תמיד חשבתי שרק שמאל רדיקלי וימין רדיקלי מבינים זה את זה באמת

תמיד חשבתי שרק שמאל רדיקלי וימין רדיקלי מבינים זה את זה באמת

היום זה שוב הוכח לי, מתוך קריאת טורו של איש הימין הרדיקלי, חגי הוברמן, עורך השבועון הימני הפופולרי "מצב הרוח".

בטור שכותרתו "זוהיר בהלול צודק", חובט הוברמן באנשי המחנה הציוני, על כך שהסתייגו מדברי בהלול שטען, שפלסטיני שתוקף מחנה צבאי אינו מחבל. הוברמן דווקא מבין את בהלול, וכלשונו של הוברמן:

"זוהיר בהלול הציב בשבוע שעבר מראה לא פשוטה בפניה של החברה הישראלית. אחרי כל הגינויים וההתלהמות נגד אמירותיו, חייבים להודות שבעומק הדברים יש לא מעט צדק בדבריו. אחרי ש[בהלול ]קבע שמי שדוקר חייל אינו מחבל, טען בסוף השבוע כי 'לפני 1948 היה כאן המנדט הבריטי. האצ"ל, הלח"י וההגנה כל הארגונים היהודיים יצאו לרחובות אל מול חיילי המנדט כדי לחולל את מדינתכם, שהפכה להיות מדינה מדהימה. מדוע לפלשתינים אסור?'. זו טענה אמיתית. מה באמת ההבדל המהותי בין מחבל שדוקר חייל צה"ל, לבין תליית שני סרג'נטים בריטים? ואם לחדד יותר את השאלה: מה ההבדל בין טרוריסט לבין לוחם חופש?...בהלול יצר אבחנה לא פשוטה: סלידה מוחלטת מרצח אזרחים, הבנה לרצח חיילים. התנגדות לשליטת ישראל ביו"ש, אבל הכרה במדינת ישראל. אז מה באמת ההבדל בין הטרור הערבי לאצ"ל וללח"י?".

התחושה היא, שהוברמן מכיר לא רע גם את משנת ליבוביץ, או לפחות את אותו קטע ליבוביציאני קלאסי המתאר בקליפת אגוז יבשה את ההיסטורייה העקובה מדם של הארץ הזו, וכלשונו הכמו-ליבוביציאנית של הוברמן: "הבריטים היו חלק מסדרת עמים שכבשו את הארץ: הבבלים, היוונים, הרומאים, הביזנאנטים, המוסלמים, הממלוכים, התורכים"...


במפתיע, חותר הוברמן, הימני רדיקלי, לאגף משמאל את אנשי המחנה הציוני שהתנערו מדברי בהלול, תוך שהוברמן חובט בהם ללא רחם: "ההתפתלות והגמגום של דוברי השמאל, בעיקר, כלפי דבריו של בהלול, מעידים שאת המראה הזאת הציב חבר הכנסת מהמחנה שלהם – כלפיהם...הגינויים של איתן כבל, יצחק הרצוג, שלי יחימוביץ' ושות' הופכים להיות פתאטיים".

בהמשך, לא נמנע הוברמן מלחבוט גם בליכוד: "גם לליכוד קשה להתמודד עם הטענה [של בהלול]", כלשון הוברמן.

אמנם, אחר כך פורש הוברמן את משנתו שלו, על מנת להבהיר היכן טמון (לתפיסת הוברמן) הכשל הסמוי שבדברי בהלול. אפשר כמובן להתווכח עם עצם טענתו ההמשכית של הוברמן, שתוכנה אינו חשוב לענייננו, ושמיועדת להעניק מגן מוסרי לתעשיית השקר של מפעל ההתנחלויות (המכוער לטעמי גם אם לא לטעמו של הוברמן), אבל לא ניתן להתעלם מהעובדה, שמי שבאמת מבין כאן את השמאל הרדיקלי, זה דווקא הימין הרדיקלי, לא הרצוג ושות', וחבל.

כמובן יש גם קטעים הפוכים, שמעידים שהימין הרדיקלי מובן לשמאל הרדיקלי הרבה יותר מכפי שהוא מובן לאנשי אמצע למיניהם (כדוגמת הרצוג ולפיד). מי שלדעתי מכיר באמת באמת (אבל באמת) את הימין הרדיקלי, זה יריב אופנהיימר (ובמידה מסויימת גם חגית עופרן), אבל זה כבר מצריך פוסט נפרד, ועוד חזון למועד.
 

