שירשור שאלות לאסא כשר

התנגדות מעשית וסימלית

שלום חי אדר אני מודה לך על שאלותיך. (גם על המחמאה שבראשיתם.) עולם העבודה הוא מורכב ולכן אורבות בו סכנות רבות ולכל אחת מהן מענה משלה במערכת המצוות. ריסון הנאמנות לעולם הזה בכללותו מתבטא בשבת. וכידוע מי שהשבת ממלאת את תפקידה הדתי בחייו המעשיים, יודע שהיא משפיעה על כל מחזור החיים השבועי ולא רק מגיעה לה ב"סוף השבוע" ונעלמת כלעומת שבאה. ריסון בכנת ההתמסרות לרווחים הכספיים מן העבודה, לדוגמה, לא נעשה באמצעות השבת, אלא באמצעים אחרים. וראוי לשים לב, כי האופי של המצוות, לשיטתי, הוא גם מעשי וגם סימלי. אין מתח בין שני ההיבטים הללו. בעניין הפרשנות, שאלתך קצרה, אבל הדברים ארוכים. אין אדם שאין לו פרשנות כזו או אחרת של צורת החיים של עצמו. העיסוק המודע בפרשנות הוא לא נחלת הכול, אבל הוא לא כרוך בפשרות ומאמצים יותר מאשר העיסוק בהסתגלות לצורת החיים ללא עיסוק מפורש בפרשנות שלה. יתר על כן, פרשנות אחראית לא כרוכה ב"מיצוע". אדרבה, היא לוקחת על עצמה להיות תמונה שיש לה מה להראות בדבר כל היבט של העולם המפורש. ובעניין ליבוביץ. כל דבריו על היהדות הם בגדר פרשנות, הנעוצה בין השאר גם במטען הפילוסופי שהוא הביא איתו למבצע הפרשני שלו מתוך השכלתו הכללית. בספר של נעמי "אמונתו של ישעיהו ליבוביץ" יש דוגמאות רבות לכך ובדבר השפעתו הפורמלית של קאנט על תפיסתו, תוכל למצוא כבר במאמרה הראשון של נעמי על ליבוביץ. בברכת שנה טובה, אסא כשר
 

חי אדר

New member
בעקבות תשובת פרופ' כשר

תודה לך על המענה וברצוני לחדד קצת את הדברים. הריסון לנאמנות לעולם הזה, מגולמת כבר בעצם המטלה להתמקד תחת מערכת המצוות באופן כללי. כגון במצות המעשר הצדקה, ובקביעת העיקרון של הוי ממעט בעסק ועסוק בתורה.ועוד. לאור זאת השבת כשלעצמה נעשית מיותרת אם מגמתה לתת הדגשה על הריסון של העולם הזה. מבחינה זו היא תהיה כנספחת על מה שכבר קיים.בנוסף נראה לי כי ההתמקדות בחיי העולם הזה אינה קשורה להגדרת האלילות. שלילת האלילות מהותה היא: ביחוס תכונה של קדושה או של אנרגיה רוחנית לדברים. בהתאם לכך אדם יכול לשקוע במ"ט חיי העולחם הזה וכל עוד הוא עושה זאת מטעמי הנאה ההגדרה של אלילות לא תהלום את מצבו. ניתן יהיה להחל עליו כל כינוי אך לא יסווג תחת קטגוריה של עבודת אלילים. מאידך עשוי להיות אדם שקוע ראשו ורובו בעולם התורה והמצוות, אך מבחינת השקפםתו הוא מיחס משמעות רוחנית וקדושה לחפצי קודש או לכל דבר אחר אזי הגדרת עובד אלילים תהלום אותו. בהקשר לזאת אציין את מה ששמעתי מר' יוסף קאפח באחד משיעוריו שציין כי לפי הרמב"ם יש הרבה עובדי עבודה זרה ומנחים תפילין. הווי אומר ההגדרה של האלילות אינה קשורה לעצם הנאמנות לחיי העולם הזה אלא לטיב המשמעות שמטעינים את המונחים ואת מסגרת העשיה תודה על תשומת הלב
 

