קשור לדיון על התאיזם

אגב אורי

דיברתי קודם עם אבי שהוא חסיד שרוף של התפיסה הדתית "מלמעלה למטה" וכנראה שאתה צודק שבזוהר יש תערובת של שתי התפיסות.
 

u r i el

New member
אם התכוונת אלי -

אשמח אם תרחיב את הערתך כדי שאוכל להתמקד בעניין עצמו שלגביו הערת.
 
הרמב"ם הרי עשה מהפכה קופרניקאית באמונה

במקות התגלות אלוהית מלמעלה למטה, גילוי האדם את אלוהים מלמטה למעלה. רוב ההוגים היהודים אחר הרמב"ם ובכללם הזוהר הגו הגות שבדרך כלל מעורבים בה שני המודלים.
 

u r i el

New member
כן ולא, ויש לדייק ...

על כל פנים, ככל שאני יודע לא קיימת שום דעה דתית-רבנית-היסטורית רווחת המתארת מתן תורה באותם נפתולי רטוריקה לוליאנית נוסח ליבוביץ, ואפ' הרמב"ם השבוי בקסמה של הלוגיקה האריסטוטלית והראציונאליות הכפרנית, הרי שבמופעיו הדתיים אמוניים איננו משאיר לנו שום פתח של ספק ( מה שליבוביץ בניסוחיו הפתלתלים כן עושה ) ואמר לנו בהאי לישנא :
" ... כי איזה נביא שהיה, לא דִבֵּר לו השם יתברך אלא על ידי אמצעי. ומשה בלא אמצעי, כמו שנאמר (במדבר יב ח): "פֶּה אֶל פֶּה אֲדַבֶּר בּוֹ". ......והיסוד השמיני, הוא התורה מן השמים. והוא שנאמין כי כל התורה הזאת המצויה בידינו עתה, היא הנתונה על ידי משה, שהיא כולה מפי הגבורה. כלומר: שהגיעה אליו כולה מאת ה' יתברך, בעניַן שנקרא על דרך הַשְׁאָלָה "דיבור". ואין יוֹדֵעַ הֵיאַךְ הִגִיעָה, אלא הוא משה עליו השלום שֶׁהִגִּיעַ לוֹ; וכי הוא היה כמו סופר, שקוראים לו והוא כותב כל מְאוֹרְעוֹת הימים, הסיפורים וְהַמִּצוֹת .... "
כלומר כל מה שכתב הרמב"ם לפני כן או אחרי כן לא משנה את העובדה שהוא מוצא לנכון להסביר לקוראיו למה הוא מתכוון באומרו "מפי הגבורה". אין הוא מתפתל בניסוחיו נוסח ליבוביץ, או שכאילו יש כאן שמיעה פנימית של נפש האדם נוסח פירושו של רש"י ל"מתדבר" - אלא הרמב"ם מוצא לנכון להבהיר שכל התורה כולה הגיעה מלמעלה למטה ואין איש יודע היאך אולם למשה עליו השלום היא אכן הגיעה בדרך זו, וזה יסוד מכונן של דת התגלות שבלעדיו אין מקום לשימוש במינוח "עבודת ה' " אלא עבודה בעיניים.
 
חיים, הנבואה (ידיעת אלוהים מלמטה למעלה) במשמעותה היציבה,

היא הדרגה העליונה אליה יכול האדם להגיע בהכרתו השכלית.
לדוגמא: חלום יעקוב. והמלאכים "עולים ויורדים"
עולים מן האדם להכרת אלוהים, ולאחר מכן יורדים.
הכל תלוי ברצון האדם!
"העליה" של משה אל ההר, היא הביטוי לירידת ה' על הר סיני.
ובמילים אחרות: "וירד ה' על הר סיני" איננו מענק הניתן לאדם מאת ה',
אלא המענק הוא בכך שניתנה לאדם היכולת לעלות אל ה'.
 
למעלה