האם חברות התעופה הישראליות יקורקעו בחורף הקרוב? דה מרקר

דניאלה1311

Active member
מנהל
האם חברות התעופה הישראליות יקורקעו בחורף הקרוב? דה מרקר
טיסות של כלל חברות התעופה הישראליות נמצאות בסכנת ביטול מינואר - לאחר שמשרד החוץ שב והתריע כי העסקתם של עובדי אבטחת תעופה תופסק על ידי נציגויות ישראל בחו"ל

גבריאלה דוידוביץ'-ויסברג

מנכ"ל משרד החוץ, יובל רותם, שלח באחרונה מכתב לאיתן בן דוד, המשנה לראש המטה לביטחון לאומי, שבו ציין כי משרד החוץ צפוי עד סוף השנה לסיים את העסקתם של כ-1,200 עובדי אבטחת תעופה (עמ"י) בנציגויות ישראל בחו"ל. במכתב ציין רותם כי "על הגורמים הרלוונטים להיערך מבעוד מועד למצב זה, תוך מציאת חלופות אחרות להעסקת עובדים בחו"ל".

זו אינה הפעם הראשונה שעולה לדיון סוגיית העסקתם של אנשי אבטחה על ידי נציגויות משרד החוץ בעולם. משרד החוץ מתריע כבר שנים על קושי לעמוד בהוצאות השכר הגבוהות, קושי שמתווסף על בעיות משפטיות, ניהוליות ומדיניות רבות הנוגעות לאופי הרגיש של התפקיד.

משבר דומה נפתר בתחילת השנה. כפי שנחשף לראשונה ב-TheMarker משרד החוץ התריע כי לא יכול לממן את הגדלת מספר המאבטחים שנדרשה. לאחר משא ומתן שהתקיים בין משרדי החוץ, האוצר והמועצה לביטחון לאומי, סוכם כי מכסת המאבטחים שיעמדו לרשות אגף הביטחון של אל על, האחראי על הביטחון בחברות התעופה הישראליות, תעלה מ-950 ל-1,200 עובדים בלבד. זהו פתרון זמני, שסוכם שיהיה תקף עד לסוף 2018.

אלי דפס, יו"ר דירקטוריון אל על, החברה האחראית על מערך אבטחת הטיסות של כלל החברות בארץ, כתב החודש לבן דוד כי "בלי העובדים לא יכול המערך להתקיים, עם כל המשמעויות הנוגעות לכך. יודגש כי עובדים אלה הם התשתית של המערך והם פזורים במדינות השונות ברחבי העולם. כל פתרון יחייב חשיבה מעמיקה והיערכות סבוכה ורבה שעשויה להשתנות ממדינה למדינה".

עוד כתב דפס כי "על מנת שמערך אבטחת התעופה יוכל להתקיים ולספק את השירות הנדרש מה-1 בינואר 2019, וככל שתאושר על ידי ממשלת ישראל בקשת משרד החוץ לסיים העסקת עובדים אלו על ידי משרד החוץ, חובה על כל המעורבים לסכם את הפתרון בהקדם - כך שתתאפשר היערכות מתאימה. לאור מורכבות המהלך, אני בספק רב אם שינוי כאמור ריאלי לביצוע על ידי המדינה בתקופת הזמן האמורה. זאת ועוד, להבנתי, משרדים אחרים סירבו עד היום לקבל על עצמם את העסקת עובדים אלו".

לסיום, כתב דפס כי "ישראל איננה יכולה להחליט על הפסקת העסקת עובדים אלו מבלי שיימצא לכך פתרון", והוסיף כי הוא מבקש שימצא פתרון להעסקתם וכי "פתרון זה יסוכם ויופץ לכלל הגורמים הרלוונטיים לכל המאוחר ביולי 2018, על מנת שכל הנוגעים בדבר יוכלו להיערך ולא נגיע עקב כך למשבר - ועצירת כלל הטיסות הישראליות".

"הזדמנות לעשות שינוי במצב הקיים"

בענף התעופה מעריכים כי גם במשבר הנוכחי יימצא בסופו של דבר פתרון לבעיית העובדים, מאחר שלא יעלה על הדעת שחברות התעופה הישראליות יפסיקו לפעול בעקבות מחסור באבטחה, במיוחד לאור המציאות התחרותית הקיימת כיום בענף.

למרות זאת במכתב שהוציא אמש, מוטי אילני, ראש אגף ביטחון באל על, למנכ"לי חברות התעופה הישראליות, נראה כי אין פתרון ממשי מתוכנן באופק וכי החברה מבהירה כי היא תעביר את התייחסות אגף הביטחון רק לטיסות שנקבעו עד סוף 2018.

במכתב ציין אילני כי "אגף בטחון אל על קיבל את תוכניות הטיסות של כלל חברות התעופה לעונת החורף 2019-2018 ,וזאת בהתאם לנוהל המשותף לרת"א (רשות התעופה האזרחית), חברות התעופה, שב"כ וביטחון אל על. לאור הודעת מנכ"ל משרד החוץ כי העסקת עובדי עמ"י תעופה תוגבל עד לסוף 2018, הריני להודיעכם כי תועבר התייחסות אגף ביטחון אל על לטיסות המבוקשות ותכנון כוח אדם לביצוע הטיסות אלו רק עד ל-31 בדצמבר 2018".

מארקיע נמסר: "הודעת משרד החוץ משקפת את המציאות שידועה כבר לכל הגורמים הרלוונטיים - המצב הנתון שבו אל על מספקת שירותי ביטחון למתחריה הוא בלתי-אפשרי. כך הבהיר גם הממונה על ההגבלים העסקיים כאשר בחן באחרונה את הנושא במסגרת התנגדותו למיזוג אל על וישראייר. הודעת משרד החוץ היא הזדמנות לעשות שינוי במצב הקיים, אשר בכל מקרה חייב לקרות".

מישראייר נמסר: "ההחלטה על פרופיל הביטחון של החברות הישראליות ובכללן ישראייר היא של שירותי הביטחון כמו גם ההחלטה על אופן יישומה. המאבק בין משרדי הממשלה השונים פוגעים בישראייר בשורת הרווח ובכושר התחרות. בעונה הנוכחית משלמת ישראיר מחיר כבד, שבמסגרתו כ-50 אלף נוסעים של החברה מוטסים בחברות זרות בשל הגבלות זמינות של אנשי ביטחון. אנו פונים לכל המעורבים לגלות מידה רבה של אחריות ולהגיע מהר ליישום פתרון שיאפשר לתעופה הישראלית לפעול בתנאים שאינם מגבילים".

מאל על נמסר: "ביטחון אל על, הממונה על אבטחת החברות הישראליות בחו"ל, יפעל לפי החלטות המדינה בנושא אך ברור שלא ניתן לקבל החלטה על הפסקת העסקתם של מרבית עובדי הביטחון ללא שנמצא פתרון אחר להעסקתם ולנושאים המטופלים על ידי המדינה ובכלל זה משרד החוץ".
https://www.themarker.com/consumer/tourism/1.6181752
 
למעלה