לונדון - נסיעה בתחב"צ - כרטיס אויסטר מול טראוולקארד

roger2014

New member
לונדון - נסיעה בתחב"צ - כרטיס אויסטר מול טראוולקארד

שלום רב,



אני ובת זוגתי נהיה 7 ימים (6 לילות) בלונדון. בהלוך אנו נוחתים בגטוויק ובחזור ממריאים מלוטון.



אשמח לעצתכם, מה עדיף על מנת להתנייד בתחב”צ בלונדון – אויסטר / טראוולקארד.

ראשית, אתחיל מכך שאני יודע שכך או כך, הכרטיסים הללו לא מסייעים לי להגיע מגטוויק ללונדון וגם בחזור מלונדון ללוטון. בשני המקרים נצטרך לרכוש כרטיסי רכבת בנפרד.



אני מדבר כעת על השהות והנסיעה בתחבורה ציבורית בתוך מרכז לונדון. זוהי פעם ראשונה שלנו בעיר ולכן סביר להניח כי נהיה בעיקר באזורים 1-2 (zones 1-2).



אנו נישן במלון Ibis Blackfriars, דהיינו שלחלק מן האטראקציות נצעד ברגל אך בחלק לא מבוטל של המקרים נעדיף להשתמש בתחבורה ציבורית כלשהיא.



לאחר כל המידע הנ”ל, ובהתחשב בכמות הזמן שנשהה בעיר, אשמח לעצתכם בכדי להגיע להכרעה, האם כדאי לרכוש 2 כרטיסי אויסטר (מה שאנו מכירים מהארץ כרטיס “רב קו”) ולטעון אותו בכל פעם מחדש בסכום כסף כלשהו, או שמא לרכוש שני כרטיסי TravelCard שעלות כל אחד מהם היא 150 שקלים (300 ש”ח לשנינו היות והכרטיס הינו אישי).



תודה רבה מראש למשיבים!
 

Ccyclist

Well-known member
הטרבאלקארד הלונדוני מוטען על האויסטר.

