הטרדה בטיפול

שירה03

New member
הטרדה בטיפול

הגעתי דרך הקישורים פה למאמר הזה: http://www.tmurot.org.il/article.asp?id=453 ואני רוצה להתייחס למשפט האחרון בפסקה השניה מהסוף. כתוב שם שאם אי נוחות ממשיכה למרות שהמטופל אמר שלא נוח לו עם דבר מזויים - זה נחשב הטרדה. זה הזכיר לי מקרה שקרה לי. הייתי בטיפול שיאצו אצל אדם שסמכתי עליו ועל מקצועיותו. היה משהו ספציפי בטיפול שביקשתי ממנו שלא יעשה כי זה מפריע לי. והוא כמה פעמים ניסה לעשות את זה וכל פעם אמרתי לו שוב שלא. דיברתי על זה איתו והוא אמר שמבחינתו כחלק מהמטרות של הטיפול אני צריכה להשתחרר מה, ולכן הוא מנסה בכל פעם מחדש, עד ש"זה ישתחרר". אני לא הסכמתי איתו וגם אמרתי לו את זה, שזו לא חסימה מקומית, כי אין לי בעיה שאשה תעשה לי את זה. אבל אני לא רוצה שגבר יעשה את זה. הוא לא קיבל את זה ואני חשבתי שזה חילוקי דעות בינינו ותו לא. יותר מאוחר הרגשתי מעט פגועה, ושהוא לא מכבד אותי. ועכשיו נתקלתי במאמר שכותב שזו הטרדה. רציתי לשאול לדעתכם בנושא. תודה
 
הרבה כוונות טובות מוליכות לגהנום

אם ביקשת ממנו לא, והוא כן, ועוד מתווכח איתך - זו התנהגות שאינה אתית במקרה הכי טוב, והטרדה בוטה במקרה הרע. די סביר שהוא חשב שהוא עושה את זה לטובתך, אבל זו עדין הטרדה. זה משפט שאולי דורש הסבר... הרבה מטרידים חושבים שהמוטרדת רוצה יחס מיני, אם בדיבור, אם ברמיזה ואם במגע, "אחרת למה היא מתלבשת ככה/מדברת ככה/מסתובבת ככה" וכו'. הרי ציטוט רלוונטי מויקיפדיה: "פזמון של אלמגור "כיכב" בפסק דינו של השופט מישאל חשין בפרשת האונס בשמרת. לצורך הפרשנות המשפטית שנדרש אליה במשפט זה, שבו טענו האנסים שהנאנסת לא התנגדה למעשיהם, ציטט השופט חשין את המילים הבאות של אלמגור (מתוך השיר "כשאת אומרת לא"): "כשאת אומרת 'לא', למה את מתכוונת? למה את מתכוונת, כשאת אומרת 'לא'? אם ה'לא' הוא 'לא', ובאמת אולי הוא רק 'אולי, אך לא כעת', או שהלא הוא רק 'עוד לא' אולי הוא 'או' אולי הוא 'בוא' כי את אומרת 'לא' כל כך בחן, שהוא נשמע לי עוד יותר מזמין מ'כן'". והשופט חשין מתפלמס עם המלים, ודוחה מכל וכל את המסר שבהן: האמנם כך הוא? האמנם "לא" הוא "אולי"? האמנם "לא" הוא "בוא"? האמנם "לא" הוא "כן", ואף "עוד יותר מזמין מ'כן'"? אין ספק בלבנו שהפזמונאי כתב דברים שכתב בחיוך, בקלילות ובבדיחות דעת, בוודאי בכישרון, ואולם מתגנב חשש אל לב כי יש שיראו בדבריו מורה דרך להליכות ולמנהגות, וכאומרים: ממנו נשמע וכן ננהג. ועל כך נאמר אנו, בלשון צלולה ובלא פקפוק וגמגום: כשאשה אומרת "לא", היא מתכוונת ל"לא" כמשמעותו בחיי יום-יום וכהוראתו במילון. כך אישה, כך גבר, כך ילד, כך ילדה, כך זקן, כך זקנה, כך כל אדם. "לא" הוא לעולם "לא", ואין "לא" שהוא "כן". אין עיוור פיקח ואין שיכור פיכח, אין חכם טיפש ואין ותרן עיקש, אין שחור שהוא לבן, ואין לילה שהוא יום - והכול אם מדברים אנו בלשון בני אדם. "לא" הוא "לא". אשה האומרת "לא", והגבר מתייחד עמה על אף אותו "לא", הייחוד הוא שלא בהסכמתה, והמעשה הוא מעשה אינוס. כהתייחסות לדבריו של השופט חשין החליט דן אלמגור לערוך שינוי בבית השלישי של השיר, במטרה להתאימו לפסיקת השופט ולרוח התקופה: "כשהיא אומרת 'לא!' - לזה היא מתכוונת! לזה היא מתכוונת, כשהיא אומרת 'לא!' לכן ה'לא' שלה סופי, מוחלט, כי היא החליטה, לא שום בית-משפט. אז אל תהיה לי 'תרנגול', ואל תהיה חכם גדול, היא לא רומזת 'כן', 'אולי' או 'בוא'. כשהיא אומרת 'לא', היא מתכוונת: 'לא!'" "
 

