שאלה על טיפול בחולי אנורקסיה

השאלה העיקרית היא איזה שלב של המחלה

בשלב האקוטי שבו יש סיכון גבוה למוות או לפגיעה פיזית קשה, מקומה של החולה(וסליחה על הפניה בלשון נקבה, אבל אני חושב שעדיין רוב החולות הן נשים-למרות שלצערי יש התעוררות גם אצל הזכרים הצעירים) באישפוז שבו היא מקבלת טיפול מקיף-ששיאצו יכול להוות חלק ממנו, החלק הפחות חשוב לשלב זה. בשלבים המאוחרים יותר של ההחלמה שיאצו וכל שאר השיטות יכולות לתפוס מקום מרכזי יותר ויותר. שיאצו אכן מתאים מאוד לטיפול באנורקטיה כי יש שם פגיעה משמעותית מאוד באדמה, ושיאצו מזין אדמה מבסיסו.
 
דני,

אנורקסיה היא עם ס,אבל ההטיה היא עם ט שני,לצערי,בבתיה"ח לא נותנים,ברוב המוחלט של המקרים להכניס טיפול משלים.גם לא לא פולשני כמו שיאצו. הנסיון האחרון שלי היה עם תה"ש,לשם ניסיתי להכניס את הסנסאיי שלי,שרצתה להגיע ללא תשלוםףכמובן,להעביר משהו שיחבר את המטפלים לאיזור הבטן.יראה כמה היא חשובה,מקודשת.תך כדי-אולי יתן מס' נקודות לאהבה עצמית,דרך הבטן.התחברות לאיזור. התשובה הייתה לא מולחט-וזה בהתחשב בעובדה שאני מכירה טוב את מנהלי המחלקה.כי אסור להכניס טיפולי חוץ-גם אם זה חד פעמי ולא טיפול בכלל,וללא תשלום. ישנן תכניות שהן כמו תכניות גמילה או תכניות חדשניות המשלבות או אפילו מתבססות על שיאצו וטיפולים משלימים,אך הן מעטות,מאוד,לצערנו
 

mic26

New member
תודה לכולכם על התשובות

ובכן, כמעט כולם תמימי דעים שטיפול הוליסטי בכלל וטיפול שיאצו בפרט, יכול לעזור לחולי אנורקסיה (ילדת החיים - קיבלתי את התיקון שלך לגבי "אנורקטיות", ורציתי להזכיר שתמיד אעדיף להגיד "חולה ב.." או "אדם שסובל מ..." מאשר להפוך את האדם למחלה. תארו לכם שאקרא לחולה סרטן "מסורטן") אשמח לשמוע דעות נוספות, במיוחד לגבי שיתוף פעולה עם מטפל\ת מתחום הנפש. שאלתי את השאלות האלה, כי כשעשיתי את עבודת התחקיר על נפגעות תקיפה מינית, ראיתי עד כמה משפטים שנשמעים לנו טריוויאליים ואפילו אמפתיים יכולים להישמע נורא ולפגוע מאוד בנפגעות. ההגיון שלהן פועל קצת אחרת בגלל כל הדברים הלא הגיוניים שקרו להן, וגם יש דברים שאם אתה לא שם אתה לא מסוגל להבין. זה ממש הפחיד אותי, לדעת עד כמה קל לפגוע באנשים. מהסיבה הזאת, כשמטפלים בנפגעות תקיפה מינית, מאוד חשוב שיהיה ליווי של איש מקצוע מהתחום הנפשי. יש אנשים שיגידו שזה לא אתי לטפל ללא הליווי הזה. אבל יצא לי לטפל בנשים שעברו טראומה מינית, חלקן היו באמת במצב של הפרעת אישיות, והיו לי לבטים קשים, אבל השיאצו עשה טוב, למרות שלא היה ליווי ולמרות שעשיתי כמה טעויות. (חוץ מזה, מספר הנשים שנפגעו מינית הוא כל כך גדול, אי אפשר לסנן אותן או לכפות עליהן טיפול נפשי). ומה הקשר לחולי אנורקסיה? נראה לי שיש קשר, יכול להיות שאין...
 