לצערי אני מכיר את התופעה שמלונות קוראים לעצמם על שם אזור נחשק יותר, והמלון שלכם שנמצא בכלל בסאת'ארק נקרא על שם תחנה שהיסטורית ביתה בגדה הצפונית למרות שכיום יש לה כניסה בגדה הדרומית. האטרקציות היחידות בטווח הליכה הן התאטרון המשוחזר של שייקספיר, הטייט מודרן, ואולם הרויל פסטיבל הול שבגדה הדרומית. לכל דבר אחר תצטרכו תח"צ ואל תלכו דרומית לרחוב The Cut בלילה כי מדרום לרחוב יש מלא שיכונים. תחנת Southwark של קו ה Jubilee שמדרום למלון היא מוצא מצויין לאטרקציות רבות בעיר אף שלמספר אטרקציות כמו ה Tower of London עדיף להשתמש בתחנת התחתית של Blackfriars שבגדה הצפונית. שווה גם לקחת אוטובוסים צפונה למסעדות בגדה הצפונית לאורך Farringdon road אבל לקחת בחשבון שזה אזור של עורכי דין.
&nbsp
לכירטוס: אם יש לכם כרטיסי אשראי מגע (סמל דמוי וויפי ליד הצ'יפ) אז יכול להיות שניתן להשתמש בהם כמו שמשתמשים בערך צבור על כרטיס רב קו בארץ, פשוט נוגעים בעיגול הפלסטיק הצהוב שבשערי הרכבת בכניסה וביציאה, ובעיגול דומה בעלייה לאוטובוס. (זה תלוי אם אופן התשלום מופעל). אם כן זה חוסך לכם קניית כרטיסי אויסטר ב £3 כל אחד. אם עמלות החו"ל שלכם מצדיקות קניית כרטיסי אויסטר אפשר לקנות אותם מהמכונה של הרכבת הארצית בגאטוויק ויש איש צוות שמסייע לתיירים.
&nbsp
אם אין לכם נסיעות נוספות ביום העזיבה תוכלו ללכת ברגל לכניסה הדרומית לתחנת הרכבת הארצית של בלאקפריירז ולקנות כרטיס נייר. הקפידו לציין שיעדכם Luton Airport כדי לכלול את אוטובוס השאטל בין תחנת הרכבת Luton Airport Parkway לנמל עצמו, מרחק של קילומטר או שניים.
&nbsp
ביום ההגעה מגאטוויק ניתן לשלם באשראי מגע או ערך צבור של אויסטר (credit) מגאטוויק ולרדת הישר בבלאקפריירז בקו הטמזלינק (יעד: Bedford, קו זה מגיע גם לתחנה שמשרתת את לוטון) שהוא קו של הרכבת הארצית שעובר דרך נמל התעופה. הטמזלינק זול מהגאטוויק אקספרס שמגיע בכלל לויקטוריה. אם אתם מגיעים מוקדם ומתכוונים לנסוע ברחבי העיר יתכן ששווה לכם במקום לקנות כרטיסי נסיעה בודדת לעיר קנות מהרכבת הארצית כרטיס נייר יומי בשם Off peak day travelcard שיעדו לונדון וכולל את אזורים 1-2 אבל בררו זאת עם איש הצוות. אם יגידו לכם שאתם בזמן peak אל תטרחו כי זה לא יחסוך כסף. ההבדל הוא בין £15 ו £25 ואם ידרשו את הגבוה או אם תחליטו לקנות כרטיס שבועי או להשתמש באשראי מגע זה לא יחסוך לכם.
&nbsp
הטראבלקארדים (כי יש כרטיס נייר של הרכבת הארצית ויש כרטיס נטען על האויסטר): שניהם תקפים לאזורים 1 ו 2 (או כל צירוף אזורים אחר שתבחרו) בלונדון, תקפים בכל אוטובוס רגיל, רכבת תחתית, DLR, ורכבת ארצית בין תחנות באזורים ששילמתם עליהם למעט מספר רכבות אקספרס. הם אינם תקפים על סירות בנהר או על הרכבל שבמזרח לונדון אך יתכן שהם יתנו הנחה.
&nbsp
טראבלקארד הנייר מגנטית השבועי של הרכבת הארצית (מתחיל בכל יום, בקשו לונדון אזורים 1-2) נותן הנחות של כרטיס שני בחינם באטרקציות רבות.
https://www.nationalrail.co.uk/times_fares/2334.aspx
זה יתרון משמעותי אם ברצונכם לבקר באטרקציות מכורטסות. יש לזכור שמרבית המוזיאונים הם בחינם הודות למימון מהלוטו. החיסרון של הכרטיס הזה הוא שצריך להשתמש בסלוטים המיושנים בשערי הרכבת ולהציג אותו פיזית לנהגים באוטובוס. הוא מסמן אתכם כתיירים או כמבקרים ממחוץ לעיר. יש תיירים שמקפידים להשיג רק אותו ולא את האויסטר בגלל ההנחות, זה עניין של טעם.
&nbsp
