שאלה ל"בעלי תריסים"

שאלה ל"בעלי תריסים"

אפשר שאין זה המקום, ואפשר שכן, והכל תלוי במענה אשר יושב.

השאלה בתמצית: הרמב"ם אינו מונה את מצוות התשובה במניין תרי"ג המצוות. הרמב"ן, כן. מבחינה פורמלית, לדעת הרמב"ן מצוות התשובה היא דאורייתא, ויודעים אנו, שקיים כלל הלכתי הקובע, כי לאו הניתק לעשה, אין לוקים עליו (וי"ג לא נענשים כלל גם בידי שמיים). לדוגמה: לא לגזול, זהו לאו דאורייתא, אך קיימת מצוות עשה הקובעת ו"השיב את הגזלה אשר גזל" - זהו לאו (לא תגזול) הניתק לעשה (והשיב את הגזלה) ולכן במהותו, מכיוון שהוא בר תיקון, לא נענשים עליו.
נמצא לפי הרמב"ן שכל מצוות לא תעשה בתורה הם לאו הניתק לעשה של מצוות התשובה, שהרי אם היא דאורייתא, כל לא תעשה שבתורה בר תיקון על ידי התשובה.

שאלה זו שואל החיד"א על הרמב"ן, ורבים נשארו בצ"ע עליה, ואולי מפורום מחכים זה תבוא הישועה.
 
המונח "לאו שניתק לעשה" מבוסס על ההבחנה בין לאו ועשה

מה שאין כן מצוות התשובה שאינה מבחינה ביניהם
 
לאו הניתק לעשה לא מבוסס על הבחנה כזו

זוהי מחלוקת אמוראים האם היא גזירת הכתוב (שאינו דומה ללא תחסום שור) או מטעם סברא, ומכל מקום שני הטעמים המובאים שם בגדול (שיש הגורסים שהם משלמים זה את זה- שאגת אריה) היא מכיוון שלאו זה הוא בר תיקון בפועל.

אם כן., נמצאנו למדים אליבא דהרמב"ן, שכל עבירה (לא תעשה) היא ברת תיקון מדאורייתא, היינו תשובה בצידה. ואם תרצה לטעון כי מצוות התשובה לא סמוכה בפסוקים ללאווים (כדעת אחד הטעמים), הרינו לומר שכל מהותה של מצוות התשובה שהיא מובנת בתוך העבירה עצמה, היינו לא רק סמוכה, אלא ממש בה. והדרא קושיא לדוכתיה (וחזרה השאלה למקומה).
 
--

נו, ר' חיים.. תשובה מכפרת על הכול (למעט שעבר וחילל את ה').. דין תולה (עד יום הכיפורים) אינו שייך לעצם מהות התשובה (אלא דין אחר, התלוי בקרא מפורש.. כי ביום הזה וכו'). וכי אם הגיע כיפור, אע"ג שעיצומו של יום מכפר, ולא עשה תשובה, יכופר לו?

קיצורם של דברים, מה לי עתה, מה לי לאחר זמן או לאחר כיפור, עצם העובדה שאליבא דהרמב"ן קיימת אפשרות תיקון לכל עבירה (למעט חילול ה') ובענייננו, למצוות לא תעשה, מדאורייתא, זהו לאו הניתק לעשה מובהק.
 
גם אם נניח שאת צודקת בדברייך

(ואני אינני משוכנע שכך הוא, אם כי די מסופק) כיצד זה עונה על השאלה..?
 
התשובה חייבת לבוא מתוך

התעוררות הלב.
תשובה מאהבה (לא מיראה) הופכת את הזדונות לזכויות.
"שובו אלי ואשובה אליכם"
תתעוררו אתם בתשובה ואז אשיב אתכם אלי (בכל מצב).
הרי הוא (ה') יודע שאם ישיבנו אליו "בכוח" לא נשוב
ולכן הוא נותן לנו את ההזדמנות להתעורר ולבקשו...
"וּבִקַּשְׁתֶּם מִשָּׁם אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ וּמָצָאֶתָ כִּי תִדְרְשֶׁנּוּ בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ"
ומיד הן נגאלין..