גרי רשף

New member
הוא מתחיל יפה אבל לאשם לב שהמראה מכוונת גם אליו

זוהיר בהלול צודק: טרוריסט הוא מי שרוצח אזרחים לא חמושים חפים מפשע, ללא קשר ל"מי צודק".
ישראל בוודאי הרגה אזרחים חפים מפשע, אך זו מעולם לא הייתה מטרתה, היא לא התגאתה בכך, לא פעם היא הענישה והסתייגה את מי שעשה זאת, ולא פעם לא עשתה מספיק כדי למנוע זאת.
כשאנחנו מתגאים בכך שצה"ל מוסרי אנחנו מתכוונים בדיוק לכך: במלחמה אנחנו הורגים הרבה יותר מהם, אבל אנחנו הורגים חיילים שנלחמים נגדנו ואנחנו נגדם, ולא אזרחים; ואם נהרגים אזרחים אז זה בטעות או שזה חריג, ובוודאי לא מקור גאווה עבורנו.
כשסאדאת הגיע לכאן לפני כ-40 שנה,קיבלנו את פניו בשמחה, למרות שזה היה 4 שנים בלבד לאחר מלחמת יום כיפור בה אלפי חיילי צה"ל נהרגו בידי צבאו. הבנו עם כל הכאב שזו מלחמה, אנחנו הרגנו אותם והם אותנו, ובמלחמות נגד מצרים - שני הצדדים נמנעו בדרך כלל מלתקוף אזרחים.
החמאס והפתח אינם כאלה, הם פוגעים באזרחים, וגאים בכך; ולכן הם טרוריסטים. אותו פלסטיני שניסה לפגוע בחיילי צה"ל ונהרג - הוא טרוריסט מצד השתייכותו לארגון טרור ופעילותו בשמו של אותו ארגון; אם כי צודק בהלול בכך שפעולתו זו נגד חיילי צה"ל אינה טרור.
מה בין הסהרורים מימין ומשמאל? הראשונים (כולל הוברמן) חושבים שכל פעולה נגד אזרחים או נגד חיילי צה"ל היא טרור; והאחרונים חושבים שכל פעולה כזו היא לגיטימית.
כיצד הוברמן מנמק את עמדתו? מבחינתו טרוריסט הוא מי שנלחם במלחמה לא צודקת, ולכן גם אם הפלסטינאים היו נלחמים רק נגד חיילי צה"ל הם עדיין היו טרוריסטים, כי אינם צודקים. מה הפלא שבני דמותו מהשמאל מגנים את ישראל גם כשהיא נלחמת נגד הטרור המופנה כלפיה מעזה? מבחינתם היא אינה צודקת, ולכן אסור לה לפגוע באנשי החמאס כי הם כן צודקים. לשיטתו של הוברמן כנראה שמותר לצה"ל לפגוע בזדון באוכלוסיה אזרחית, כי זו מלחמה צודקת על ארץ ישראל (שוב- לשיטתו).
 
אין מחלוקת עקרונית בין בהלול להוברמן (חוץ מהמחלוקת מי צודק).

לגבי מה שייחסת להוברמן במשפט האחרון שלך:

אני מזכיר, שבטורו "זוהיר בהלול צודק", כתב הוברמן: "בהלול יצר אבחנה לא פשוטה: סלידה מוחלטת מרצח אזרחים, הבנה לרצח חיילים".

מתוך הכותרת אני מעריך אל נכון שהוברמן מסכים עקרונית עם בהלול גם בנקודה ההיא (כי לולי היה מסכים אז מן הסתם שהיה מסייג את כותרת הטור), ולכן אני מבין שלשיטתו של הוברמן, הוא ובהלול מסכימים לעיקרון הבא:

אם האדם צודק במאבקו, אז מותר לו לתקוף חיילים אבל לא אזרחים חפים מפשע, בעוד שאם האדם אינו צודק במאבקו, אז גם חיילים אסור לו לתקוף.

תחושתי היא, שגם בהלול היה חותם על זה. תחושתי היא גם, שהוברמן לא היה מסכים עם המשפט האחרון שלך.
 

גרי רשף

New member
יתכן שכן ויתכן שלא

אפשר לפרש את דברי של הוברמן בדרכך שלך, אם כי זה יוצא קצת צולע מנקודת המבט שלי: ברור שתוקפים חיילים רק אם "צודקים". הרי אינני מתכוון לצאת לרחוב ולהתחיל להרוג חיילי צה"ל להנאתי כי זה "מותר"..
&nbsp
להבנתי, מה שהוברמן התכוון לומר (ואני שם בפיו את מילותי שלי ואת פרשנותי שלי לדבריו):
"בהלול הציב בפניכם השמאלנים מראה לא פשוטה: אתם הרי טוענים שהצדק הוא יחסי ולכן הפלסטינאים צודקים מבחינתם; ואז גם להם מותר, לשיטתם, להרוג חיילי צהל וזה לא יהיה טרור אלא מלחמת שיחרור או מלחמת גרילה וכו'. אני הימני טוען שהצדק הוא מוחלט ורק לצידנו ולכן זה טרור: לא כי הם פוגעים באזרחים לא חמושים, אלא כי הם פוגעים בחיילים הנלחמים מלחמה צודקת. אם החמאס היה נלחם נגד דעאש או אסעד או מצרים או אפילו ארה"ב ורוסיה - זה לא היה טרור, אבל אם הוא נלחם נגדנו זה כן טרור, כי בניגוד לכל השאר אנחנו צודקים".
 
הוברמן, מיום 22.12.2015, על פרשת דומא: "כן, זה טרור יהודי".

נימוקיו מוכיחים, שהוא חושב בדיוק כמו זוהיר בהלול, שגם אם האדם צודק במאבקו, זה עדין לא מצדיק פגיעה באזרחים בחפים מפשע.

לכן אני עדין חושב, שרק השמאל הרדיקלי והימין הרדיקלי מבינים זה את זה באמת.
 
אמרתי לכם שרק ימין רדיקלי מבין את בהלול? עכשיו זה גם פייגלין

פייגלין: זוהיר בהלול צודק.
אמנם האתגר של בהלול דוחק את פייגלין להציע איזשהו "פיתרון", שכמובן לגמרי אינו יכול להיות מקובל על שום אדם שפוי (או לפחות על השמאל השפוי שכולל גם את בהלול), אבל פייגלין לפחות מבין את בהלול, וגם זה משהו, בימים טרופים אלה. על כל פנים, פתיחותו של הימין הרדיקלי בסוגיה זו, היא בטח עדיפה על פני קיבעונו של המחנה הציוני, שאפילו לא מנסה להבין את בהלול.

לסיכום: המחנה הציוני = אכזבה אחת גדולה.
 
למעלה