אז מה דעתכם? השיר של נטע ברזילי גנוב או לא?

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
אז מה דעתכם? השיר של נטע ברזילי גנוב או לא?
 
לא. כמו שמתי כספי אמר פעם: (לא ציטוט מדויק) יש גבול לכמה אפשר לחדש. ואני מוסיפה: לא כל דמיון הוא גניבה.
 

shayCn

New member
חארטה בארטה. לא גנוב ולא נעלים
מספיק לראות את הראיון ההוא עם דורון מדלי כשהוא עף על עצמו, מפרשן את התהליך שיצרו יחד עם נטע את השיר.
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
אז זהו שאיני מאמין במדליונים שעפים על עצמם.
 

shayCn

New member
אז אתה מאמין שהיא גנבה את השיר? סיריוסלי?
ראיתי את כל העונה, הכישרון שלה בשירים שונים הוא מדהים ונדיר במחוזותינו. אני לא מאמין שהיא צריכה לגנוב שיר כדי להצליח
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
שי! עם כל הכבוד שאני רוחש כלפיך, נדמה לי שאתה טועה.
היכן בדיוק ראית, שטענתי כי "היא" גנבה את השיר? היא ביצעה שיר שכתבו עבורה. לכן, היא בכלל לא צד. לכן, אין כל קשר בין הכישרון שלה לבין גניבה שכן או לא הייתה. זה ממש לא קשור אליה.
ועכשיו, אחרי שדיברנו על אחריותה לדבר (ואין כזו), בוא ונבדוק 2 דברים נוספים.
כי... קיימים כללים, שעל פיהם נקבע מהי גניבה ומה לא.
1. נניח, רצף של מספר טונים זהים?
2. תבנית ריתמית, שיחד עם אותם טונים, יוצרת באופן ממשי משפט ריתמי, שגם הוא ממש מזכיר את מה שנשמע במקור.
אז יש מספר טונים "מינימאלי" שעל פיו נקבע כי הקטע "נגנב" או הועתק וכך גם המבנה הריתמי. ונכון. מתי כספי כבר תהה בשיר שלו, "כמה שירים אפשר לחבר בכלל"?
והיו גם תביעות כנגד "גניבת רעיון ספרותי". ככה שנשאלת גם השאלה, כמה סיפורים כבר אפשר לחבר בכלל... הרי אנו חיים. אז יש אידיליות, יש מחלות, יש סטיות, התעללויות, "משולשי אהבה", מריבות, רציחות, מעשי מרמה... ועוד קצת הרפתקאות או תלאות... אבל זהו בערך. לא?
אז מה שיתבקש כעת, זה שיתכנסו כמה מומחים למוסיקה, ויישב שופט, וכולם ירצו ויאזינו ויביעו דעה... ובסוף, מה שלא יהיה, נטע לא תהיה ב"עסק".
 

shayCn

New member
מותר לך לחשוב שאני טועה, אבל אני חושב אחרת
אחרי ששמעתי את שני השירים, לא שמעתי שום רצף סביר שיכול להזכיר זה את משנהו.
אני לא אכנס לרמת התווים והעולם הריתמי. פשוט, אני אומר את זה כמאזין לשיר ולא כמבקר מוסיקה, מפיק,מלחין,מבצע או וואטאבר.
חוץ מזה, ידוע וזה עובדתי שהשיר של נטע נכתב לתחרות האירוויזיון, אולי תחרות המוסיקה הגדולה והבינלאומית ביותר שיש, אז צריך להיות ממש חסר שכל כדי לחשוף את השיר במימדים כאלו ולצפות שזה לא יגיע לאוזני ה"מקוריים" ושהם לא יעלו עליהם.
שוב. קשה לי להאמין שזה קרה.
 

Ron W

New member
השיקול שתהיה חשיפה ממש לא מזיז לאיש
מנסיון הכי אישי
השיר שלנו צל עץ תמר (כ 80 ביצועים) היה רשום עממי מזמן זהר ארגוב.
היה עממי ובשלב מסוים אקו"ם החליט ליחס לו כמו לשירים אחרים
כותב.. ללא שום ביסוס ראיות או מסמכים, על סמך השערה ולגבות תמלוגים.
האם לא חששו שהכותב המקורי יצוץ פתאום?
מסתבר שלא. בדיעבד היה לטובתינו, שאחרת לא היו נצברים תמלוגים..
במקרה של נטע - מסתכן רק המלחין. מבחינת הביצוע המילים והעיבוד
הם זכאים לתמלוגים. יש הפרדה בתגמולים בין מבצע מעבד משורר ומלחין.
אם יוכר הלחן כמועתק, המלחין דוקא ישמח לקבל אחוז יחסי מההצלחה
ולא יתנגד להשמעה. הפגיעה היחידה עלולה להיות בזכיה בארוויזיון.

1 באוגוסט מתקרב.. יש תגמול רבע שנתי כמו שעון
 

RossieL

Active member
יש להבדיל בין העתקה לבין השראה
“יש להבדיל בין העתקה לבין השראה. השיר של הווייט סטרייפס לא דומה לטוי, לא מבחינת המלודיה ולא מבחינת השירה. המקצבים דומים קצת אבל מכאן ועד ללטעון שזו העתקה יש מרחק של שמיים וארץ. יש המון שירים ששימשו כהשראה וזה לגיטימי. לפי החוק, מי שקובע אם שיר הועתק או לא זה רק השופט וזה לפי דעתו האישית. אין איזה סטנדרט קבוע”.

“יש שירים שאתה יודע שהלחן דומה מאוד כמו למשל ‘התקווה’, ההמנון שלנו שהוא במקור לחן רומני עתיק או כמה מהשירים של משינה”, מסביר עו”ד סער גרשוני, “אבל במקרה של ‘טוי’ זה נשמע כמו ניסיון לתפוס טרמפ על ההצלחה. עובדה - למה לקח להם חודשיים להתעורר? זה תמוה בעיניי וגם אם תשאל אנשים מהרחוב - רק אולי 20% יגידו לך שיש דמיון בין הלחנים. השראה כולם רשאים לשאוב”.

“ממה מורכב שיר? ממילים ולחן. ממה מורכב לחן? משירה, מלודיה ואקורדים. בשנת 2018 קשה להמציא אקורדים שאין. אבל מה שיוצר את הלחן זו בעצם השירה”, אומר המוזיקאי ניר פרידמן. “יש אינספור שירים עם אקורדים דומים אבל החכמה בשירה היא להמציא לחן מקורי. אני משער שבבית המשפט יבואו מוזיקאים ויפרקו את שני השירים לחלקים וישפטו לפי זה מבחינה מקצועית. אני רק יכול לומר שאם נטע הגיעה לרמת פרסום כזו גבוהה שהווייט סטרייפס רוצים לתבוע את יוצרי השיר־שאפו עליה”.

הכתבה המלאה כאן
 
למעלה