לכבוד יום המשפחה - הישר מהאקדמיה ללשון עברית

חביף

New member
לכבוד יום המשפחה - הישר מהאקדמיה ללשון עברית

☑️ מִשְׁפָּחָה היא במקורה קבוצה של בני אדם שיש להם קרבת אבות, וזו משמעותה העיקרית של המילה עד היום. בתנ"ך גם עַם שלם נקרא מִשְׁפָּחָה.
‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍
☑️ המילים אבא, סבא, אימא וסבתא הן מילים ארמיות במקורן. הסיומת ָ-א מציינת במקורהּ את היידוע, בארמית אבא הוא 'האב'.
‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍
☑️ אימא ולא אמא – כך לפי כללי הכתיב של האקדמיה ללשון העברית.
‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍
☑️ צורת הרבים התקנית של סָבְתָא היא לא סבתות, אלא סבות!
‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍
☑️ לנינים ולנינות החמודים יש סבא רבא, וגם סָבְתָא רַבְּתָא.
‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍
☑️ בן הנין הוא חימש (חידוש של חיים נחמן ביאליק) – החמישי למניין הדורות כולל סב הסב. צורת הנקבה היא חימשה.
‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍
☑️ למי שמעדיפות להימנע משימוש במילה בעל יש כמה וכמה מילים נרדפות: אישי, בן זוגי, רעי וזוגי.
‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍
☑️ המילה אַחָאִים מתרגמת את המונח siblings. אַחַאי (sibling) הוא כל אחד מכמה צאצאים שיש להם הורה משותף או הורים משותפים.
‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍
☑️ בעברית תקנית – הוֹרֶה יְחִידָנִי (ולא "חד־הורי"). משפחה שבראשה עומד הורה יחידני היא מִשְׁפָּחָה יְחִידָנִית.
‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍ ‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍
☑️ חמותי ולא חמתי! חָמוֹת – כמו אָחוֹת; וברבים חֲמָיוֹת – כמו אֲחָיוֹת.
‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍
‍‍‍‍‍‍‍‍ ‍‍
 
בגן הילדים ההתנהגות היא הטבעית יותר .

רוברט אקסלרוד הוא אחד החוקרים בנושא התגובות ההדדיות .
הנושא נקרא בשם תורת המישחקים ולדעתי זה שם שעושה עוול לנושא .
בכל אופן , לאחר מחקר מאד רציני על האסטרטגיה הטובה ביותר
שבה נבחנו כ-30 אסטרטגיות של התנהגות ביחסים בין 2
אשר כללו הצעות מגנרלים , פוליטיקאים , אלופי שחמט ועוד כולל הנרי קיסינגר
התברר שהאסטרטגיה של גן הילדים היא המוצלחת ביותר .
לאסטרטגיה זו קוראים TIT 4 TAT .
כלומר -
למעשי X יגיב Y באותו אופן .
מי שטוב אלי אהייה טוב אליו אבל מי שרע אלי אהייה רע אליו .
באסטרטגיה זו יש שיכלול קטן = אשראי .
כלומר -
נותנים הזדמנות אחת לאפשרות שמעשה רע ראשון נעשה בטעות .

זו האסטרטגיה שנוקטת מדינת ישראל .
 

superman1234

New member
אני לא אלאה אותך בהסטוריה של תורת המשחקים.

כענף במתמטיקה (+כלכלה ובסטטיסטיקה) , אחת המטרות המוצהרות לפיתוח התיאוריות היה הרצון לנסות לבנות מודל אמין של התנהלות משקיעים בבורסות הכספים . מודל שנחל כישלון .
רק מעט דברים טובים יצאו מהתפתחות הענף הזה. אז נכון שכמה חוקרים זכו בפרס נובל (לכלכלה) כאשר התעסקו בתורת המשחקים - ג'ון נאש למשל ומי שזוכר אותו מהסרט הנהדר "נפלאות התבונה."
.נכון להיום - ציטוט מויקי - "חוקרים מובילים בתחום תורת המשחקים טוענים כי שימוש בה ככלי לקבלת החלטות במציאות אינו מועיל ולעיתים אף מזיק. לדבריהם, הניסיון לפתור משוואה עם אינסוף משתנים שעוסקים בבני אדם עם התנהגות לא רציונלית הוא לא יותר משרלטנות."
 
לפי דעתי , בעולם החי מתקיימים קשרים והתנהגויות יותר מורכבות

מאלו שיש בבורסות העולם .
בכל זאת ניתן להראות שביחסים אלו מתקיימים אסטרטגיות של תורת המישחקים .
 

