סרטן, עיסוי ורפואה משלימה

טאוֹ

New member
סרטן וטיפולים משלימים

שלום גלי, באתר של האגודה למלחמה בסרטן מתוארות שיטות שונות ומידת התאמתן לטיפולים נלווים בסרטן. השיטה היחידה שכתוב לגביה במפורש שאינה מומלצת היא עיסוי תאילנדי; לגבי שאר השיטות, מצויינים רק דברים שכדאי להיות מודעים לגביהם ולטפל בזהירות, אבל על זה בוודאי שאין כאן ויכוח. פרטים נוספים כדאי לקרוא במאמר עצמו, וכן בקישורים הנמצאים בסוף המאמר: סרטן וטיפולים משלימים בהצלחה ורפואה שלמה.
 

פרם שי

New member
תודה על הכתבה

שיעשע אותי במיוחד המשפט: "המטופל לומד להתמקד בתמונה או בתפיסה הרצויים, עד שאלה הופכת למציאות סובייקטיבית". יש מציאות שאינה סובייקטיבית?
 

ammital

New member
מאמר מעניין, תודה

היי טאו, תודה על המאמר המעניין, שגם מסביר כיצד פועלות שיטות שונות שחלקן לא היו מוכרות לי עד היום. עם זאת, יש לשים לב למשפט: "ההסבר שניתן להלן אודות השיטות השונות נלקח מתיאורי המטפלים, ואין לאגודה למלחמה בסרטן כל אחריות עליהן", המופיע בתחילתו. ולגלי, עם כל מה שתחליטי לעשות בסופו של דבר, שתהיה לך החלמה מהירה ורפואה שלמה, טל
 

ammital

New member
למען הסדר הטוב - עיסוי ושיטות מגע

השאלה שנשאלה על ידי גלי הייתה לגבי עיסוי. ההתייחסות שלי הייתה לגבי עיסוי במובן הקלאסי של המילה, אשר בו מניעים את היד על פני גופו של המטופל בתנועות הממריצות את מחזור הלימפה. לא הייתה כאן התייחסות מצידי לשיטות המגע למיניהן, אשר אינן כוללות עיסוי מן הסוג שציינתי. אם מדובר בשיטות המטפלות בלחיצה ולא בהנעת מחזור הלימפה, לא נראה לי שיש בעיה לשלבן בטיפול בחולי סרטן. אני מודה למיכל, אשר כתבה את דבריה לגבי שיטות המגע וגרמה לי להבין את מקור הטעות. כל מי שראה את עצמו נפגע מן הדברים שכתבתי, מקור העניין בחוסר הבנה גרידא. ושוב לגלי, המון בריאות והצלחה בהמשך, טל
 

פרם שי

New member
בעייתי להכליל

הי טל. רק עיסוי לימפטי (ניקוז לימפטי) מיועד להניע ישירות את נוזל הלימפה. שאר העיסויים, עושים זאת בדרך אגב, אם בכלל, וללא שוני מכל פעילות גופנית אחרת. גם בדף של האגודה צוין במפורש כי אין בעיה עם עיסוי שוודי, שהוא העיסוי הקלאסי המערבי, שמוכר לרובנו. לעומת זאת, שיאצו הוא צורת עיסוי. כל מגע והנעה בגוף נחשבים עיסוי. אני מסכים עם הדברים שנכתבו, שאכן המניעה בטיפול בזמן סרטן היא עקרונית, אם המעסה אינו יודע מה הוא עושה. אם מדובר באדם מוסמך, זהיר ואחראי, העיסוי יכול להועיל רבות, ויפה שעה אחת קודם.
 
שי, מה ההגדרה שלך לעיסוי?

מה ההגדרה שלך לשיאצו? אני מדגיש - "שלך". אחרי שתגיב, אם תרצה, אמסור את שלי.
 

פרם שי

New member
עיסוי

מבחינתי ההגדרה הרחבה היא שכל מגע הוא סוג של עיסוי. אך אני מקבל לגמרי את ההגדרה של אגודת עיסוי וטיפולי הגוף בישראל: "עיסוי" א. מניפולציה של הרקמות הרכות והמפרקים באמצעות חלקי גוף שונים (לא כולל עמוד שידרה) לצורך החזרת הרקמות למצב תקין ועשוי לכלול טכניקות שנועדו להשפיע על מערכות האנרגיה של הגוף, למעט העיסוי התאילנדי בו יש תנועות המפתלות ומותחות את עמוד השדרה. השימוש בשמנים, תחליבים, אבקות ותכשירי שימון אחרים עשוי להיכלל אף הוא. השיאצו על פי הגדרה זו ומעבודת השיאצו שעשו עליי, הוא סוג של עיסוי. אני חושב שזה בעיקר ענין של אגו, ששיאצו הפך להיות כאילו מבודל. אין שום הבדל עקרוני בינו לבין צורות טיפוליות מקיפות אחרות (בגישה ובטכניקה כמובן שיש הבדלים). טל, לגבי סוגי עיסויים, מכיוון שציינת שזהו חור שחור מבחינתך, אני מזמין אותך בשמחה להתנסות ולהכיר. ההבדל בין עיסוי איורוודי לעיסוי שוודי לרהבאלאנסינג, לדוגמא, הוא עצום במובנים מסוימים, וקטן במקרים אחרים. חלקנו עורכים מפגשים לחילופי טיפולים, יש כאן כמה כאלו, ואת מוזמנת להצטרף למפגש כזה, כדי להכיר כמה וכמה שיטות.
 