mic26

New member
ועוד משהו

לדעתי טיפול בשיאצו עשוי להיות נהדר לחולי אנורקסיה, ולכל מי שסובל מבעיות שקשורות להרס ולחורבן עצמי. טיפול השיאצו, שמורכב כל כולו מאמפתיה טהורה ומהצורך של המטופל בכל רגע, בכל שנייה ובכל נגיעה, מסייע למטופל גם לאהוב את עצמו. לפעמים אני מסבירה למטופלים על המרידיאנים השונים או על האיברים והאלמנטים, על מנת שיכירו ויעריכו את הגוף שלהם כגוף שמתפקד ועובד על פי הטבע, ויאהבו אותו בשל כך. אם יש טיפול שיכול לעזור לנו לאהוב את עצמינו, זה השיאצו.
 

0 אור 0

New member
רק תוספת קטנה

אני מסכימה מאד עם כל מה שנאמר לגבי התרומה של טיפולי מגע (בפרט שיאצו ובודאי רפלקסולוגיה), אני רק רוצה להוסיף שלעתים יש מטופלים שאינם פתוחים לטיפול הנפשי ברמה המילולית - וטיפולי המגע אשר מחזקים ומאזנים את הנפש, משפרים את הקבלה העצמית, ויכולים להיות הצעד הראשון לקבלת ההחלטה שאני רוצה לרפא את עצמי. וכל מי שמטפל בחולי אנורקסיה (כמו גם במכורים) יגיד לכם שהתנאי העיקרי וההכרחי להצלחה הוא הרצון של המטופל וההחלטה שלו לחיות ולרפא את עצמו (מוכר מאיפשהו?)
 
כן ולא, כאשר מדובר באובססיה לעיתים

קרובות ההפרעה היא כזו שיש לשחרר אותה בשיטה אנרגטית כדי שלא תתנגד לטיפולים. שיאצו היא שיטה נהדרת וגם עשויה לעזור לדכא את התהליך ולהזרים 'רוח רעננה וחדשה' למרחב המציאות של האנורקסית אך הדפוס של האנורקסיה יתחזק במשך הזמן וישוב להכות הן בהיבט המדלדל נפשית ורגשית והן במשוב הפיזי. זו הסיבה שלדעתי כדאי לשחרר את המקור המפריע ואז כמעט כל טיפול ברפואה המשלימה יצליח בצורה נראת לעיין ויש סיכוי גבוהה במיוחד שהבעיה לא תחזור על עצמה לאחר מכן. חג שמח וגמר חתימה טובה אסתיה
 
לעתים,כפי שגדולים ממני אמרו-

עדיף לתת לידיים לעבוד ותוך כדי-את לומדת את הבן אדם.ובמקביל-הבן אדם לומד לתת לך ובך את הבטחון והאמון,מספיק בכדי שכאשר תאמר משהו שיפגע-הוא יתן לזה לחדור פחות/יאמר שזה חודר/יבין שזה לא אמור לחדור או יתן לזה את הפרופורציה הכלי שלך-הידיים-בונות את הקשר אכן,האדם מאוד פגיע.אך אין זה כך רק בהפרעות האכילה.זה כך בכל הפרעה של הנפש.והפרעה נפשית היא לא רק שם נכבד כמו סכיזו' או אנורקסיה או או סי די או pts.כל דבר בנו-ניתן לקרוא לו הפרעה נפשית במישור או דרגת חומרה זו או אחרת. פשוט להזהר,לחשוב,ולהיות בטוח בעצמך.להתייחס לאחר כשם שהיית רוצה שיתייחסו אליך.לשים את עצמך במצבו,ולנסות להביט על הדברים דרך עיניו.ועם זאת-לזכור שאתה מטפל.ולהבין-שעם ההבנה אותו-אתה מטפל בו,עם האמפטיה-אתה מטפל.
 