הטראבלקארד השבועי של TFL או מערכת האויסטר מקביל לחוזה שבועי על רב קו בארץ. הוא יכול להתחיל בכל יום בשבוע, מוטען על כרטיס האויסטר ומגלם יומיים חינם בהשוואה לתשלום מערך צבור. אתם בעיר 5 ימים שלמים אחרי 9:30 בבוקר. זמני ההגעה והעזיבה קובעים אם משתלם לכם להטעין כרטיס שישתלם רק אם יהיו לכם נסיעות ביום ההגעה או אולי עזיבה מאוחרת ביום העזיבה ומקום למזוודות. רק במקרה שאתם משכימי קום ותהיו במערכת התח"צ לפני 9:30 במקום בחדר האוכל יהיה משתלם לקנות כרטיס אויסטר ולהטעין עליו כרטיס שבועי כי במקרה כזה אותו המחיר של הכרטיס השבועי מכסה 3.5 ימי נסיעות שמתחילות בשעות השיא. אי אפשר לטעון כרטיס כזה על כרטיס אשראי מגע. מדובר בייצוג אלקטרוני לכרטיס שהיה קיים בעידן הנייר ולכן כמו "תיקייה" או "עמוד" ההתייחסות אליו היא כאל חפץ פיזי אף שמדובר במונח ממוחשב.
&nbsp
אם ההגעה והעזיבה אינם נותנים זמן לנסיעות אחרות בימים אלו ויש לכם אשראי מגע - אל תקנו כרטיסי אויסטר. אם אין לכם אשראי מגע - קנו אותם אם אין בכוונתכם לקנות את כרטיס הנייר השבועי לונדון 1-2 של הרכבת הארצית. אין בלונדון כרטיסים יומיים אלא גבול תשלום עליון ליום. ברגע שהגעתם לסכום היומי לאזורים בהם נסעתם לא יגבו מכם יותר. יש גבול תשלום שבועי בעייתי מאד כי הוא חייב להתחיל ביום ב' ולהסתיים ביום א' אז זה לא רלבנטי לתיירים רבים. גבול זה שווה ערך למחיר של הטענת כרטיס שבועי. משום שאתם תיירים צריך לשקלל גם עמלות מהארץ. אם הבנק דורש עמלות גבוהות יתכן שעדיף לקנות כרטיס אויסטר ב £3 במקום 5-6 סטים של עמלות.
&nbsp
שימו לב שכל תחנה המסומנת במסגרת שייכת לשני האזורים בהם היא גובלת כך שאם אתם מגיעים מאזור 2 היא נחשבת 2, ושאזור 2/3 בכפר האולימפי נחשב גם הוא לאזור 2 אם הגעתם מאזור 2. תוכלו לנסוע כך למצפה המלכותי בגריניץ' (תחנת Cutty Sark) מבלי לצאת את אזורי הכירטוס שקבעתם. אם קניתם אויסטר אפשר להטעין אותו ב £5 ערך צבור ( credit ) כדי שתוכלו להשלים מחירים ולנסוע לאזורים מעבר לאלו שקבעתם. במקרה כזה גובים מהערך הצבור השלמה של פאונד או שניים לאזור 3 או 4. אם התקציב לוחץ, הלכתם קצת ומצאתם את עצמכם טיפה מחוץ לאזורי התשלום אפשר לקחת אוטובוס תחנה או שניים חזרה כי כל כרטיס תקופתי כולל את האוטובוסים בכל העיר (יש מחיר יחיד לאוטובוסים).
&nbsp
יש קו רכבת רביעי מאזורכם שטוב להלוך אך קצת מסובך לחזור: מתחנת Southwark אפשר ללכת במנהרת הולכי הרגל לתחנת Waterloo East ושם מרציפים B ו D אפשר לקחת רכבות פרבריות תדירות לתחנת Charing Cross שממש בפינת כיכר טרפלגר בקצה הדרומי של הווסט אנד. ניתן ללכת מתחנה זו לקובנט גארדן ולאזור התאטראות. זה חוסך לכם החלפת רכבת תחתית בווטרלו ואת המעבר הארוך בין קו הג'ובילי לקווים הותיקים בתחנה. החזור מסובך יותר כי צריך לוודא שהרכבות אכן עוצרות ב Waterloo East ולא כולן עושות זאת.
&nbsp
הגדה הדרומית, מצפון לגשר הרכבת, היא אזור עם אטרקציות תרבות רבות בשעות היום והערב. בלילה היא בסדר כל עוד אתם מצפון לקו הזה שכולל גם את The Cut, ויש בין מוסדות התרבות גם משרדים ומשרדי ממשלה בבניינים חדשים, אבל צריך לזכור שזה אזור מתפתח שחריגה דרומה ממנו היא פחות סימפטית. אל תחרגו מהרחובות הראשיים והקהל של מוסדות התרבות בלילה. כמו כן, אל תצפו לקחת מונית שחורה (הסוג שמותר לעצור ברחוב, לא יהיה עודף מ £20) כי המוטו שלהם הינו " Sorry mate, I don't go south of the river ".
 

