שבת שלום חברים, זוכרים את 'נקמת הילד המגמגם' של רוני סומק?

מצטרף בהתלהבות לדברייך, למעט רוני סומק

מ"ש, ע"ע ו- ד"ג וגם אב"י - שהפכו יצרני "סיפורים" עם מערך שיווק והפצה שלא יביישו שום בית חרושת טוב.
תביאו לי איזה אלון חילו אחד, אני מרוצה.
 
ויזן, שמיזן ובכלל

כל המרשתת, הפייס, מלא בהזדעזעויות של משוררים נכבדים. מה כבר קרה? אלתרמן ובני דורו כסחו את ביאליק ללא רחמים, זך קרע את אלתרמן, אז הנה ויזן "קורע" את סומק. אפשר לחשוב, סומק צריך להיעלב, למות או לקבור את עצמו.
אני אוהב את שירת רוני מאוד. לדעתי הוא משוררגרנדיוזי כמו אלתרמן, כמו דורי מנור או אנה הרמן. אלה משוררים הרואים בשפה חומר עשיר שאפשר לשחק אתו כמו שמשחקים בבוץ או בבצק.
 
עד כמה שהבנתי, המבקרים ברדיו התרעמו לא על עצם הביקורת

אלא על הדרך...
נו, טוף.
בעידן שבו מתחרים זה בזה מי יקרע את מי יותר חזק ויותר מהר,
קטונתי אני מלהתערב.
היום בעידן הפייסבוק, הכל מתעצם והכל מקבל מימדים מפלצתיים, גם אם פעם ביקורת כזאת בעיתון 'דבר' או 'על המשמר' הייתה מגיעה בקושי למספר מועט של
אנשים, הרי היום ביקורת כזאת מגיעה למיליוני אנשים ומן הסתם היא כבר לא יכולה לעבור בשתיקה.
 
היום נתקלתי במשהו שגרם לי לחשוב

יש 4 דברים שמעלים זיכרונות .
בושם
תאריכים
מקומות
ושירים


וזה הזכיר לי את הבושם שקיבלתי מהבן שלי בחג שעבר ואני שומרת עליו מכל משמר. הדיוריסימו של כריסטיאן דיור. הבושם הראשון שקניתי בגיל 16 עם המשכורת הראשונה שקיבלתי. שנים, שנים שלא השתמשתי בבושם הזה ותמיד חלפו מעל פני וגופי בשמים שונים של מותגים כאלה ואחרים, חלק אהבתי יותר וחלק אהבתי פחות, אבל בגלל אופיי ההפכפך מעולם לא נשארתי נאמנה לאותו הבושם. תמיד אוהבת לשנות, להחליף ולגוון. לפני שנה בערך התעוררה בי נוסטלגיה לבושם הנעורים שלי וביקשתי מהבן להשיג לי אותו בדיוטי פרי. הוא הביא לי אותו בראש השנה וכל פעם שאני מזליפה אותו על גופי, ריח קסום של פרחי יסמין אופף אותי ומחזיר אותי לנעורים. לגיל 16. למשכורת הראשונה שלי. לכניסה הרועדת לפרפומריה שברח' אלנבי פינת רוטשילד ליד מקום העבודה שלי. הבושם האמיתי והראשון שלי. ריח אביב עולה באפי והוא נשמר היטב כיאה לבשם איכותי.
ואני אומרת לעצמי, אין אין אין שום בושם חדש של איזו דוגמנית על לא ישווה לבושם הזה ולו בזכות העובדה שהוא מחזיר אותי לימי האושר.

ושירים,
אין כמו שירים להזכיר לי מקומות ואירועים.
בחזרה לאושר, הלן שפירו, קיץ, חצר מלאה עצי פרי ריחניים, גויאבות, אנונה, חושחש ורימונים... ספה ישנה בחצר, שרועה עליה. רדיו גדול. שיר מהדהד ונדמה שהאושר יישאר לנצח.