אדומה2

New member
לעתים- אבל לא תמיד

וגם אז, בזהירות. הרי תסכימי איתי ילדת חיים, שאנורקסיה יכולה המון פעמים לבוא כתוצאה מתקיפה מינית. בתקיפה מינית, טיפול במגע יכול להות מאוד בעייתי ברמת הטריגרים וברמת ההצפה שזה יכול להביא את המטופלת. כמו שאת אומרת הידיים בונות קשר, אבל הרבה פעמים ידיים של מישהו אחר הרסו כל אפשרות לקשר, וידיים אחרות בכלל לא תתקבלנה בברכה. ולא תמיד הצפה היא הדרך להחלמה ולא אצל כולם. אני לא שוללת את המגע לגמרי,כלל וכלל לא, אבל אני לא הייתי מתחילה משם, ולא הייתי עושה טיפול ללא טיפול פסיכולוגי. אם להתחיל עם מגע בכל זאת, הייתי שוקלת להפנות אותה למגע בטוח, אבל שוב, אני חושבת שעם טיפול פסיכולוגי אפשר להבין את מקור הפגיעה ואז לתת מענה הרבה יותר נכון למצב הקיים. יעל
 
מסכים ומוסיף,

שבדיוק מהסיבה הזו יכול מאוד להיות שרפלקסולוגיה עדיפה על שיאצו, כי היא נתפסת כמגע יותר "בטוח" (רק כפות רגליים). בכל מקרה, הייתי חושב הרבה מאוד לפני שהייתי מפנה לטיפול שמחייב הסרת בגדים (אפילו חלקית), כמו טיפול בשמנים.
 

0 אור 0

New member
../images/Emo45.gif ומי אני שאתנגד

נתקלתי בזה לא פעם, שאנשים שסגורים [כמעט] לכל אופציה אחרת של טיפול משלים, מוכנים לקבל רפלקסולוגיה בגלל שהיא כל כך לא מאיימת. דרך אגב, במקרים האלו הרבה פעמים אני גם אדלג בהתחלה על נגיעות "עליונות" כמו יצוב הטופל או עיסוי פנים עד שאני אקבל מסר שזה במקום.
 
לפעמים גם זה לא מספיק...

טיפלתי במישהי שעברה תקיפה מינית (אחרי שהיצעתי לה לקבל טיפול מאישה, והיא אמרה שהיא סומכת עלי), ובתחילת הטיפול סיכמנו שאעבוד רק על הרגלים - אבל במהלך הטיפול היא הרגישה שזה יותר מדי בשבילה. היא בקשה לשכב על הבטן, ואז הסכימה שאעבוד על כל הגוף (על החלק האחורי, כמובן). עבר לא מעט זמן עד שהסכימה לקבל טיפולי שיאצו "רגילים". צריך הרבה רגישות והרבה גמישות, לטפל באנשים שונים.
 
מסכימה,

ושוב-כמו בכל דבר-כל מקרה לגופו קשה לאבחן ברשת.כל הכרות או החלטה איך כמה והאם בכלל לטפל-מגיעה דרך מבט,תקשורת,ויצירת קשר עם המטופל-פנים מול פנים.אז מגיעה ההחלטה. לדבר תיאורטית מאוד קשה.לעתים הפגיעה היא מאוד קשה,הבסיס מאוד רעוע,אך אנו מרגישים שיש במה להיאחז,שיש לנו יד מושטת מצד האדם,ואנו "הולכים" על זה,ויש קשר.ולעתים-האדם לכאורה רוצה,אך יש נפילה אחרי נפילה. מסכימה בהחלט על נושא הבגדים והשמנים.הדגשתי שאני עם כל הלב עומדת מאחורי השיאצו,בשילוב המחט(כאשר השיאצו הוא הטיפול העיקרי).שיאצו הוא לב אוהב,הוא אמא,הוא חום ונתינה.ונכון-זה לעתים מה שיכול להיות הטריגר הכי גדול.ולו מהסיבה שזה מה שהאדם לא קיבל מעולם.או שזה המקום שהוא הכי מאשים.ועוד אלפי סיבות. אבל,עוד פעם-טריגר יכול להיות בכל מקום.אני בהחלט מסכימה שבהרבה מקרים,טוב שמעבר לפגישות עם מטפל,תהיה תמיכה פסיכולוגית(גם מטפל הוא תמיכה פסיכולוגית,אגב),ו/או פסיכיאטרית.
 