Ccyclist

Well-known member
הבהרה לגבי אויסטר ללא כרטיס שבועי

אם הבחירה שלכם היא בכרטיס אויסטר כדי לחסוך עמלות כרטיס אשראי, אך הבחירה שלכם היא שלא להטעין כרטיס שבועי אז עליכם להטעין את האויסטר בערך צבור (Credit).
&nbsp
בשיטה הזו אפשר להטעין סכום חלקי כמו £20 שלא יספיק לכם לשבוע, אבל כשהסכום ירד מתחת ל £5 תהיה אזהרה בשערי הכניסה לרכבת ותדעו שצריך להטעין סכום נוסף.
&nbsp
אם אתם נוסעים מגאטוויק על ערך צבור של אויסטר ולא על כרטיס נייר אז תטעינו סכום שיספיק לכם. אינני בטוח אם הנסיעות בעיר יחשבו בנפרד או אם התחלת הנסיעה בגאטוויק תחשב ליום שמתחיל באזור עם מספר גבוה. ההשלכות הן לגבי ה Cap (גבול התשלום העליון) ליום זה. אם זה בנפרד אז ה Cap יתחיל מ £7 כמו באזורים 1-2, אך אם זה נחשב לנסיעה מאזור מרוחק יתכן שה Cap יהיה נמוך יותר. (תבררו עם איש הצוות בתחנה).


טראבלקארד הנייר של הרכבת הארצית נמכר רק בתחנות הרכבת הארצית עם סמל אדום שנראה כמו =Z= . הוא אינו נמכר בתחנות הרכבת התחתית עם סמל ה Ø (עיגול אדום וקו כחול). אם אתם רוצים אותו ואת ההנחות שהוא נותן קנו אותו בתחנות הרכבת הארצית של גאטוויק, או בלאקפרייז (התחנה הארצית שעל הגשר, לא התחנה התחתית שבגדה הצפונית, המעבר בין חלקי התחנה יעבור בין המיתוגים השונים).
 

תמעם

New member
שאלת הבהרה

רק כדי לראות שהבנתי נכון-

אם יש לי כרטיס אשראי עם סמל וויי פיי, אני פשוט מעבירה אותו לפני הכניסה לתחתית (ואת אותו אחד ביציאה), ובסופו של יום הוא אוטומטית מחשב לי נסיעה יומית בדיוק כמו באויסטר?

בלי להירשם ובלי כלום?
 

לאונידס

Active member
בפעם האחרונה אני העדפתי לטעון אוייסטר בערך צבור

נסעתי יותר באוטובוסים ומדיניות התמחור החדשה הפכה אותו לכדאי יותר מאשר ה"חופשי שבועי".
בביקורים קודמים לביקור הזה רכשנו טראוולקארד שנותן כניסות 1+1 לאתרי תיירות מרכזיים, כרטיס נייר שלא ניתן להטעין על האוייסטר (הרב קו הלונדוני) ההנחות היו מאוד משמעותיות לתוכנית הביקור שלנו.

תחליטו בהתאם לתוכנית הטיול שלכם.
 

YosMan1

New member
יש אפשרות יותר מתוחכמת - המערכת תשלום של התחבורה הציבורית

בלונדון היא מהמתקדמות ביותר בעולם.
עם כרטיס אויסטר רגיל שמטעינים עליו כסף אתה מקבל אוטומטית גג תשלום ברמה של חופשי יומי, כלומר בכל מקרה לא תשלם פר יום יותר מאשר המחיר של חופשי יומי.
אם אתה נרשם באתר של רשות התחבורה של לונדון אז אתה מקבל שתי הטבות:
1. אין צורך באויסטר וכל כרטיס אשראי עם ציפ ישמש ככרטיס אויסטר. (וגם אפשר שהטלפון ישמש ככרטיס האויסטר עם גוגל פיי או אפל פיי או סמסונג פיי...)
2. אתה מקבל אוטומטית גם בנוסף לגג היומי גם גם גג שבועי, כלומר בכל מקרה לא תשלם יותר מאשר תשלום של כרטיס חופשי שבועי.
ככה שאין צורך להתלבט אם לקנות מראש כרטיס חופשי שבועי:
הרישום מתבצע כאן:
https://tfl.gov.uk/fares/how-to-pay...s-you-go/contactless-and-mobile-pay-as-you-go
 