sandchicken

New member
מלחמה בע"ז כתרבות

ראשית יש לשאול מדוע אתה חושב שדווקא תרבות גבוהה כפי שאתה מציע תצליח לכונן חברה יהודית-ישראלית משותפת לחילונים ולדתיים, הרי אפילו התרבות "הנמוכה" (חגים למשל) וה"בסיסית" (ידע מינימלי בתנ"ך) לא הצליחה להשתרש בקרב החילונים ואין צריך לומר - להוות מכנה משותף בעם ישראל. מדוע אתה חושב שדווקא ההצעה שלך תצליח? אתה גם מתעלם מכך שרוב הציבור הדתי לא משווה ליהדות רק צביון שולל - של מלחמה בע"ז אלא גם ובעיקר צביון חיובי - של עבודת האל ותיקון עולם במלכות שדי (יהיה אשר יהיה הפירוש של ביטוי זה) או כספר ההוראות להתנהגות אנושית, ולדידם אין הפירוש הפילוסופי של היהדות כמלחמה בע"ז (לשון אחר - כריסון עצמי) מייצג את מהותה של היהדות. כלומר, בשבילם התרבות שאתה מציע אינה יהודית יותר מתרבות הכדורגל. באשר לציבור החילוני, אתה מתעלם מכך שבקרב שכבות רבות בציבור הזה אין שום עניין בקשר עם היהדות, אלא להפך, קיים אנטגוניזם כלפי מה שהיהדות האמיתית והקונקרטית מייצגת. לפיכך, אפילו אם הם יחליטו לקבל את הרעיון של תרבות המלחמה בע"ז הם לא ישתמשו בפרקטיקה ההלכתית המקובלת. אני רוצה שוב לחזור אל התפיסה הדתית כלפי מה שהצעת מכיוון שאני חושב שטמון שם כשל חמור שאתה מתעלם ממנו והוא הפיכת היהדות כקרדום לחפור בו - אתה משתמש בתפיסתך כלפי היהדות כדי לבסס מחדש את עם ישראל וזוהי גישה אנטי-ליבוביציאנית במובהק - ראה יחסו של ליבוביץ ל"אמרתו האווילית של אחד העם: יותר משישראל שמרו על השבת, השבת שמרה על ישראל". אתה למעשה הופך את שלמות העם לאיזשהו ערך שיש להאבק למענו ושולל בכך הן את הערך הדתי והן ערכים חילוניים. שאלו אותך כבר בנושא זה בכנס על ישעיהו ליבוביץ וענית שע"ז אינה כל פעולה אנושית אלא ביטוי קיצוני שמעצב את חייך. אך היא הנותנת, דווקא ההצעה שלך באה לעצב את חיי האדם שלא בהתאם לתורה. ההסבר שלך על ההבדל בין עבודת רעיון לעבודת העבודה לא היה נהיר ודומני שהוא לא ענה על השאלה.
 
התעלמות? להד"ם

שלום לך. אתה משית עליי כמה וכמה עוונות של התעלמות. להד"ם. אני מקדיש דיון מורכב בדבריי לכל מה שאתה חושב שאני מתעלם ממנו. אולם שגיאתך העיקרית היא במקום אחר. הפרוייקט שלי הוא ניסיון לפרש את הדת היהודית באופן אחראי. תוצר לוואי אפשרי של מימוש הפרוייקט הזה הוא יצירת גוף של מושגים, רעיונות וערכים, היכול להיות משותף לדתי ולחופשי, אם ירצו בכך. אם תקרא בעיון את ספרי תראה שבשום מקום אינני מניח שדבריי על הדת היהודית ממצים את מה שיש ליהודי דתי לומר על הדת היהודית של עצמו. אדרבה. אתה מתעלם מדבריי, לא עני מתעלם מן העובדה הפשוטה הזאת. אין שחר (אם לומר זאת בנימוס) שדבריי על הדת היהודית הם בעיני האדם הדתי כדברים על כדורגל. לא מוכר לי אדם דתי אחד שרעיון השלילה של כל גילויי העבודה הזרה הוא בעיניו כרעיון משחק הכדורגל, והדעת נותנת שאין אדם כזה, שבעולמו הדיבר "לא תעשה לך פסל וכל תמונה וכו'" חשוב כמו כדורגל. אתה יודע לומר לנו מה ירצה "הציבור החילוני". בכל הכבוד הראוי, אני לא זקוק לעדותך בעניין זה. אני מכיר אנשים חופשיים רבים מספור שיש להם עניין עמוק ביהדות כתרבות. וייתכן שמי מהם יתעניין גם במה שאני מציע לו, בתור מערכת ערכית, המסוגלת להיות משותפת ביסודותיה ובביטויה לו ולאדם דתי. שלמות העם אינה בראש מעייניי, אבל מצד שני גם ריסוק העם אינו בראש מעייניי. עת לבנות ועת להרוס. אם תקרא את ספרי, תראה עד כמה אין מקום לייחס לי קריאה למאבק למען שלמות העם, כנגד ערכי הדת ו"ערכים חילוניים" כדוגמת המוסר. אסא כשר
 

