קוד אתי למטפלים

טאוֹ

New member
קוד אתי למטפלים

לפני יומיים שאלה אורני: מה לדעתכם צריך לכלול הקוד האתי של המטפלים? בינתיים השרשור נבלע בדף הקודם, אז הנה עולה כאן שוב השאלה; ומעניין לקרוא דיון על שאלת הקוד האתי, שמתנהל במקביל בפורום אמנויות לחימה.
 
אני אוהבת את הקוד האתי שבקישור

אמנם לא ניתן לכפות אותו אבל כל אדם שהולך לפיו, לדעתי, מחזק את העוצמה האתית-אוניברסלית שלו. אבל עולה שאלה אחרת... אם אדם למד תחום מסוים והתברר לו כי למרות שהטיפול יעיל משהו בטיפול גורם לאדם להיות 'מכור למטפל', האם הוא יהיה ישר עם עצמו וימנע מלטפל? (מתאים לשני המינים) הסיבה ששאלה זו הופכת את הקוד האתי לאפשרי רק לאנשים נחושים לעמוד בחוק אתי בגלל תחושה פנימית של ייעוד היא כי דוקא מצב תלות כזה יוצר עבודה, זאת אומרת: א'. זה מבטיח כי האדם הזה יעביר את שמו הטוב של המטפל או המורה ברבים - המלצה מתוך התמכרות ותלות. ב'. מבטיח כי האדם יבוא שוב ושוב לטיפולים. האופציה האחרת היא חוסר בפרנסה או פרנסה צנועה ביותר מתחומים אחרים. אסתיה
 

freearth10

New member
זו ראיה מוגבלת../images/Emo11.gif

למשוך טיפול רק בגלל הרווח הכלכלי שבצידו - לא נראה לי עבודה ממקום נכון, כי שום דבר הרי לא בטוח. יחד עם זה קצת קשה לי עם המונח "מכור למטפל". תפקידנו הוא לאפשר למטופל לסמוך על עצמו ועל הקול הפנימי שלו. וכל זמן שהאדם זקוק לתמיכה לא הייתי קוראת לזה התמכרות. לפני כמה זמן החליטה מטופלת שלי להפסיק את הטיפולים. נשמע מצחיק, אבל הייתי כל כך מאושרת באותו היום. היא סוף כל סוף לקחה את החיים בידיה. ואני לא בטוחה אם הטיפול שהופסק לא יביא לי יום אחד גם רווחה כלכלית. אני גם לא בטוחה שיום אחד לא אחזור לטפל בה ממקום אחר לגמרי. האופציה האחרת היא לא תמיד חוסר פרנסה. היא לפעמים גורמת למיצוי האפשרויות הקיימות ולחיפוש אחר אפשרויות חדשות שדווקא מביא איתו רווחה כלכלית. מאיה
 
אז לך ולי זה יתאים מאיה אבל...

כדברי, לא ניתן ליישם אתיקה מסוג זה אלא אם המודעות ורמת המוסר האישית של האדם המטפל/מורה/מנחה/מדריך מוכן לעמוד בה. יום נפלא אסתיה
 

פרם שי

New member
אני לא בטוח שקראתי נכון

אסתיה, הבנתי ממך שאת מצדדת בטיפול שיוצר תלות אצל המטופל, כדי להמשיך ולהתפרנס ממנו? או שהעלית חשש שמא יש מטפלים שרואים את הדברים ככה? לא הבנתי אותך לגמרי, אשמח אם תבהירי
 
לא שי, הסברתי למה זה לא יצליח...

