"כִּי פָתֹחַ תִּפְתַּח אֶת יָדְךָ" (דברים)

"כִּי פָתֹחַ תִּפְתַּח אֶת יָדְךָ" (דברים)

מצד שני...

"וְשׂוֹנֵא מַתָּנֹת יִחְיֶה". (משלי)

מה אם נתנו צדקה אבל הנזקק לא קיבל ואף ציטט את הפסוק.. "וְשׂוֹנֵא מַתָּנֹת יִחְיֶה", האם קיימנו את מצוות הצדקה?
 
צדקה היא ציווי על הנותן לא על המקבל

זה מבחינה פורמלית.

מבחינה רעיונית, כוונת הנותן היא המבכירה, ללא קשר לאפקטיביות של האקטוס עצמו.

אגב, בהקשר זה, מבחינה אחרת, קיימות גישות מוסריות/ אתאיסטיות - הרואות את הגדרת "המוסרי" דווקא בכוונה לעשיית מעשה, ולא במעשה עצמו. ודווקא בעולם הדתי/אמוני, הכוונה חשובה ועקרונית, אך אינה מעכבת.

רוצה לומר: מבחינה דתית קיימת מצוות צדקה, אף אם לא כיוונת לשם מצוות צדקה (נניח בגלל שריחמת על העני). ולפי גישות מסוימות בהומניזם האתאיסטי, נתינת תרומה לעני, בה לא כיוונת לשם קיום עזרה לזולת בגלל שהוא זולתך, אלא בגלל "הנאתך מנתינתך", אינה נחשבת למעשה מוסרי כלל.

(בלי קשר שלא הבנתי למה הכנסת להודעתך, את חצי הפסוק "ושונא מתנות יחיה", שאינו ציווי אלא אפיגרמה).
 

Souffle01

New member
שאלה בבלשנות כרגע,צדקה משורש המילה צדק?

כיצד מבררים מהי צדקה? והאם היא משורש המילה צדק?

ואם היא נובעת מצדק,כיצד מבררים מהו צדק באמת?
 

Souffle01

New member
ניסיון להבין את הרעיון שמסתתר במילה צדק


אם אני הופך וקורא הפוך את המילה צדק
אז אני מבין שמוגדר בקדש
קדש.
זאת אומרת שהמילה צדק אמורה להיות בקדש
ואם אני אמור להסתמך על זה,אז אני אמור לברר את המילה קודש מהי
ואם אני אמור להתבסס כרגע בפורום ישיעיהו ליבוביץ,הרי הוא הסתמך על חז"ל שקיבלו את המקרא,ונתנו לו תוקף.
אז יוצא שליבוביץ היה אמור להסתמך על חז"ל ורבי עקיבא,שהצדק האמיתי בכלל הוא ,שיר השירים.
הרי רבי עקיבא אמר ששיר השירים הוא קודש הקודשים.
כלומר,הצדק אמור להתבסס בכלל על שירה.

מהי שירה?
האם שירה היא מהות הצדק?

אז כל עוד האדם יכול לשיר ולזמר יש בה מהות של צדק?

זה מה שרצה להגיד לנו רבי עקיבא?


אבל רגע,אני נזכר שמישהו אמר שיש הגבלה לשיר השירים,מדוע נאמר כזה דבר,או שזה לא נכון?
 

Souffle01

New member
לא שמתי לב,שהמילה צדק בכלל ההפוך של זה קדץ

עכשיו ששמים לב שקדץ


איזה מטורללים


בשביל מה גמטריות ולהפוך מילים?

מטורללי מטורליי
 
סופלה, אֲנִי בְּצֶדֶק אֶחֱזֶה פָנֶיךָ...(תהילים)

בפרוטה שאדם נותן לעני, זוכה ומקביל פני שכינה.
אפילו רשעים שאין בידם אלא זכות של צדקה לבדה,
זוכין ומקבלין פני שכינה.
 
צַדִּיק כַּתָּמָר יִפְרַח...(תהילים)

צַדִּיק כַּתָּמָר יִפְרַח כְּאֶרֶז בַּלְּבָנוֹן יִשְׂגֶּה = הַצַּדִּיק פּוֹרֵחַ כְּמוֹ הַתָּמָר-הַדֶּקֶל, הַחוֹזֵר וּפוֹרֵחַ שָׁנָה אַחַר שָׁנָה.
הַצַּדִּיק יִצְמַח, יִגְדַּל וְיִשְׁלַח עֲנָפִים כְּאֶרֶז שֶׁבִּלְבָנוֹן.
הַצַּדִּיק נִדְמֶה לִשְׁנֵי אִילָנוֹת גְּבוֹהִים,חֲזָקִים וְיָפִים, וְזוֹכֶה לַמַּעֲלוֹת הַמְּשֻׁבָּחוֹת שֶׁבִּשְׁנֵי הָאִילָנוֹת.
דוגמה: יְדִידִי נוֹהֵג לְמַמֵּן מִידֵי שָׁבוּעַ מִכִּיסוֹ הַפְּרָטִי אֲרוּחוֹת לֵיל שַׁבָּת לְשָׁלוֹשׁ מִשְׁפָּחוֹת נִצְרָכוֹת, וְעָלָיו כָּתוּב בְּמִזְמוֹר תְּהִלִּים: "צַדִּיק כַּתָּמָר יִפְרַח כְּאֶרֶז בַּלְּבָנוֹן יִשְׂגֶּה".
(ניבונכון נעמן אופיר)

 

Souffle01

New member
אני לא מבין את זה ,למרות שאני מכיר את הפסוק

כי לא יחדל אביון.

