחיאב

New member
אל תלך שולל אחרי הכותרת

שאומרת "חותמת כשרות" או אחרי שטרסלר שמשתעשע במשחקי מילים נחותים וצפויים. יש לך טענות/שאלות/ביקורות כנגד המסמך? אז פשוט תעלה אותם כאן, אל תהיה עדין פתאום. אני אישית באמת לא הבנתי מה הטענה של שטרסלר ומה הוא רוצה מהאתיקנים. איך מזה שהצבא לא פועל לפעמים (ואפילו לרוב) עפ"י הקוד האתי ניתן לגזור שהאתיקנים אשמים בכך? או שהם נותנים תעודת הכשר למעשי החיילים? הרי הם עוסקים בראוי וכל המאמר שלו עוסק במצוי. אז תאמר להיפך- דווקא במצב כזה חשוב שיהיה מי שיצביע על הראוי.
 
"המסמך מציין,

כי לצבא אסור לעסוק בנקמה וגם לא בענישה, אלא רק בהגנה על אזרחי המדינה ; ולכן אין לבצע כתר או עוצר על אוכלוסייה אזרחית כמעשה ענישה ואין לעקור עצים ולהרוס מבנים כמעשה נקמה". יש לברך את פרופסור אסא כשר על עמדתו המוסרית והאמיצה הזאת. חבל באמת שקולו לא מספיק נשמע. נשאלת השאלה מה ערכם של עמדות אלה, מוסריות ככל שיהיו, כשרוה"מ אריק שרון בעצמו רומס אותם ברגל גסה, ומתנהג בדיוק כפי שכּונה על ידי ליבוביץ, ומתכנן "לעקור עצים ולהרוס מבנים" של אלפי משפחות כולל זקנים וילדים תושבי גוש קטיף, באמצעות חיילי צה"ל. (תתפלא גם יהודים הם בני אדם..) כיצד אתה וחבריך הייתם נוהגים אילו הממשלה הייתה באה לעשות זאת ליישוב ערבי?(?!?!?!)
 

יחיאב

New member
מה לא הבנת בדיוק

בדברים שכתבתי לפני כשבוע כאן? אז הנה תשובה מפורשת לשאלתך: לו ממשלת ישראל היתה מקימה יישוב ערבי-ישראלי בגוש קטיף, והיתה מפנה אותו עם שאר היישובים היהודיים, לא ניתן לראות גם בזה פינוי לא מוסרי, או גירוש או טרנספר. והפעם אפילו שמדובר באנשים מלאום אחר, כיוון שהם בכל זאת שותפים לשיח הישראלי, נוטלים בו חלק ויש להם שותפות בהכרעות הניטלות בו.
 
למעלה