זו הגדרה כל-כך רחבה שאין טעם להשתמש

בה. היא כוללת הכל ולכן לא אומרת כלום. כתבת: בגישה ובטכניקה כמובן שיש הבדלים לדעתי, הגישה והטכניקה הם השיטה. בלעדיהם באמת אי-אפשר להבדיל בין שיאצו לעיסוי לטוי-נא - אבל כל מי שקיבל טיפול יידע להגיד מה ההבדלים. אז, רק לצורך הדיון, בוא ננסה להבהיר מונחים: מהם, לדעתך, הגישה והטכניקה בעיסוי, ומהם, לדעתך, הגישה והטכניקה בשיאצו? מה ההבדלים בינהם?
 

פרם שי

New member
אין הבדל, דוד.

אתה מבדיל בין עיסוי לשיאצו. אני לא. אני מכליל שיאצו כשיטת עיסוי. שאלה נכונה יותר מבחינתך תהיה: מה ההבדל בטכניקה בין שאיצו לבין טווינא לבין טרייגרינג לבין עיסוי איורוודי לבין... ברור שיש הבדלים בין שיטות שונות, איש לא אומר שלא. לכן הן שיטות שונות. אולם כולן הינן שיטות עיסוי שונות.
 
הבנתי את אי-ההבנה שלי

אתה כתבת "עיסוי" ואני חשבתי "עיסוי שוודי". סליחה על אי-ההבנה, כולה שלי. אם "עיסוי" הוא שם כולל לכל סוגי הטיפול במגע, אז שיאצו הוא אכן סוג של עיסוי.
 

שמש א

New member
מסכימה

שדינו של השיאצו בהתייחס לנושא הדיון זהה לדינו של העיסוי
 

ammital

New member
זאת בדיוק הבעיה ואשמח להגדרות

היי שי, זאת בדיוק הבעיה שהתייחסתי אליה. כלומר, לגבי ניקוז לימפתי, עדיין לא גיבשתי דעה סופית בעניין, לאור מה שנכתב בדף של האגודה (ושוב - הדברים נכתבו כציטוט מפי מטפלים ולא כהמלצה של האגודה למלחמה בסרטן, כך שאני מקבלת את הדברים בעירבון מוגבל), מאחר והמטפל תיאר שם את ההנעה של הצטברויות רעלים בתוך המערכת הלימפתית. להבנתי, יכול להיות כאן מצב שהוא בבחינת "הטיפול הצליח אך החולה...". הטענה של אותו מטפל מעניינת, אך אם אפשר לקבל את הדברים, הרי שזה חייב להיות בכל מקרה מטפל מקצועי שעשה את כל המסלול ולא מישהו שעבר סדנא מקוצרת לעניין, ואשר יודע בדיוק את תוואי זרימת המערכת הלימפתית כחלק מהכשרתו. הבעייתיות שאני רואה היא בדיוק במה שציינת - בצורות טיפול ש"עושות זאת כדרך אגב", שכוללות עיסוי קלאסי מכל סוג שהוא. אני מדגישה שוב, האגודה למלחמה בסרטן נתנה כאן פירוט כללי של שיטות ברפואה המשלימה, כפי שהן צוטטו מפי מטפלים (מי הם? מהי הכשרתם? מה ידוע לנו עליהם?). היחיד שטען שהעיסוי אינו מתאים לחולי סרטן, אולי הוא היחיד מבינהם שיש לו הבנה והכשרה מספיקה? מאחר ואני מבינה ששיאצו היא שיטה שמטפלת באמצעות לחיצות (ובהנחה שבמקרי סרטן ננקטים אמצעי זהירות, דהיינו, שאם לפני ואחרי הטיפול נוהגים בדרך כלל לעסות את העור בעיסוי קלאסי כהכנה לטיפול (אני מעלה השערה ולא ידוע לי כיצד הטיפול מתבצע בפועל) ובמקרי סרטן המטפל יידע להימנע מכך) - את זה אני מוכנה לקבל ואפילו אהיה מוכנה להפנות מטופל שלי לטיפול כזה והדברים אמורים לגבי כל שיטת מגע שאינה מפעילה את מחזור הלימפה. אגב, התכוונתי לבקש הגדרה לשיאצו ממטפלים בפורום ובדיוק אני רואה שדוד הקדים אותי. אשמח לשמוע את ההגדרה שלכם ושל כל מי שירצה להוסיף וגם כיצד הטיפול מתבצע, למי הוא מתאים, למי לא וכו'. תודה, טל
 

