שרשור השאלות לדר' מאיר בוזגלו

nun

New member
אני לא מסכים

כמעט עם כל דבר שכתבת לגבי הגלות, החל מכך שאני לא בטוח שהיא אכן היתה גלות כמו שאנו נוטים לחשוב על המילה הזו, לא כשהיא התרחשה ויתר על כן בשנים שלאחר מכן (הגירה בשל צרות, בעיקר כלכליות) אני לא בטוח מה הקשר ההיסטורי בין מי שיצא לגלות ובין עם ישראל ההיסטורי, וודאי שאני לא מסכים שצרות הקיום של עם ישראל במשך הדורות נבעו מהיותו ב"גלות". סוף דבר שהגלות וארץ ישראל ביהדות ההיסטורית היא סמל בלבד (כמו הר סיני, כמו ביהמ"ק) והפקעתה מהיות סמל גרידא היא בדיוק מה שחידשה הציונות. אבל לא נכנס לכל זה כאן כי יש כאן מקום לאלף ואחד דיונים עם אלף ואחד בירורים והסתייגויות.
אני רוצה לציין שאינני רואה בהתנהלות הלכתית שונה מקהילה לקהילה דבר בעייתי, אלא להפך מדובר בדבר טבעי מאוד, וזאת בדיוק מפני שמדובר בתורת חיים, שככזו צריכה להשתנות מתנאי חיים אלו לתנאי חיים אלו. אולם, בהינתן שאנשים חיים פחות או יותר באותה מסגרת חברתית ומנהלים חיים הלכתיים נבדלים זהו בהחלט דבר בעייתי, וזאת מפני שהוא מעיד על כך שמדובר בירושה ממערכת הלכתית שפעם היתה תורת חיים והיום היא מוצג מוזיאוני שהנאמנות אליו היא עניין של שמרנות גרידא, וכל מיני שאר מרעין בישין, ולא עניין דתי. לא נראה לי שהחצרות השונות מפרשת על פי דרכה מהי נאמנות לקב"ה, אינני רואה כלל היכן נמצא הקב"ה בעולמם ואינני רואה שום דין וחשבון על השאלה הזו (אינני רואה כמעט דין וחשבון לגבי שום דבר באנומליה החולנית הזו שנקראת העולם החרדי), אלא מה שאני רואה הוא קבוצות שחרדות מטעמים שונים ומשונים לשמור על הקיים בידם. החת"ם סופר לא רוקן את ההבחנה שלי מתוכנה שכן כוונתו בניגוד לדבריך לא היתה טובה: להגן מפני הרפורמה איננה שיקול הלכתי ואיננה ביטוי לנאמנות לעבודת ה'. אוי געוואלד! רפורמה! כאילו הרפורמה היתה הבעיה של היהדות האשכנזית במאה ה-19. הרפורמה היתה ביטוי אחד לבעיה של היהדות האשכנזית במאה ה-19 והחת"ם סופר ביטוי אחר שלה - הבעיה של אובדן כח התורה. באופן אנלוגי: מי שהפתרון שלו לכך שיש זימה באינטרנט הוא לנתק את האנשים מהאינטרנט הוא אולי פותר זמנית את בעית ההחשפות לזימה אבל בהחלט לא נאמר עליו שיש לו כוונות טובות ביחס לעולם האינטרנט. אגב, הרפורמים לפחות אמרו בפה מלא ובכנות מה שהחרדים, ולמעשה רובנו, מבקשים להכחיש: הקיום המודרני הוא בעיה של ממש בשביל היהדות במצבה הקיים! לא בעיה שאפשר להיפטר ממנה אלא בעיה שהופכת את היהדות לדחליל מת. אני אינני רפורמי אבל יש לי הרבה יותר סימפטיה אליו ואל הכנות שלו לחיות את חייו בלי הונאה עצמית מאשר לכל הקשקשנים, שלא לומר השקרנים, שמדברים בשם ה'. אגב, אף שאינני מסכים עם הניתוח של בוזגלו, עם זאת ערכם הגדול דבריו הוא בעיני שהוא בהחלט יוצר שיח כן שכזה - קודם כל בזה שמדובר בשיח אותנטי ביחס לתורה שמשוחרר מכל ההו-הא של השיח , הכל-כך מלאכותי, עמוס לעייפה, מלא בהונאה עצמית, באהבה עצמית, המלא בוורטים על גבי וורטים, של אלו המכנים עצמם דתיים. במובן זה הוא בהחלט שותף לליבוביץ.

המסורתי לא כותב במעשיו את השולחן הערוך מחדש. זאת כל עוד אין גורם שבתודעתו הצורך ההכרחי לכתוב שולחן ערוך שכזה, ר"ל גורם דתי מסוג כלשהו (לאו דווקא אורתודוכסי). פאסיביות לא יכולה לכונן עולם ערכים, ביחוד כאשר מדובר בצורך לעשות שינוי דרסטי בעולם ההלכתי הקיים.
 

iricky

New member
נו, אתה היטבת ממני לנסח את הדברים

(מה לעשות, אין לי הכשרון הפיוטי שלך). "שמדובר בירושה ממערכת הלכתית שפעם היתה תורת חיים והיום היא מוצג מוזיאוני שהנאמנות אליו היא עניין של שמרנות גרידא, וכל מיני שאר מרעין בישין, ולא עניין דתי. לא נראה לי שהחצרות השונות מפרשת על פי דרכה מהי נאמנות לקב"ה, אינני רואה כלל היכן נמצא הקב"ה בעולמם ואינני רואה שום דין וחשבון על השאלה הזו (אינני רואה כמעט דין וחשבון לגבי שום דבר באנומליה החולנית הזו שנקראת העולם החרדי), אלא מה שאני רואה הוא קבוצות שחרדות מטעמים שונים ומשונים לשמור על הקיים בידם."

