אינפורמציה

iricky

New member
אינפורמציה

צפו בבקשה בסרטון שבשוליו השמאליים של דף זה וענו על השאלות הבאות:
1. כשליבוביץ אומר שהתורה איננה מוסרת לנו אינפורציה, מתקנת אותו המראיינת ואומרת "אינפורמציה מדעית". ליבוביץ מגיב על כך ואומר שזו מילה ריקה. מדוע זו מילה ריקה?
2. ליבוביץ מלמדנו שהפסוק הראשון בתורה איננו מוסר לנו כל אינפורמציה, אלא הוא בא לומר שהעולם איננו אלוהים ו"זה איננו עניין אינפורמטיבי". הכיצד? הרי הפסוק אומר משהו על העולם. אמנם הוא איננו אומר מהו העולם, אבל הוא אומר מה העולם איננו, וגם זו אינפורמציה. לא?
 

u r i el

New member
תשובות

1. אולי מאחר שלמילה 'מדע' עבור איש מדעי הטבע כליבוביץ יש מובן אמפירי-אקטואלי בכל רגע נתון אבל במבט היסטורי זה מושג בעל מובן דינמי הלובש צורה ופושט צורה.

2. ליבוביץ מבין 'אינפורמציה' כמידע חיובי העונה על השאלה 'מהו זה' ואילו אוסף של שלילות עונה על השאלה 'מה זה לא', וככזה אין הוא מספק מידע חיובי.
 

iricky

New member
תודה על התשובות, אבל

1. לא. יש להניח שהן השואל והן ליבוביץ מתכוונים למדע במובנו המודרני, במובנו אנו.
2. לא. גם שלילת אפשרות כלשהי היא אינפורמציה לכל דבר. לדוגמה, יש בערוץ הNG בטלוויזיה סדרת תכניות על אסונות תעופה. לפי התכניות האלה מתברר שהחוקרים נוהגים לרשום לפניהם את כל הגורמים החשודים כסיבות לאסון, וכשמתברר בהמשך החקירה שגורם מסוים איננו הסיבה הם מעבירים עליו קו, לאמור יש למצוא גורם אחר. זו אינפורמציה חשובה מאוד באשר היא אומרת שהחקירה טרם זיהתה את התקלה שגרמה לאסון, וכל תכלית החקירה היא זיהוי אותה תקלה על מנת לנקוט בצעדים למניעתה בעתיד. כיוצא בזה, גם מן האמירה שהעולם איננו אלוהים נופקות מסקנות מעשיות.
 

u r i el

New member
מילונו של ליבוביץ

מבחינת ליבוביץ אינפורמציה תהא מידע חיובי עובדתי על אודות X.

בדוגמה שהבאת, אתה משתמש במילה אינפורמציה אחרת מכפי שליבוביץ משתמש בה ואפשר שהוא היה אומר לך ששלילית כל הנחות העבודה לאותו אסון היא היסק לוגי הנשען על לקט עובדות תומכות אולם אין היא בחזקת אינפורמציה עובדתית חיובית על סיבת האסון עצמו, ועובדה היא שסיבת האסון לא ידועה אלא רק מוסקת מעובדות או אינפורמציות אחרות. וכך, אין לדעת ליבוביץ שום אינפורמציה על אלהים מהפסוק הראשון אלא לכל היותר היסק מהו לא.

ליבוביץ :

" .... הפסוק הראשון בתורה אינו מספק לי אינפורמציה על "מה שהיה", כי אין אני מסוגל לשאוב ממנו תוכן עובדתי שעשוי להיקלט בתודעתי : אם אנסה לשוות למלה הראשונה שבתורה מובן - זאת אומרת תוכן המובן לי -, על כרחי אסתבך בבעיה המטאפיסית בת אלפי השנים בדבר ראשית הזמן, בעיה הגוררת אנטינומיות ופאראלוגיזמים. אף המלה השניה בתורה איננה ניתנת להיתרגם למונח שיבטא מעשה או מאורע או תהליך שאני מסוגל להיות מודע לו, מן הפסוק הראשון אינני שואב מידע על משהו שהתרחש, אלא שומע עיקר גדול באמונה :שהעולם איננו אלוהים - שלילת האתיאיזם והפאנתיאיזם.... "

לקוח מכאן.
 
אינפורמציה "מדעית" זוהי טאוטולוגיה

או שקיים מידע אודות.. או שאין מידע אודות, אלא השערה, "אמונה" וכיו"ב..