moonlight

New member
זכור לי השיר, זכור לי משפט האונס

אבל לא זכור לי השינוי בשיר. בצעירותנו שרנו את השיר הזה במלוא גרון בלי להבין בכלל את המשמעות המוסרית (או הלא מוסרית) שעומדת מאחוריו. שמחה להיווכח כי דן אלמגור ערך שינוי בשיר. לגבי ההודעה של שירה, מסכימה עם דוד, אבל בנימה פחות סלחנית: זו הטרדה!
 

0 אור 0

New member
בהחלט הטרדה

אם כי אולי לא מינית - בניגוד לכל כללי האתיקה כמובן, אך בכלל בניגוד למהלך תקין של טיפול. חד משמעית אם מטופל מבקש לא לעשות משהו מסויים, אז לא עושים. אם אני משוכנעת שזה חשוב ויעזור לו, אולי אדבר אתו על כך לאחר הטיפול בשקט, ואתן לו לחשוב על הנושא עד לפגישה הבאה, אבל על הזכות של אדם לגופו פשוט אין ערעור.
 
אכן הטרדה

בספרו של אלי זומר "יחסים מקבילים" הוא מדבר על ניצול מיני מצד מטפלים ברפואה משלימה, רופאים, רבנים ופסיכולוגים. העמותה לנפגעות תקיפה מינית הוציאה חוברת בנושא, ששם היו הרבה מהדברים שהוא כתב. בין היתר הוא דיבר בפירוט על התירוצים השונים שנותנים אנשים אלה למעשיהם. למשל, חלק מהאנסים/מטרידים/מנצלים מינית כועסים על המטופלת שלא נותנת אמון במעשיהם, או על כך שהיא שואלת שאלות לגיטימיות. חלק מדברים על פתיחת מחסומים אנרגטיים וכו'. זה מאוד מקומם לשמוע על זה. גם בתור מטפלת אישה, יש גבולות שאני לא חוצה. ואם מטופלת נרתעת ממגע באזור מסויים, לא משנה מאיזו סיבה, אני לא נוגעת שם. זה דבר די בסיסי. יש אנשים שלא אוהבים שנוגעים להם בפנים, יש שמגע בשיער מרתיע אותם ויש שבכפות הרגליים או הבטן. כמו שלא אדחף ידיים לאזורים אינטימיים, כך גם לא אכפה מגע באזורים אחרים שלא נוחים לאותו אדם. במקרים שבהם אני מרגישה שמגע באזור יחסית אינטימי דרוש (למשל במפרק המפשעה, וזה לא דבר שאני עושה בכל יום) אני מסבירה ומבקשת רשות לפני. במקרים שמטופל מבקש שלא אגע באזור מסויים ואני מרגישה שזה יכול לעזור, אני מטפלת בכל מה שמסביב, ובסוף שואלת אם נוכל בכל זאת לנסות. אבל המגע ייעשה רק אם הוא אמר "כן", ותוך כדי אני אשאל שוב ושוב אם זה בסדר ואם נוח. זה קצת מזכיר לי את זה.
 
