ענייני סרטן העור - בעקבות שבוע המודעות לסרטן העור

חביף

New member
ענייני סרטן העור - בעקבות שבוע המודעות לסרטן העור

שבוע המודעות לסרטן העור
אנחנו בכללית יחד עם האגודה למלחמה בסרטן נקיים בשבוע הקרוב (24-18 ביוני) פעילויות להגברת המודעות למניעת נזקי השמש ולגילוי מוקדם של סרטן העור.
אבל זה לא הכול: גם השנה, במהלך השבוע הזה, אנחנו מזמינים אתכם להיבדק אצל רופא עור ללא עלות בעשרות נקודות בדיקה מיוחדות ברחבי הארץ. רוצים להיבדק? פנו למוקד השירות שלנו 2700* והזמינו תור מראש.
"סרטן העור? לי זה לא יקרה". זו הייתה התשובה של לא פחות מ־90% (!) מהנשאלים בסקר של האגודה למלחמה לסרטן לקראת שבוע המודעות למחלה. אבל זה קורה. בכל שנה. והרבה.
ב־2013 (אין עדיין נתונים מעודכנים בנוגע למחלה מהשנים שלאחר מכן) התגלו בישראל 1,634 חולים חדשים במלנומה ממאירה - הסוג הקטלני ביותר של סרטן העור - גידול משמעותי ביותר לעומת שנות ה־80. והשמש לא מרחמת: לא משנה לה מה הדת שלך, הגזע או המין.
גורם הסיכון העיקרי לסרטן העור הוא החשיפה לשמש. עלינו להגן על העור שלנו ושל הקרובים לנו מפני נזקי קרינת השמש, החל מהילדות. "השמש לא שוכחת והשמש לא סולחת" - כל חשיפת יתר לשמש בכל גיל מעלה את הסיכון שלנו ללקות במלנומה.
קשה הרבה יותר להילחם במחלות כשהאנשים ניזונים מכל מיני חצאי אמיתות (במקרה הטוב) ששמעו מחברים, מקרובי משפחה או מאתרי אינטרנט למיניהם. ובכל הנוגע לסרטן העור - מתברר שמסתובבים להם לא מעט מיתוסים, שאם אתם מאמינים להם, החיים שלכם בסכנה. פשוט כך.
1. "כאשר אני בצל אני מוגן לגמרי מקרני השמש"
לא נכון! שהייה במקום מוצל עדיפה על חשיפה ישירה לשמש, אבל ההגנה רחוקה מלהיות מלאה: קרני השמש מוחזרות ממשטחים שונים כמו חול, מים וקירות ולכן יכולות לחדור גם מתחת לסכך או לשמשייה. מהסיבה הזאת יש להשתמש באמצעי הגנה נוספים - כובע, משקפי שמש, ביגוד מתאים וכמובן תכשירי הגנה - גם כשנמצאים במקום מוצל.
2. "הבגדים מגינים עליי לחלוטין מפני השמש"
לא נכון! לא כל הבגדים נוצרו שווים, ומידת ההגנה של הבגד מפני קרני השמש תלויה בסוג הבד, בצבע של הבד (שחור עדיף על לבן) ובעובי הבגד. לדוגמה, בגדים בעלי בד עבה (למשל מדי צה"ל) מגינים מפני השמש טוב יותר מבגדים שעשויים מבד דק (למשל גופיה לבנה ודקה). הבעיה היא שבקיץ זהו תענוג מפוקפק מאוד ללבוש בגדים בעלי בד עבה.
קיימים בשוק בגדים וכובעים שעשויים מבדים מיוחדים חוסמי קרינה. מדד ההגנה שלהם נקרא UPF (המקביל ל־SPF של תכשירי ההגנה מפני השמש), ומשמעותו בפשטות: עד כמה אותו פריט לבוש יעיל בהגנה מפני השמש.
הסרת נקודות חן
3. "יש לי עור כהה, אני לא צריך למרוח קרם הגנה"
לא נכון! לאנשים בעלי עור כהה יש יותר פיגמנט בעור (הנקרא מלנין) מאשר לאנשים בעלי עור בהיר. הפיגמנט הזה מספק הגנה מפני השמש - באמצעות "בליעה" של הקרניים - אבל רק בדרגה של עד SPF 15. הדרגה הזאת אינה מספקת כדי להגן מפני קרינת השמש, ולכן גם אנשים בעלי עור כהה צריכים להגן על עצמם בזמן החשיפה לשמש באמצעות שימוש בתכשירי הגנה של SPF 30 ויותר.
אחד החששות הגדולים בכל הנוגע לבעלי עור כהה הוא שאננות יתר. במקרה של סרטן העור יש חשיבות עצומה לאבחון מוקדם, אבל בגלל האמונה הרווחת שבעלי עור כהה "מחוסנים", הרי במקרים רבים הם מגיעים לבדיקות ולטיפולים בשלב מאוחר של המחלה - כאשר הסיכוי לריפוי נמוך בהרבה.
4. "שיזוף מלאכותי במיטות שיזוף בטוח ולא מגביר את הסיכון לחלות בסרטן העור"
לא נכון! שיזוף מלאכותי משמעותו חשיפה לקרינה אולטרה־סגולה, בדומה לקרינת השמש, ולכן גם שיזוף במכון שיזוף מגביר את הסיכון לסרטן העור מכל הסוגים. שיזוף מלאכותי גורם לכל הנזקים הידועים האחרים של השמש: הזדקנות מוקדמת של עור הפנים, כתמים וקמטים וקטרקט בעיניים.
חשוב לזכור: אין שיזוף בטוח, מכיוון שעצם השיזוף מעיד על כך שהגוף נחשף ליותר מדי קרינה אולטרה־סגולה. בכל מקרה, שיזוף במכון שיזוף אסור לחלוטין מתחת לגיל 18 עקב הסיכון המוגבר לסרטן העור.

