ערב טוב!

פרשת השבוע "ויקהל"

"שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי יִהְיֶה לָכֶם קֹדֶשׁ"
במקום לכתוב "תעשה מלאכה" בפתח,
התורה אומרת "תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה" בצירה.
מה פשר הדברים?
 
אולי

זה רמז לבחורי ישיבה שמלאכתם תיעשה מעצמה או ע"י אחרים, והם ילמדו תורה.
 
ד.ר דוליטל תודה רבה!

"שֵׁשֶׁת יָמִים תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה ..."
אומר הרבי מילובביץ: המלאכה צריכה להיעשות כאילו מעצמה. אנו עושים את ההשתדלות שלנו, ובסופו של דבר הקב"ה ידאג לתוצאות.

ליבוביץ מצחיק...


We are made of stars
Searching for the secret promise
Made of stars

שבת שלום!


 
מעניין

אני רואה שלובאויטש היא עיירה באוקראינה. ומה פירוש ליבוביץ? אולי מליבוב?
וראי זה פלא גם ליבוב היא עיר באוקראינה. מעניין..
 

iricky

New member
אין ממש בפרשנות זו

המלאכה שבה מדובר כאן אינה מלאכת היחיד אלא מלאכת המשכן, שהיא מלאכתו של הציבור. שהרי מלאכת היחיד בשבת כבר נאסרה בפרשת יתרו. לפיכך נקט משה בפרשתנו לשון תעשה בצירה, לאמור מלאכת המשכן לא תעשה, יהא העושה מי שיהיה. ודייק משה היטב בלשונו, שהרי בלשון זו ממש נצטווה, ככתוב בפרק לא (למעט החילופין בין זכר ונקבה אבל כמוהו יש הרבה בתורה ).
 

u r i el

New member
גם אין ממש בפרשנות שלך.

גם בויקרא כג נוקט הכתוב באותה לשון וללא כל זיקה למלאכת המשכן.
 

iricky

New member
לא ממש

גם שם הפניה היא אל הציבור ולא אל היחיד, שנאמר כל מלאכה לא תעשו.
 
אז לשם מה הקהיל את כל עם ישראל?

שיקהיל רק את עובדי המשכן! ומה קשור למשכן הציווי לא תבערו אש בכל מושבותכם ביום השבת? גם הוא אינו שייך ליחיד?
ולמה חזר על מצוות שבת כאן, אחרי שנאמרה ביתרו ללמדנו שהמשכן לא דוה שבת. אתה שומע? אפילו משכן...
וחוצמזה מה שאמרתי אינו מתיימר להיות פרשנות אלא דרש או רמז קטן, ואין מקשין על הדרשן. היכן נעלם פתאום ההומור שלך?
 

iricky

New member
כל כך הרבה שאלות בבת אחת?.?

? ועוד בחינם?
1. שהרי ניתנה שם אזהרה - כל העושה מלאכה ביום השבת מות יומת. זה חיוני להקהיל את כל עם ישראל שאיש לא יוכל לטעון שלא הוזהר
2. האש (אנרגיה) היא הבסיס לכל מלאכה.
3. שאלת וענית.
4. לפי הלכי הרוח היום בעם ישראל הרי כל מדרש ואפילו הכי דמיוני שאפשר הופך מיד לתורה מסיני. אז שיהיה ברור מה זה באמת.
 

NIK KUL 22

New member
כנ"ל לגביי...:) מלימודי שכלתי ולמדתי עד שבסוף צלחתי את מבחן!

 
הטענה שלך הייתה

שהתורה מדברת כאן על שבת במשכן ולא על שבת של היחיד שכן השבת של היחיד הוזכרה כבר ביתרו.
על כך עניתי לך - כדרך היהודים.. באמצעות השאלות ההן. ובאותה הזדמנות, עניתי גם על שאלתך מדוע חזר כאן על מצוות שבת.
&nbsp
 
שאלה נוספת - פרשת פקודי

וַיְהִי בְּיוֹם כַּלּוֹת משֶׁה לְהָקִים אֶת הַמִּשְׁכָּן
וי הי - הוא לשון צער.
יש כמה דוגמאות על כך בתורה.

האם כל "וַיְהִי" הוא לשון צער?
 

iricky

New member
זה מדרש נחמד ולא יותר

ויהי ערב ויהי בוקר יום אחד. ויאמר אלוהים אל ליבו, וואי וואי וואי, הלך לי היום ועוד לא הספקתי לעשות כלום.
 

iricky

New member
לא תצאי כל כך בזול מותק

כי עכשיו לי יש שאלה. למה נאמר "אל ליבו" ולא כדרך הלשון "בליבו"?
 
רגש ומחשבה.

הרשעים ברשות ליבם (אמר בליבו)
הצדיקים ליבם ברשותם.(אמר אל ליבו)

"אמר אל ליבו" - האדם שולט במחשבותיו.
"אמר בליבו" - אדם ששבוי בתוך מחשבותיו.

ודומים (הצדיקים) לבוראם.


עכשיו אני שואלת.
מי מלבד אהרון ובניו לבש בגדי כהונה? היכן זה כתוב? נא לצטט.

בוקר טוב!
 
למעלה