משהו שכתבתי בפייסבוק שלי על הוואנה

  • פותח הנושא Nרב
  • פורסם בתאריך

Nרב

New member
משהו שכתבתי בפייסבוק שלי על הוואנה

הוואנה, שברת לי את הלב, הנפש ומה שביניהם.
בסה"כ כמעט שלוש יממות בהוואנה, ליתר דיוק 70שעות, ורק רציתי לעלות על המטוס הראשון החוצה.
הדלות, החורבן, תחושה מעיקה, עיר חשוכה; עיר עתיקה שהמבנים הספרדיים בה בקלות יכלו לעלות בפאר שלהם על אלו של ברצלונה. אבל 60 שנה של שלטון קומוניסטי השאירו בה רק חורבן וריק (חוץ מבמבני השלטון כמובן). הכבישים ריקים, ריח של גז מזהם באויר, בניינים רבים זנוחים לאחר שהתמוטטו, המדפים ריקים. גם למי שיש קצת יותר, אין מה לקנות. שום דבר להתגאות בו.
בשדה"ת מאות קובנים עומדים במסלול האדום לשלם מכס על מוצרים שהביאו מחו"ל. כי בהוואנה אין מה לקנות. שוטרות מכס והגירה, רובן צעירות בחצאיות מיני וגרבוני רשת מסתובבות ומדברות עם מי שצריך בפנים חמורות סבר. האסוציאציה היתה משמר האמזונות של קדאפי בזמנו. אמרתי ליובל - בגיל 30 הן עוברות ל- back office?
וכדי להתריס, החתימו לי את הדרכון בצמוד לויזה האמריקאית. שיהיה לי לזכרון לעשור הקרוב. וגם לאמריקאים, למה לא.
ובעיר - כל דקה או שתיים עובר רכב אחד בכבישים שבעיר אחרת במקום אחר בעולם, בטח בעיר בה גרים 2.2 מליון איש, היו סואנים ופקוקים. וכל רכב שני, שריד לתקופת המכוניות האמריקאיות והרוסיות משנות ה- 50, ה- so called אטרקציה של קובה, משאיר עכשיו שובל פיח ישר לפרצוף.
בימים שבת וראשון העיר היתה שקטה יחסית, לקחו את אוטובוס התיירים לסיבוב hop on hop off אבל איפה בכלל היינו יורדים? בהיתי שעתיים במבנים שבורים, נטושים, "ברובע החדש" יחסית במבנים חדשים אבל ברחובות ריקים. אנשים רבים בתחנות אוטובוסים עם מבטים נואשים. רכבים פרטיים כנראה שכמעט אין, ואוטובוסים? פה ושם.
ביום שני כשהעיר התעוררה למסחר הסתובבנו קצת ב"אלנבי", מרכז העיר, לאחר ביקור מודרך במפעל סיגרים. העיר היתה קצת יותר סואנת, הרבה תלמידים בתלבושת אחידה הסתובבו ועשו לי קצת יותר שמח בלב, אבל כשמציצים לחנויות, לפסאז'ים (mercado) רואים מדפים ריקים. פירות וירקות, בשר וגבינות - מה שיש נמכר במעט, ובדוכנים פתוחים ("ירקנים") ברחוב.
מציצים לבניינים ורואים חדרי מדרגות חרבים, חשוכים. אין "לובי" ו"חיפוי" כמו שאנחנו מכירים. מה שהיה, אם היה נפל ולא שופץ. המון חוטי חשמל בין הבניינים ובתוכם.
גם בטיילת המלקון שאם היתה במדינה הגיונית היו בה בניינים מפוארים, ששווים בטח המון, יש בניינים ממוטטים, בניינים עם קומות שאנשים לא גרים בהם, וקומות שאנשים כן גרים בהם, ונותרת המחשבה מה קורה לאותן משפחות כשגם הבית שלהם הופך לבלתי ראוי למגורים - לאן הם מתגלגלים?
כשנסענו אחר כך לנופש המושלם בחיינו, אמרתי למישהו - גבר, מבוגר, לבן, עשיר, פריבילג - שלא בדיוק התרשמתי מקובה, שהעיר דלה וחרבה. והוא אמר לי - "אבל האנשים שמחים". זה סיפור שסופר במשך 60 שנות קומוניזם, וע"י תיירים דשנים שבאו לסיור אנתרופולגי מרתק וחזרו לבתים הנוחים שלהם בעולם הראשון, וזה סיפור שכולו מופרך.
וכן שלושה יממות הייתי במועקה מתמשכת - כמויות של כלבים, ראיתי לפחות 100 במו עיני, מסתובבים ברחובות. עלובים, נטושים, מתגרדים, לא מלוטפים, ללא יחס. לאנשים אין לתת לעצמם, מה יעשו עם הכלבים? ולא כלבים מטילי אימים, ולא מוכי כלבת (מאיפה יביאו כלבת, האי סגור ונמליו מפוקחים היטב), כלבים חמודים, פרוותיים, מחפשים אוכל, מחפשים להתרכבל, מחפשים יד אדם אוהבת.

