"רעבה אני... רעבה מאוד. פת לחם לו נתת לי, את ליבי לסעוד..."

"רעבה אני... רעבה מאוד. פת לחם לו נתת לי, את ליבי לסעוד..."

איני יודעת כיצד אני זוכרת את המשפט הזה שדיקלמתי בגיל 8 בהצגת סיום בבית הספר העממי ואני לא זוכרת מה אכלתי אתמול בארוחת הצהריים.
לפעמים נושא הזיכרון מטריד אותי. האיש שלי מזכיר לי אירועים הקשורים לילדים
או לסתם חברים ואני לא יודעת על מה הוא מדבר. אני לא זוכרת. הוא זוכר תאריכים באופן פנומינלי. זוכר ימי הולדת של כל אדם שהוא מכיר. גם מהמשפחה שלי.
אני בקושי זוכרת את יום ההולדת שלי.
אני זוכרת תמונות מגיל 4. תמונות מגיל 5. את הגננת דינה. את הפנים שלה ואת השיער הג'ינג'י שלה ואת הנמשים. אני זוכרת את המורה מכיתה א'. הייתה גבוהה ויפה והייתה לה חזיה של שפיצים. אני זוכרת את אחות בית הספר איך הייתה תוקעת מקלות בשיער שלי כדי לבדוק כינים. אני זוכרת את המורה יעל. המורה שלי מכיתה ג' עד ה' כולל. זוכרת מילה במילה כל מה שהייתה אומרת לילד שמשך לילדה את הצמה.
אבל אני לא זוכרת מתי הצבעתי לעלה ירוק. מתי הצבעתי לעזר ויצמן? מתי הצבעתי לרפול?
אני לא זוכרת אירועים של השנים האחרונות. מי התחתנה ועם מי? האם הייתי בחתונה?
כיצד זה שהזכרונות מהילדות שלי, כמו הצגת סוף שנה בבית הספר העממי, כיתה ג'. נבחרתי להיות הילדה הקטנה שבמשפחה הענייה כי הייתי קטנה וצנומה עם שתי צמות דקיקות. נראיתי אולי בת חמש והתאמתי לדמות של ילדה מורעבת. והלבישו אותי בגדים קרועים ואני הייתי מאושרת שזכיתי להגיד בהצגה כולה, משפט אחד ויחיד - רעבה אני. רעבה מאוד. פת לחם לו נתת לי את ליבי לסעוד... מציפים אותי?
שבוע ימים. שבוע ימים שיננתי את המשפט הזה כדי שלא אטעה אפילו לא במילה אחת. היה לי כל כך חשוב להראות למשפחה שלי שהנה קיבלתי תפקיד בהצגה של סוף שנה. ולראות את האור בעיניים של אימא שלי זכרה לברכה, את האושר שמציף את פניה כשהיא רואה אותי, את הקטנה, מושיטה יד ומדקלמת משפט אחד שלם.
תעתועי זיכרון.
סתם בא לי לשתף. אולי אלך פעם לפוליטיקה ומה כבר יהיה להם למתנגדיי לספר עליי ? אולי יפצחו לי את הטלפון או את ספר הזכרונות שלי מכיתה ג' ויספרו עליי
שהדבר היחיד שקיבלתי בהצגה של בית הספר, היה רק משפט אחד קטן.
 

shayCn

New member
עזבי, אל תלכי לפוליטיקה

זה בדיוק מה שפוליטיקאים חושבים כשהם רצים לפוליטיקה. 'אין עליי כלום, מה יהיה למתנגדים לומר עליי' והמציאות מוכיחה שמי שרוצה למצוא, ימצא. אפילו מחט בערימת שחת.
אפילו פוליטיקאי חדש דנדש בלי יום אחד בכנסת כשכל עברו מאז הבגרויות היו במסגרת אחת צבאית שנתונה למשמעת קפדנית ונוקשה, אז ימצאו למי משך בצמות בחטיבת הביניים ולמי הראה את הבולבול ואולי יחפשו בתקופת הביניים הצרה של בין הצבא לפוליטיקה..אותה תקופת צינון..מתוכה יחפרו עם כפית או עם d9 ויאתרו כביכול פגם. ארוע שכלל לא בשליטתו של המועמד.
ואפרופו זיכרונות..אולי את לא יכולה לזכור למי הצבעת ומתי, אבל תתנחמי בכך שיש אנשים בעולם שלא יכולים לשכוח הרבה יותר מלזכור.
 