חביף

New member
אז אני עכשיו בתקופת "אשראי"

מתי עשיתי לך, באופן אישי, רע? כי גן ילדים הוא הכל אישי, מיידי, יצרי ולא חושב קדימה או מתכנן.
שוב התיאוריות של תורת המשחקים מרתקות, אגב. אבל חלקן סובל מפגמים הקשורים לכך, שסטטיסטיקה מכמתת כמויות גדולות ומשטיחה אותן להכללות, בעוד היחיד לעולם אינו צפוי.
עכשיו, אם אתה אוהב ספרות מד"ב, ואם שמעת, קראת את אסימוב ולא קראת את מוסד וקיסרות [ סדרת ענק מרשימה במיוחד שלו ] הוא בונה שני סוגים של תכנון עתיד - האחד הוא קורא לו "פסיכו היסטוריה", מדע מתמטי-סטטיסטי לגמרי, שמכליל התנהגויות של מליארדי בני אדם [ אנחנו מדברים על קיסרות גלקטית], וכדי לטפל ב"בלתי צפוי" הוא הקים את המוסד עם חבריו בעלי היכולת הטלפטית והשליטה במוחם של אחרים.
חכם היה אסימוב, לא?!
 
לא עשית לי שום רע . ביקרתי את מדיניות מרצ שטענת לחברות בה .

את סיפרי אסימוב קראתי מזמן ואני מתייחס אליהם בחביבות .
הדיעות החברתיות של אסימוב מיושנות .
הוא מת לפני 25 שנים וכבר בסוף חייו היה מיושן .
בייחס למיליארדי אנשים בקיסרות גאלאקטית -
לפי הפיזיקה הידועה היום זה לא ייקרה .
מיליארדי אנשים על כדור הארץ - אולי .
בענין הזה הוא כותב את מספיק מקום לכולם או שם דומה .
לדעתי האישית האנושות תקרוס ודי בקרוב .
 

חביף

New member
אהבתי, די מיושן

ולמרות זאת אתה מצטט עמדות של שמאל/ימין מיושנות\ סטריאוטיפיות לגמרי. והעדת על עצמך כ"רציונלי". לדעתי התכוונת ל- שכלתני. אין סתירה בין רציונליות לבין רגשות, מה גם שרגש נחשב לביטוי רציונלי לגמרי. הבעיה היא לא ברגש, אלא בהבטים נפשיים אחרים.
 

חביף

New member
אהה

אבל נניח כתבת שהסהר היה עז, מהיר והרסני.. ?
מי יבינך? ומה אם הללו המחליפים ג' ב- ז' ?
הווה לא מזלזל בכתיב נכון, גם הכתיב שבחרת לןהשתמש בו, הוא כתיב "פונטי" ולא ממש שגיאות כתיב
[ למעט, אולי ה- עי"ן בשגיאות.
 

חביף

New member
זה בכלל לא נתון בספק, אמירת האמת -

אך מהי האמת?
מי יקבע? יוכיח? ינמק?
כיוון שגם אתה וגם אני [ אני בוודאות ] ניזונים מהתקשורת, הפרשנות שלנו לעולם איננה האמת, אולי בקושי "חצי אמת", לכן הסוגייה היא "תקפות הפרשנות" ולא "אמת".
 
ניזונים מהתיקשורת ? ממש לא . התיקשורת מספקת רק ידיעות שוטפות

ובמהיימנות מוגבלת .
האמת היא התאמה למציאות . זו בלתי תלויה בתקשורת .
אפילו דעתי על מרצ בלתי תלויה בתקשורת אלא באמירות שלך או של השאר .
ואמירות אלה מנוגדות למציאות .
אפילו דבריך על מגילת זכויות האדם שהיא אוטפיה מראות זאת .
 
לחביף ולאחרים . העמדה של מרצ ואחרים .

כותב אחד תחת הכינוי הנרי0

שמאלני הוא מי שזכויות הפרט חשובים בעיניו מזכויות הכלל .
ימני הוא מי שזכויות הכלל חשובי בעיניו מזכויות הפרט .
אני מצטט אותו כי נראה לי שהוא צודק אם הולכים עד הקצה .
קראתי את מגילת זכויות האדם של האום על כל 30 סעיפהה .
זו הצהרה שמאלית לחלוטין .
אבל
היא מתעלמת לחלוטין מהביולגיה ולכן היא אוטופיה שלא ברת הגשמה .
 