 
זה יפה. רק אומר על קצה המזלג לפני לכתי,

כי הארבעה אלמנטים אכן משמשים אספקלריה של מפגש מחודש שזה
למעשה מהות הזכרונות. אך ישנם נוספים. כל פריט אפשרי.
תמונות, מן הסתם.
ריחות ככלל.
צלילים ככלל. (משתנה מאדם לאדם)
טעמים ככלל.
פני אנשים זרים, ואנשים ככלל ועוד אלמנטים נוספים שיש בם
כדי לעורר את אותם זכרונות הכוללים בצורות שונות את חמשת
חושינו.
&nbsp
חג שמח. :)
 
אכן, גם אלה וגם אלה... חג שמח גם לך יקירתי




 

sashalola

Well-known member
רוני, מאיר, רושדי, הביקורת ודעתי הלא נחשבת


אמר פעם רפי לביא ז"ל (מורו של אחד יאיר גרבוז ורבים אחרים)
שעדיף לו לאמן להיות עסוק במה שהוא טוב בו.
לצייר, לכתוב, להלחין לביים ומעבר לזאת לשתוק,
כדי שיצירתו של אותו אמן תיבחן לגופה של העבודה ולא לברברת שנוצרת סביב.
ואפרופו ברברת, בשנים האחרונות אין כאן בארץ, כמו גם מעט מאוד בחול, אנשים רציניים העוסקים בביקורת עניינית, ממוקדת ומנומקת וכזאת המוסיפה איזשהו נופח להבנת היצירה או הסתכלות ריבודית מעירה ומאירה.
כאשר מבקר נחשב ומוערך, כביכול, (ובחלונות הנכונים,) כמו למשל, אברהם בלבן, שמשסף וקורע יצירות כאלה ואחרות בביקורות הנוראיות מלאות הבוז וההתנשאות וללא הנמקה, ואחר כך יושב לו הסופר בלבן, וכותב בעצמו ספר... הביקורת תהיה... נו טוב, לא צריך להסביר יותר מדי.
היה לי העונג להשתתף באיזה פסטיבל שבו נוכחו מיטב היוצרים מכל העולם,אנשים עם כוס יין, ואיזה נישנוש בין השיניים. אנשים שישבו אי אילו שעות וכתבו ספר או עשרים, אנשים שהפיקו ממוחם הקודח כמה סיפורים ורעיונות שחלקם היו נהדרים ומונומנטאליים והיו גם כאלה שכתבו יצירות מינוריות יותר, אנשים.
היה שם פיליפ רות, ניל גיימן, סלמן רושדי וגם מאיר שלו, כולם אנשי מילים, במצב רוח טוב וחגיגי, התבדחו וריכלו בקלילות על עצמם ואחרים ועל עולמם המקצועי.
אני מספרת זאת, כי לכולם, לכל היוצרים הללו ואחרים שלא יצא לי לפגוש יש דיעות, יש אמירות על החיים ועל העולם שממנו הם שואבים את מקורות ההשראה שלהם.
לדבר עם האנשים הללו גורם לי להסתקרן ולשמוע אותם מספרים על עצמם ועולמם רק בהקשר ליצירתם. לרוב אין שם פוליטיקה פרופר, אמירות בוטות מהסוג שמירי רגב יכולה לעשות בהם איזשהו שימוש לתועלתה.
מאיר שלו הוא איש מצחיק, רהוט ולגמרי קליל, ביחס לרצינות ולכובד הראש ולמקצועיות שבו הוא כותב. אפשר לאהוב את הספרים שלו, אפשר לא. אפשר לומר שהוא ממחזר את עצמו ואפשר להינות מכל מה שהוא כותב. הדבר האחרון שאפשר לעשות, זה לבוא אליו בביקורת על החומרים שבהם הוא משתמש ביצירתו.
סלמן רושדי למשל, ולעומת שלו, הוא כוכב, סופר סטאר וסלב. אומרים עליו שאת הונו הוא עשה במניפולציות ששתל ביצירתו ושגרמו לכל העולם להאמין שהוא נרדף, בשעה שהיום הוא ממשיך להנפיק עוד ועוד יצירות שנשענות על תדמית הנרדף וסכנת החיים המרחפת על ראשו בפנטהאוז המפואר ובלימוזינות שהוא יכול להרשות לעצמו. אפשר לומר עליו כל מיני דברים ועדיין הוא כתב את "פסוקי השטן" ואת "ילדי חצות" ועוד.
ברוב עוונותי אני מכירה גם את רוני סומק. אחת מה"מגרעות" הנוראות של יוצר זה כשהיוצר מגיע לסוג של מקובל ושלא נדבר על הנורא מכל כשהיוצר הופך לקונצנזוס. או אז... אבוי... הלך עליו.
והיטיב לתאר זאת אריק איינשטיין ז"ל
כתבו שהוא מצליח מאוד
הוא נהיה מפורסם
כתבו שהוא מרוויח
כתבו שהוא חדש
בסוף כתבו שהוא מושלם.