אני רואה את הציבור החרדי מעמיס על הציבור ההעובד את הצדקה,כי הם לא עובדים בכוונת תחילה.

המשכו של הפסוק,לא יחדל אביון בארצך.


השאלה,מי שבוחר בכוונה ובמזיד להיות אביון לכאורה,כי בסופו של דבר מפרנסים אותו ואת משפחתו,ותוך כדי כך הוא מעמיס על האנשים העובדים את המלאכה הזו,כאשר אפשרי ליצור כלכלה משגשת ורווחה גדולה יותר ולהציל אביונים שלא במזיד,כי אם כתוצאה.


השאלה כיצד בוחנים תוצאה חברתית?
 
סופלה, בוקר טוב!

אין באפשרותך לתקן את העולם, לכן תקן את דעתך והכל יתוקן!


הנה סיפור קטנטן בנושא...


מדען אחד ישב ועבד, אך בנו בן השבע נסה למשוך את תשומת ליבו שוב ושוב.
המדען, עצבני בגלל ההפרעה, ניסה לבקש מבנו שילך לשחק במקום אחר, אך כשראה שזה לא הולך, חיפש משהו שיוכל להעסיק את הילד.
הוא תלש מאיזו חוברת דף עם מפת העולם, גזר אותה לחתיכות קטנות, ונתן לילד יחד עם גליל נייר דבק.
´אתה אוהב פאזלים´ הוא אמר, ´קח את העולם המפורק ונראה אם אתה יכול לתקנו בכוחות עצמך´.


המדען חשב שייקח לילד זמן רב עד שיצליח להרכיב את המפה, אבל לא עבר זמן רב והוא שומע את קולו של הבן קורא לו ´אבא, סיימתי, הצלחתי להרכיב הכול´.
המדען התקשה להאמין: ´זה לא ייתכן שבגיל שבע יוכל הילד להרכיב מחדש מפת עולם שמימיו לא ראה´ !

אבל הוא הניח את רשימותיו וניגש לבנו, כשהוא משוכנע שהוא הולך לראות עבודת הדבקה לא רצינית. להפתעתו, המפה הייתה מושלמת וכל החתיכות היו במקומן.
´איך עשית את זה?´ שאל המדען את בנו ´הרי לא ידעת איך נראה העולם?´
´אבא´, ענה הילד, ´אני באמת לא ידעתי איך נראה העולם, אבל כאשר תלשת את הדף מהחוברת, ראיתי שבצידו השני יש תמונה של אדם.
כשנתת לי לתקן את העולם, ניסיתי אבל לא הצלחתי.
אז הפכתי את כל החתיכות והתחלתי לתקן את האדם.
כשהצלחתי לתקן את האדם, הפכתי את הדף וראיתי שהצלחתי לתקן גם את העולם´...
 
אמרו חז"ל : " שקולה צדקה כנגד כל המצוות."

במסכת בבא בתרא (ח ע"א) מצוטט דיון המתקיים בין טורנוסרופוס הרשע ובין רבי עקיבא על העוני ועל הצורך של החברה לעזור לעניים.
אף על פי שהעוני הוא הכרח וגזרה אלוקית, מוטלת חובה מוסרית על החברה לעזור לעניים, וכפי שמסכם זאת הרמב"ם:
לעולם אין אדם מעני מן הצדקה, ואין דבר רע ולא היזק נגלל בשביל הצדקה שנאמר והיה מעשה הצדקה שלום,
כל המרחם מרחמין עליו שנאמר:" ונתן לך רחמים ורחמך והרבך".

אחרי מתן צדקה
Feeling Good
הרגשה עילאית!

 

Souffle01

New member
לא בא לי לתת להם צדקה !!! לא רוצה שיכריחו אותי

לשלם לפרזיטים.

כמה הבד"ץ וכל הכשרויות בכל הענפים האלה לוקחים בעבור הפרזיטים,כמה האזרח משלם על זה?
אם אני רוצה לבשל בבית,אני צריך משגיח כשרות?
 

iricky

New member
אפשר ורצוי מאוד

לקיים מצוות צדקה ע"י מתן בסתר, כך שהנותן אינו יודע מי המקבל, והמקבל אינו יודע מי הנותן. אבל היום, משרבו הגזלנים , יש לבחון אפשרות זו בזהירות. הצדקה המעולה ביותר היא זו שהמקבל אינו חש שזו צדקה, ואז ממילא לא יסרב.
 
למעלה