יום שלישי פעמיים כי טוב - הכניסיני תחת כנפך

יום שלישי פעמיים כי טוב - הכניסיני תחת כנפך


היום למדנו ביאליק:
הכניסיני תחת כנפך
אריק איינשטיין
מילים: חיים נחמן ביאליק
לחן: מיקי גבריאלוב
קיימים 7 ביצועים נוספים לשיר זה

אקורדים


הכניסיני תחת כנפך
והיי לי אם ואחות
ויהי חיקך מקלט ראשי
קן תפילותי הנידחות.

ובעת רחמים בין השמשות
שחי ואגל לך סוד יסורי
אומרים יש בעולם נעורים
היכן נעורי?

הכניסיני תחת כנפך...

ועוד רז אחד לך אתוודה
נפשי נשרפה בלהבה
אומרים אהבה יש בעולם
מה זאת אהבה...

הכניסיני תחת כנפך...

הכוכבים רימו אותי
היה חלום אך גם הוא עבר
עתה אין לי כלום בעולם
אין לי דבר.

הכניסיני תחת כנפך...

שתי הגרסאות לשיר נותנות פירוש שונה לאותו השיר.
הגירסא של ריטה, שיר תפילה וגעגוע לשכינה (פרשנות שלי)
הגירסא של אריק איינשטיין, תפילת אהבה לאישה.

יש הטוענים שהשיר נכתב למאהבת שלו.

אריק, בבקשה, פרשנות שלך מתבקשת כאן...



 

superman1234

New member
אני לא מתיימר להיות מומחה אבל זה בודאי שלא שיר

אהבה לאישה ממשית.
 
גם אני חושבת כך, זה היה הוויכוח שלי עם המורה

היא טענה שזה שיר אהבה לאישה אבל הסכימה שמדובר באהבה בלתי ממומשת.
אני טענתי שהוא פונה אל השכינה, מבקש שתכניס אותו תחת כנפיה,
גם מבחינת אהבה, השראה, והכי חשוב - אמונה.
בשיריו המוקדמים יותר הוא איבד לגמרי את האמונה, במיוחד ב'על השחיטה'
ואילו עכשיו הוא מנסה להתפייס איתה. ככה נראה לי.
מעניין מה המומחים חושבים
 

RossieL

Active member
הנה מה שמפרשנים את השיר

פרשנים שונים ניסו להבין את הפנייה בשיר. זרם אחד טען שהפנייה היא לאשה, במשמעות של חבר או ידיד. פרשנות שנייה גורסת כי ביאליק פונה לשכינה, לאלוהות. על פי ההקשר ההיסטורי, ביאליק נמשך לתנועת ההשכלה ונטש במידה מסויימת את היהדות, לאחר שהרגיש כי היא אנכרוניסטית מידי לימיו. לכן ניתן לראות בשיר געגוע ליהדות ולדת, לאור התנפצות החלומות והתקוות שתלה ביאליק בתנועת ההשכלה. ביאליק חש תלוש ולא שייך בין תנועת ההשכלה ליהדות האורתודוכסית, ועקב זאת פרשנות זו נפוצה ומקובלת. ביהדות הקשר בין המאמין ובין השכינה (=אלוהים) הוא קשר של דאגה והגנה – האל מגן על מאמיניו כשם שהציפור מגינה על גוזליה, ומכאן הדימוי: "הכניסיני תחת כנפך / והיי לי אם ואחות". ביהדות נפוץ הדימוי שה' מטפל ודואג לעם, והם חוסים תחת כנפיו. באשר לשעת בין הערביים המצוינת בשיר ("בין השמשות"); על פי היהדות בשעה זו נפתחים שערי שמיים ונחרצים גורלות. ביאליק טוען כי התבדה, ותקוותיו לדלות אושר וסיפוק מעולם ההשכלה האירופאי-חילוני התגלו כלא אמיתיות. הוא שואף לשוב לשכינה ולהיכנס תחת כנפיה.
עם זאת, הפרשנות הראשונה שטוענת כי מדובר ביחסי גבר אישה פשוטים טוענת כי ביאליק מתייחס לבעיות אוניברסליות חסרות נגיעה של ממש בנושא היהודי. סוגיות של אהבה, נעורים וחלומות שלא התגשמו הן נושא השיר, ולכן אין לפרשו בפרשנות צרה – יהודית, אלא כשיר כללי.
http://www.textologia.net/?p=6962
 
תודה רוזי


לכן הבאתי את שני השירים כפי שהשמיעו לנו בשיעור כדי להמחיש לנו את שתי הפרשנויות השונות.
 
כירושלמי לשעבר

שחי בזמן מלחמת ששת הימים, מלחמת הכיבוש שממנה אנחנו סובלים אך גם נהנים עד היום, אין בי התרגשות מי יודע מה לקראת "חגיגות יום ירושלים".
לא סבלתי את השיר של נעמי שמר אז ולא סובל אותו היום, לא סבלתי את הבית הכוחני-כובשני שהוסיפה, כמיטב משוררי הגלות [ ריה"ל ואחרים ] שראו ארץ ריקה מתושביה הטבעיים, הילידים.
ירושלים מעולם לא אוחדה, למרות אגדות טדי קולק. כן נכון, הצבעונים לא נרמסו, אבל מגמת ההזנחה וההרס של התרבות היהודית-החרדית, שרואה רק את "בת מלך פנימה" מופיעה באתרי ציבור רבים בירושלים.
כיום אין לי דבר בעיר הזאת. מאז אבי הלך לעולמו לפני 6 שנים, למעט מצעדי הגאווה השנתיים. עיר מסריחה במיוחד, מטונפת ברמות-על, תוקפנית ואגרסיבית. דוגמה - עשי לך שיטוט של יום אחד במדרחוב הידוע, ותלמדי כל מה שצריך על ירושלים.
 