הפסוק הראשון, והנך זיל כל התורה כולה, אינו מספק שום מידע אלא קובע עמדה אמונית והיא, שהעולם איננו אלוהים (יש טוענים שה"יש" היינו העולם הוא אלוהים) או שתקבל עמדה זו הכוללת בחובה חיובים, או שלא. זוהי הכרעה ערכית שאין עימה ועם אינפורמציה, תהא אשר תהא, דבר.
 

iricky

New member
אז ככה

1. לא בא' רבתי. קודם כל טאוטולוגיה אינה דבר ריק, ול' לא אמר טאוטולוגיה אלא מילה ריקה. והעיקר, כשאשתי אומרת לי שהיא אוהבת אותי אני מקבל מידע יקר ערך, אף כי אין לזה שום קשר למדע.
2. נכון.
 
informare

אינפורמציה בהגדרתה היא "מידע" - ובהקשרנו - קבלת מידע על העולם. מקורה של המילה מלטינית informare - היינו לקבל צורה של - שגם הוא שאול מהיוונית האפלטונית והאריסטוטלית במובן איידוס - כלומר קבלת המהות של האובייקט הנבחן. קבלת מידע על העולם זוהי אינפורמציה מדעית (הכוללת בחובה את כל הדיסצפלינות הרלוונטיות - היסטוריות, גיאוגרפיות, קוסמולוגיות, פיסיקליות, ביולוגיות וכיו"ב) על כן אינפורמציה ואינפורמציה מדעית הם טאוטולוגיה (אגב, לא לחינם רוב הקטיגוריות העוסקות באינפורמציה בהקשר המקצועי - הן מדעיות ומתמטיות גרידא).
בימינו, המילה אינפורמציה בהקשרה היומיומי וגם האנגלי עבר טרנספורמציה, בהקשר של "העברת מסרים".
ואכן, כשאישתך קובעת כי היא אוהבת אותך - היא אינה נותנת לך ריפורט אינפורמטיבי, אלא קביעה ערכית! - שללא ספק היא יקרת ערך הרבה מעבר לכל אינפורמציה שהייתה מוסרת לך אודות מערכת היחסים ביניכם.

לייבוביץ מקפיד על מונחים בהקשרם הטרמינולוגי המקורי, אגב רבות לצורך פולמוס גרידא, שברוב המקרים כבר עברו טרנספורמציה סמנטית (ראה ערך השימוש במילים "מיסטיקה", "פנומן", "צריך" ואפילו "דת").

אין לי צל של מושג מדוע ליבוביץ השתמש במינוח "מילה ריקה" - צריך לשאול אותו.
 

iricky

New member
כי זו מילה ריקה

גם אם אהבת אשתי אותי היא ערך ולא עובדה, הרי בדבריה היא מוסרת לי אינפורמציה בדבר הערך שלה.
בוא ננסה משהו אחר. כשהתורה אומרת "וְעֵינֵי לֵאָה רַכּוֹת; וְרָחֵל הָיְתָה יְפַת-תֹּאַר, וִיפַת מַרְאֶה", היא מוסרת לנו אינפורמציה, ושוב אין לזה כל קשר למדע.
ובלי כל קשר, אתמול ירד אצלנו גשם זלעפות והיה רטוב וקר.
 
אתה שוב משתמש במילה אינפורמציה

בהקשרה הסמנטי העכשווי - היינו העברת מסרים של מידע. כל מסר, של כל "מידע". כאשר הסברתי שלדעתי לייבוביץ משתמש במונח זה בהקשרו האטימולוגי - היינו מידע אובייקטיבי, כפי שהוא במקורו. ועל כן, לו היית באתונה בשנת 1350 לפנה"ס - והיית אומר שאישתך נתנה לך אינפורמציה על אהבתה אותך זו הייתה עילגות.

וגם אם היית באותה תקופה בפדן ארם והיית אומר כי הפסוק: "עֵינֵי לֵאָה רַכּוֹת; וְרָחֵל הָיְתָה יְפַת-תֹּאַר, וִיפַת מַרְאֶה", היא מסירת אינפורמציה ולא תיאור גרידא, זו הייתה עילגות.

בל ניכשל כולנו באנכרוניזם בהקשר זה. ולמצער, עשרים שנה בסך הכול עברו וכבר היום רבים מטים בכשל אנכרוניסטי בשומעם את לייבוביץ.

בלי שום קשר, עובדתית, גם היום היה גשם זלעפות רטוב וקר.
 

iricky

New member
אויש כן באמת

שכחתי שליבוביץ חי באתונה לפני 3366 שנה.
העניין הוא פשוט. אינפורמציה אינה סובלת את התואר "מדעית", כי אין לזה מובן. אינפורמציה יכולה להיות רק אמיתית או שקרית. ואילו מדעית היא מתודה אפשרית שבאמצעותה ניתן להשיג אינפורמציה, לצד מתודות אחרות. כמו למשל קריאה בעיתון או לשאול את גוגל.
 
אין הכי נמי

דבריך אכן ברורים יותר מדבריי: "או שקיים מידע אודות.. או שאין מידע אודות, אלא השערה, "אמונה" וכיו"ב". ואכן, רבים משתמשים במילה אינפורמציה לא כמסמלת נתונים, אלא כנתונים עצמם. ישר כוח, גם על תוספת זו..
 
הידיעה כי העולם נברא קיימת כבר

בתודעה של עם ישראל.
אולי לכך נתכוון ליבוביץ באומרו: "אינפורמציה מדעית" זו מילה ריקה.
 
תודעה - מודעות, תפיסה, הכרה.

אשר, בוקר טוב!
למי ניתנה התורה?

בעם ישראל כבר קיימת הידיעה המוקדמת כי העולם נברא.
אין כאן שאלה ולכן אין צורך באינפורמציה.
 
למעלה