5. "כאשר השמיים מעוננים, אין צורך באמצעי הגנה מהשמש"
לא נכון! הקרינה האולטרה־סגולה חודרת גם מבעד לעננים.
6. "אם אני נמצא במים, הגוף אינו נחשף לקרינה האולטרה־סגולה"
לא נכון! הקרניים מסוגלות לחדור גם מבעד למים עד לעומק של חצי מטר. יתר על כן, כאשר נמצאים במים, הקרינה מוחזרת ממשטחי המים מסביב, ועוצמתה קרינת השמש המוגברת.
7. "תכשירי הגנה יקרים טובים משמעותית מתכשירי הגנה זולים"
לא נכון! אין יתרון משמעותי לקרמים יקרים מאוד או לקרמים בעלי SPF גבוה מאוד. תכשירי ההגנה נגד השמש עוברים הליכי רישוי במשרד הבריאות, ודרגת ההגנה מהשמש מסומנת עליהם.
עדיף לקנות תכשירים המכילים כמות גדולה כדי שתהיה תחושה של שפע, וניתן יהיה למרוח את הקרם שוב ושוב לפי משך השהייה בשמש. אם קונים תכשירים יקרים מאוד, הרבה אנשים נוטים לחסוך בשימוש בהם, כך שההגנה מהשמש אינה מספקת.
מומלץ לקנות תכשירי הגנה של חברות מוכרות, ורצוי לבצע את הקנייה בבתי עסק אמינים, שכן בשוק יש גם מוצרים מזויפים.
8. "אם אני מורח קרם הגנה לפני שאני יוצא לשמש - זה מספיק כדי להגן על העור שלי"
ממש לא נכון! התכשירים למיניהם מספקים הגנה לזמן מוגבל ואי אפשר להסתפק במריחה חד־פעמית לפני שיוצאים לשמש. מומלץ למרוח את תכשיר ההגנה מהשמש כל שעתיים וכן מיד לאחר פעולות שגורמות למשחה להתכלות, למשל: שהייה במי ים או במי בריכה, הזעה מרובה או ניגוב של הגוף. כמו כן מומלץ למרוח את המשחה כרבע שעה עד חצי שעה לפני היציאה לשמש כדי לאפשר לחומר להיספג היטב בתוך העור.
9. "אין צורך למרוח קרם הגנה כשנוסעים ברכב - שמשת החלון מגינה מפני קרני השמש"
לא נכון! רק השמשה הקדמית והאחורית של המכונית מגינות מפני קרינת השמש, ואילו שמשות הצד מעבירות את קרינת ה־UV. לכן יש שכיחות גבוהה יותר של נזקי שמש ושל סרטן העור בצד השמאלי של הפנים ושל הצוואר אצל אנשים הנוהגים הרבה שעות. באוסטרליה, שבה יש קרינה חזקה של השמש והנהג יושב בצד הימני של המכונית, קיימת שכיחות גבוהה יותר של נזקי שמש ושל סרטן העור בצד הימני של הפנים ושל הצוואר.
10. "לא צריך להשתמש בתכשירי הגנה מהשמש כאשר נוסעים לטייל בחרמון בחורף"
לא נכון! קרינת השמש מוחזרת מהשלג. רופאי העור בצפון הארץ מטפלים במהלך החורף בהרבה מטיילים שהגיעו עם כוויות עקב חשיפה לשמש אחרי ששהו באתר החרמון בזמן שהיה בו שלג.
האם השומה שלך תקינה או חשודה?
המומחים שלנו עונים על כל השאלות החשובות
[סרטן העור]