עצוב לי לשמוע


כשאני גרתי בירושלים לפני ארבעים שנה, היא הייתה מאוד יפה בעיניי. מאוד אהבתי אותה. אני מבינה שהיא השתנתה מאוד מאז, ולא לטובה.
לכן הבאתי את הקטע הזה. כמה סימבולי. מקבץ נדבות בתחנה אפורה וחשוכה. הכל שחור ורק הקול שלו זהוב.
 
לפני 40 שנים, פחות או יותר, היה הזמן שנטשתיה

אז עוד היה בה איזה שמץ של תמימות, כפריות, ילדותיות - דא עקא, שהאגו הלאומני ניצח הכל, ההשתלטות החרדית על העיר ממשיכה, העיר בקרוב, אם ראש העיר הנקניק לא יבין לבד, תהפוך לבני ברק.
אז בשביל דוסים, חרדים וסרחונות של חיתולים ברחוב להעביר את שגרירות ארה"ב לירושלים?
 
אני זוכרת שכתבת פעם הסבר שונה למשפט הזה

אבל עדיין הפירוש העממי הוא הפרשנות המקובלת כמעט על הכל...
 
זו בדיוק הבעיה עם הפרשנות שמוכרת שקרים לציבור

תפתחי את התנ"ך, פרק קצר מאוד שמספר על שבויה בת מלך שמצאה חן בעיני המלך הישראלי והורשתה להכניס לארמונו את הכבודה שלה (כבודה בשורוק - רכוש) ואת הנערות המלוות אותה.

לא צריך שום הסבר, כל בר בי רב מבין את הכתוב (לכן שם הספר שלי: "התנ"ך כתוב עברית שכל אחד מבין"...)
עייני - תהילים מה' - כל כך פשוט וברור.

כנ"ל גם מי שמסרב בתוקף לקרוא את נושא עשרת הדיברות, אבל לא מהסס לתקוף ולהעליב.
זה מה יש. אין מה לעשות מול שטיפת מח שהקרבן מתעקש לא להבין לאשורו.

 
וואווו, שפירא, איזה מומחה אתה

עכשיו צריך להסביר לכבודו את הלוגיקה של התפתחות השפה? להסביר לו שמה שקהל דוברי השפה מבין הוא מה שקובע, שהפרשנות שלך מקומה במילון אטימולוגי או מילון של "היה היה".
דחיל ראבאק, כל הכבוד לך, אבל איפה אתה ואיפה דוברי השפה, ומה זה קשור לשטיפת מוח בכלל?
יאק
 

dory141

New member
הייתי ירושלמי מחמד למשך שנתיים

בשנים 1999-2001 שירתי בבית-אל, במנהל האזרחי. היו שם אנשים עם איכות, מרביתם בדרג הקצונה. לעומת זאת, בין החיילים זיהיתי אנשים קיצוניים ובעלי דעות ממש מקוממות. איחלו מוות לרבין (4 שנים לאחר הירצחו), קיללו שמאלנים, אשכנזים ותל-אביבים בלי אבחנה, היו כמובן אוהדי בית"ר ירושלים וממש עשה לי לא טוב להיות במחיצתם. מאחר והייתי חייל פשוט ששירת קל"ב ולא סודרה לי לינה בבסיס או בירושלים, הייתי מתעורר כל יום ב-5 בבוקר ונוסע לבסיס ב-3 אוטובוסים. בראשון אישר לי המפקד הישיר להגיע ב-10, בצורה חריגה, כמעט כמו לרוב אלו שמגיעים מחוץ לירושלים.
ככל שגברה האינתיפאדה, לחצתי לעבור ובסופו של דבר העבירו אותי לקריה בת"א. זה כבר היה יותר נוח.
 

dory141

New member
למזלי זכיתי להנחה

מאחר ואני רבע ספרדי, טענו שאני משלהם, למרות שאני תל-אביבי ואז הייתי איש שמאל. הייתי בימין בשנים 2000-2005, בעיקר בגלל שכמעט ירו בי למוות כמה פעמים (כששירתתי בשטחים) , ועוד לא בצדק.
 
אז באמת איך אפשר להסביר את התופעה הזאת?

מה גם שבזמן האחרון זה רק הולך ומחריף
 

dory141

New member
זהו, אז לא היו רשתות חברתיות

בניגוד למה שחושבים, פייסבוק לא גרם להקצנה בעם. הוא רק התחיל לבטא, גם בשמאל וגם בימין, רחשי רקע שפעם היו בשוליים וכיום כבר במיינסטרים.
שורש הבעיה הוא חוסר חינוך ואי הוקעת האלימות המילולית והפיזית, מצד מנהיגי העם. להיפך, חלקם (כמו נתניהו, והוא לא היחיד) רוכבים על כך בדרך לפריימריז או לתפקיד השר/ה.
 
למעלה