כתבו עליו בעיתון הרבה דברים
הוא בכלל לא ידע שהוא כזה.

ואין תשובה חד משמעית לשאלה מדוע ולמה "אנחנו" כל כך רעים, ביקורתיים, צרי עין, ומזלזלים בעבודתם של חלק מהיוצרים שלנו?

נ.ב צרפתי תמונה, לא התאפקתי. פשוט להיזכר בערב המהנה הזה שלא היו בו בלבנים, וולא ויזנים ולא רגבים למיניהם.


 

poseidon111

Active member
כאחד שלא יכול לחוות דעה מבחינה עניינית לתרומתו או אי תרומתו

האמנותית של סומק, יש לי שאלה אלייך: האם בקביעתך שהביקורת עליו אינה עניינית אלא כולה היא בגלל הפן הקטנוני של צרות עין וכדומה אינך "חוטא" באותו חטא ממש של המבקרים?
אני מתכוון שאינך מוכנה לקבל את העובדה שהביקורת נעשתה, לא מהטעם שציינת, אלא מהעבודה האמנותית שלו פרופר.
האם אין זה יתכן שהביקורת היא עניינית כי הרי לא כל משורר מוצלח ומוערך, שלא לדבר על אחד שהפכוהו למוביל, קיבל ביקורות שכאלו.
 

sashalola

Well-known member
אה, כתבתי בכללי לחלוטין


בכלליות מוחלטת כתבתי על הביקורת,
לא התייחסתי לביקורת הספציפית על רוני סומק,
ומשום כך כללתי בדבריי עוד כמה כותבים שכולם מועמדים לביקורת כמובן.
לביקורת המבקרים והקוראים כאחד.
אולי הייתי צריכה לכתוב בצימצום יותר כדי שהשורה התחתונה (שהיא רק מחשבה שלי) תהיה יותר ברורה.
יש מבקר מאוד צעיר, ממש בראשית דרכו. הוא למד, קרא המון, בעל ידע נרחב ביותר, מה שנקרא איש תרבות, וזה ניכר מאוד בביקורות שהוא כותב. קוראים לו יותם שווימר. הוא כותב מנומק ובכבוד ראוי לעבודתו של היוצר, גם אם מצא פגמים בעבודה. ויש גם את עניין ה"הובלה" או ה"קו" המתפתח בעולם השירה והספרות, בכל הקשור לחדשנות מקוריות ופריצת דרך למשהו שעוד לא היה. אבל זה כבר סיפור אחר, כלומר יותר אקדמי ופחות "צרכני".
בכל אופן, לדעתי, ולטעמי, אין כאן בארץ הרבה מבקרים מקצועיים שאני מעריכה את עבודתם, שיש להם אמירה או חזון.
 

poseidon111

Active member
כאמור, איני איש שירה. הבנתי את כוונתך עתה. שאלה: מה ההסבר

שלך שאדם חובב ספרות לא ממש מתחבר לשירה?
באופן כללי כמובן, לאו דווקא לגבי.
 

sashalola

Well-known member
אין לי הסבר.

גם אני תולעת ספרים אבל לא ממש חובבת שירה.
ישנם משוררים ש"מדברים" אלי ואחרים סתומים לי לחלוטין.
אני מאמינה שאפשר ללמוד לאהוב שירה, להתרגל לקרוא שירה,
ואז גם המקצבים והטכניקה אולי מביאים להבנה והנאה.
יכולה להמליץ לך, ואולי תהנה משירה שהיא יותר שיר/פרוזה,
כמו למשל המשורר יקיר בן משה.
 
גם אני חושבת שאפשר ללמוד לאהוב שירה

כמוני כמוך. יש משוררים שמדברים אליי ויש כאלה שאין לי מושג על מה הם מדברים.


הכוכבים קפואים.
הירח מעלה עובש כגבינה משובחת שהתיישנה
בשבילך
אני מפשיר את את הכוכבים
והם נוזלים אחד אחד
כמו טיפות זהב אל כרית חלומך.

מגרד אני את הלבנה על פומפייה של זהב
ובוזק אותה על יצועך.

 
למעלה