כן, נשבר לי הלב.



































 

דניאלה1311

Active member
מנהל
השארת אותי ללא המשך?
מאד מענין מה שאת כותבת. ספרי עוד קצת, מה אכלתם ואיפה, איפה באמת לנתם. אני מבינה שמאד התאכזבת. היית אומרת לאנשים שישאלו כאן שלא מומלץ לנסוע לשם?
 

dudi4321

Member
ישנם כמה צלמים

שנוסעים מידי פעם לקובה ולאחרונה לאלבניה ומתארים גם בצילומים תמונה אחרת לגמרי. בין השורות/תמונות רואים עזובה, עוני אבל יחד גם שמחת חיים בעיני המקומיים.
&nbsp
 

Nרב

New member
לנו בקאסה על הטיילת, קומה חמישית, נוף לים,

מדובר בחדר בתוך דירה גדולה, מטבח משותף, סלון משותף אבל לא ראינו את שכננו לחדרים האחרים חוץ מארוחת הבוקר שהיתה סבבה לגמרי ועלתה 5 אירו לכל אחד בכל יום. הבעלים הגיע כל בוקר לראות מה שלומנו ולחסר לנו את הויפי לשעה. הכניסה לבניין היתה חשוכה ומפחידה ואם הייתי שם לבד הייתי נתקפת חרדות. הבעלים סידר לנו מונית הלוך חזור לשדהת במחיר הוגן וגם הקאסה היתה המחיר הוגן אבל בהתאם נוחות המיטה....
למרות החום הטיול לא היה מעיק ורוב הזמן הלכנו ברגל. בעל הקאסה (אלן) הסביר לנו שמונית צריכה לעלות כ 5 אירו, לא הציעו לנו בעיר בפחות מעשר. לא משנה. גם בעלי עלה על אוטובוס לשם החויה, ולאחר ששילם ונסע שני מטר הנהג הודיע לו שזה לא הכיוון שלו והוא צריך לעבור לאוטובוס שממול....
אוטובוס התיריים עלה 10, כניסה למוזיאון המהפה עלתה 8, סיור מאורגן במפעל סיגרים גם 10, וכל סיגר 8... רמת המוצגים שמספרים את סיפור המהפכה - ברמת תמונות שבת הכמעט 8 שלי מייצרת בפאואר פוינט. והסיםור המצחיק שהם עדיין מספרים לעצמם... באמת....
אכלנו רק במסעדות שאלן המליץ לנו, אוכל בסיסי ויחסית לא יקר (40 אירו לארוחה זוגית כולל קוקטייל או בירה).
כאמור העיר מריחה מגז, חשוכה בערב (מבחינת תאורת רחוב ותאורה מהבתים), ולא חויתי עושר תרבותי חוץ מהמבנים הספרדיים שחלקם הצליחו לשרוד. הטיילת הארוכה גם היתה חשוכה, ולחוף לא יכולנו להכנס (אסור חוץ מלנסוע לפלאייה במערב העיר נדמה לי).
בעיקר היה לי עצוב מהכלבים ומשעמם, שמחתי שלא הגעתי ליותר זמן, לגמרי.
 

דניאלה1311

Active member
מנהל
תודה על המשך התאור שלך, מצאתי את ההתרשמויות שלך מאד מעניינות
 

סהר דוד

New member
אולי מעניינות, אך לגמרי מסולפות.