etachek

New member
מבחן הזמן

מה דעתך על פרופ' ליבוביץ והגותו הדתית? האם אתה חושב שליבוביץ יירשם בספר ההיסטוריה של עמנו כאחד האישים החשובים ביותר? אני מדבר מהבחינה הדתית לא ביחס לבן-גוריון וכיוצ"ב.
 
חשיבותו של ליבוביץ

את דעתי על ההגות הדתית של ליבוביץ הבעתי במאמרים שכתבתי עליה, בספר היובל הראשון לכבוד ליבוביץ שערכתי (עם יעקב לוינגר המנוח), ביוזמתי להעניק לו תואר דוקטור כבוד לפילוסופיה מטעם אוניברסיטת תל-אביב, ועוד ועוד. אני חושב שהוא הציג שאלות נוקבות והציג ניסיון מעניין להפליא להשיב עליהן באופן ענייני, באופן שיעלה בקנה אחד עם מיטב המחשבה הפילוסופית וחשוב מכל באופן שיגלה אחריות להווה ולעתיד של הדת היהודי ושל העם היהודי הנושא אותה במציאות חייו. מקומו בתולדות ההגות היהודית הדתית נראה לי מובטח לו, גם אם עמדותיו ילכו ויתערערו עם הניתוח הפילוסופי המדוקדק והמתמשך שלהן. דעותיו בענייני השעה, שבגללן הוא חביב על כל מיני טיפוסים שעולמם היה זר לו ולזרא לו, לא נבעו מעמקי דעותיו בדבר היהדות ועל כן אין טעם רב לדוש בהן כשעוסקים בהגותו הדתית. הצדק איתך. רק מקום רדוד כמו מוסף התרבות של "הארץ", יכול להזמין קולקציה נלעגת של פוליטיקאים מוכרים וסרבנים שוליים כדי לציין מלאות עשר שנים למותו.
 

avshif

New member
תורה שבכתב ותורה שבע"פ

איך אתה רואה את הקשר בין תורה שבכתב לתורה שבע"פ? ליבוביץ להבנתי ראה בתורה שבכתב את הרעיון הכללי, הוא ציין זאת שתורה שבכתב היא האינסטיטוציה היא המכוננת שעל פיה ממשיכה תורה שבע"פ. מה שקובע הלכה למעשה זה תורה שבע"פ היות וחכמים תיקנו אילו ספרים יכללו ואילו לו. במסגרת התימלול של השיחות בין רביצקי לליבוביץ, ההתייחסות של ליבוביץ לתורה שבע"פ לדוגמא פרשת משפטים שונתה לחלוטין ממה שכתוב בתורה. מה עמדתך בנושא?
 

avshif

New member
תפילה

להבנתי ליבוביץ ראה את מושג התפילה בתור מצווה שאנו מצווים על 3 תפילות ביום (במקום הקורבנות), הוא מציין בשיחותיו שאדם מתפלל רפאני ה' ונרפא ובכל זאת אם הוא חולה או אחד מילדיו חולה הוא הולך לרופא ולוקח את הגלולות שהרופא נותן לו ולא יוצא מנקודת הנחה שהתפלל בבוקר, לכן הוא "פטור" מלקיחת התרופות. המשמעות הינה שאין שום משמעות למלל של התפילה ומכיוון שקל לאדם להתפלל בקו מסויים ולא את ספר הטלפונים המלל שאנו מתפללים הינו המלל שחכמים תיקנו. מה עמדתך בנושא?
 

chataka

New member
...

MY river runs to thee: Blue sea, wilt welcome me? My river waits reply. Oh sea, look graciously! I ’ll fetch thee brooks From spotted nooks, Say, sea, Take me!
 
