שאלות טוסקנה ורומא

שאלות טוסקנה ורומא

טסים בסוכות בהרכב משפחתי.
נלון ב San Vincenzo שבוע, ומתכננים לטייל בסביבה, כמובן עם מכונית. בסוף הטיול נהיה יומיים וחצי ברומא.
לכל עיר בסביבה נוכל להקדיש יום, לפירנצה כנראה שיהיה כדאי להגיע פעמיים. אני והילדה חובבות אמנות ומוזיאונים, אבל הסבתא מעדיפה טיולי שוטטות. בהנחה שנצליח להכניס את הסבתא רק למוזיאון אחד או שניים, את מה כדאי לתעדף?
מישהו היה באי אלבה? הילדה מתעניינת בנפולאון, וחשבתי שאפשר להקדיש לאי יום אחד.
ברומא נספיק רק את האטרקציות הגדולות. הסבתא כבר תעזוב אותנו בשלב הזה, כך שנוכל להקדיש זמן לוותיקן. יש לנו זמן מאוד קצר, ונלון קרוב לTrevi Fountain. כבר שנים לא הייתי ברומא, ותמיד טיילתי בנחת. מחפשת המלצות לקיצורי דרך וזמן.
 
מוזיאונים? סנטה מריה נובלה או סן לורנצו

שהן כנסיות אבל למעשה מוזיאונים והן תסגורנה את הפינה. שתיהן גם קרובות לתחנת הרכבת, סנטה מריה ממש 5 דקות הליכה, סן לורנצו עוד 7 ממנה. כניסה עולה 8 אירו לדעתי לסן לורנצו, אולי 6 לסנטה מריה נובלה. היצירות שם תספקנה את הצורך באמנות וטוב לראות אותה במקומות למענם נוצרה.
 
תודה. נראה יפה ומעניין.

אני מבינה שצריך לחנות מחוץ לעיר העתיקה.
מבחינת שוטטות וארכיטקטורה, באילו רחובות את ממליצה להסתובב? לא נוכל להתחמק מהמרכז התיירותי, יש שעות מומלצות יותר כדי להמנע מדוחק?
 
זה כן. אתן באות מאזור כפרי? אין שם תחבורה ציבורית לפירנצה?

אולי אפשר להחנות את הרכב בתחנת רכבת סמוכה לווילה ומשם להמשיך ברכבת? או להזמין מונית מהווילה לתחנה שיש בה רכבת לפירנצה, או בכלל לנסוע במונית עד פירנצה? או לבדוק מראש איפה יש חניון ציבורי בשולי העיר וממנו להגיע איכשהו, באוטובוס, רכבת, מונית? אני לא מתמצאת.

ארכיטקטורה? האמת היא שלא חשבתי שחיצונית פירנצה כל כך מרשימה. כמובן, הדואומו, אחר כך פיאצה דלה סיניוריה, זו נפלאה ממש. חוץ מזה? הרוב בפנים.

אם הסבתא אוהבת גם חפצי חן כמו קרמיקות, תכשיטים, הברג'לו הוא גם אוצר בלום. Bargello. הוא גם בניין יפה מבחוץ. כל החלק שמוקדש לעבודות של משפחת דלה-רוביה, הקרמיקות עם הלאקה האלה...זה לא מהעולם הזה. וזה קמצוץ עוד ממה שיש שם. אז אולי זה המוזיאון לבחור בו? אך ללא תמונות. בכנסיות הגדולות יש תמונות גם, ציורי קיר וזה, קאפלות מיוחדות, מונומנטים. מקומות אדירים פשוט, שתי הכנסיות.

את גם לא כל כך צריכה להתחמק מהמרכז התיירותי כי בו באמת מרוכזים רוב המונומנטים. אפשר לחצות מעבר לארנו, אפשר קצת להצפין מהדואומו אבל אין שם ממתקים לעיניים בעיני, לא חיצוניים בכל מקרה. הכל בפנים, בארמונות, בניינים וחצרות.

אם תבואו לכנסיות הגדולות גם באמצע היום, זה לא נורא. בביקור הקצרצר שלי בפירנצה מבולוניה בפסחא 2014 - בו ברחתי תוך שעה מרוב עומס - ראיתי את התור לקופה של סנטה מריה נובלה ונבהלתי. אבל במרץ 2016 כשבאתי ל-4.5 ימים, גם היה תור אם כי קטן יותר. זה רק התור לקופה, צריך סבלנות אפילו אם עומדים 20 לפנייך. ברגע שאת נכנסת למקום, הוא ענק וגם אם יש מאות מבקרים, זה פחות מורגש מאשר באופיצי, שלמרות שגם הוא חוויה שלא מהעולם הזה, אני לא ממליצה לגרור סבתא לתוכו בביקור של יום אחד.
 