ammital

New member
הבהרה

כשכתבתי: "שיטת מגע שאינה מפעילה את מחזור הלימפה" - הכוונה להמרצת המערכת הלימפתית, שכל כל פעילות גופנית מפעילה, אך באיטיות, כפי שכתבתי אתמול.
 
כל פעילות גופנית מפעילה, אך באיטיות

יש לי בעיה עם המשפט הזה. ככל שהפעילות הגופנית יותר נמרצת, כך פעילות הלימפה יותר נמרצת; ורופאים ממליצים על פעילויות כמו ריצה, שחיה וריקודים, שיכולות להיות נמרצות מאוד (שלא לדבר על סקס). מערכת הלימפה בנויה כך שהפעילות הנורמלית של הגוף מספיקה בשביל להפעיל אותה בהספק מלא; היא עובדת בכל מקרה, כתוצר-לוואי של תנועות הגוף, ורופאים ממליצים על תנועה. אני לא אומר שסרטן אינו מופץ דרך הלימפה; אני אומר שהלימפה עובדת בכל מקרה, ושאם סוגים מסויימים של טיפול עלולים להאיץ אותה, הרי שאותם טיפולים גם מחזקים את יכולתו של הגוף להילחם בסרטן. ושוב - לא כל מטפל מתאים לכל מטופל, לא כל אחד צריך לטפל באנשים עם סרטן, ומי שלא יודע מה לעשות - שילמד.
 

ammital

New member
הלימפה עובדת עם הפעלת השרירים

אין ספק בכך, אלא שהפעלת השרירים ממריצה את מחזור הדם ולא את מחזור הלימפה. הלימפה עובדת באיטיות כתוצאה מהפעלת השרירים וזה משפט שציטטתי ממאמרים רפואיים ולא אני המצאתי אותו. עיסוי לימפתי מגביר את הפעילות, אך את כל זה כבר אמרנו אתמול. אני לא מתווכחת על פעילות גופנית ומן הסתם גם דעתי כנראה שונה מדעתם של אנשים אחרים וזה לא מפני שאין לי כבוד לטיפולי מגע או לכל סוג של עיסוי שהוא וזה גם בסדר לא להסכים. אני שמחה על הויכוחים האלו, שגורמים לי לבדוק את עצמי ולגבש לעצמי דעה ועמדות בנושאים השונים ורואה בכך הזדמנות להעשרת הידע ואם זה נעשה, הרי שהמטרה הושגה במלואה. מה שאותי מעניין עכשיו, בעקבות הדיון הזה, הוא להבין כיצד פועלות שיטות מגע (פרט לרפלקסולוגיה) ומאחר והרבה אנשים הזכירו כאן שיאצו וראיתי את הדברים שנכתבו באתר האגודה למלחמה בסרטן, מסקרן אותי, באופן אישי וללא קשר לשאלה שהועלתה על ידי גלי, כיצד השיטה מתבצעת ולאיזה מקרים היא מתאימה, ואדגיש - ללא קשר לסרטן ולשאלה אם היא מתאימה לכך או לא. במסגרת העיסוק שלי ברפואה משלימה לא נחשפתי לשיטות מגע למיניהן, פרט לרפלקסולוגיה וזה, אם להשתמש בהגדרתך, "החור השחור" האישי שלי. כפי שכתבת לי אתמול, הזכרת את העובדה שאם אתה לא יודע משהו תפנה למישהו שכן מומחה בעניין וזה בדיוק המוטו שלי. כאשר מגיע אליי מטופל שאני מוצאת שמתאים לו טיפול מסוים שאותו אני לא מספקת, אני מפנה למי שכן עושה זאת, אך איני יכולה לדעת זאת, אם אינני מתמצאת בשיטת הטיפול המסוימת ואין לי את הידע הדרוש לכך ולכן אני מנסה להבין במה דברים אמורים. אני יכולה, כמובן, לקבל חומר רב בנושא או למצוא חומר באינטרנט, אך בשלב זה מעניין אותי לשמוע דווקא הגדרות מזווית אישית של מטפלים. אשמח לעזרתך בנושא, טל
 