תפילתו של ליבוביץ

אני מודה לך על שאלתך. הספרות הפילוסופית והתיאולוגית מכירה את הבעיות המתעוררות מהבנה פשוטה וישירה של משמעות התפילה כבקשה מן האל שיפעל לטובת המתפלל. בספרי הזכרתי בעיות אחדות. לדעתו של ליבוביץ אין טעמים מסויימים למצוות מסויימות וכל מה שיש לו לומר על מצוות תפילה, באופן חיובי, הוא שהיא מצווה ועל כן שומרי תורה ומצוות מקיימים אותה באדיקות הראוייה. כך אכן נהג בחייו. לדעתי, יש טעמים מסויימים למצוות מסויימות. משמעות התפילה היא ביטוי לשפלות הרוח של האדם והיא מכשול על דרכו לתת לעצמו מעמד עליון. כתבתי על כך רבות בספרי "יהדות ואלילות". ולקוראים ינעם... אסא כשר
 
אחרית דבר לספר "חמישה ספרי אמונה"

במאמר שכתבת על לייבוביץ' שנמצא גם כאן: http://users.tapuz.co.il/leibowitz/about.asp?id=4 לייבוביץ' עצמו מגיב לדברים. בהערה אחרונה הוא מעיר לך כך: הערה: אתה מרבה להשתמש במונח "פרקטיקה דתית". מה פסול מצאת במונחים המסורתיים "הלכה" או "מצוות מעשיות"? שאלותיי: 1. מה תשובתך לו? 2. נראה אולי שיש כאן גם איזשהו סאב-טקסט שלא הצלחתי להבין אותו. האם חושי צודקים? אם כן, האם תוכל לפרט?
 
פרקטיקה דתית והלכה

שלום לך. תודה לך על שאלתך המעניינת. "פרקטיקה", צורת חיים, לפחות בתחומים מסויימים, תמיד נשלטת על ידי נורמות: כללי הנהיגה בכבישים, מבנה המשפחה, חוקי המשחק, וכולי וכולי. ההלכה, כמערכת נורמות מסויימת לכיוון ההתנהגות של אנשים מסויימים, במסגרת מסורת מסויימת של דת מסויימת, היא רק אחת מן הפרקטיקות הדתיות האפשריות, הקיימות, המוכרות. אני לא יודע אם הדברים עמוקים. אולי משתקף פה העניין הבלעדי של ליבוביץ בדת היהודית, כפי שהיא נתונה, לעומת העניין שלי בהבהרה פילוסופית כללית של כל מושג מרכזי, בין אם הוא מופיע בלב עולמה של הדת היהודית ובין אם הוא מופיע במקום אחר. תודה על תשומת הלב לנקודה מעניינת. בברכות לשנה החדשה, אסא כשר
 
תודה לך על תשובתך

אני תיארתי לעצמי שזו התשובה, אלא שלהערכתי גם לייבוביץ' ידע את התשובה. כי הדברים באמת לא מסובכים. די קל להבין שאתה משתמש במונח פרקטיקה דתית כדי לדבר בכלליות, לא רק בעניין היהדות. לכן חשבתי שמא הוא שולח לך איזו רמיזה או ביקורת על כך שבניגוד אליו אתה אין לך "עניין בלעדי בדת ישראל". וזה הרי היה מאפיין אותו, כפי שכתבה אישתך בספרה, שנקודת המבט שלו תמיד היתה מבפנים החוצה. וזו גם לשיטתו כנראה היתה נקודת המבט היחידה שיכולה להיות לאדם, וכל נסיון לנקודת השקפה ממקום אחר היא אולי אפילו בגדר יומרה. זה על כל פנים מה שחשבתי שהוא אולי מרמז לך.
 
