הרהורים על שילוב שיטות

טאוֹ

New member
הרהורים על שילוב שיטות

הבוקר, בדרכי לעבודה ובעודי מתנועע נמרצות במושב הרכב לצלילי מוסיקה מקפיצה במיוחד, לא יכולתי שלא להיזכר בהתנסות ה-Nia שעברתי באחד ממפגשי הפורום המוקדמים. שאלתי את עצמי האם למי שלמדו במשך שנים ריקוד קלאסי, יהיה קל יותר או קשה יותר להתחבר לשיטה של אלתורים, של זרימה עם המוסיקה ועם התחושות של הגוף - בניגוד, אולי, לכללים ברורים של משמעת ביציבה ובתנועה. מהנקודה הזאת ההרהורים זרמו בחופשיות כמו המוסיקה, והגעתי לשאלה כללית יותר על שילוב שיטות. בפורום אומנויות לחימה יש לפעמים שאלות על לימוד מקבילי של שיטות רכות וקשות, או פנימיות וחיצוניות (למעוניינים בפירוט קצר על מהות ההבדלים, יש כאן הסבר), ואני תוהה במה הדברים נוגעים כאשר מדובר בשילוב שיטות ריפוי. אתן דוגמה מהמעט שאני מכיר. בטאו שיאצו, למשל, יש עבודה עם אגודלים, עם כל כף היד, עם אגרופים, מרפקים וברכיים. בכל מקרה, לא עובדים עם יד או רגל אחת, אלא נותנים תמיכה גם עם היד ו/או הרגל השניה. זה מאפשר ללחץ להגיע לעומק הנכון. בהמשך לכך, מקובל שכל נקודות החיבור לקרקע ו/או למטופל משתתפות ב-100% בעבודה. בתמונה הזאת, למשל, יד ימין של המטפל היא זו שלוחצת אבל היא לא היחידה שעובדת; התמיכה במטופל והתנועה עולה מתבצעת באותה מידה ובאותו עומק גם ביד שמאל, בשתי הברכיים וגם בכל אחת מכפות הרגליים - 100% כפול 6, במקרה הזה. לעומת זאת, אלה שהשתתפו במפגש הפורום האחרון וודאי זוכרים, שכאשר דוד הסביר איך מטלטלים הוא הדגיש שחשוב מאד לשים יד אחת בלבד, וצריך לשים לב שאין מגע בנקודות אחרות עם גוף המטופל. במפגשי טלטולים קודמים עם דוד, הנטיה הטבעית שלי היתה להניח יד נוספת וגם להתקרב עד כדי מגע של הברכיים שלי עם גוף המטופל, כדי לתת תמיכה נוספת. דוד הראה לי שבטלטולים זה לא רק מיותר אלא ממש מפריע, וגם נתן דוגמה יפה כדי להמחיש זאת: מה קורה כאשר פורטים ביד אחת על מיתר של גיטרה וביד השניה מניחים עליו את היד? נכון, זה בולם את הרטט של המיתר ואת התפשטות התהודה. באופן דומה, זה מה שקורה כאשר מטלטלים ביד אחת ונוגעים עם ברך או יד במקום אחר בגוף המטופל. אפילו אם המגע קל, זה מגביל את ההשפעה המתרחבת של הטלטול. כל זה הביא אותי להסתקרן לגבי למידה ושילוב בפועל של שיטות טיפול, שבהן העקרונות המהותיים לא רק שונים בין השיטות אלא מנוגדים בתכלית. בפורום כמדומני יש לא מעט מטפלים שמשלבים יותר משיטה אחת, ואם אני זוכר נכון - לפעמים אפילו באותו טיפול ממש. איך אתם משלבים את הדברים? האם התקשיתם ללמוד או לטפל בשיטה מסוימת שלא התיישבה עם הידע הקודם שלכם? אם כן, האם ויתרתם על שילוב שיטה חדשה, או שאולי בחרתם רק את אותם עקרונות שחופפים בשתי השיטות, בבחינת "לקחת את הטוב מכל העולמות"? האם אתם מרגישים ששילוב כזה נותן לכם בשורה התחתונה כלים רבים יותר לטיפול, או שאולי שילוב של הרבה שיטות בא על חשבון עומק של כל אחת מהשיטות, לו הייתם בוחרים להתמחות בה? האם אתם משלבים משהו שאינו חלק מהשיטה שלכם רק לצורך מטרה מסוימת, כמו פתיח או קינוח של הטיפול עצמו (כמו שתיארה מיכל), או שאתם בוחרים בכל מה שנראה לכם נכון באותו רגע, ועשויים לעבור משיטה לשיטה עשר פעמים במהלך אותו טיפול (עברתי פעם אחת טיפול כזה, עם חבר שרצה להראות לי הבדלים בין זן שיאצו, טווינא, עיסוי תאילנדי ודברים נוספים שהוא מכיר ומטפל בהם)? הרבה שאלות, באווירת קושיות פסח... אשמח לשיתופים והרהורים.
 

