האם לפי דעתכם יש קשר ישר בין תחומים שונים?

nati6589884

New member
האם לפי דעתכם יש קשר ישר בין תחומים שונים?

כלומר האם לפי דעתכם הכל קשור בהכל? שאין הפרדה בין השכל /לרגש? למשל שהכל הוא אחד רק שכל דבר מתבטא באופן שונה? ובדרך שלו? מה דעתכם בנושא? האם אפשר לעשות סינתזה בין תחומי ידע שונים? למשל מדע/ואומנות? אני ראיתי שחוקר מוח בשם עידן שגב חוקר בכיר מאוד טוען כך יש הרצאה ברשת. אני אשמח לשמוע מה דעתכם. אני באופן אישי יש קשר ויש חיבור.
 

iricky

New member
אומנות איננה תחום ידע אלא תחום

של עשיה, של יצירה. הקשר היחיד בין מדע לאומנות הוא היותם נכללים בעולמו של האדם. הקשר היחיד בין הכל לכל הוא היותם נכללים בעולמו של אלוהים.
 

nati6589884

New member
כן מעורבת בו ידע לא?

הראי אפשר ללמוד אותו אז למה הוא לא תחום ידע? מה הגדרה שלך לתחום ידע? למה מתמטיקה הוא תחום ידע ואומנות לא? לא מצליח להבין את התשובה שלך.
 

nati6589884

New member
השאלה האם האם אפשר לחבר בין הרגש/לשכל?

כלומר שהם היו בצוותא האם צריך לעשות הפרדה או לא. למשל לעשות סינתזה לשני תחומי ידע המדע /ואומנות כלומר לא לעשות הפרדה . זה בעצם מה שאני שואל כי היום הגישה שהמדע הוא תחום מסיום ואומנות הוא תחום אחר. השאלה האם זה בהכרח נכון? או שהם מדברים על דברים דומים בשפה שונה? כלומר האם אפשר לחבר כמה שפות? מקווה שאני מובן מצטער אם לא..
 

u r i el

New member
אפשר לחבר הכל עם הכל

השאלה היא תמיד חוזרת להגדרה.
מרסל דושאן הציב בגלריה מכובדת בניו-יורק אסלת משתנה של גברים וקרא ליצירתו "מזרקה" וכל זאת כדי לנפץ את ההגדרות הבונבוניות של אומנות שהיו - לדעתו - קודם לכן. בכך הוא פתח עידן חדש של "אומנות" שהיא בוודאי אחרת מזו של מיכאל-אנג'לו.
אם יבוא מאן דהוא ויגדיל את טיוטותיו של איינשטיין במחברתו ויתלה אותן בפריז בזווית מסויימת מחושבת ומשורטטת מראש - ויקרא ליצירתו "מהפך מדעי" הרי שקיבלת חיבור בין טקסט מדעי לאומנות כפוף להגדרה מסויימת, וכך הוא לגבי כל התחומים שבעולם בלי יוצא מן הכלל !!
גם ליבוביץ הוא יצירת אומנות. שמעת אותו פעם ?
 

nati6589884

New member
הרבה פעמים.

שמעתי את כל מה שיש ביוטיוב ובאתר. אני מאוד אוהב אותו בעניי הוא היה מיוחד מאוד וגם גאון ואיש אשכלות אוהב לשמוע אותו ואת מה שאומר. אבל עדיין לא קראתי ספרים שלו אבל שמעתי אותו ואהבתי מאוד...
 
דיכוטומיות הן בתחום נתון

אם מושא המחקר שלך הוא תמיד ריבוע- תוכל לחלק אותו תמיד, אבל תמיד, לשני משולשים.
אז מצאת "דיכוטומיה ניצחית".
אבל אם אתה חוקר צורה אחרת- לא בטוח שתמצא דיכוטומיה. זו שאלה להוכחה מתמטית- האם בכל צורה אפשר למצוא סימטריה? אינטואיטיבית אני אומר שלא, אבל אני לא מתמטיקאי ואולי מישהו יפריך זאת או יוכיח זאת.
אז ע"פ האינטואיציה המתמטית הזו אני מקיש באנלוגיה- הבחנה בין רגש למחשבה היא תקפה כאשר חוקרים משהו מסויים ולא בהכרח תקפה כאשר חוקרים משהו אחר.
באיזה תחום היא תקפה?
ועוד אומר, כדי לסבר את אזניך- שמושג הגבול, בהיותו עשוי מקו, שעל פי הגדרות אוקלידיות הוא אורך בלי רוחב, לא יכול, מטבעו, להתייחס לרוחב של עצמו- ובאנלוגיה נקיש: לא יכולה ההבחנה, הדיכוטומיה, לסייג את עצמה, אלא יש לסייג אותה מחוץ לגבולות התחום שאותו היא מבטאת, לדוגמא- הבחנה בין מדע לאמנות- תקפה לתחום חקר התרבות, אבל מחוצה לו- האם היא קיימת? אם אנו חוקרים דווקא פסיכולוגיה- אולי מדע ואמנות הם תחת אותה מחלקה?
כך שדיכוטומיה היא תלויית הקשר. אין דיכוטומיות מוחלטות. הבעיה בדבריו של ליבוביץ', וגם בשומעיו של ליבוביץ' ובכלל בעייתם של בני האדם על פני כדור הארץ- היא שיש נטיה לפאתוס של מוחלטות שנובעת מסב קונטקסט מוסרי.
המוסר מדבר בלשון של מוחלטות, "הטוב" היחיד ושאין בלתו- ופאתוס המוחלטות הזו עלול לעלות על גדותיו ולזהם את המדע.
יש גם מושג מטופש שחולל נזק עצום לרוח- המושג "סמכות רוחנית"- שכאשר הוא מיוחס למישהו, מוציא את דבריו מהקשרם ומבלבל בין הפן האתי של דבריו לפן העובדתי שלהם.
 