תראה אני בתחום הזה המון המון שנים. כשלמדתי באנגליה את תחום הפסיכותרפיה האוניברסלית הצד של המוסר ביחס למטופלים ולמטפלים היה חלק פעיל בלימודים וזה משך את אהבתי ואת הרצון שלי להמשיך ללמוד את הנושא - למרות שלא התכוונתי לטפל. ראיתי תלמידים ותלמידות שהכוונה שלהם היתה טובה, עד שנושא הכסף וההשתכרות הגיע. למעשה היתה תקופה שחשבתי להפסיק ללמד בגלל שלא הבנתי כי כל אחד בוחר בסופו של דבר את הקוד האישי שלו וכי הידיעה מה ראוי לעשות - כמו לכבד מרחב ועצמאות של אנשים, תלמידים ומטופלים - איננו מבוצע הלכה למעשה אלא עד שמוצאים דרך 'לעשות כסף' אפילו כשיודעים כי זה עלול להשפיע לא טוב או להפוך את האדם למכור למטפלת. זה אמנם לא קרה אצל כולם אך מספיקים ארבעה או חמישה או שמונה אנשי בתקופה של שנה מרוכזת אחת כדי לשכוח את כל השנים שקדמו ואלו שאולי יבואו. כי אחד הדברים החשובם שהיה עלי ללמוד הוא שכפי שאני מכבדת את העצמאות של המטופלים והתלמידים ושומרת על מרחק עם דלת פתוחה להתייעצות הרי שעלי לכבד את זה שההחלטה הסופית של כל אחד בנוגע למה שעושים עם הידע איננה נוגעת אלי. אני מבינה כי האחרים לא הבינו את מה שכתבתי ואני מודה לך שי כי ראית שלא יתכן כי אתמוך בדבר כל כך לא מוסרי
יום נפלא אסתיה
 

פרם שי

New member
מאוד מסכים איתך, אבל הבחירה מוטעית

לדעתי, הבחירה הסופית שלך ש"זה לא נוגע אלי" היא מוטעית, וזאת בגלל שההחלטות של אחרים לנהוג באופן כזה מעיבות על כולנו. ברגע שיש אפילו מעטים כאלו, הרי חדשות רעות נעות מהר, והשמצות זה דבר שכולם אוהבים, ובמיוחד בתחום שלנו שמערער על ההגמוניה של הרפואה השמרנית. לכן יש אגודות מקצועיות, לכן כל כך חשוב שכל אחד יקח אחריות בראש ובראשונה על עצמו, אך גם יעודד את עמיתיו מוריו ותלמידיו לנהוג באופן המכבד את המקצוע ואת המרחב של האדם עמו אנו עובדים. זאת אחת הסיבות שלי אין "מטופלים" אלא לקוחות, ובכלל המלה שהכי הייתי רוצה להשתמש בה (אך זה בעייתי) זה "שותפים" הם באים לקבל ממני שירות, ולעבוד יחד אתי על נושאים שחשובים להם. אנחנו שותפים לתהליך, וגם להם וגם לי יש את הזכות והחובה לעצור זאת כאשר הגענו למיצוי.
 
טווח קצר מול טווח ארוך

מי שמסתכל על הטווח הקצר, יש לו את כל הסיבות שבעולם "למכר" אליו מטופלים ולחלוב מהם עוד טיפולים. זה מביא כסף, זה בונה את האגו בצורה נהדרת-מושלם( מכל הסיבות הלא נכונות כמובן). בטווח הרחוק, לשחרר את המטופלים שלך יותר עדיף. כי מטופל שהתמכר לך בסוף יבין, ואז הוא יפיץ את רעתך ובצדק. מטופל ששיחררת בזמן, יפנה אליך עוד ועוד אנשים ויפיץ את איכויותיך החיוביות. כך שבטווח הרחוק לא כדאי למלוק מטופלים עד העצם. מעבר לזה, אני לא יכול לתאר לי דבר יותר משעמם ונוראי מלעבוד עם אדם שאתה סתם מושך אותו, בגלל זה עזבתי את העבודה בכיוון הספא.
 

פרם שי

New member
בספא מושכים אנשים בטיפול?

זה לא המקום שאליו מדגיעים אנשים בד"כ לטיפול חד פעמי, או לטיפולים חוזרים של תחזוקה?
 

אדומה2

New member
הצעה טובה בעיניי

אבל מחייבת במציאות שכל מטפל יעבור דרך ארוכה מאוד עם עצמו לפני שהוא מתחיל לטפל באנשים. היכולת של אדם להכיר ולראות הדברים שהוזכרו- חוסר תלות, הפניה לטיפול כזה או אחר, לא לקשור קשרים מינים אינטימים עם תלמידים (או מטופלים לצורך העניין) ועוד- אלו הם דברים שמצריכים בשלות ובגרות פנימית, איזה שהוא מקום יותר טהור של המטפל ויכולת לקרוא לדברים בשמם מבלי לתת לאגו או כל מיני דברים אחרים להפריע. אלו ממש לא דברים של מה בכך. אני חושבת שרוב גדול של המטפלים ברפואה סינית בארץ אינם עוברים דרך אישית במסגרת טיפול כזה או אחר, אינם עוברים תהליכים חשובים בחייהם האישים שיקרינו ויאירו על דרכם כמטפלים, אינם סוגרים תיקים פתוחים בחייהם, ולכן חלק גדול מהקוד של מורי היוגה בארץ אינו יכול להיות מיושם על קהילת הרפואה הסינית. אני תוהה האם המצב דומה ברפואה משלימה בכלל על גווניה, ויש לי תחושת בטן שהמצב מאוד מאוד דומה. יעל
 