אני מנסה לחשוב

איך כל הסיפור הזה יקדם אותך עכשיו. אני מציעה שתקחי מזה את הטוב: למדת מה אפשר לעשות ומה בשום אופן לא לעשות בטיפול, וגם אם ידעת את זה קודם, קיבלת לכך חיזוק. למדת שמה שמרגיש לך לא נוח בסיטואציה מסויימת לא צריך להימשך, אפילו אם אחרים חושבים אחרת, שהאינטואיציה והרגישות שלך עובדות ושעלייך לסמוך עליהן. למדת שאת אסרטיבית ולא מוכנה שיעשו לך דברים שאת לא רוצה, גם אם מנסים. אני מאחלת לך שלא תיתקלי בסיטואציות דומות, ושאם כן, תדעי לעצור את זה מבלי להיפגע. אין זה משנה מדוע הוא עשה את זה ומה הוא חושב ושיש ביניכם חילוקי דעות. מה שמשנה זה שיהיה לך הביטחון לעשות רק דברים שאת רוצה ושנוח לך איתם. ואז דעתו של האחר באמת לא רלוונטית.
 

nofaritrit

New member
מצער אותי לשמוע את זה!

אני חושבת שאפילו שחלק מהטיפול הוא מגע,כל מטפל במגע חייב לעבוד עם פדבק של המטופל שלו ולזכור שהוא נוגע בגוף שהוא לא שלו. גם לא בהקשר מיני מבחינתי זאת הטרדה. עצוב לי מאוד לשמוע על מטפלים שמתעלמים מהמשוב של המטופל ומחליטים בשבילו מהי החסימה שלו וגם איך ומתי הוא אמור להתמודד עם זה. הסיפורים האלו הם הרבה יותר נפוצים ממה שחושבים וכשמישהו בעמדת מטופל קשה מאוד להתנגד. בעברי הייתי אצל מטפל בהומאופטיה קלאסית שהתעקש שאספר לו כל מה שקשור לחיי המין שלי במניפולציה שאם לא אעשה את זה הטיפול לא יצליח. ("אין בעיה יש לי את כל הזמן שבעולם אבל זה הכסף שלך") הוא גם שיתף אותי בפנטזיות של אשתו!!! אחת משיטות הטיפול שאני עובדת איתה היא מאוד אינטימית ועל כן אני עובדת איתה רק עם נשים. וגם אותן אני מכינה ושואלת וקשובה מאוד לפידבק שלהן. את לא צריכה מאמר בשביל לדעת אם זאת הטרדה והמילה הטרדה פחות חשובה לדעתי. מספיק לי שהרגשת פגועה ושהגבולות שלך לא כובדו. אני רק רוצה לאמר שאצל מטופלים או מטופלות שחוו בעברם סוג של abuse (רגשי או פיזי)זה חשוב שבעתיים לשאול ולוודא שמה שאנחנו עושים זה בסדר. לאנשים כאלו הרבה פעמים אין את היכולת לאמר לא או שהם נותנים פידבק משתהה לשאלה. חשוב לעצור ולבדוק אם שה נכון ומתאים כי אחרת אנחנו חוזרים שוב על אותו ניצול.
 

moonlight

New member
מסכימה איתך

שנפגעי תקיפה מינית, בחלקם, אינם יודעים לומר לא או שהפידבק שנותנים אינו מדויק או לפי המצופה. הבעיה היא שרוב המטופלים הנ"ל לא יספרו על הפגיעה, ואפשר רק לנחש לפי התגובות שלהם. חושבת, לכן,שצריך לוודא תמיד ש"אנחנו בסדר", ובעצם לשמור על כללים וגבולות ברורים עם כל המטופלים שלנו.
 