זכרונות בלי פוליטיקה


אני תוהה מה באמת הוביל מורות לשבץ תלמידים לתפקידים על הבמה.
את מכירה משפט אחד?
אני זוכרת פואמות שלמות.
אני תמיד הייתי קריינית של ימי זכרון וימי שואה.
אולי היה לי פרצוף רציני
אולי צחקקתי פחות
אבל ללא ספק הייתה לי יכולת ללמוד טקסטים שלמים בעל פה ולדקלם אותם בלי היסוס .
גם אם יעירו אותי באמצע הלילה אני יכולה לדקלם עד היום את כל המילים (המחרידות) של מגש הכסף (אני רק חושבת על" דום השניים יגשו ועמדו עד בלי נוע ואין אות אם חיים הם או אם ירויים " ואיזה תמונות רצו לי בראש) את "אל פונאר דרכים יובילו"(והמקהלה מזמזמת ברקע) וכל יתר הטקסטים ובחלקם אפילו לא הבנתי את כלל המילים אבל לבשתי פרצוף עצוב וחולצה לבנה.
 
כן, אני זוכרת שירים שגרמו לי לבכות בכי מר


זוכרת את השיר 'קדרו קדרו פני השמים'?

קָדְרוּ, קָדְרוּ פְּנֵי הַשָּׁמַיִם
וְרוּחַ עַז רָעַשׁ.
קִבְּלוּ, קִבְּלוּ הָרֵי אֶפְרַיִם
קָרְבָּן צָעִיר חָדָשׁ.


הוּי נוּחָה, נוּחָה חֲבֵרֵנוּ
וּשְׁכַב לָנֶצַח שָׁם.
כָּמוֹךָ גַּם חַיֵּינוּ
נַקְרִיב בְּעַד הָעָם.

בשיר הזה הייתי ממש נכנסת לתוך המילים ומרגישה את המקום ואת הזמן ואת האירוע והייתי בוכה בוכה


שירים תמיד עשו לי את זה.
תראי, משפט אחד שחקוק לי בזיכרון כי לא היו לי הרבה אירועים כאלה. פעם היו לוקחים להצגות בית הספר את התלמידים הטובים ביותר. אלה עם הציונים הכי גבוהים. אני בעוונותיי היו לי ציונים בינוניים וגם בתור ילדה לא התבלטתי במיוחד כי הייתי מאוד מאוד קטנה פיזית, וסוף סוף הייתה איזו הצגה על משפחה ענייה בזמן התנ"ך וסוף סוף יכולתי לקבל איזה משפט בודד בהצגה. אולי בגלל זה אני זוכרת את זה בצורה בהירה כל כך...
 
בטח שזוכרת את קדרו פני השמיים

איזה שירים ופואמות עצובות ומלודרמטיות!
זה אף פעם לא דיבר אליי- שפה גבוהה מדי, מליצי-רחוק ממני.
אבל לדקלם? אין בעיה, הייתי ילדה טובה מדי כדי לסרב למחנכת התורנית.
כל כך השתוקקתי להיות נר ג בחנוכיה... אחת מנערותיה של ושתי.... ותמיד קיבלתי מלל ארוך ודרמטי, או להיות הקריינית ברקע.
אני נזכרת שבאחת מכיתות הנמוכות של היסודי המחיזו לחנוכה מחזה על כלים במטבח שהתפרעו (הקומקום היה הפיל הרומי אני חושבת) ואני כל כך רציתי להיות פומפיה או מחבת...ובמקום זה קיבלתי לקריין את כל הטקסט ברקע ובלי שום תחפושת מדליקה
 
למעלה