50 שנה למבצע קדש...

50 שנה למבצע קדש...

מה אתם זוכרים מאז? מי שכבר נולד?... זוכרים את השיר: (מוהר ווילנסקי.... כמה שמעו פעם את הצמד "מוהר ווילנסקי".... היום בקושי כבר זוכרים אותם..) כשניגמר מבצע קדש ישבו הי"דטים מעגל סביב האש צ'יזבטו חמש חמש עד שחקים אדמו מרוב צ'יזבטים. יה בה יה, יה בה יה איזה צ'יזבט! מן כזה עוד לא שמעת - עוד לא שמעת, וכיון שכבר התחלנו גם המשכנו וגילגלנו - וסיפרנו וסיפרנו עוד צ'יזבט! איש אמיץ כמו זאב - אין עוד בצה"ל בין מוקשים הוא הסתובב ואף פעם לא התעופף - כי יחף עבר בין מוקשי הנעל. יה בה יה... איך בקרב טבח הרג כפלוגותיים - לא בעוזי אש ירק אלא רק בדוד מרק בטעות השאיר לחיל מצריים. יה בה יה... עת שדובלה צנח היה כבר ערב, המיצנח כבר לא ניפתח מה עושה אז איש פלמ"ח? הוא צנח פשוט עם כובע גרב. יה בה יה... משורר אחד קרבי ממש קנונה, הוא תיאר את הירי וביאר כיבוש האי, בעצמו ישב בנס ציונה. יה בה יה... כשניגמר מיבצע קדש - ישבו הי"דטים מעגל סביב האש צ'יזבטו חמש חמש עד שחקים אדמו מרוב צ'יזבטים. יה בה יה...
 

טרה10

New member
הי"דטים היו מחזור קורס מ"כים נח"ל

מחזור י"ד. אני סיימתי[!]את מחזור ט"ז. ממחזור י"ג באו סמלי המחלקות.עודד,חמי,ואבי. כולם קיבוצניקים. עודד אכל את הכובע בצעדת שלשת הימים. לאבי היפה-הבנות מקורס מ"כיות המקביל- היו שרות שירים. אנחנו שרנו לניצה השחיינית. המכ"ים היו ממחזור ט"ו שצנחו במיתלה. חוץ מבנצי שהיה אחלה גבר-המ"כ שלי בקורס- שהיה ממחזור י"ג כמו סמלי המחלקות. בנח"ל היה תמיד הווי מיוחד וגאווה-הרבה בזכות להקת הנח"ל-שבה שירתו בזמן ההוא-אורי זהר ואריק.[שבלול,לול,מציצים עיניים גדולות] ומשנות ה-70 הסרט 'הלהקה' שעובר מדור לדור. הנח"ל היה גם שונה מיתר החילות-בגלל השהייה בקיבוצים. אחרי הטירונות שהיתה גם בגרעינים שהגיעו מהתנועה-הלכול למשק-חוץ מהאחוזים-[הי"דטים למשל היו חיילים שבוא מהגרעינים לקורס מ"כים וחלק גם המשיכו לקורס קצינים.]באימון המתקדם-שכלל צניחה..ואח"כ של.ת=שרות ללא תשלום. חלק מהנחל"אים הלכו להיאחזויות שהראשונה בהם היא נחל עוז. וחלק נשארו בקיבוצים. אצלנו נשארו שתי בנות שהתחתנו עם חברי קיבוץ. זהו הסיפור של מחזור י"ד וכמובן מחזורים אחרים. ואגב עמוס עוז גם - ממחזור י"ז..של קורס מ"כים נח"ל. האחרון שהיה בבית דאראס ליד באר טוביה.
 

טרה10

New member
בכל ערב רצנו מבית דאראס

דרך באר טוביה ומושב אורות עד סיבוב קסטינה וחזרה. היו אז רק המושבים וגם כפר אחים וערוגות. הכביש לבאר שבע שבו נסעו מעט מאוד מכוניות. פעם בחודש היתה חופשת שבת..בדיוק חמש יציאות בקורס של חמשה חדשים. היה קיץ ובמסדר הסיום בנובמבר כבר ירד גשם. מהקורס חלק הלכו להדריך טירונים וחלק למשקים. אותי כמדריך שציין בציון טוב-[מותר?]-העבירו לפיקוד הדרכה..וגמרתי עם הנח"ל. התביישתי לענוד את תג הינשוף..ועד סוף השירות הלכתי בלי תג. ככשאלו למה ? התעלמתי..וכך היה.
 

magy

New member
מבצע קדש.