שירה03

New member
תודה לכולכם

על התגובות... אני באמת רוצה להאמין שהיו לו כוונות טובות בלבד. אני מאוד מקווה שכן.. אני פגעת ניצול מיני בעברי והוא ידע את זה. הוא חשב שלכן אני לא יכולה לסבול את אותו דבר בטיפול. לא משנה אם זה נכון או לא, זה עוד יותר מכעיס שהוא לא כיבד את זה. ז"א מבחינתו הוא כן כיבד, כי הוא הפסיק כשביקשתי, אבל אני חושבת שהוא לא היה צריך לעשות את זה שוב. זה מה שמעצבן אותי. שהוא ניסה שוב כמה פעמים. הרגשתי כאילו שהוא נעול על זה שהוא רוצה לשחרר את הקיבעון הזה שלי, ואני לא רציתי את זה. האמת שאבדתי את האמון בו.... ולא רק בגלל המקרה הזה, ואני די מבולבלת מזה. האדם הזה הה גם המורה שלי... תפסתי ממנו הרבה ועכשיו אני מנסה לעשות הפרדה בין הדברים הטובים שקיבלתי לבין החולשות שלו בתור בנאדם..... מה אני אגיד לכם... מאכזב... מה גם שהוא יכל לכתוב פה כמו כל אחד פה והיינו כולנו מתרשמים מהחכמה והנסיון הטיפולי שלו.... עולם מבלבל....
 

שירה03

New member
הפניתי אליו

כמה אנשים בעבר לטיפולים. ואני מתלבטת אם להמשיך להפנות אליו... מה אתם אומרים? לפסול אותו לגמרי בגלל זה? (אגב, זה לא היה שום דבר אינטימי. זה היה משהו שהפריע לי באופן אישי).
 

0 אור 0

New member
מכיוון שציינת שזה מישהו שאת מאד

מעריכה מבחינה מקצועית, אני מציעה שתיפגשי אתו לשיחה גלויה על הארוע. מצד אחד, אני עומדת מאחורי כל מה שכתבתי לגבי התנהגותו הפסולה בזמן הטיפול. מצד שני, יתכן שהסיבה שהוא הרשה לעצמו להתנהג בצורה כזו היא בגלל שהוא מכיר אותך כמטפלת או למד אתך יחד, ומשום מה לא ראה בך מטופלת, והרשה לעצמו דברים שהוא לא מרשה לעצמו עם מטופלים - זו מלכודת שיכולה לקרות לרובנו בזמן החלפת טיפולים עם מישהו שעברנו אתו הרבה, ובאיזשהו מקום לא נתפס אצלנו כמטופל "ממש". ובהקשר זה היה שרשור מעניין מאד בפורום על נושא הטיפול בחברים וקרובים.
 

שירה03

New member
קראתי את השרשור הזה,

באמת מאוד מעניין. הוא היה המורה שלי... הוא באמת לא התייחס אלי כמו למטופלת רגילה, אני חושבת. אולי כי לא הייתי מטופלת רגילה
. הוא שיתף אותי באבחנות וכו'. אי לא חושבת שיש בעיה עם זה. אבל אולי מכאן נבעה הטעות שלו. אולי למטופל "רגיל" הוא לא היה עושה את זה, ולי הוא הרשה לעצמו לעשות את זה, כי הוא חשב שאני בעיניינים אז זה בסדר. אני לא יודעת אם אני אעשה איתו שיחה גלויה, כי יש לי הרגשה שהוא לא יקבל את זה. הרי כבר אמרתי לו כמה פעמים את דעתי בענייין והוא התעקש על שלו. למה שהפעם זה יהיה אחרת?
 
אני לא קונה את זה

לדעתי הוא עשה טעות. כשאנו נוגעים במישהו, זו האחריות שלנו. לא משנה אם הוא תלמיד שלנו או אדם שזו הפעם הראשונה שאנו פוגשים.
 

שירה03

New member
אין ספק

שהוא טעה, ואולי זו טעות חמורה. בכל מקרה בטוח שזו טעות שאסור לחזור עליה, לכן אני אדבר איתו על זה, בתקווה שהוא יבין ויקבל וילמד.
 

moonlight

New member
את מתנצלת בשבילו

ומביאה צידוקים למעשיו. סליחה, אבל אני לא בטוחה כרגע שמגיע לו.... לא רוצה להכליל ולומר שהוא אדם פוגעני, אבל במקרה הספציפי שלך הוא טעה! חושבת שהוא צריך לדעת שטעה. שפגע. לאפשר לו הזדמנות לתקן.
 

moonlight

New member
תיקון טעות

המשפט: "לא רוצה להכליל ולומר שהוא אדם פוגעני" ממש לא במקום כי על דרך השלילה אני רומזת שהמטפל הוא פוגעני. מתנצלת.
 
למעלה