0 אור 0

New member
תשובה חלקית

קודם כל תפסיקו לשגע אותי עם התיאורים העסיסיים על הטלטולים שהפסדתי - לא מספיק שאני גם ככה מתה מקנאה? מכיוון שלא שמעתי את הסבריו של דוד איך לטלטל, אז אתייחס לטלטולים שאנו מפעילים בתאילנדי - שם דוקא לפעמים משתמשים ביד אחת ולפעמים בשתיים (ולפעמים גם באיזה בד שעוזר לתמוך בגב). ולגבי שילוב שיטות - יש לזה כמה רמות : קודם כל ברמת ההבנה והאבחנה - ברפלקסולוגיה יש מפה מאד ברורה של השתקפות אברי הגוף בכף הרגל (ועמוד השדרה ועוד ) - אבל לפעמים קשה לטפל באיבר עצמו אז נעזרים באיברים מקבילים לפי הרפואה הסינית. דבר שני לתוספת ערך לטיפול עצמו - לדוגמא העברת אנרגיות מרפאות של רייקי התחילת או סוף טיפול, או דוגמא של שילוב תנועות עיסוי משיטות שונות באמצע עיסוי על פי התאמה למטופל. ואחרון זה שילוב של שני טיפולים שונים לגמרי - למשל עיסוי גב בתור התחלה לצורך הרגעה ושחרור השרירים, ואחר כך עבודה עמוקה ברפלקסולוגיה.
 

פרם שי

New member
אני לא יודע מה דוד לימד,

אבל בשיטות שמשלבים נענועים כאלו שאני מכיר, משתמשים כמעט תמיד בשתי ידיים, בדיוק כדי לתת את התחושה שאתה תיארת, וגם כדי להגביר את הויברציות. זה ממש לא נכון שיד שניה עוצרת את הויברציות, להיפך הוא הנכון, ואסביר למה אם יהיה צורך.
 

טאוֹ

New member
אשמח אם תסביר

תחילה עליי להדגיש שמה שכתבתי מבוסס על ההבנה שלי את הדברים; יכול מאד להיות שטעיתי, ואשמח אם דוד יאשר או יתקן, בפרט שהוא ציין שזה מעט שונה מהטלטולים המוכרים כרוקינג. בכל מקרה, יש גם גרסה של טלטולים שדוד לימד, לא במפגש הפורום אלא במפגשים הקודמים, שבה אכן משתמשים בשתי הידיים. מה שכתבתי בהודעה הראשונה מתייחס למצב בו מטלטלים ביד אחת, ואז במקום להניח את היד השניה באופן סטטי כתמיכה, מוטב דווקא להרחיקה מהגוף (כמו בדוגמה של מיתר הגיטרה). בלי קשר, וכמו שכתבתי בכותרת, אשמח אם תסביר.
 

פרם שי

New member
אני שונא את תפוז לפעמים ../images/Emo69.gif

כתבתי תשובה, וכמו הרבה פעמים בחלון הוספת תגובה מקוצרת, זה פשוט עובר לחלון של "מקולקל". מעצבן. איני יודע מה זה רוקינג. איני עוסק בשיאצו ולכן המושג לא מדבר אלי. אני יודע מה זה שחרור מפרקים/טרייגרינג/עצמת הרכות. בשיטה זו עובדים עם שתי ידיים לרוב. כמעט ולא יהיה מצב שאני מנתק יד מהלקוח. ממש לא. אחת הדברים הבסיסיים בלימודי כל שיטת מגע שאני מכיר, זה שמירת קשר תמידי עם גוף המעוסה. רק במעברים יד אחת לא על הגוף, והיד השניה תמיד נמצאת. לגבי נענועים, הדוגמא עם הגיטרה לא נכונה. כאשר פורטים על מיתר, ומניחים אצבע עליו, הוא משנה גובה צליל, אך לא מאבד תהודה. למעשה, אין נגינת גיטרה (של יותר מחמישה תוים) ללא הדבר הזה. כאשר שמים יד בהמשך ל, או מנגד ליד המנענעת , יש יותר שליטה בקצב, בעוצמה ובמהירות של הנענוע. אחת המטרות - מתן תחושה רכה, כמו ברחם. כמו בים ואלו לא ניתן להשיג ללא "בקרת גלים" ראויה. כלומר, יד אחת לא מאפשרת לך לשלוט בזה. מה כן מאפשר שימוש בצד אחד (לא יד אחת - שתי ידיים באותו הצד, לדוגמא על רגל או בית החזה)? דחיפה וחזרה משוחררת. דחיפה של הגוף, ולתת לו לחזור לבד. זה נותן תחושה שונה משתי ידיים נגדיות. אבל יד אחת לא על הגוף, או על איבר אחר מזה שאני עוןבד עליו, אני לא חושב שאי פעם יצא לי לעשות.
 