לימפה

לגבי שיאצו, אני מחכה לתשובה של שי לפני שאגיד מה דעתי. לגבי הלימפה והשרירים: צינורות הלימפה עוברים לאורך הגוף ובתוכם שסתומים חד-כיווניים: נוזל יכול לעבור מהאפיים לכיוון הלב אבל לא בכיוון ההפוך. תנועת השרירים היא זו שדוחפת את הנוזל בתוך הצינור, כמו "לישה" של שפופרת משחת-שיניים; השרירים צמודים לצינורת הלימפה והם אלה שמניעים את נוזל הלימפה. כך בדיוק פועל גם חלק ממערכת כלי הדם - הלב דוחף, לא מושך, וגם בווירידים יש שסתומים חד-כיווניים, וגם התנועה בהם נעשית בעזרת השרירים; זו הסיבה לכך שעמידה ממשוכת ללא תנועה עלולה לגרום לנפילת לחץ-דם ואובדן הכרה. מישהו עמד פעם הרבה זמן? בצבא, לדוגמא? אני מניח שזוכרים את זה...
פעילות מערכת הלימפה צמודה לפעילות הוורידים. נכון שדיברנו על זה כבר אתמול אבל צריך להזכיר את זה שוב כי זו הטענה העיקרית נגד טיפולים במגע - שהם ממריצים את הלימפה; אני טוען שכל פעילות גופנית, החל מספורט וכלה בסיבון והתנגבות במקלחת, ממריצה את הלימפה. האם מישהו אמר לנשים עם סרטן השד לא לסבן ולא לנגב את השד, או את בית-השחי, בגלל בלוטות הלימפה? נשאל את זה מכיוון הפוך - האם מישהו יעלה על דעתו לתת טיפול מעכב-לימפה כדי למנוע את התפשטות הסרטן??? האם צריך להזכיר שהלימפה היא חלק ממערכת החיסון? שבלוטות הלימפה מתייחסות לתאים סרטניים כאל גוף זר והורגות אותם? האם צריך להזכיר מה קורה כשיש כשל במערכת הלימפה? אני לא מתמצא בעיסוי, ולא מכיר את ההשפעות שלו, ולכן לא אגיב לגביו; אני כן חושב שאם טוענים שהבעיה היא מערכת הלימפה, ראוי לבדוק אם זירוז שלה באמת מגדיל את הסיכון או אולי דווקא מוריד אותו. אם רופאים ממליצים על פעולות שמזרזות לימפה (וחוץ מסאונה, כל מה שמאיץ את מחזור הדם, ממריץ את הלימפה), מדוע לאסור על פעילות כלשהי רק בגלל הלימפה?
 

ammital

New member
לעכב? חלילה!

דוד, העלית כאן השערות מעניינות, אך לא ברור לי על מה אתה מסתמך. בהתאם לידוע לי, הדברים הם קצת שונים, אך ייתכן שהצדק בידך. כדי לדעת בודאות עליי לבדוק זאת באופן מעמיק יותר, כלומר - ספרים, מאמרים, התייעצות עם רופאים וכל דבר אחר שיהיה מקור אמין. אני מניחה שיהיו לי תשובות מלאות רק בשבוע הבא, כי ישנם אנשים מסוימים שהייתי רוצה לשוחח איתם על כך וקשה לי לאתר אותם כרגע. אם תרצה, אשמח לחזור אליך ולעדכן אותך עם התשובות לכשיהיו.
 
אשמח לשמוע, לא מתחייב להסכים

כשאת מבררת, בבקשה שאלי גם למה נהוג להמליץ על פעילויות כמו טאי-צ'י וצ'י-קונג, שמאוד מזרזות את מערכת הלימפה (דגש על פעילות הרגליים, ושרירי הרגליים הם המניעים הראשיים של הלימפה, שלא לדבר על דגש על זרימה בכלל). נדמה לי שגם ליוגה יש אפקט דומה, אבל אני לא מכיר מספיק.
 
עיסוי כהכנה לטיפול שיאצו../images/Emo12.gif../images/Emo35.gif

איזו השערה מוזרה. למה שכהכנה לטיפול מסויים ייעשה טיפול אחר? ברשותך אחכה גם אני עם ההגדרה.
 

ammital

New member
הכנה לטיפול

כאמור, אינני מתמצאת בטיפולי מגע שונים. דברים שכן למדתי הם למשל, ארומתרפיה וסוג העיסוי המסוים שלמדתי כולל הכנה מסוימת, כלומר, תנועות ליטוף לפני שמתחילים בעיסוי. ברפלקסולוגיה מתחילים לרוב במעין עיסוי ורק אחר כך מתחיל הטיפול בנקודות שמייצגות את האיברים והטיפול גם מסתיים בתנועות עיסוי, הרגעה וכו'. אין לי מושג כיצד הדברים פועלים בשיטות אחרות, אך הנחתי שישנה איזושהי הכנה לפני הטיפול ואם כן, אינני יודעת מהי. אשמח להבהרות שלכם, תודה.
 
למעלה