רק תייר ישראלי יעיז להעביר ביקורת על מקום שהיה בו יומיים . זו לא הקובה האמיתית. הקובה שאני מכיר אינטימית כבר 23 שנים.
בקובה, חייבים להבין את השפה (גם המדוברת וגם המשתמעת). לרחף יומיים בלי לדעת בכלל איפה נמצאים -לא מקנה שום זכות להעביר ביקורת.
נכון, שלא הכל זהב בקובה, אבל זה עם מיוחד. עם גאה במסורת ובהיסטוריה שלו, עם שלא הוריד את הראש גם אחרי 400 שנות כיבוש.
רוב האנשים לא יודעים, אבל יבשת "אמריקה" שקולומבוס מצא, היא בכלל לא באמריקה. קולומבוס הגיע לקובה (למרות שהוא חשב שהוא בהודו-בארצו של ג'ינג'יס חאן)
קובה נתנה לנו את המשקה "רום" ואת המוחיטו ...
העם חי בעוני ומחסור, אבל הם אנשים שמחים ומלאי חיים. המוזיקה ברחובות לא מיועדת לתיירים - זה החיים שלהם. מעט המכוניות אולי משפיעות על זיהום האויר, אבל זה לא שונה מארצות אחרות. האכל הקובני מאד מגוון וטעים- לכל סגנון וטעם. הפירות הטרופיים- אננס, מנגו, פאפאיה וכ'ו נמאצים בשפע, כמו גם ירקות רגילים..[אז הם לא אוכלים בשר כל יום... (הם רק יותר בריאים מזה).
מערכת החינוך - חינם , ועד אוניברסיטה- רמת האנאלפבתיות שם מהנמוכות בעולם. פחות מארה"ב.
תייר שאינו ממהר ולחוץ, ואינו מעביר ביקורת על כל מה שאינו יודע- יכול לבלות שם שהנאה רבה גם שנה שלמה. אני,אישית -ביקרתי בהוונה אולי 90 או 100 פעמים , ולא שבעתי.
אני לא מחבב ולא תומך במשטר הרודני, אבל זו המציאות והם חיים איתה. לא היהכמעט נשיא אמריקאי שלא ניסה להפיל את המשטר- בקסטרו ניסו להתנקש יותר ממאה פעמים אבל הוא צחק כל הדרך לשלטון. לצאת מקובה בלי להכיר את קמילו סיאנפואגוס, ארנסטו צ'ה גווארה ומשפחת קסטרו -זה הפסד .
כמו שרשמתי קודם- גם אשה, תיירת, יכולה להסתובב בכל מקום ולא יטרידו אותה. אשתי ובנותי טיילו שם עשרות פעמים לבד ולא קרה שלא חזרו בשלום.
נכון שנהג המונית ינסה לתחמן אותך, אבל בארץ שבה המשכורת החודשית הממוצעת היא 70 דולר - זה לא מפתיע.
אני יכול לכתוב ספרים שלמים - אבל בשורה אחת : קובה והוונה הם יעדים מומלצים לכל תייר ובמיוחד לישראלים.
 

Nרב

New member
אתה חושב שעיוותתי, ושהייתי לחוצה לאנשהו. אין לך מושג בכלל,

אתה לא מכיר אותי. אני לא רצה בשום מקום לעשות וי ואני מעזה לרשום מה שאני חושבת וחשה. לא כל ביקור בחו"ל חייב להסתיים ברשמים שנכתבו באיצטלת רומנטיזציה.תתפלא, קראתי על קובה לפני שהגעתי וגם כשהייתי שם, ראיתי במוזיאון המהפכה שה- CIA אשם בהכל ושקובה היא אחת ממדינות המדע המובילות בעולם. היה לי גם יופי לאכול אננס ופירות ים זולים ולשתות המון מוחיטו וקובה ליברה. זה אמור להפוך אותי לשמחה?
חשתי קבס ומועקה בעיר והבעתי את תחושותי. צר לי שאתה לא יודע להקשיב לדעות של אחרים.
ולגבי נשים - תקרא את הפוסט הזה, אולי אתה לא מכיר את כל האנשים בקובה - http://www.lametayel.co.il/קובה+שלא+אהבתי+2
ולגבי הכלבים אתה מתעקש להתעלם מהמצב המזעזע. אני לא יכולה למחוק מהראש שלי מראה של כלבים מחוברים, מראה של כלב חמוד קטן ופרוותי מתגלגל על המדרכה ומחכה לליטוף, מראה של כלבה מיינקת (עטינים מוגדלים) משוטטת ברחוב כנראה מחפשת אוכל, כלב שנבח במשך שעתיים מתחת לחלוני (אני מפרשת את זה כדרישה לאוכל). תתעלם. אצלי זה לא יוצא מהראש.
 