אני אנסה לשכנע אותה שכנסיות

הן לא מוזיאונים.
מי יודע, אולי נזכה לבקר גם באלה, וגם בזה.
לנים בחור שחמותי בחרה, אז הכל יהיה עם מכונית.
כמה ימים היית מקדישה לפירנצה בהתחשב במגבלות המשפחתיות שלנו?
 
למה, זה אפילו עדיף על מוזיאונים, כי את רואה את האמנות שנוצרה

שם במקום. זה בהחלט יכול להיות במקום כי ההיצע עשיר בכל אחת מהן. אז גם לכן, אולי תרגישו שזה מספק חוויה שתייתר מוזיאון פרופר.
לא יודעת, ממש לא יודעת להגיד כמה ימים. אם אני לנה במקום אחד כמה ימים, אני לא אוהבת לנסוע לבקר בכל אתר אחר ליותר מיום אחד, רוצה להרגיש הרגשת מיצוי או, שבפעם אחרת אבוא לשהות ארוכה יותר.
אם כבר תהיינה בברג'לו, זה לא נורא רחוק כבר ללכת לג'לטריה די נרי, באמת עד היום, הג'לטו שאהבתי באיטליה. Gelateria Dei Neri.
 
ג'לטו זה חשוב


הבת שלי כבר הודיעה לי שנהיה במצוד אחרי הגלידה, הפיצה, והפסטה הטובים ביותר.
כמובן שלא רק כדי לספק את הרעב והסקרנות, אלא גם להעלאת תמונות לאינסטוש. כנראה שכל מאכל טעים יותר, כשכל החברות מזילות עליו ריר
 
רק שאל תצפו לפיצה הכי טובה באיטליה שם. זה לא אזור מסורתי של

פיצה, זו שייכת לרומא ודרומה. יכול להיות שאני מדקדקת בקטנות אבל בעיני זה נורא כיף ללמוד אזור-אזור ובתוכו גם כן, מה מאפיין את הקולינריה. זה הרבה יותר מאשר פסטה ופיצה. טוסקנה, למשל, לא חזקה בפסטה גם כן. יש אבל זה לא העיקר. בצ'ינגיאלה ביאנקו למשל, זה שנתתי לך כאן (חזיר-הבר הלבן) כן אכלתי פסטה כי אני לא אוכלת בשר. אבל מי שכן, יש הסטיק הפלורנטיני, יש הריבוליטה, המרק הזה עם השעועית והירקות. ועוד ועוד.

זה לא עד כדי כך מדויק, את רואה במסעדות, אפילו שממתגות עצמן כמקומיות, גם קריצות לאזורים אחרים ומצד שני, הן לא מגישות מאכלים שקראת שהם כן מסורתיים. תמיד אפשר להסתדר, גם אכלתי פיצה בוונציה במקום שמתגאה בפיצות שלו ועושה את הבירות שלו והוא גם מקום נורא כיפי לשבת בצהריים מתחת לעץ בכיכר גדולה. אז יש ויש שיקולים. אבל מאוד כדאי לדעתי ללמוד קצת את העניין הזה. אני למשל נוסעת בקרוב לפיימונטה ולליגוריה, והתפריטים שונים. פחות מ-100 קילומטר מרחק בין שני מקומות הלינה שלי ואין משותף בין תפריטים במסעדות. זה מרתק.
 

אספרסו2

New member
גם צפונית לרומא


אין בעיה למצוא מסעדות עם צוות נאפוליטני/סיציליאני שישמחו להכין את המוכר מבית גם אם אינו כתוב בתפריט המסעדה.אין מקום באיטליה בלי פיצריה נאפוליטנית ראויה לשמה.
לי יש הרבה חוויות כאלו גם מגרמניה,פעם היה לי לקוח שהתברר שהוא ואחיו טבחים מנאפולי ומועסקים במסעדה מקומית,הוא הזמין את אשתי ואותי לפינוק קולינארי ,הם פשוט הוציאו לנו מנות פסטה קטנות,מכל הסוגים,אחת אחרי השניה,כל אחת היתה תאווה לחייך.
דווקא חבל פיימונטה מאופין באוכלוסיה מקומית שמושפעת מהאופי הצרפתי,לא כל כך נעימים לבריות.
 

אספרסו2

New member
אני מחפש באיטלקית

או המלצות מנאפוליטנים מקומיים היכן שאנו שוהים.
 
אף אחד מאיתנו לא יודע איטלקית, לצערי.

נראה לי שאמשיך להציץ לתוך מסעדות כדי לראות אם אוכלים בהן מקומיים או תיירים. בדרך כלל מצליח לי בשיטה הזאת.
 