אין לנו מלחמות רק מבצעים........ אוייייייייייי ראיתי במו עיניי מהמרפסת בחיפה איך מפגיזים את "איברהים אל אוואל.........." עד היום אני פוחדת מזרקורים בשמיים....... בסטלה מאריס היו מאירים את השמיים לחפש "אוירונים"......
 

טרה10

New member
מבצעים ומלחמות..

מבצע קדש היה הראשון לאחר מלחמת השחרור. בששת הימים..כבר קראו לזה מלחמה. כדרך האופנה הנוכחית כשנוצרו הלכי רוח תבוסתניים לדעתי..אומרים שבכלל כל המלחמות והמבצעים חוץ ממלחמת השחרור- מיותרים והם יזומים ע"י גנרלים או ראשי ממשלות גם..כדי להסיח את דעת הציבור מהמצב הפנימי.כמו שהיו אומרים בעבר על שכנינו. בגלל שזה פורום נוסטלגיה- אני לא אמשיך. רק אציין שקראתי שגם יעל דיין טוענת כך. והיא בטח תכחיש ותגיד שהוציאו דבר מהקשרו. בקיצור עוד נתגעגע לימים שבהם היה ברור למה יוצאים למלחמות כמו בששת הימים. סגרו את מיצרי טיראן..קיביני מט.. מי צריך את זה. סגרו את תעלת סואץ לשיט ישראלי..כנ"ל..סילקו את כוח האו"ם מסיני..טוב נו כאן זה כבר אקטואליה..אתה הבנת את זה ברוך ? נ.ב. מודע לזה שקו המחשבה שלי קצת מעוקל..אז סליחה ותמיד מוכן להסביר. נ.ב 2 אז מגי...בוקר טוב- ולא למחוק..!! וכל הכבוד לפורום..שאת מנהייילת.קראת על זיהום האויר במפרץ ?.. ב'הארץ' מהיום.
 

טרה10

New member
העלאה של נושא חדש..

בשיחה או בטוקבק[זה אנחנו?] היא פרובלמטית. אחד אומר זה מזכיר לי..והשיחה גולשת לכיוון..אז חששתי שכיון שהעליתי נושא חדש..אולי זה יגרום למחיקת ההודעה.[הבוקר מישו לא הבין..ומחק הודעה הקשורה לכותרת הנוכחית..חבל"ז. נ.ב. מגי..בעיתוני סוף השבוע - קראתי שהרצל בודינגר או אביהו בן נון-בדיון של מפקדים מחיל האויר..לשעבר..[לשעבר-ומה הם מבינים..הזקנים האלה]..אבל הוא אמר שבפעם הבאה יהיו לא 13 אלף אלא 130 אלף קטיושות.. כי הם ראו איך לקחנו את זה קשה.אז מה עם המקלט.?
 
ב-57 היתה בחיפה תערוכת הנשק

ואבא שלי לקח אותי ומה שאני זוכרת מהביקור הזה שעלינו לסיור על האניה "איברהים אל אוואל"
 

arye9

New member
סוף סוף הבנתי מה זה יד"טים

וגם שלא 'ישבו היטים'
. דרך אגב אתה 415 (מספר אישי)?
 

טרה10

New member
במשך שנים הגירסה הרשמית

לסיבות למבצע קדש-היו הפדאיון ועיסקת הנשק-צ'כיה-רוסיה. עד כדי כך הדברים היו מוסתרים שכתבו צ'כיה וזה היה בכלל נשק רוסי. ואכן- ביום ששי בראיון עם אברהם דר-האיש שהקים את רשת הריגול במצרים במה שמכונה 'העסק הביש'-הוא גילה שהו יצא עם חיילים שהתחפשו לפדיאון 'שבה' אותם...כדי להאשים את המצרים..בערב מבצע קדש. גם כדי להקדים את קליטת הנשק ע"י המצרים- והעיקר מה שמתואר בהמשך הרשימה[בלינק]-על הסכם עם צרפת ובריטניה. שגם הביא אח"כ להקמת הכור בדימונה. יש לזכור שההסכם עם צרפת- הביא לישראל את טנקי האימקס,ובהמשך את מטוסי האורגן והמיסטר.[את חוטי התקשורת בסיני עוד קרעו מטוסי בוכנה מסוג-מוסטנג.] יש לציין שב-52 נמכרו מטוסי סילון-מטאור- מבריטניה לישראל. ככלל הנשיא נאצר בשלטון -לאחר המהפכה-היה סוכן לישראל-במנהיגותו. גם כי הוא ביקש לנקום את תבוסת הצבא המצרי ב-48 ואת כיס פלוג'ה שם ישב... וגם כי ראה עצמו כמנהיג העולם הערבי. היתה זו הידרדרות בלתי נמנעת שכיום לאחר שישראל התנסתה ב'המון' מלחמות שוכחים באיזה מצב היינו. גם מלחמת ששת הימים היתה בגלל שנאצר ביקש להוכיח לנו..שלא לעולם חוסן. אבל על זה ב-ביוני...ולא באוקטובר..
 

