חומוס

רוני1955

Active member
חומוס

קיבלתי כמות גדולה של חומוס יבש. המלצות לשימוש יתקבלו בברכה (ממרח חומוס לא נחשב...).
 

הבת המתהוללת

Well-known member
מנהל
שלום רוני. אני הכנתי לא מזמן דאל חומוס (כי רציתי להשתמש

במצבור חומוס שאגרתי...)

השתמשתי בגרגרי חומוס שלמים, רגילים ולא טחנתי חלק מהם בבלנדר מוט לאחר הבישול. את התבלינים השונים שבמתכון שלא היו לי (זרעי כמון, עלי קארי) המרתי ביבשים.

דאל חומוס פשוט – צ’אנה דאל/קינמונה

זמני הכנה ובישול: שעה השריה + שעה בישול לגרגרי החומוס, 20 דקות לכל השאר.

רכיבים (2-3 מנות)
1 כוס צ’אנה דאל (גרגרי חומוס קלופים וחצויים)
1 כף שמן (זית, קנולה או צמחי כלשהו)
1/2 כפית זרעי כמון
2-3 ס”מ צ’ילי ירוק טרי
5-10 עלי קארי טריים או יבשים
1 עגבניה קטנה
1/2 כפית כורכום
1/4 כפית אבקת צ’ילי אדום
1/4 כפית פלפל שחור טחון
3/4 כפית מלח
1/2 כפית סוכר חום
1/4 כפית גראם מסאלה
2 כפות עלי כוסברה קצוצים
1 כף מיץ לימון
1 כפית חמאה או גהי – אופציונאלי
מה עושים
שוטפים את גרגרי החומוס, ומשרים אותם למשך לפחות שעה, אך אפשר גם לילה שלם. מסננים ומבשלים עם שלוש כוסות מים למשך כשעה עד שהגרגרים רכים אך לא מתפרקים לגמרי. אם יש לכם סיר לחץ משך הבישול המתאים הוא 5 שריקות. מסננים ושומרים בצד.
קוצצים את העגבניה ושומרים בצד. מחממים בסיר כף שמן. מוסיפים את זרעי הכמון, עלי הקארי וצ’ילי ירוק קצוץ דק. מטגנים דקה-שתיים עד שמתחיל להעלות ארומה וזרעי הכמון משחימים מעט. מוסיפים את העגבניה הקצוצה ומבשלים על אש נמוכה עם מכסה סגור כמה דקות עד שהעגבניה נהיית רכה כזו. אם צריך אפשר להוסיף כף מים כדי שלא ישרף.
מוסיפים את אבקות התבלינים – כורכום, אבקת צ’ילי אדום ופלפל שחור, מערבבים ומבשלים עוד כדקה.
מוסיפים את גרגרי החומוס המבושלים והמסוננים יחד עם כוס מים רותחים. מוסיפים מלח וסוכר חום ונותנים לזה להתבשל 5 עד 10 דקות על אש בינונית. כמה דקות לתוך הבישול אפשר (ורצוי) לטחון מעט את הדאל עם בלנדר מוט. זה נותן מרקם קצת יותר סמיך ואחיד. אני עושה 7-8 פולסים כאלה של בלנדר מוט וזהו, כדי להשאיר חתיכות נגיסות של החומוס.
התבשיל כמעט מוכן! בשלב הזה מכבים את האש, מוסיפים גראם מסאלה, עלי כוסברה קצוצים וכף מיץ לימון. אם אין לכם מגבלות טבעונות או אחרות אני ממליצה מאוד להוסיף בשלב הזה גם כפית חמאה ולערבב עד שהחמאה נמסה.