רק לגבי הגיטרה...

אם רק נוגעים במיתר ולא מצמידים אותו לצוואר הגיטרה, מקבלים צליל אטום. על כל שאר הנקודות נדמה לי שעניתי למטה, וכמו בהרבה דברים אחרים בטיפולים במגע, גם כאן לא נראה לי שאפשר להסביר בלי להדגים, פיזית.
 
אפשר לטלטל עם שתי ידיים, אבל לא לזה

הכוונה. (כן, חזרתי באילת ואני כאן במקום לישון. אין לי מה להגיד להגנתי
) לא מדובר על מצב בו שתי הידיים מטלטלות, אלא על מצב בו יד אחת מטלטלת בעוד השני רק נוגעת בגוף ולא משתתפת בתנועה; או במצב בו שתי הידיים מטלטלות בעוד אחת הברכיים נוגעת בגוף כשאינה משתתפת בתנועת הטלטול. מצב כזה עוצר את התנועה, מונע ממנה להתפשט בגוף. על שאר הדברים שכתב טאו אנסה להגיב מחר, המיטה קוראת לי...
 

פרם שי

New member
תודה לך

מסכים איתך שעדיף שהיד תשתתף במגע. חולק עליך בכך שהיא עוצרת תנועה אם היא רק מונחת.
 

פרם שי

New member
דוד, זה מעבר להדגמה

דובר פה על עקרון. אולי בשיטה המסוימת שלך, זה לא מתאים לעשות. אך דובר על עקרון, וכעקרון, זה ממש לא חוסם תנועה ולא ויברציה. ברמת העקרון אין בכך שום רע.
 
שי, אני יודע על מה טאו דיבר כי אני

זה שלימד אותו. אתה יכול לנסות להבין מהכתב על מה מדובר, אבל זה "שחיה בהתכתבות". בסוג מסויים של טלטול, מגע שאינו משתתף בתנועה - מפריע. זה לא אומר שבסוגים אחרים זה גם מפריע. בוא לפעם הבאה שנחליף טלטולים ואראה לך בשמחה.
 
טילטולים ורטיטות...

אנסה להסביר קצת את ההבדל בין שיטת הטילטולים\רוקינג שמוכרת משיאצו ושיטת הרטיטות\ויברציות שלמדנו מדויד ושונה באופן מהותי. הטילטולים - בשיטה זאת משתמשים ביד אם שנותנת את הקצב, ויד בת שעובדת בתאום קצב - נוגעת ומשחררת נקודות תפוסות ועוזרת לטילטול להשפיע יותר עמוק. הקצב בשיטה הזאת יכול להשתנות אבל אינו מאוד מהיר. התנועה היא כמו נידנוד בערסל. הרטיטות - זה כמו אדוות של אבן שנזרקת לבריכה חלקה - כך גם ההרגשה בגוף המטופל - תחושה מתפשטת של ויברציות. הגלים קצרצרים והקצב מאוד מהיר. זאת מהירות שאפשר להגיע אליה רק עם עבודה נכונה של הצ'י, ולא דרך כיווץ\שיחרור שרירים מודע לחלוטין. במקרה הזה תאום קצב של שתי ידיים נראה לי בלתי אפשרי. כל גורם מפריע בבריכה ישבור את צורת הגלים ויגרום לגלים חוזרים שיפגעו בהרמוניה. האיכות של הגלים בשתי השיטות שונה - וצריך למצוא מתי מתאים איזה סוג טיפול. אזהרה קטנה - חשוב לזכור שגם הטילטולים וגם הרטיטות מאוד מפזרים צ'י תקוע, וצריך להיזהר עם אנשים עם חוסר צ'י וחולשה. במיקרים כאלה נשתדל למצוא את האזור החסר באנרגיה ונמשוך אליו צ'י - דבר שכבר יגרום לפיזור עצמי של צ'י תקוע באזורים אחרים בגוף. יאללה ביי,
 

פרם שי

New member
עדאי לקרוא מה שכתבתי בקשר לשיאצו

איני מטפל בשיטה, אין לי מושג מה זה רוקינג בשיאצו, ולא לכך התייחסתי בכלל.
 

