שרשור השאלות לרב יובל שרלו

yu02

New member
נתחיל קודם כל בעובדות:

כנס לבתי המדרש, וראה שיש ספרים רבים, אפילו נועזים, שנמצאים שם, ויש ספרים שאינם נמצאים שם.
לאמור: גם אם אין אנו מבינים את ההבחנה הזו - היא קיימת.
עכשיו צריך לנסות לפענח את התופעה.
ניתן לומר בפשטות כי לבית המדרש נכנסים כמעט אך ורק ספרים שנכתבו על ידי רבנים.
וכמעט לא תמצא (כמכנה משותף, איני מדבר על מקרים בודדים) ספרים של פרופסורים, אנשי הגות וכדו'.
אולי זה יעזור יותר להבחנה
 

iricky

New member
העובדות

אינן כפי שאתה מתאר אותן אלא העובדות הן שיש אדם שהסמכות בידו והוא מחליט אילו ספרים יכנסו לבית המדרש ואילו לא יכנסו. שהרי אין בית המדרש קיים ועומד כפי שהוא היום מששת ימי בראשית. וספרים לעולם אינם נכנסים לבית המדרש אלא יש מי שמכניסם לשם.
אבל השאלה החשובה, לטעמי, אינה באמת שאלת מקומם של ספרי ליבוביץ אלא השאלה אם אותם ספרים מצויים בתחומה של הישיבה, ואפילו מחוץ לכתלי בית המדרש, ואם יש לתלמידי הישיבה גישה חופשית אליהם?
 

yu02

New member
לתלמידי הישיבה שלי יש נגישות לכל מה שהם ירצו

אין ברצוני, אין בכוחי, אין בכוונתי וכדו' לקבוע מה הם יקראו ומה לא
 

יחיאב

New member
דומני שהכוונה לחירות שליבוביץ לקח לעצמו

לקרוא לרבנים מסוימים מוקיונים או עובדי אלילים וכיו"ב, ללא המורא המסורתי כלפי דמות רבנית.
 

yu02

New member
זה ביטוי חיצוני למשהו הרבה יותר מהותי

הדבר המהותי הוא שגישתו של הרב ביסודה אינה גישה ביקורתית.
 

yu02

New member
שלום וערב טוב

תודה על ההזמנה לפורום.
ומקווה כי נחכים כולנו, ובסוף גם נהיה אנשים טובים יותר.

יובל שרלו
 

scissors

New member
היחס להומוסקסואליות בהלכה

שלום כבוד הרב.
האם לדעתך ישנה אפשרות שלהלכה "לא תהיה ברירה" אלא להתיר, ברמה כזו או אחרת, את תופעת ההומוסקסואליזם, הצוברת תאוצה בעשרות השנים האחרונות בחברה שלנו?
אני לא מדבר על איזושהי "הכלה" או "הבנה" לסבלו של ההומוסקסואל הדתי, אלא על מתן היתר לו ולשכמותו למימוש חיים זוגיים בעלי משמעות.
 

yu02

New member
אפשרות ההכלה

אחלק את תשובתי לשני חלקים:
א. אני לא רואה דרך כזו. אני תר אחריה שנים רבות, בשל הכאב הגדול שלי על אלה שאינם יכולים לממש על פי ההלכה את אהבתם - ואף על פי כן לא מצאתי דרך כזו.
ב. האם מישהו אחר ימצא ? לא יודע.
 

יחיאב

New member
יהדות ב"האח הגדול"

כצופה אדוק של התוכנית "האח הגדול" (יש כרגע פרסומות...) יש שאלה שמעסיקה אותי לאחרונה, וגם העליתי אותה בפני ד"ר מאיר בוזגלו שהתארח כאן לאחרונה.
ניתן לראות בתוכנית, שעל אף שאין שם "דתיים ממש", יש שם איזו יהודיות מעניינת: בערב שבת כל הבנות מדליקות נרות, הבנים עם כיפות סביב שולחן השבת, מקדשים, בוצעים, אבל לא מברכים ברכת המזון; בימי חול רובם מניחים תפילין ומתפללים, אני מניח שלא בכל יום. ושוב - מדובר על מה שאנו היינו קוראים חילונים.
אז מה זה בדיוק היהודיות הזו? האם לא שם נמצא הכיוון ממנו יכולה לצמוח היהודיות שהיא מן האפשר בעולמנו הריאלי?
מה שאני אומר הוא שהאח הגדול הראה לנו שאם מקבצים יהודים מכל שכבות האוכלוסיה לבית אחד, תיווצר איזו יהודיות שניתן יהיה לאפיין אותה.
מה דעתך בעניין?
טוב, נגמרו הפרסומות. ביי.
 

iricky

New member
מה יהיה איתך?

יום ראשון לא טוב. יום שני לא טוב. אז איזה יום לעשות?
 

iricky

New member
תודה לרב שרלו בשם כל חברי הפורום

אם מישהו רוצה להגיב לדבריו או לשאול שאלה נוספת מוזמן לעשות זאת כאן. כדאי לצפות לתשובות.
 
לרב שרלו - המלצה

לכבוד הרב שלום,

אני רוצה להמליץ לך לקרוא בספר "שבע שנים של שיחות על פרשת השבוע": מה שמיוחד בספר זה הוא שליבוביץ מביא שם פירושים מגוונים מאד על פרשת השבוע מהמדרשים וממקורות שונים בחז"ל, ומהם ליבוביץ מביא גם פירושים שהוא פחות מזדהה איתם או אפילו שולל אותם (כמו הקבלה). לדעתי הניתוחים של ליבוביץ למקורות השונים (הן אלה שהוא מזדהה איתם והן אלה שלא) שופכים לא מעט אור על תפיסותיו של ליבוביץ ביהדות, ופותחים פתח להבנה קצת אחרת של כוונתו דרך המקורות שליבוביץ בוחר לבסס את דעתו עליהן.

והמלצה נוספת שאני רוצה לתת, היא לנסות להבין את ליבוביץ לאור תפיסותיו של הרמח"ל כפי שהן מובאות בספר 'מסילת ישרים' (שאני מניח שאתה וודאי מכירו טוב ממני). אישית אני יכול לספר שאחרי שהתחלתי לקרוא את 'מסילת ישרים' וסיימתי אותו יותר מפעם אחת, זה שינה במידה רבה את ההבנה שלי את ליבוביץ, והרבה דברים שליבוביץ אמר פתאום קיבלו משמעות אחרת מזו שהיתה נראית לי בהתחלה. כיוון שכאמור אני מניח שאתה מכיר את 'מסילת ישרים' טוב ממני, אין טעם שאמליץ לך לקרוא את הספר אבל אמליץ לך לנסות לקרוא ולהבין את עולמו הדתי של ליבוביץ דרך עולמו הרמח"ל, ואולי תגלה שהאמונה של ליבוביץ לא רחוקה כ"כ מהאמונה התמימה כפי שהוא אולי נראית במבט ראשון.

ולסיכום - תודה לך על שהשקעת וכתבת ושיתפת בנוגע ליחסך להגותו של ליבוביץ.

וכמובן תודה גם למי שארגן את האירוח. אמנם לא התלהבתי מהאירוח בגלל המחלוקת שלי בנוגע להנהלה הנוכחית של הפורום, אך מאחר ובדיעבד קראתי ונהניתי מהאירוח ובזכותו למדתי דברים חדשים על יחסו של הרב לליבוביץ, מחובתי להכיר בתודה למי שארגן זאת. אם כי אין זה משנה במאומה את יחסי הכללי לפורום.
 
למעלה