מסכים גם לגבי שיאצו, לצערי

ההתרשמות שלי היא שיש הרבה שלמדו טכניקה, אבל לא למדו על עצמם; וזה למרות שבשיאצו רוב הלימוד הוא פיזי, ועובדים עליך הרבה בשיעורים. אחד הדברים שאהבתי בטאו-שיאצו, היה ששם לא היתה ברירה אלא להשתנות כאדם, או לעזוב.
 

פרם שי

New member
אדומה הבהרה בבקשה

לא הבנתי למה התייחסת בתשובתך, למי מהמגיבים, מפני שבכתבות שצורופ דובר על שיאצו ולא על יוגה. אני מסכים לחלוטין - כל אדן הבוחר לעבוד עם אנשים על בעיות, צריך לעבור תהליך עם עצמו. ברהבאלאנסינג עוברים תהליך אישי מאוד עמוק ולפעמים גם לא פשוט, כחלק מההכשרה. חשיבותו מקבילה, אם לא עולה, על לימודי הטכניקה עצמה. בעיסוי טיפולי עברנו תהליכים, בעיסוי רגשי עברנו תהליכים. בלימודי העיסוי האיורוודי היינו עושים מדיטציות. התהליך האישי הוא אינטגרלי ואילו מהסיבה הפשוטה שללא שאדם יחווה על עצמו את התהליך המתרחש בזמן הטיפול, הוא לא ידע כיצד מרגיש אדם בתהליך, ויכולתו להיות רגיש ולנווט את הטיפול תפחת. וחבל לי מאוד באמת שזה לא מיושם בלימודי הרפואה הסינית. קורס של תהליך רגשי אישי צריך להיות אולי חובה בכל מסגרות הלימוד, והתייחסות לו צריכה להיות בכל השיעורים. יחד עם זאת, הדברים שציינת:"חוסר תלות, הפניה לטיפול כזה או אחר, לא לקשור קשרים מינים אינטימים עם תלמידים (או מטופלים לצורך העניין)", לא מצריכים הליך מיוחד אלא שיעור פשוט של אתיקה מקצועית, ולפחות בכל הנוגע למיניות בטיפול, הדבר גם מעוגן בחוקי המדינה. למרות זאת, ההנחיות שיש באתרים שטאו הביא רלוונטיים לשיאצו אך לא לשיטות אחרות. כך, לא לגעת באיזורים הקרובים למפשעה, לא להתקרב לחריץ הישבן ולעשות תנועות על הירך רק לכיוון כפות הרגליים, אינו רלוונטי לטכניקות עיסוי מסוימות. על אחת כמה וכמה כשמדובר על שיטות שעובדות ישירות עם מיניות המטופל. לכן לכל שיטה יש קודים התנהגותיים ברורים, הנלמדים בכל קורס מקצועי. ולכן חשובות האגודות המקצועיות, שישמרו על הסטנדרטים האלו ושידאגו לאפס עוסקים שחורגים מכך.
 

פרם שי

New member
תודה.

אני לא רואה בקוד המצוין שם שום דבר שמצריך מעבר של מישהו איזהשהוא תהליך רגשי. כל מה שכתוב שם אלמנטרי בכל תחום מקצועי שהוא, ואפילו לא בריאותי. יחסי מורה-תלמיד, כמוהם כיחסי מטפל-מטופל או מעביד-עובד, במובן האתי והמקצועי. בלי קשרים מיניים בזמן שיש קשר מקצועי מהסוג הזה, הפניה לגורמים מוסמכים יותר בשעת הצורך, כיבוד כל מסורת או גישה אחרת, הכל דברים יפים ורלוונטיים לכולנו, כל העת. טוב שהם עשו את הקוד הזה. הוא גם נשמע טוב יותר (למרות שקצת אנמי לטעמי) מהניסוחים המשפטיים באגודה שלנו.
 
נדמה לי שהכוונה של אדומה

היא שמי שלא עבר תהליך כזה בעצמו, יתקשה לזהות מתי הוא עובר על הקוד. אדומה אם טעיתי, בבקשה תקני אותי.
 
למעלה