freearth10

New member
תלוי מאוד באדם

היי מיכל, לדעתי שילוב של תחומים יכול מאוד להועיל והכל כמובן תלוי במיהו המטופל. הועלה כאן טיפול פסיכולוגי. אני לא חושבת שזו האופציה היחידה לטיפול רגשי ואני הייתי מעדיפה טיפול רגשי הוליסטי על טיפול פסיכולוגי:דמיון מודרך, ארומותרפיה,טיפול באמנות,קנסיולוגיה,פרחי באך,,פסיכותרפיה וכו. נסיון עם חולי אנורקסיה אין לי, אבל בגישתי אין הבדל בטיפול בין אדם שאובחנה אצלו אנורקסיה לבין אדם שאובחנה אצלו דלקת ריאות. מאיה
 

אליסה10

New member
באמת?

יש הבדל עצום בין אנורקסיה לבין דלקת ריאות... אנורקסיה נובעת ממקור רגשי עמוק מאוד, הרבה פעמים מלווה בדיכאון/חרדה/OCD וזו אחריות עצומה ואפילו מסוכן לפעמים לוותר לחולה על טיפול פסיכולוגי. לעומת זאת דלקת ריאות היא משהו פיזי לחלוטין...
 

freearth10

New member
באמת?

דלקת ריאות היא רק פיזית? המקור שלה הוא לא רגשי? ואנורקסיה לא באה לידי ביטוי בצורה פיזית? מאחר שאני מטפלת באדם, גם בגופו וגם בנפשו - מבחינתי הטיפול הוא אותו הטיפול - הכל לפי הצרכים של המטופל ולפי יכולת ההכלה שלו. מאיה
 

אדומה2

New member
השוואה מאוד מסוכנת לדעתי

כי דלקת ריאות אינה משפיעה על הרבדים העמוקים כמו אנורקסיה. אני לא בטוחה שאפשר בכלל להשוות ביניהם מבחינת גורמים ואני לא חושבת שזה נכון להעמיד אותם באותה סקאלה.
 

freearth10

New member
דריאות אינה משפיעה על רבדים עמוקים?

בעיה בנשימה היא לא בעיה בנשמה?
 

אדומה2

New member
אפשר להגיד את זה על כל מצב

ואני לא יודעת לבטח אם בעיה בנשימה היא בהכרח בעיה בנשמה. מה שאני כן יודעת לבטח הוא שבעיניי, להעמיד דלקת ריאות בהשוואה לאנורקסיה ולהגיד שהטיפול בשניים הוא באותה רמה, זו לא ראייה נכונה. אלא אם כן לא הבנתי אותך נכון ואשמח להבהרה.
 

freearth10

New member
לא הבנת אותי

כי את מסתכלת על המחלה, לא על האדם. אני אטפל באדם בדיוק באותה הצורה וכבר אמרתי את זה בהודעה קודמת. אבדוק ידים, נגיע למקום מסויים, ניגע בו, נסגור אותו, נבדוק מה קרה למתח השלילי. מה שיצא בטיפול שונה מאדם לאדם, בין אם יש לו אנורקסיה, דלקת ריאות, נזלת או גמגום. אין לי טיפול מיוחד לאנורקסיה וטיפול אחר בדלקת ריאות. מה יקרה בטיפול יקבע אך ורק האדם או יותר נכון - גופו.
 
למעלה