החתולית

New member
למה מסולפות? זו החוויה של Nרב והיא אמיתית לגמרי

העובדה שבקובה המציאו את הרום ואת המוחיטו, לא הופכת את המצב במדינה לטוב יותר.
זה שקולומבוס הגיע לקובה, לא משנה את העובדה שאין תוצרת בחנויות בערים.
&nbsp
גם על הפאבלות בריו דה ז'אנרו אומרים שלמרות העוני, המחסור והסמים, אנשים שמחים ומלאי חיים. לא נעים לומר, אבל אלה שטויות איומות. עבוד שבוע בפאבלה, ותראה שהשמחה מאולצת ומטרתה הישרדות בתוך הסביבה והחיים הקשים.
&nbsp
דרך אגב, שמעתי מעשרות נשים וגברים שביקרו בקובה, פחות או יותר את אותם הדברים לגבי העזובה והעצב שהם חוו.
&nbsp
יש משהו מאד נעלב ותוקפני בדברים שלך, וחבל.
&nbsp
 

dudi4321

Member
מאד נוגע ללב

מקירה מעולה.
&nbsp
מעולם לא חלמתי להגיע לקובה. ביחוד בגלל שהם מתיחסים למערב לא בהוגנות. באותה מידה לא נמשך לבקר באלבניה ובטח לא לצפון קוראה.
 

סהר דוד

New member
הרגזת אותי...

כתבתי לך כאן בפורום וגם במסרים פרטיים והמלצתי לך מה לעשות בהוונה.
ההתרשמות שלי הפוכה ב-180 מעלות.
במסגרת עבודתי , אני מבקר בהוונה 5 או 6 פעמים כל שנה, כבר 23 שנים.
אני מכיר את התושבים היכרות קרובה, ויש לי מספר חברים של ממש.
אסור בתכלית האיסור לטייל בהוונה ללא לווי מקומי. התייר המזדמן יצא עם מסקנות כמו שלך- מתוך בורות, יהירות וחוסר הבנה טוטאלי.
בקובה (כמו גם בהוונה) יש שוויון מעמדות מוחלט, לא משנה מה צבע העור שלך - כולם שווים. בין אם אתה כהה עור -צאצא לעבדים, בין אם אתה חום-עור ,צאצא לכובשים הספרדים ובין אם אתה בהיר עור. תראי בהוונה משפחות מעורבות מכל הצבעים והגזעים - ואין שום אפליה. אפילו היהודים נהנו בקובה מתנאים זהים ומעולם לא נרדפו. חבל שלא ביקרת בבית הכנסת היהודי ובשכונה של הקהילה.
הוונה היא העיר הנקיה ביותר בכל אמריקה. הרחובות מבריקים, ואין טיפת לכלוך או פסולת. האנשים נקיים ולבושים תמיד בבגדים מגוהצים- הכביסה שלהם היא בעלת הגוון הלבן הבהיר ביותר שראיתי מעודי. האנשים אדיבים ומסבירי פנים. אין פשיעה עירונית בהוונה, והתייר יכול להסתובב בכל סמטה אפילה ובכל שעה של היום והלילה.
נכון שהם חיים במחסור תמידי - אבל מצבם היום זהה למצב של האוכלוסיה בברית המועצות בתקופה הקומוניסטית. למעשה, הקובנים הם כיום הקומינסטים האמיתיים היחידים בעולםץ בקובה 70 אלף רופאים, ועשרות אלפי מהנדסים.

<font>רוב התושבים גרים אכן בבתים עתיקים- אבל אסור להם למכור את דירתם והם חייבים להוריש אותה לילדיהם. קשה מאד לשפץ - אבל יותר מחצי העיר משופץ וצבוע.אין הרבה מכוניות ברחובות - או בכל קובה, אבל יש תחבורה ציבורית קומוניסטית לכל דורש. המכוניות שלהם מתוחזקות להפליא- רכבים אמריקאים משנות הארבעים והחמישים - מצוחצחים ומבריקים.</font>
<font>יש להם היסטוריה מפוארת והרבה מבנים היסטוריים ותיירותיים שתענוג לבקר בהם. בכל פינת רחוב עומדת תזמורת (לרוב מאולתרת) והם רוקדים ושרים.</font>
<font>כל מי שמבקר שם ונעזר במדריך מקומי- יוצא בהרגשה הפוכה משלך. </font>
<font>הוונה היא אחת הערים המומלצות ביותר בעולם.</font>
 

