למה יחשב דבר כ"יהודי".

davids15

New member
למה יחשב דבר כ"יהודי".

אני מתעניין בהגדרות אנשי הגות שונים בדבר השאלה למה יחשב דבר כ"יהודי". האם דברי שפינוזה הם דברים יהודיים? קאנט? מבקר מקרא שאמו הייתה יהודייה - האם דבריו הם יצירה יהודית?
אתן לכם דוגמא נוספת: כשנשאל ח"כ יוסי שריד 05.12.15, בראיון תחת הכותרת "יוסי שריד והיהדות": מהו האוכל היהודי הכי טעים בעיניך?
ענה יוסי שריד: "לא ידעתי שיש "אוכל יהודי". אולי יש אוכל שיהודים מסויימים אוהבים אותו במיוחד - גם זה לא בטוח - אבל העובדה הזאת אינה הופכת בשר צלי או דג ממולא ל"יהודים"".
ובכן, שאלתי היא היכן עומד על עניין זה פרופ' לייבוביץ והיכן אוכל לקרוא את ששמעתי שפרופ' לייבוביץ אמר בזמנו על יצירות תומרקין: 'לא כל יצירה של יהודי היא יצירה יהודית. יצירות תומרקין הן יצירה של יהודי ולא יצירה יהודית'?
כך שמעתי, אך הייתי רוצה לראות את הדברים במקורם ולא להיות ניזון משמועות.
באם מאן דהו יוכל לעזור לי באיתור הדברים - מאוד אשמח
 

u r i el

New member
כל מקרה לגופו.

יתכן אדם שמבחינה דתית הלכתית נחשב יהודי אולם במהותו התרבותית או הלאומית וכד' ובכל מעשיו אין שום אלמנט יהודי.

אני מניח שליבוביץ היה משיב ש"יהודי" הוא אך ורק מעשה אשר נעשה במסגרת החיוב ההלכתי הדתי. לדוגמא : גם אם האדם נוהג להפריד בין מאכלות בשריים וחלביים מסיבות תזונתיות נניח, או אוכל מצות בפסח כי הן טעימות לו, או נותן מטבע לעני מרוב רחמים - אין בכל אלה משום "יהודיות" מאחר שהמוטיבציה איננה במקרה זה הרצון העמוק לקיים תורה ומצוות.

את הסיפור על תומרקין אינני זוכר.
 
יש בי הרושם, וייתכן משגה הוא

כי אתה מבלבל בין "יהדות" ליהודיות"..
והקל הקל תחילה,
אם כן, יהדות, והיא הקלה, אינה אלא דת! וככזו היא מוגדרת, מבחינה קונסטיטוציונית, בקבלת עול תורה ומצוות. כל ניסיון לתאר יהדות אחרת אינו אלא המצאה שרירותית או בדותא.
אשר ליהודיות, אם כן, אני מניח שכוונתך לאותו קיבוץ אנושי אשר מזהה עצמו כאנשים יהודים. לאלו, כדברי הוגי הדעות רבים, וביניהם נושא תואר פורום זה, אין הגדרה ברורה ומוסכמת החל מסוף המאה ה-18, עת נוצרה המציאות החצי אנומלית, שבה יהודי אינו מוגדר על פי דתו. והם אינם היחידים בעולם זה.
על כן, תמצא הגדרות רבות ל"יהודיות", בהן הלכתיות, ובהן אף בדיחות פולקלוריסטיות כגון מי שאוכל לטקס בחנוכה הוא יהודי (במשמע שמי שיש לו צרבת באותה שנה ושעה, פסק מלהיות יהודי).


אשר לתומרקין, מחזיק ומחרה אחר דברי חברי בתגובתו: לא מכיר ציטוט שכזה. אע"ג שאני מכיר ציטוט דומה לו, ומשובח ממנו, דווקא על איינשטיין.
 
נעדרתי ממדינתנו מספר חודשים והנני להשיב

הציטוט הזכור לו משיחות עם מיכאל ששר, בפרק (קטיגוריה) העוסק בגניוס היהודי: "איינשטיין לא היה תרומת העם היהודי למדע, אלא תרומת המדע לעם היהודי".. משפט ענק, שמשמעותו הפשוטה: המדע הוא אוניברסלי, ואם אתרע שיש יהודי העוסק במדע ומגיע להישגים בו, משמע שיש לעם היהודי להתגאות על כך שיש יהודים המבינים אותו.
 
למעלה