מה זאת אומרת לחבר בין הרגש לשכל?

זהו נתון - זהו האדם!

מתנצל, טרם הבנתי את השאלה, וכפי שניסחת אותה, דומה היא לשאלה האם אפשר לחבר בין גוף המכונית לצמיגיה.
 
נתי, הרב קוק כתב משו מדהים בנושא:


הרגש הוא יותר מהיר מן השכל.
ברגש, המושג אלוהים
הוא מלא עוצמה ונוכחות,
עוד בטרם שנפתרו
כל השאלות העמוקות בעניין.
לעומת זאת, השכל
דורש עיבוד של נתונים,
ניתוח ועיון במציאות,
בטרם יאמר את דברו.
וצריך האדם לדעת
באיזה מצבים בחייו
הוא צריך להיכנס להיכל הרגש,
האינטואיטיבי,
ולהכריע על ידיו,
ומתי עליו לעבור לחלקת השכל,
ולעבד את אדמתו
במתינות ובעיון רב.
אז יקנה האדם
את תכונת האמונה המאוזנת,
המשלבת
בן רגש הישיר והעמוק
לבין השכל החוקר והמתבונן.
================
הספקנות
מקומה בשכל,
אבל הרגש,
יותר עמוק הוא,
ואצלו נמצאת הוודאת.
 
מה המצב? אוהב את המצב?

מצב החסה?
הרבה זמן לא אכלתי חסה,בדרך כלל אני נזכר לאכול בראש השנה,עם מעט חומץ.
אני אוהב חסה,כשזה מתלווה בכריך,ומנעים את הבלוטות,גורם לעונג מגוון יותר.

לגבי החסה בשטחים?
הממ..,פעם עבדתי עם ירקות,יצוא לחנויות ומסעדות,ובעל הבית היה מקבל מגוש קטיף גם חסה,החסה הייתה מצויינת,גם לאלה שאוכלים למהדרין,אם אתה שואל אם אהבתי את החסה,אני לא מתבושש לומר שכן.

עכשיו אני לא עוסק בעבודה חקלאית,כך שאני לא יודע,באיזו חסה באמת מדובר,
חסה קלבסה היא גם טעימה.

אני התכוונתי לטקסט לגופו של עיניין,וקצת קשה לי להבין את התפיסה,באיזה ראש מדובר?
 

nati6589884

New member
אני מתנצל על חוסר בהירות.

אבל לצערי אני ורטוריקה לא הולך יד ביד ואני לא יודע איך להסביר יותר טוב. לצערי.
 
לא צריך להרבות בדברים הרבה

שאל בפשטות. מדבריך לא הצלחתי להבין האם שאלתך נוגעת באופן כללי בשניות של גוף ונפש (דואליזם) המצויה בתודעתנו, שייתכן והם אחד (מוניזם) - ואזי, לא הבנתי מה הקשר לאומנות בעניין זה?. או ששאלתך נוגעת באופן ספציפי לתחום האומנות ולבידולה מיתר התחומים, אם בכלל? האם שאלתך נוגעת לתחום ההכרה שבה אנו חשים כי תחומים מסויימים ש"ברוח" נראים לנו ממשיים יותר, מתחומים נוספים באותה קטיגוריה? וכו וכו'.

בכל אופן, מה שמעניין הוא שדבריך שלא היה מובנים לי, הובנו, כנראה, על ידי אחרים היטב, ואף ניתנו תשובות להם, אע"ג שאתה בעצמך טוען כי שאלתך מעורפלת.
 

nati6589884

New member
כן השאלה שלי היא האם הרגש והשכל הם אחד.

ושאלה שנייה האם אפשר לשלב בין תחומים שהם " אומנות" לבין מקצועות מדעים.
האם יש קשר והם קשורים או שהם שני דברים שסותרים אחד את השני? זה ברור?
כלומר אני שמעתי טענה שהמדע הוא תחום נפרד לגמרי מאומנות ואז שמעתי את הרצאה
של עידן שגב החוקר מוח שאומר שהם קשורים אחד לשני. אז רציתי לדעת מה דעתכם.
 
למעלה