Nרב

New member
נכון כתבת והמלצת ועשיתי חלק ממה שרשמת, אבל מותר לי לעשות גם

כמה דברים עצמאיים, נכון?
אגב לא המלצת לקחת מדריך מקומי אבל ממילא לא היינו לוקחים. אבל מפה ועד לקרוא לי בורה ויהירה ולא מבינה המרחק גדול....
אני לא צריכה שיסבירו לי את המציאות, אני רואה אותה. לא דיברתי על מעמדות או אפליה או חוסר נקיון או אנשים לא מכובדים. לא ראיתי חסרי בית (חוץ מהמוני כלבים, אני מבינה שזה לא מטריד אותך) ולא רשמתי זאת. כתבת כאן שיר הלל למשטר הקומוניסטי, אבל אתה חוזר למשטר הדמוקרטי ולחירויות הפרט הרבות שלך כל פעם אז כנראה לא רואה את הפגמים בכך שאין אלטרנטיבות שלטוניות, שכולם מרויחים אותו דבר, באים לחנות ורואים מדף ריק שמאוכלס רק במוצרי בסיס שהאדם הממוצע יכול להרשות רק אותם לו. ושלא יכולים לנייד עצמם בזכות השכלה ועבודה קשה למקום טוב יותר.
התייחסו אלינו מאד יפה בתור תיירים ממוצעים ואכן הרגשתי בטוחה ללא סכנות שוד או משהו דומה. כמובן ניסו לפתות אותנו כל מיני "אמיגוס" אבל זה קיים בכל עיר מתוירת מן הסתם. אני לא בטוחה כמה נשים יכולות להסתובב לבד בסמטאות אפילות (בכל העולם) אבל חששות כאלו כנראה לעולם לא תבין.
אגב בעל הקאזה דיבר היטב אנגלית, ניסה ככל יכולתו להנעים את זמננו, נתן לנו המלצות מעולות לPALADAR שהגישו לנו אוכל שדמה בסגנונו למה אכלנו כאן בת"א אין שם באייטיס. על אוכל רחוב לא בניתי, וביקשתי מבעלי שלא יוכל בשר בדוכנים כשראיתי איך מוכרים את הבשר (בדוכן פתוח בחום של 28 מעלות).
אני ראיתי דלות, אתה רואה בעיקר שמחת חיים,
אתה רואה מכוניות יפות אני מריחה זיהום אויר. ראיתי קבוצות שנלקחות לראות הופעת מוזיקה - קצת פקפקתי באותנטיות של כל הסיפור הזה, עם כל הכבוד. לא ראיתי אזרחים רוקדים בספונטניות ברחובות, רק קבוצות של צעירים משוטטים לצלילי מוזיקה רועמת על הטיילת ומתגודדים סביב פיצריות "חור בקיר" שכונתיות.

ותרבותית, סליחה, היה לי משעמם.
טוב שיש נקודות מבט שונות.
 

sharpantie

New member
עוד שבועיים אני בקובה

לקחתי לתשומת לב כל מה שנכתב כאן. אני נוסע בלי דעות קדומות
ונראה מה יהיה. אני בדרך כלל כזה שנהנה בכל מקום.
 

Nרב

New member
גם אני נסעתי בלי דעות קדומות ובלי ציפיות להגיע לאירופה...

וגם אני מהבדרך כלל לא מתלוננים... אבל כן לוקחת קשה כנראה מה שמעוות ומבאס ... מקווה שתהנה הרבה יותר! אנשים מספרים לי כל מיני חוויות, כמובן שגם חיוביות ...
 

SupermanZW

Well-known member
באמת כואב הלב, אבל מצד שני

אנחנו מבינים איזה מזל שאנחנו לא חיים תחת שלטון קומוניסטי כי אז היינו אומללים כמותם.

נכון שהשמחה שלהם מאולצת אבל אין להם כלום בחיים אז הם מנסים להיות שמחים בכוח, אחרת לא יוכלו להתמודד עם אומללותם.

בכל זאת, יש מה לראות בקובה, אפשר להתרשם מהתרבות וההיסטוריה שלה וליהנות מאוכל זול וממשקאות שנדיר למצוא מחוץ לקובה והיכן שלא נדיר אז יקר ללא הצדקה.

לדעתי חשוב לטייל בעולם, זה מעשיר את הנפש וגורם גם למודעות לסביבה וגם למודעות עצמית, כולל במקומות שמה שרואים בהם עצוב, כמו קובה, זה עוזר למצוא את הטוב גם במה שרע, זה עוזר לחשוב באופן אופטימי.
 
למעלה