שבוע טוב. סיכום סאגת הגולאש

אמרלדה

Active member
בתוך עוף של טבית


&nbsp
פעם אחת הכנתי כמה עופות בסגנון טבית. כיוון שהיו כמה ורציתי לגוון קצת, מילאתי שניים מהם בתפוחי אדמה וזיתים במקום באורז. בישלתי את תפוחי האדמה חלקית מראש בצורת קוביות. כשהוצאתי מהמים,מעכתי חלק וחלק השארתי כקוביות. הוספתי תיבול (בעיקר שמן זית ופפריקות חריפה ומתוקה) וקצת זיתים שחורים ללא גרעינים ומילאתי. ואז, אפיתי בתנור. אולי זה לא היה ממש 20 שעות, אולי פחות קצת, אבל - סוג של טבית.
&nbsp
הבן שלי וכלתי חזרו מחו"ל, החלטתי לתת להם עוף אחד. בלי לשאול, שמו אותו במקפיא. אחרי שבוע-שבועיים קראו לי לטעום. ישר אמרתי אוי וי, תפו"א מבושל לא קופא טוב. אבל הלכתי. היה מעולה.
&nbsp
ואז הגעתי למסקנה שכשהוא משנה את מצב הצבירה שלו הוא כן מצליח. למשל, בתוך מאפה בצק אין שום בעיה. אז גם בתוך מאפה עוף אין שום בעיה. פירה וכאלה לא מומלץ.
&nbsp
בגולאש שהקפאתי השבוע בחרתי טוב את הקוביות נטולות כל תפו"א ואותן הקפאתי. את האחרות, עם התפוחי אדמה, השארתי לשוטף.
 

הבת המתהוללת

Well-known member
מנהל
אשאל אותו אחרי שישתמש, אבל הוא בטח יגיד שהיה בסדר גמור פשוט

כי הוא לא אוהב לזרוק אוכל...
 

אמרלדה

Active member
לא ממש.
כי אני המצאתי את זה...אבל הבסיס הוא מבית אמא...

תראי, הבעיה היא כמות התפו"א. לא זוכרת וזה גם תלוי בגודל העוף. אז נניח שתכיני 3 תפוחי אדמה גדולים ויישאר לך, אז מה קרה? בטוח ייאכל הרבה לפני שייזרק...

קונים עוף קטן-בינוני שלם עם עור שלם, ושיהיה עור גם בטוסיק כדי שיהיה קל לסגור.
שוטפים אותו היטב, ומניחים אותו בתוך תבנית גדולה שאפשר לעבוד בה.

מבשלים קוביות תפוחי אדמה בגודל של בערך 1 ס"מ על 1 או על 2 ס"מ בסיר מלא מי ברז עם מלח. מרתיחים, מנמיכים לרתיחה קלה, בודקים עם מזלג. צריך להיות מבושל אבל לא רך מאוד. מסננים.

בזמן שתפוחי האדמה מתבשלים מכינים את העוף: סוגרים לו את העור בטוסיק ב-2-3 קיסמים או יותר. מושחים אותו מבחוץ ומבפנים בתערובת של כף רסק עגבניות, 2 כפיות פפריקה מתוקה, חצי כפית חריפה וחצי כפית בהרת (הרגע המצאתי את הכמויות האלו, בשבילך...אצלי לפי העין...:
, מה ש/אומר שהכמויות ממש לא חייבות להיות מדויקות. הבהרת, אגב, הוא בהרת לחמין ולעוף בניגוד לבהרת לחמוצים. כדאי לקנות בחנות תבלינים שאפשר לבקש בה את זה, בניגוד לסופר, ששם רק כתוב בהרת וצריך לנחש לפי הצבע (חום כהה אפשר לקנות).

לאחר הסינון, מעבירים לקערה בינונית כמה כפות מהקוביות, כמות שנראה לך שתמלא את העוף שלך.

לוקחים מזלג, מועכים קצת. כך זה נשאר חלק קוביות וקצת פירה. מוסיפים בערך כף שמן זית, הרבה פפריקה מתוקה, מלח לפי הטעם ומעט פפריקה חריפה. אפשר להוסיף טבעות זיתים ירוקים, אם אוהבים אצלכם יותר מהשחורים. אם את מוותרת לגמרי, אפשר להוסיף פלחים משתי ביצים קשות וגם לא חובה להוסיף כלום. מערבבים (ואז עוד קוביות הופכות לפירה. אבל חשוב לי שזה לא יהיה ממש פירה אלא מעורב, שירגישו את הקוביות).

ממלאים את העוף ודוחסים פנימה בעיקר בהתחלה כדי להגיע לקצה הטוסיק. אין צורך להשאיר מקום או רווח כי זה לא אורז שצריך להתנפח. כשהעוף מלא, סוגרים אותו.
כמובן שמתכוני בית-אמא היו לתפור את העוף משני הצדדים. אישית, פישטתי את העניין. אני סוגרת אותו רק בקיסמים, ולא אכפת לי אם ליד הגרון צריך גם שישה כאלה. מה שכן, אני סופרת אותם. זה עוזר לי אחר כך למצוא אותם כשהעוף מתנפח ונפתח קצת אחרי הבישול...כי אני לא אוהבת להגיש אותם בצלחת, אז מחפשת אותם.