היחס לרפורמים וקונסרבטיבים

מתוך הספר "רציתי לשאול אותך פרופ' לייבוביץ'" עמוד 163, שם מופיעה שאלה שלך: ___________________________________________________________________ ח´ באדר תשכ"ג מכובדי- אני מבקש להביע ברכות-חבריי וברכותיי להיותך פרופ´ מן המנין באוניברסיטה העברית בירושלים. בהזדמנות זו אני מבקש גם לעורר כמה שאלות הכרוכות בשיטתך ושלהן אני מחפש תשובה ברורה- א. את הכורח החל עלי להביע – כיהודי – את מעמדי מול השי"ת בהלכה, אתה מוציא מן העובדה ההיסטורית: התגלמות היהדות בהלכה בלבד במשך כל הדורות. האם אין הסקת מסקנות על הכרח, מתוך עובדות היסטוריות בגדר מתן משמעות להיסטוריה, דבר שאתה דוחה את חוקיותו? ב. מבחינת קבלת הסמכות ההטרונומית לשם ההשתחררות מ´עבודת-עצמו´ האם יש להלכה כפי שה´אורתודוקסים´ מקיימים אותה עדיפות כלשהי על ההלכה כפי שה´קונסרבטיבים´ (נאמר) מקיימים אותה? – המדובר במי שאיננו מחוקק-הלכה לא בעדה זו ולא בעדה אחרת. בכבוד רב ובברכה, אסא כשר ותשובתו של ליבוביץ (ההדגשות במקור): תענית אסתר תשכ"ג לאסא כשר שלום וברכה, כקוצר שאלותיך – קוצר תשובותי: בניסוח שאלה (א) כללת – בצדק – את מלת המפתח "כיהודי", ובזה כבר ענית עליה. אין "יהדות" אלא היהדות האמפירית-היסטורית, וכל צורה אחרת של יהדות, או כל נסיון לשוות לה צורה אחרת, אינם אלא בדותות או המצאות שרירותיות – ואיך יוכלו לחייב אותי? דרך אגב: תמה אני על לוגיקן כמותך שאתה משתמש במונח "כורח" במקום "חיוב". לשאלה (ב): היחס בין "הלכה" ובין "מציאות" אצל הקונסרבטיבים (והרפורמים) הוא ההיפך מיחס זה אצל האורתודוקסים, ז.א. אצל הממשיכים מדעת את הקו של תושבע"פ מן הש"ס והפוסקים עד ימינו. ביהדות מסרתית זו התורה היא הנתון הראשון, וההלכה מעוצבת מתוך המגמה לקיים ולהגשים את התורה ומתוך התחשבות במציאות רק במידה שהתחשבות זו היא עצמה חיוב תורני-הלכתי. ואילו האחרים מניחים כיסוד וכנקודת-מוצא את המציאות – במשמעותה החברתית או במשמעותה הפסיכולוגית – ומעצבים הלכה בהתאם לכך. לשון אחרת: בשביל האורתודוקסים ההלכה היא מיבצע דתי – עבודת ה´ (הסעיף הראשון של שו"ע או"ח!), ואילו בשביל הקונסרבטיבים (והרפורמים) היא פונקציה סוציולוגית או אנתרופולוגית – עבודת האדם. בידידות ישעיהו ליבוביץ ________________________________________________________________ שאלותיי מתייחסות רק לנושא הרפורמים והקונסרבטיבים: 1. מה תגובתך לתשובתו? (הערות, ביקורות) 2. מה תשובתך לשאלתך?
 
על הקונסרבטיזם

אני מודה לך על שאלתך, בדבר שאלתי מלפני למעלה מארבעים שנה! אני חושב שליבוביץ טעה ביחס לקונסרבטיבים, ראשית, תנועה זו היא מגוונת מאוד כשלעצמה, החל בגוונים הדומים מאוד ואולי זהים לאורתודוכסיה, וכלה בגוונים הדומים יותר לרפורמים מאשר לאורתודוכסים. אם תקרא כתבי שאלות ותשובות בענייני הלכה, פרי עטם של רבנים קונסרבטיביים כדוגמת הפרופ' הרב גולינקין מירושלים, תראה שאין שום הבדל בינם לבין רבנים אורתודוכסיים מבחינת ההבדל בין עבודת ה' לבין עבודת האדם, כלשונו של ליבוביץ. ההבדל הוא בנכונות להשתמש באוצרות ההבעה ההלכתית של המסורת היהודית כדי להציע פתרונות הלכתיים ההולמים את מציאות חייו של האדם יותר מאשר פתרונות שעוצבו על רקע מציאות חיים אחרת. ראוי להתבונן בדבריו של ליבוביץ בדבר הצורך לשנות את מעמדה ההלכתי של האשה, שעוצב על רקע הנחות בדבר מעמדה החברתי שאבד עליהן הכלח. המתודה הזאת (עליה כתבתי בספרי, בפרק על הגמישות הדתית), של הבחנה בין הנחות חברתיות נתונות שאין להן טעם יותר לבין הנחות דתיות קבועות ועומדות, היא מתודה שליבוביץ מציע להשתמש בה ורבנים קונסרבטיבים משתמשים בה. במידה רבה, התנועה הקונסרבטיבית כוללת מה שניתן לראות בו אורתודוכסיה חיונית, להבדיל מאורתודוכסיה מנוונת, המוכרת לו מגוונים רבים (לא כולם) בתנועה האורתודוכסית. אני מודה לך שוב על שאלתך המעניינת, הנראית לי גם חשובה. בברכה אסא כשר
 