מצד מעמדה של הרפורמה, אפשר שאתה צודק. אבל הרושם שלי הוא שרוב הציבור המכונה "אורתודוקסי", לא זו בלבד שהוא דוחה את הרפורמה בנימוקים שמתוך נאמנות להלכה שבידינו, בין שהם כנים ובין שאינם כנים, אלא חש אליה ממש שאט נפש הגובלת בשנאה. ז"א שמעורב פה גם גורם רגשי, שהוא כמובן יותר עז ויותר עמוק מרישומו של הניתוח הרעיוני שאתה מנתח. איני יודע להסיק מזה מסקנות. אפשר שאתה תדע.

דומני שאפשר אפילו לומר שבוזגלו מבקש להוציא את היהודי המסורתי ממעמדו הפאסיבי ולהפוך את המסורת לעניין אקטיבי, לא רק משיקולים של חברה וסולידריות ותרבות וכו', אלא גם מתוך מגמה דתית. היעד הוא אקטיביות דתית. אבל החזון הזה הוא עדיין רחוק מאוד ממימושו, ולכן הולך בוזגלו בצעדים מדודים. זו התמונה שהצטיירה לי, אף שאיני יכול לתת לה ביסוס מוצק.
 

nun

New member
אשר לרפורמה

אני לא נתתי ניתוח המסביר את יחס השלילה העז כלפיה, אלא רק אמרתי אם לנסח זאת במילים אחרות שהרפורמה והחרדיות (כמו תופעות נוספות אחרות) הם לדעתי ביטויים לאותו משבר ושניהם מהווים חריגה מההיסטוריה של היהדות הדתית. מדוע הרפורמה זוכה ליחס רגשי שלילי כה עז? יש בהחלט רדיקליות ברפורמה שקשה לעיכול הן לדתי והן למסורתי: היא בסופו של דבר מבטלת את הרעיון של ההלכה, וזאת תוך הצגת עצמה כביטוי לאמונה היהודית ההיסטורית; היא משנה את המרקם החברתי הקהילתי עצמו על-ידי שהיא משנה מבלי שהדבר יצמח מתוך הציבור כולו את הפרוצדורה של הגיור (אף שאינני יודע בדיוק מה היתה עמדתה של הרפורמה בתחילת דרכה בעניין זה. מעניין לבדוק) ובזה היא פורשת מן הציבור; היא באופן עקרוני פורשת מן הציבור כי במקום לשחק במשחק הפנימי של סמכות היא שוברת את הכלים ומעמידה עצמה כזרם אוטונומי; היא חשודה בניסיון להתקרב מבחינות מסויימות (סגנוניות ולעיתים מהותיות) לנצרות הפרוטסטנטית במסגרת הרצון להתערות בחברה הנוצרית הפרוטסטנטית (רוב האורתודוכסים האשכנזים של היום לא יודעים את זה, אבל הם הרוויחו מהעניין הזה רבות מהמנגינות של קבלת שבת שהם שרים בבית הכנסת).
אז ברור שהיא תעורר רגש עז, ואף על פי כן אני, מאה ומשהו שנים אחרי, בראותי שכל העסק היהודי דתי כולו הוא בלגן אחד גדול, שלא לומר דקדנס פרוע לחלוטין על גבול האבסורד, ובמציאות בה רוב רובו של עם ישראל כבר אין לו עסק עם התורה כלל, אז אני כבר לא רואה לנכון לדקדק בין כל סוגי השגעון והבלבול שעוברים על העם הזה. מעצבן אותי אגב בדיוק באותו האופן העליהום שעושים אינטלקטואלים-פסאודו-דתיים מכאן וחרדים ליטאיים על חב"ד, ומצביעים על הקשר בין הנצרות ובין הרבי המשיח שמת ויחזור, מחרימים את כשרותם ומוציאים את דיבתם רעה. זה טריק ישן: באמצעות סימון מישהו כשייך אל מחוץ לגדר אתה מגדיר את עצמך בימים שבהם אינך סגור על עצמך. כאילו המשיחיות של חב"ד היא סוף העולם, כאילו היהדות לא מלאה בהיסטוריה של רעיונות הגובלים בע"ז שעשו להם וואחד כבוד, כאילו תיאטרון האבסורד של הקיום החרדי הוא לא פחות ביזארי ומטריד מבחינה אנושית וערכית מכמה רעיונות משומשים שהסתבכו איתם החב"דניקים. אני אם כן, במצב הנוכחי, מבחין בין אנשים כנים ובין אנשים שמזייפים, ולא משתתף יותר בלסנן מילים נחרצות נגד רפורמים, נגד נוצרים, נגד משיחיים, נגד מי שחשוד על הרפורמיות, חשוד במשיחיות וכדו'. מילות הבוז שנוהגים להפטיר בכל מיני מקומות - רפורמי! נוצרי! משיחי! - היו אולי פעם כלי נשק לגיטימי במלחמה ערכית (אולי), אבל זו היא מלחמה שכבר עברה מהעולם, וכיום מילים אלו לא מבטאות כלום חוץ מלהיות כלי רטורי לתחזוק עצמי של מי שאינו מודה בחולשתו שלו.
 
למעלה