ירון לונדון -מולדת - ישעיהו ליבוביץ

לא הבנתי

לא הבנתי את דבריך ככלל, ובהקשר לדבריי בפרט.

ובאשר לביטוי השגור: "אופי יהודי" - לא מכיר דבר כזה
 
בדרך כלל

בדרך כלל ועל פי רוב, יש בי הבנת הנקרא, אך בתגובתך זה נעלמה בינתי. אקיצר, לא הבנתי אותך. ואני מוכרח לציין, שאפילו איני משוכנע שתגובתך אכן מכוונת לדבריי, ואם כן, לאיזה חלק בהם.
___
בכל מקרה, הסיפא של דבריך ממש, שאופיים אפיגרמיים: "עמדות פוליטיות נוקטים רק בני אדם אשר להם הפוליטיקה היא ערך", טוב שלא היו באים לעולם ועתה מכשבאו נגיב להם: שטויות!
 
את זה..

"בהעדר תכנים רעיוניים ונפשיים אחרים מתלכד העם הזה מסביב לדגל, לצבא, לעוצמה המדינית, לגבורת הלחימה והכיבוש -הערכים הפאשיסטיים"..

בקשתך שאחזור על המאמר הנ"ל היה לי למועד בעיצומו של חול. לשוב ולקרוא את תכניו של לייבוביץ נעימים לי בכל עת בבחינת "אינו דומה שונה פרקו וכו'".

בכל אופן ופנים, אין במאמר זה דבר הקשור לדברינו, למעט העובדה שעמדתו הפוליטית של לייבוביץ הייתה נגד הכיבוש.
 
הבל!

"...לייבוביץ היה המתנגד החריף ביותר לכיבוש הארץ ולשליטה באדם אחר. הוא ניסה להסביר לשומעיו כי אין זו עמדה מוסרית אלא עמדה דתית".

בעוד הרישא של הדברים לוקה בניסוח לא מוצלח בעלמא, הרי שהסיפא היא ממש איוולת, ומצביעה שוב ושוב כמה מעטה היא הבנתם של אנשים בלייבוביץ גופא ובעמדותיו.
התנגדותו של לייבוביץ לכיבוש השטחים שהביאה גם לשליטה בעם אחר אמנם לא נבעה מעמדה מוסרית (זה ודאי) אבל בטח שלא נבעה מ"עמדה דתית"..אלא מעמדה פוליטית בלבד. הדת, כפורגרמת חיים המתבטאת ביהדות בקבלת עול מלכות שמיים ועול תורה ומצוות, דבר אין לה עם מה שקרוי "מדינה" (ומהלכיה הפוליטיים) שאינה אלא מסגרת בה מתגוררים גם אנשים "דתיים"..
 
למעלה