טאוֹ

New member
מה זה משנה איך קוראים לזה?

גם אם לא התייחסת לרוקינג, הרי שהתיאור שלך נשמע בדיוק כמו מה שדרור מכנה בהודעה שלו בשם טלטולים, מבחינת המהות. אתה כתבת: "כאשר שמים יד בהמשך ל, או מנגד ליד המנענעת , יש יותר שליטה בקצב, בעוצמה ובמהירות של הנענוע. אחת המטרות - מתן תחושה רכה, כמו ברחם. כמו בים ואלו לא ניתן להשיג ללא "בקרת גלים" ראויה. כלומר, יד אחת לא מאפשרת לך לשלוט בזה." דרור כתב: "בשיטה זאת משתמשים ביד אם שנותנת את הקצב, ויד בת שעובדת בתאום קצב - נוגעת ומשחררת נקודות תפוסות ועוזרת לטילטול להשפיע יותר עמוק. הקצב בשיטה הזאת יכול להשתנות אבל אינו מאוד מהיר. התנועה היא כמו נידנוד בערסל." נשמע לי אותו דבר, פחות או יותר. מנגד יש את "הטלטולים של דוד" ® , שזה כבר משהו אחר לגמרי.
 
טאו, בבקשה להוריד את ה-"®"

הויברוצים (קרדיט לימית) זה משהו שגיליתי, לא משהו שהמצאתי. אני אולי הראשון שמשתף אחרים בתגלית, לא יותר.
 

טאוֹ

New member
למה? פספסת לגמרי את הנקודה ../images/Emo12.gif

ה-"®" לא נמצא שם בגלל הטלטולים, אלא בגללך; אתה המותג! מעתה אמור: © "הויברוצים של דוד" ® © - כל הזכויות שמורות לימית על הויברוצים. ® - סימן רשום לטובתך על חשיפת הקונספט. אם אין לך טענות נוספות, אסגור את הנושא לאלתר מול המשרד לרישום פטנטים... ואחרי כל הברדק הזה, אני מצפה לשכר טרחת עו"ד נדיבה במיוחד.
 

טאוֹ

New member
../images/Emo124.gif תיקון טעות ©

הקרדיט על המילה "ויברוצים" שייך, כמדומני, דווקא לדרור. לגבי החלק השני של ההצעה שלו - איך לקרוא למי שמטפל בשיטת הוויברוצים - ובכן, אני חושב שכדאי שתסגרו את זה ביניכם. לא רוצה להיות מעורב בזה...
 
../images/Emo151.gifעל סריסווה שמעתם???

את הקרדיט על המילה "ויברוצים" אני מוציא למכירה פומבית. כל ההכנסות יתרמו לארגון "אחר" (אנשים חסרי רטט).
הרטיטות הזכירו לי חלק משיטת טיפול של סריסווה (Serizawa). סריסווה היה מטפל יפני בשיאצו מסורתי, מבוסס TCM. הוא המציא שיטה מאוד פשוטה לאבחון וטיפול לפי נקודות טסובו. הרעיון שלו היה שנקודת טסובו צריכה להיות פתוחה, ואם היא לא אז צריך לטפל בה. פשוט בודקים נקודה במספר טכניקות ואם יש אפקט של כאב או אדמומיות, אז פותחים אותה במספר טכניקות נוספות. האבחון - לצבוט, להרים וללחוץ על הנקודה. אם אחת מהפעולות האלו גרמה לאפקט של כאב, אדמומיות, שלפוחיות או תחושה לא נורמאלית אז מטפלים. הטיפול - להקיש, לרטוט, לסובב רחב, וללחוץ עם ונגד כיוון זרימת המרידיאן - עד שהאפקט נעלם. קצת
, אבל אלו היו שישים שניות על Katsusuke Serizawa חלומות פז לכולם,
 
למעלה