דוקרים את העוף הממולא במזלג או קיסם בחזהו מספר פעמים, ומניחים אותו בסיר שיכול להיכנס לתנור. מוסיפים מעט מים. מעט. לא יודעת כמה. תתחילי בכוס. מכסים, מרתיחים
על הגז ומעבירים לתנור בחום של 120 מעלות. אני מוציאה את הידיות (סיליקון) וגם את המכסה ומכסה בנייר כסף.

אצלנו השלם הפולני מזמן הכריז חרם על חמינים שמתבשלים 20 שעות. בעיקר טבית. ולכן, מוציאה לפי הצבע, בין 12 ל-15 שעות.

לא מאמינה שכימתתי את הטבית. ובטוחה שיש גם כך אי דיוקים, כי כך בישלו בבית, וכך גם אני מבשלת. עם אי דיוקים...אז תסלחי לי.
בהצלחה.
 

אמרלדה

Active member
שבוע טוב. סיכום סאגת הגולאש

1. יצא מעולה.

2. בסופו של דבר שיחקתי בין כמה מתכונים, מכל אחד לקחתי משהו.

3. שבוע לפני כן אכלתי איפשהו מרק גולאש מצוין. והפעם ידעתי שאני לא רוצה מרק, אלא מאכל קדירה. בחרתי בכוס מים לכל הסיר (קצת יותר מ 2 ק"ג בשר) לפי מתכון של לפיד לפרקולט, שלטענתו זה גולאש עם מעט מים. לגולאש הוא שם 8 כוסות לסיר. נדמה לי שבפעם הבאה אכין משהו באמצע.

4. התוספות שלי היו תפוחי אדמה חתוכים ממש גדול (כדי שאוכל למצוא אותם בקלות ולא לאכול, כי אני סוכרתית) וערמונים. במקום הפלפל הירוק הקלאסי שמתי אחד צהוב, כי לא היה ירוק, והאדום מאוד דומיננטי בטעמים והיה לוקח את זה למקום אחר.

5. ויתרתי על הכרווייה (קימל) הקלאסית במתכון הזה, כי אני לא אוהבת. לא היה חסר לאף אחד.

6. חיפשתי ברשת את המילים "גולש בלי עגבניות", כי זכרתי היטב שיש כזה, וזכרתי היטב את המילים בהן הוא מתואר. ואף כי מצאתי אותו באחד האתרים, אני די בטוחה שהתיאור המקורי הוא של מוטי, הברון:
"* בלי עגבניות
* בלי רסק עגבניות
* ובלי עצות של מעדיפי עגבניות!"
שמחתי. בבית של אבא ז"ל בטוח לא הכינו עם עגבניות. וגם הבטן שלי תאהב את זה יותר. גולש כלבבי. הכנתי בהתאם. רק פפריקה. הרבה פפריקה.

7. ביום רביעי הפשרתי את הבשר. ביום חמישי בבוקר עברתי בדיקה בבית חולים. אחר כך הרגשתי רע. בחמישי אחה"צ התקשרנו לחברים וביטלנו את האירוח החלבי שהיה מתוכנן לערב. בשישי לפנות בוקר התעלפתי. בבוקר ביקרתי רופא. בצהרים התקשרנו לילדים שהיו אמורים לבוא היום לצהרים וביטלנו. בשישי אחר הצהרים הרגשתי יותר טוב והחלטנו שהבשר הזה לא ייזרק. עמדנו ביחד במטבח והכנו גולאש לתפארת. תכננו להקפיא, ללא התפוחי אדמה. אתמול בערב אפילו אכלתי קצת. רק תפוחי אדמה, כמובן. כי כשאין ברירה אתה בוחר את חטאיך. היה טעים.
והיום בצהרים - תנחשו מה - מרגישה יותר טוב, וצריכה להתחזק. אז... אכלנו גולאש. הממ...

עדיין יש סיר מלא. מתלבטת אם שנינו נתפנק עליו בהמשך השבוע (זה ייקח כמעט שבוע ויימאס לנו) או להקפיא...בלי תפוחי אדמה (ואז נשאל את עצמנו למה אנחנו פולנים ולא מגיע לנו להתפנק לבד).

הקיצר, העיקר שאנחנו מתכננים להפליא...

שבוע נפלא ובריא לכולם.
 

עדיקים

Active member
תרגישי טוב הכי חשוב


אני בעד להתפנק על אוכל טוב, לא ידעתי שאת רוצה גולש בלי מים ובלי עגבניות
.
 

אמרלדה

Active member
תודה רבה לכולם. אכן, הקפאתי חצי. ועדיין לוקחת את החיים לאט..

 

הבת המתהוללת

Well-known member
מנהל
רפואה שלמה! מקווה שממשיכה להרגיש יותר טוב. בדיוק אתמול

התווכחתי עם הבכור.
רצה להקפיא תפ"א אפויים משבת. אמרתי שלא עובר טוב הקפאה. התווכח.
אמרתי "בפורום אומרים שתפ"א לא מקפיאים".
בדק ברשת, מצא אתרים שאומרים שאפשר להקפיא. אמרתי לו שבטח אמריקאים..(סליחה).
התעקש להקפיא.
לזכותו יאמר שזה משהו שהוא הקפיא במקפיא בירושלים, לשימוש עצמי, כך שאנחנו לא נצטרך לסבול...
תרגישי טוב ותמשיכי להתחזק!
 

אמרלדה

Active member
תודה רבה לכולם. משתדלת פשוט לא לאכול. הרופא שלי ממליץ. אומר

&nbsp
שזה לא רק יפתור את הבעיה, זה גם חסכוני...

משתפרת.
 
למעלה