לא, אין כאן עבירה או כוונת עבירה, אפילו לא ברמה המוסרית
אולי יש מדינות עם דרישה בחוק להראות את כרטיס יציאה שאיתו מתכוונים לצאת, אבל בכל המדינות שאני יודע עליהם, אין שום דרישה כזו בחוק. למשל ארה"ב - דורשים ממך גם בקבלת הויזה וגם בטופס המכס לחתום על שורה שלימה של הצהרות, כך שהם יודעים בדיוק מה הם כן דורשים ומה לא.
בקשה לראות כרטיס יציאה, זו פשוט אחת מהשיטות ההיוריסטיות של שוטר הגבולות, להעריך את כוונת האדם העומד מולו. זה באותה קטגוריה של שאילת הנוסע מה מטרת הביקור, איפה ילון ועוד שאלות שאמורות לעזור לשוטר להחליט אם להכניסו או לא. לא שמעתי שמישהו נדרש להצהיר ו/או לחתום שהוא מתחייב (או אפילו מתכוון) לצאת בטיסה ספציפית. האפשרות לבטל כרטיס לאחר הכניסה ידועה היטב גם לשלטונות. לכן זו רק אחד האמצעים להתרשמות של השוטר ותו לא.
מי שמתעתד לא לצאת מהמדינה בזמן יכול לעשות זאת גם בלי לבטל בכלל את כרטיס הטיסה החוצה - פשוט לא להופיע לטיסה. כל העיניין פה הוא איך לחסוך קצת כסף.
אם מאשרים לנוסע כניסה, הוא מחוייב לצאת מהמדינה עד התאריך שאושר הביקור (שאגב, זה כמעט תמיד תאריך מאוחר מתאריך הכרטיס ליציאה), וכמובן, לקיים את חוקי המדינה המארחת.
בלי קשר לכרטיס "פיקטיבי" (במרכאות, כי מדובר בכרטיס אמיתי לכל דבר, ורק הכוונה מראש לבטלו מקנה לו את ה"פיקטיביות" כביכול), הרי כל מי שקונה כרטיס פתוח או עם אפשרות שינוי נמצא בדיוק באותו מעמד. לגיטימי לחלוטין לשנות תאריכי ויעדי יציאה כל עוד עוזבים לפני תאריך המקסימום.
אז מה בעצם שונה בין מי שקונה כרטיס עם אפשרות שינוי לבין מי שקונה כרטיס, מבטלו, וקונה אח"כ כרטיס אחר? אין כל הבדל, אפילו לא בכוונה של הנוסע. רק הבדל אפשרי בעלויות הכספיות.
סתם לסבר את האוזן, מהאתר של אייר פראנס: " a return ticket or proof that you will exit the country may also be requested" וזה בהמשך של מה שהוא required כמו דרכון לX חודשים קדימה וויזה. הבדל בין מה שהוא דרישה לבין מה שאולי יבקשו אך אינו דרישה.
אגב, בהרבה מקרים מי שבודק את הדבר הזה או לא בודק (כמו את תוקף הדרכון והויזה) אלה לא שוטרי הגבולות ביעד, אלא פקידי חברת התעופה בצ'ק אין לפני הטיסה לשם.