11. "הכי חשוב למרוח את הפנים"
נכון ולא נכון! מבחינה קוסמטית הפנים הן החזות שלנו, ולכן חשוב יותר להגן על הפנים כדי למנוע הופעת נזקי שמש כמו קמטים עמוקים, קמטים עדינים וכתמים בגוונים שונים. עם זאת, סרטן העור עלול להופיע בכל מקום בגוף, ולכן יש להגן על כל העור - באמצעות שימוש בכובע, בבגדים ארוכים ובתכשירי הגנה מהשמש.
12. "מלנומה היא רק מחלה של מבוגרים"
נכון חלקית! מלנומה שכיחה הרבה יותר אצל מבוגרים, אבל עלולה להופיע גם אצל ילדים. ב־2013 התגלו בישראל 1,641 חולים חדשים במלנומה. מתוכם הופיעה המלנומה אצל ילד אחד בן פחות מ־4 שנים, אצל ילד אחד בשכבת הגיל 9-5 שנים, אצל 4 ילדים בשכבת הגיל 14-10 שנים ואצל 6 ילדים בשכבת הגיל 19-15 שנים.
מעבר לכך, הנזק מקרני השמש הוא מצטבר: חשיפת־יתר לשמש בתקופת הילדות, במיוחד כזו שמלוּוה בכוויות שמש עם הופעה של שלפוחיות, מעלה את הסיכון לחלות במלנומה ממאירה בשלב מאוחר יותר בחיים.
13. "מלנומה מופיעה רק באזורים שחשופים לשמש"
לא נכון! מלנומה יכולה להופיע בכל מקום בגוף (אפילו בחלק התחתון של כפות הרגליים, בתוך הפה או באברי המין) ולכן יש לשים לב להופעה של נגע חדש ולכל שינוי בנגע קיים בכל מקום בגוף - ולא רק באזורים החשופים לשמש. אם מופיע נגע חדש בעור או נגע קיים משתנה בכל דרך שהיא - יש להגיע לבדיקת רופא עור כדי לאבחן האם מדובר בסרטן של העור.
14. "כל מקרי סרטן העור מתחילים משומות"
לא נכון! מלנומה יכולה להופיע בשומה קיימת או להופיע על פני עור שלא היו בו נקודות חן קודם לכן. חשוב לשים
 

חביף

New member
מקור המידע - פרופ' ארנון כהן שירותי בריאות כללית

המשך סעיף 14 -
14. "כל מקרי סרטן העור מתחילים משומות"
לא נכון! מלנומה יכולה להופיע בשומה קיימת או להופיע על פני עור שלא היו בו נקודות חן קודם לכן. חשוב לשים לב אם מופיע נגע חדש על פני העור או אם יש שינוי בשומה קיימת: בגודל, בצבע, בסימטריה של הנגע או בשוליים שמאבדים מאחידותם. אם אתם מבחינים באחת מהתופעות האלה - יש להגיע בהקדם לבדיקה אצל רופא עור.

פרופ' ארנון כהן הוא רופא עור מומחה ומנהל המחלקה למדידת איכות בהנהלה הראשית בכללית
 

מ ש ה 53

Well-known member
מנהל
תודה רבה לך. בדקתי במרשתת מידע ולא מצאתי. התקשרתי *2700
ונקבע לי תור. אחלה!
 

חביף

New member
פעם ב שנה באופן קבוע

אמי אללה ירחמה חלתה במלונמה, שאח"כ התפשטה לה למוח.
הרופא בודק את כל הגוף למעט ה- XXX בטח מתבייש
 
למעלה