הערות וגיוונים
אפשר להחליף את הצ’אנה דאל? בעיקרון אפשר אך הוא מאוד מתאים פה. אפשר להחליף בגרגירי חומוס שלמים אבל אז צריך להשרות לילה ולבשל הרבה יותר זמן עד ריכוך. במקרה כזה גם לא הייתי מוותרת על הטחינה בבלדנר מוט. המתכון יעבוד גם עם עדשים כתומות אך המרקם יהיה שונה (פחות “נגיס”).
לימון. במתכונים הודים פשוטים ומהירים כמו המתכון הנ”ל נהוג לשים אבקת אמצ’ור (אבקת מנגו ירוק מיובש) במקום מיץ לימון. אם יש לכם אתם מוזמנים להחליף את הלימון באמצ’ור, הכמות המתאימה כאן היא 1/2 כפית.
סוכר חום. תוספת הסוכר במתכון קטנה אך משמעותית. הסוכר החום הוא התרגום הישראלי שלי לג’אגרי ההודי (סוכר קנים לא מעובד). אם יש לכם ג’אגרי מוזמנים לשים אותו במקום הסוכר, בכמות זהה של 1/2 כפית. יש לו טעם מיוחד שמוסיף עומק לכל מנה שמכינים איתו.
אחסון. אפשר לשמור את הדאל במקרר יומיים-שלושה. הוא נהיה סמיך יותר אחרי הקירור וצריך לחמם אותו לפני ההגשה. אפשר גם להוסיף מעט מים בתהליך החימום כדי לדלל קצת ולסדר את המרקם.
בקצרה
משרים 1 כוס צ’אנה דאל למשך שעה או יותר. מסננים ומבשלים עם שלוש כוסות מים למשך כשעה עד שהגרגרים רכים אך לא מתפרקים לגמרי (אם יש לכם סיר לחץ – מבשלים 5 שריקות). מסננים ושומרים בצד. מחממים בסיר 1 כף שמן, מוסיפים 1/2 כפית זרעי כמון, 2-3 ס”מ צ’ילי ירוק טרי קצוץ, ו- 5-10 עלי קארי טריים או יבשים. מטגנים דקה-שתיים עד שזרעי הכמון משחימים. מוסיפים 1 עגבניה קטנה קצוצה דק. מכסים את הסיר ומבשלים כמה דקות עד שהעגבניה מתרככת. מוסיפים כף מים אם צריך, 1/2 כפית כורכום, 1/4 כפית אבקת צ’ילי אדום, 1/4 כפית פלפל שחור טחון. מערבבים ומבשלים כדקה. מוסיפים את גרגרי החומוס המבושלים והמסוננים יחד עם 1 כוס מים רותחים, 3/4 כפית מלח ו- 1/2 כפית סוכר חום. מערבבים ומבשלים 5 עד 10 דקות על אש בינונית. אחרי כמה דקות בישול אפשר לטחון את הדאל מעט עם בלנדר מוט למרקם קצת יותר סמיך. מכבים את האש. מוסיפים 1/4 כפית גראם מסאלה, 2 כפות עלי כוסברה קצוצים ו- 1 כף מיץ לימון. אם רוצים לשדרג מוסיפים 1 כפית חמאה (אופציונאלי אך מומלץ) ומערבבים עד שהחמאה נמסה.
 
קודם כל זה לא מתקלקל וטוב לשימוש בחורף. עכשיו כדאי פלאפל

אפוי בתנור. אליפות.
&nbsp
פלאפל בתנור
================================================
350 גרם גרגרי חומוס יבשים מושרים ללילה (או אף יותר זמן. בקיץ כדאי לשמור במקרר).
אני קונה קילו, משרה, מסננת, מחלקת לשלוש שקיות ומקפיאה.
מכניסים למעבד המזון ומוסיפים:
בצל גדול חתוך גס
שום – 2-4 שיניים גדולות (אני אוהבת יותר ושמה כחצי ראש)
הרבה ירק: חבילה גדולה של פטרוזיליה ו/או כוסברה קצוצה גס, וגם גבעול סלרי קצוץ יתאים פה
(אני אוהבת חצי חבילה פטרוזיליה וחצי חבילה כוסברה)
2-3 כפות שמן זית,
מלח, כמון ומעט כורכום (ויתרתי על הכורכום)
כפית אבקת אפייה
מעבדים לעיסה גרגרית.
יוצרים קציצות קטנות, לא כדורים עגולים אלא פחוסים קצת, מסדרים בתבנית מרופדת בנייר אפייה מרוח בשכבה דקה של שמן קנולה ואופים בתנור מחומם מראש ל- 190-200 מעלות, עד לקבלת צבע חום זהוב.
&nbsp
&nbsp
 
למעלה