חביף

New member
שוב ניטפוק
אבל לא באשמתך הפעם

"שלא בת הגשמה" [ 'תה רואה כמה חשוב לקרוא את עלוני האקדמיה? ] המילה "בר" מופיעה בעברית רק בצורת הזכר שלה. וגם בצורת היחיד בלבד. כל השאר הם: בני/בנות/בת...
החלוקה המגוחכת הזו מעוררת אצלי לפחות גיחוך אינסופי, וכלכך למה? הליברטריאנים והליברלים הם אבות זכויות האדם. השמאל במהפיכה הצרפתית הפך מהר לדיקטטורה ולשלטון טרור . השמאל הרוסי, הסיני, הקובני, הקוריאני ובטח גם הישראלי-הקיצוני לא מכיר ביחיד כ"ישות" או כ"סובייקט". בדומה לפאשיזם [ פאשה - אגד שיבולים בו הענף הבודד קיים רק בזכות אלומת השיבולים = פאשה ] הוא קובע מה ראוי ליחיד על פי המדינה, הקבוצה, החונטה ואינו חושש לגזול זכויות יחיד.
הליבראל, בר"כ הוא קפיטליסט, הוא רואה בזכות היחיד לרכישת מוצרים "ערך עליון" ממנו נגזרות זכויות טבעיות [ מזמן גילו סוחרים, שרק חירות מעודדת קנייה, שמעודדת צבירת הון ]. הבעייה עם קפיטליזם מסוג זה הוא גם האמונה שאחריות חברתית היא "שמאל", וכל אחד סולל את דרכו ואת "חלומו" .
אז מהו ימין ומהו שמאל?
ימין לדעתי מתחבר לתפיסה של "אחדות" הקבוצה מטעמים גנטיים [יהודים] או מטעמים גיאוגרפיים [ ארץ/מולדת] יתכן השפה או התרבות. על הקבוצה בכל מחיר להגן על נכסיה השונים, גם במחיר קבוע של "ויתור" על זכויות טבעיות. השמאל רואה את הקבוצה על נפרדותה ומורכבותה, כי מבחינתו המספר מאה אינו מספר שמסמל כמות, מבלי להתייחס לרכיביה, אלא מסמן התקבצות של מאה יחידים. עם זאת, גם היחיד בשמאל מחוייב לקבוצה, לחברה או למדינה. הוא מחויב לשלם מסים
, הוא מחויב בתוכנית לימודים מסוימת <ירצה אחרת, יממן בעצמו >. השמאל שאני מכיר מאמין ב"פייר פליי", כלומר התנהגות על פי נוהלים, הסדרים, מוסכמות.
לטעמי ולדעתי, הביטוי המלא ביותר לשמאל נשאף הוא המממשל הסוציאל-דמוקרטי בסקנדינביה. לגבי מגילת זכויות האדם - איך כתוב במשלי כט, 18:
"בְּאֵין חָזוֹן יִפָּרַע עָם וְשֹׁמֵר תּוֹרָה אַשְׁרֵהוּ." התורה היא מגילת זכויות האדם.
 

חביף

New member
אבל אני לא מעיר על איכות, אלא על שגיאות

אבל, כנראה שאם ארצה לקבל ממך תשובות, אצטרך להתעלם מעבריתך. או שלא אזכה לתגובות, וזה צפוי - כי על קרקגורד לא טרחת להגיב. יתכן שגם על טקסטים "אינטלקטואליים" אחרים לא תגיב. מעניין מה יהיה התירוץ לכך?
אבל, אם כך יתברר פני הדברים.. חבל על הזמן שלי, בוודאות.
 
האומות המאוחדות יצרו מסמך זכויות האדם לא התורה .

הממשל הסוציאל-דמוקרטי בסקנדינביה המוצג לעיתים קרובות כמודל עבור שמאלנים בישראל אינו צריך להתמודד עם מציאות או לא היה צריך להתמודד עם דפוסי תרבות שיש בעולם השלישי .
כאשר מדינות אלה התחילו לקלוט פליטים מהמזרח התיכון ומאפריקה חסרונות המדיניות הזו נחשפו .
חסרונות אלה תקפים גם ואף ביתר שאת במגילת זכויות האדם .
 

חביף

New member
לא ממש זכיתי לראות את יתרונות הדמוקרטיה

הישראלית, שוללת זכויות האדם בולטים בטיפול בפליטים. אני מבין ש"עולם שלישי" הוא ביטוי מכובס לערבים, נכון?
אינך מכיר את סקנדינביה כלל. דווקא הטיפול שלהם בפליטים, שיקומם ושילובם בחברה מהיר, יעיל וראוי לקנאה רבה.
מעניין שאינך ממהר לתקן את חלופות השמאל-ימין שהעליתי. למה?
 
למעלה