Ccyclist

Well-known member
אין צורך לרשום כרטיס אשראי כדי לנסוע איתו

השתמשתי מספר פעמים בכרטיס אשראי מגע בריטי כדי לנסוע בעיר בתקופות שהייה של 3-4 ימים והוא פעל ללא רישום כלשהו.
&nbsp
כמו כן ה Cap השבועי תקף מיום ב ליום א בלבד - כך התנאים. אם תתחיל ביום ג' אז תשלם על ימים א' ו ב' הבאים מחיר יומי מלא בעוד שבשבועי שמתחיל ביום ג תקבל את א' ו ב' חינם (שבועי עולה כמו 5 יומיים).
 

YosMan1

New member
הכל נכון רק שהקאפ השבועי חל רק אם אתה נרשם, אחרת יש לך רק

קאפי יומי.
אם קאפ שבועי לא מעניין אז באמת פשוט אפשר לשלוף את הכ"א עם הסימן של ללא מגע (לא כל כרטיסי האשראי הישראלים יעבדו) ולהעביר במכונה.
חשוב מאד להעביר בכניסה וביציאה את אותו הכרטיס אחרת יכול להיוצר בלבול בחישוב ויהיה חיוב יתר.
ולכן לא להעביר ארנק עם כמה כרטיסים מעל הגלאי אלא להוציא כרטיס ספציפי ולהעביר אותו בכניסה וביציאה.
&nbsp
 

Ccyclist

Well-known member
שום רישום, תפסיק להטעות.

כל שצריך הוא להשתמש באותו כרטיס אשראי מיום ב' ועד יום א'. דרישה זו היא משום שהמערכת מזהה את הנוסע לפי הכרטיס ואם תשלם בכרטיסים נפרדים המערכת לא תדע שאתה אותו הנוסע. אין שום דרישת רישום.
&nbsp
הנה הציטוט מאתר TFL:
&nbsp
" Weekly cap
&nbsp
A weekly cap is calculated for journeys using contactless (card or device) or an Oyster card (bus and tram journeys only), that start on Monday and end on a Sunday.
&nbsp
If you don't travel on these days, for example if your travel starts on Thursday and ends on Wednesday the next week, it may be better value to buy a 7 Day Travelcard.
&nbsp
To get the weekly cap, use the same contactless card or device, or Oyster card from Monday to Sunday.
&nbsp
"
&nbsp
הלינק:
&nbsp
https://tfl.gov.uk/fares/find-fares/tube-and-rail-fares/pay-as-you-go-caps
&nbsp
 

arseny92

Well-known member
מנהל
נראה שאפשר גם עם כמה כרטיסים שהם על אותו שם אם קודם מצרפים

את כולם לאותו חשבון באתר/אפליקציה אויסטר (רישום חשבון TFL)
וזאת אם האויסטר אינו מהדור הראשון, אלא מדור שמאפשר שימוש מלא ואת כל הפעולות בחשבון באתר ובאפליקציה
&nbsp
אך אכן, רישום לא חייב, הקאפ השבועי פועל גם ללא
 
השנקל שלי


היות שזו פעם ראשונה שלכם, כשתחליטו איזה כרטיס מתאים לכם, קנו אותו בדוכן מאוייש ולא מהמכונות. אנחנו רצינו לקנות אויסטר, ולטעון אותו בסכום הגג היומי כדי לנסוע שתי נסיעות בסך הכל: מהיתרו לקובנט גרדן וחזרה.
מרוב הלחץ והבלבול יצא לנו כרטיס נייר, שאינו Refundable

לא הפסד כספי גדול, אבל מעצבן.
 
למעלה