iricky

New member
ליבוביץ וקאנט

כפי שאדוני יודע ממקור ראשון, יש קו פרשנות שחוזר ועולה בעיקשות מתמיהה, המנסה להשתית את תפיסתו של ליבוביץ את היהדות על תורתו של קאנט. והנה בתוך ספר המכתבים של ליבוביץ "רציתי לשאול אותך..." מצוטט מכתב ששלח ליבוביץ למר יעקב לוינגר, ובו תגובה על מאמרו של יוחנן סילמן שנתפרסם ב"ספר ישעיהו ליבוביץ", שאתה היית אחד מעורכיו. וכך נאמר שם: "אני נדהם כיצד יכול היה לטעות טעות גסה כל כך בהבנת מה ששמע ממני על הדברים ביני ובין יצחק ברויאר. האם הוא מעלה על דעתו שאני ויצחק ברויאר הסכמנו ש"את השקפותינו על היהדות שאבנו מקאנט"?! וכיצד אתם העורכים (אתה ואסא) לא חשתם באבסורדיות שבדבר?" (סוף ציטוט). מה דעתך על אותו קו פרשנות לאור דבריו אלה של ל', והאם אתה מוכן להרים עכשיו את הכפפה שזרק לך ל' לפני למעלה מחצי יובל?
 
ליבוביץ וקאנט

תודה לך על שאלתך המעניינת. אף פעם לא התרגשתי מלשון ההפרזה בשאלות או בתשובות של ליבוביץ. צריך לקלף את דבריו מהרטוריקה, כדי להעמיד דברים על דיוקם. לא עלה על דעתנו, בשעתו, "לצנזר" את יוחנן סילמן, שהעיד מה שהעיד, שזכר מה שזכר. יבואו עדים אחרים ויעידו כל אחד את עדותו הוא. עד שהופיע המכתב המובא במכתבך, לא קם איש לומר, הייתי באותו מעמד ולא זה מה שאמר ליבוביץ, אלא כך אמר וכולי. אני מניח שהמדובר בהבדלים שבין פרשנויות שונות של ביטויים בדבר השפעת קאנט על ליבוביץ. ניתן לחשוב על השפעה במובן של שימוש בהבחנות, שימוש במושגים. הדעת נותנת, כי במובן זה ניכרת בדבריו של ליבוביץ השפעה של קאנט. ניתן לחשוב על השפעה במובן של שימוש ברעיונות, בטענות, בתיאוריות שלמות, בדבר טיבו של המוסר או טיבה של הדת או טיבה של היהדות או כיו"ב. כל טענה בדבר השפעה כזו טעונה בירור בפני עצמה. ליבוביץ לא קיבל את דעותיו של קאנט על היהדות, אבל קיבל את דעותיו בדבר טיבו של המוסר ההומניסטי. ניתן לחשוב על השפעה במובן של שימוש במבנה ולא בתוכן. אשתי, נעמי, הראתה, במאמר הראשון שכתבה על ליבוביץ, שמבנה תפיסת היהדות של ליבוביץ הוא כמבנה תפיסת המוסר של קאנט. הדברים עמוקים ואני מקווה שגם ידועים. אני לא יודע אם ליבוביץ זרק לנו כפפה של ממש באותו מכתב. מכל מקום, לטעמי, אין פה כפפה של ממש. בברכה אסא כשר
 
על שכר ועונש

ברוך הבא! בעקבות דיון שהיה פה לפני כמה ימים, רציתי לשאול האם כשליבוביץ שולל שכר ועונש הוא מתכוון שאין שכר ועונש, או שהוא שולל את השכר והעונש אך ורק מבחינה ערכית. האם לשיטתו מי שהגיעה אליו בדיעבד טובת הנאה משמירת מצווה/ות, ולו סיפוק על כך שהצליח לקיים את המצווה בשלימותה עבודת ה' שלו תהיה פגומה?
 
למעלה