החטא והתשובה שייכים לאותה יכולת נפש!
"המוכן לחטא מוכן לתשובה" (המהר"ל)
הלב הוא המפתח לתשובה מאהבה!
גדולה תשובה מאהבה שדוחה את לא תעשה שבתורה!
"לֵב טָהוֹר בְּרָא-לִי אֱלֹהִים וְרוּחַ נָכוֹן חַדֵּשׁ בְּקִרְבִּי".
 
טענתך היא טענה חזקה..

(ובשלה אני מסופק כאמור בהודעתי) אבל היא לא משיבה לשאלת החיד"א שאותה הבאתי ובה אנו עוסקים, ולא במהות התשובה כשלעצמה.
 
אתמול זה קרה!


זכיתי לקיים את מצוות שילוח הקן !!!

ואז עלה בראשי רעיון...

בשילוח הקן יש עשה ולא תעשה יחדיו.
מדברי הרמב"ם בספר המצוות ובהלכה עולה כי מצות עשה של שילוח הקן עומדת לעצמה, ואין היא רק מתקנת את הלאו.
כִּי יִקָּרֵא קַן צִפּוֹר לְפָנֶיךָ בַּדֶּרֶךְ בְּכָל עֵץ אוֹ עַל הָאָרֶץ אֶפְרֹחִים אוֹ בֵיצִים וְהָאֵם רֹבֶצֶת עַל הָאֶפְרֹחִים אוֹ עַל הַבֵּיצִים לֹא תִקַּח הָאֵם עַל הַבָּנִים. שַׁלֵּחַ תְּשַׁלַּח אֶת הָאֵם וְאֶת הַבָּנִים תִּקַּח לָךְ לְמַעַן יִיטַב לָךְ וְהַאֲרַכְתָּ יָמִים.
העשה אינו מתקן את הלאו אלא עומד לעצמו!
לדעתי, מצוות התשובה עומדת בפני עצמה?!
מה דעתך?!
 
מעין זה עונה הרב קוק

רק בהרחבה יתרה ובהטעמה (היות התשובה קודמת לבריאת העולם וכו') סליחה, ואיישר חילך על המצווה החשובה והקשה הזו שקיימת, אבל לא באתי על יישובי בעניין זה. קשה לספק אותי:)
 
"והלכת בדרכיו"

ציווי זה כן נכנס לתרי"ג המצוות.
כל המצוות צריך להיות בדרך של הליכה, "והלכת",
כלומר בדרך של שיפור, הוספה והתקדמות.
קיום המצוות צריך להיות באופן כזה שהאדם יצליח לצאת ממצבו הקודם ולהתעלות למדרגה גבוהה יותר.
ציווי זה "והלכת בדרכיו" מכיל את מצוות התשובה?!

.
 
לא.

ציווי זה דווקא מתקשר לנושא הקודם שהעלית.. והוא הציווי לדעתו, היינו ללכת אחר הרציו, ולהשבית את היצרים. וזה נושא ארוך מכדי להעלותו הנה, אך זוהי משנתו הפדגוגית של הרמב"ם בקיום המצוות, כפי שמתבטאת בשמונה פרקים ובמורה, וממש אכמ"ל.

ובכל אופן אין ציווי זה, בכל אינטרפטציה שתתני לו, קשור למצוות התשובה. מה עוד שאין זה עונה על השאלה כלל.
 

iricky

New member
אאאשר, איפה אתה?

אויש נו במת, אשר, אתה כזה רציני, כזה מרובע. הבחורה מנסה לפתח איתך שיחה, אז תזרום איתה, תתקדם איתה, תעלה איתה גבוה, תפרוש כנפים, תמריא לשמים. במקום זה אתה מוציא לה את כל הרוח מהמפרשים עם הפדגוגית הזאת ואיזה אכמ"ל כזה. ככה לא מתנהגים.
 
למעלה