או לשאול במלון או במקום האירוח, אולי גם זו שיטה

אני מודה שגם לי אין ממש מקורות. בהאג ובדייוונטר במזרח הולנד נהניתי לאחרונה מהמלצות גוגל. כזה פשוט. ולא נפלתי. לגבי איטליה, יש לי מדריך כתוב לליגוריה אז לקחתי משם, עם הצצה לטריפאדוויזר באיטלקית. עד כמה זה אמין? לא יודעת. לפעמים אני קוראת המלצות של גולשים ב-fodors.com, הצצתי גם בתפריטים ומה שמצא חן בעיני אני זוכרת אפילו בעל פה, כלומר איזו מסעדה אני ממש רוצה.
השתיים בפירנצה שהזכרתי אתמול, אחת היתה המלצה מפודורס שחוזקה גם על ידי איש או אישה שגרים באיטליה כבר שנים, והשניה היתה ממדריך Rough Guides והיתה נוחה כי היא ליד האופיצי וזה מה שחיפשתי אחרי חצי יום שם, מסעדה טובה לצהריים וקרובה למוזיאון. וכך היה.

מקום שמצאתי בפירנצה לבדי, בגשם, קרוב לג'לטריה די נרי ולסנטה קרוצ'ה (עוד כנסיה-מוזיאון מומלצת אבל קצת רחוקה מהמרכז, לכן לא הזכרתי אותה עד עכשיו) היתה זאת:
http://www.trattoriabenvenuto.it/en
יום ראשון בצהריים, גשם שוטף, מקומות סגורים, זו היתה מהיחידות שהיו פתוחות וכל הזמן באו עוד אנשים, בקבוצות. כולם איטלקים. היה טוב.
 
נכון, ברור, היתה הרי הגירה

מאוד נהניתי לפני שנתיים לאכול אצל נפוליטני אחד ליד המלון שלי, בטורינו. לא פיצה אבל סנדוויץ, אחר כך באתי אליו שוב באותו יום והוציא לי כזה אפריטיבו, לא היה לי נעים אבל פשוט לא יכולתי לאכול הכל.
גם בהאג לאחרונה, Made in Sud, שני אחים אני חושבת, גם הוציאו לי מנות נהדרות. הם שם כבר 5 שנים ומצליחים.

החוויה שלי בטורינו לפני שנתיים וקצת מחוצה לה היתה מצוינת מבחינת היחס, דווקא. תענוג בכל מקום.
 

אספרסו2

New member
את בוודאי מכירה

את הפסטה המפורסמת במחוז-הג'נובזה,אימרה מפורסמת במחוז שהפסטה כל כך קלה להכנה שאפילו שני יהודים מספיקים בשביל להכין אותה...ברור שתייר לא יכיר את המתרחש שם מאחורי הקלעים.
 

michal@gal

Active member
מנהל
יש חניונים גדולים מסביב לעיר העתיקה

10-15 דקות ברגל ואתן במרכז פירנצה.
 
טוב, בתחילת אוקטובר יהיה עמוס לדעתי, מאוד

אני לא יודעת לגבי השעות: אני נהניתי להיכנס לבסטיסטו שמול הדומו, ב-7 ומשהו בבוקר, וזה היה טוב. במוזיאון של הדואומו ביקרתי בערב, אחרי 7, וגם זה היה טוב. אבל אם אתן באות ליום אחד, אין לזה כל כך תוקף, זה טוב רק אם אתן לנות בעיר.

אם אתן רוצות לאכול טוב, לדעתי במסעדה שמעבר לפונטה וקיו, בצד השני של הארנו, שנקראת "חזיר הבר הלבן", אפשר לאכול טוב ומגוון:
http://www.cinghialebianco.com/en
גם כן לא אחת שרחוקה ממרכז העניינים. עוד אחת שאהבתי, ליד האופיצי, אנטיקה פאטורה:
http://www.anticofattore.it/?page=home&l=en

נזכרתי ברחוב עתיק יפה אחד, Via Porta Rossa, שם נמצא פאלצו דוונצאטי, שהוא בית יפה מאוד מימי הביניים, שאפשר להיכנס אליו לבקר בשעות מסוימות. לידו נמצאת פיאצה סנטה טריניטה, שהיא גם יפה, עם הכנסיה בשם זה שהכניסה לה חינמית בשעות הפעילות (יש הפסקת צהריים, איפשהו בין 12:30-16:00). בכנסיה הזאת, כמו בסנטה מריה נובלה, יש פרסקו גדול של גירלנדאיו. יכול להיות שצריך קצת כסף להאיר אותו, אני לא זוכרת. אבל הכניסה לכנסיה עצמה, כאמור, חינמית.
 
למעלה