טרה10

New member
נאצר מסוכן..!

לא סוכן..ועובדה שיורשו של נאצר עשה שלום עם ישראל. זה כמובן בגדול.!! גדול!!
 

טרה10

New member
חוץ מ-11 שנים של שקט יחסי..

מבצע קדש היה כמו משל 'השועל והכרם'. אבל ההתחלה של שיתוף פעולה עם צרפת-כמובן. גם מלחמת לבנון ה-2 היא אולי אולי אולי התחלה של שלטון לבנוני- בהשגחת האו"ם-במקום שלטון והתבצרות החיזבאללה- בינתיים. אז מי ידע נפש יהודי..
 
אל מול הר סיני

לא אגדה רעי לא אגדה רעי ולא חזיון עובר הנה מול הר סיני הנה מול הר סיני הסנה הסנה בוער והוא לוהב בחום אל פי גדודי בנים במעלה העיר ביד השמשונים הוא שלהבת יה עיני הנעורים עוג יסופר על זה היום אחי בשוב העם אל מעמד סיני
 

magy

New member
בשוב העם אל מעמד סיני

חושבים לכבוש שוב את סיני?
הביצוע של שושנה דמארי היה ענק........... עם המבטא והקול העמוק שלה.......... מול הר סיני מילים: יחיאל מוהר לחן: משה וילנסקי כל הזכויות שמורות לשירונט.......................
 

טרה10

New member
הר סיני- בכלל לא יודעים היכן הוא

באמת. הקשר ליציאת מצרים מחזק את ההשערה שהוא בסיני..אם כי הסיפור על 40 שנה במדבר-קצת חשוד. וההסבר שהעם הגיע הנה מעבר הירדן כי מלך ערד-לא נתן להם לעבור בארצו..שהרי בסוף התקופה במאה ה11- לפניה"ס...ישבו בחברון ובירושלים.. נו טוף..מה זה חשוב. ומלך ערד..לו ראיתם את התל הנישא מעל הצומת של תל ערד...אפילו טיל עיראקי נוסטלגי נחת ב-1991 דוקא שם..!
 

טרה10

New member
ב-1965 היינו על הר סיני

למרגלותיו מנזר סנטה קתרינה. היתה סופת שלג. ממש לבן לבן. היינו גם בתעלה..ולא ידענו מה מכינים המצרים לקראת חציית התעלה וכיבושו מחדש של חצי האי. או איך שהגששים שאלו-:"האם יבצעו המצרים את תכניתם המשוגעת וינסו לחצות את התעלה ?" מה שמעולם לא הצליחו. לחצות כן..ולהרוג הרבה חיילים -זה כן- קצת תהילה זה מה שרצו-נצחון קטן אפילו תיקו- כדי לרוץ ולספר לחברה. ועכשיו אפילו לא מדברים על 40 שנות שקט-כמו שאמר בגין..אולי 40 שעות..וסופרים את החודשים עד להתפרצות הבאה. נ.ב. לכן קומקום קטן ששורק..שוברים אותו לפני שהוא קטר גדול שמצפצף על כולם.
 

יוליקה

Member
מנהל
טרה, תסביר לנו איך הגעת

לסיני לפני מלחמת ששת הימים? 1965? עם איזה דרכון חצית את הגבול?
 
יהודה קן דרור.. מרגישה צורך

להביא את סיפורו. מענין אם הדור הצעיר שמע עליו.... בנעורי היה מיתוס...
 
למעלה