סין סין סין

סין סין סין

שלום שלום,
חזרתי מ5 שבועות בסין, אין הרבה מידע בפורום על סין- כשהתכוננתי לנסיעה נעזרתי בעיקר באתרים אחרים, אז אולי זה יהיה למישהו לעזר.
סין היא ארץ ענקית ולכן גם מגוונת מאד. אני הייתי בבייג'ינג, סיאן (Xi'an), פארק ZhangJiaJie (מכונה גם פארק אוואטר כי צילמו בו חלקים מהסרט- מודה שטרם צפיתי), גווילין (Guilin) ויאנגשו הסמוכה אליה (Yangshuo), שנגחאי.
האיזורים שאני הייתי בהם היו יפהפיים, אוכל מצויין, אנשים נחמדים ומעניינים.
אני הייתי 3 שבועות בבייג'ינג מסיבות ספציפיות ואז טיילנו את שאר המסלול בשבועיים, אם יש יותר זמן אז אני ממליצה לקחת לזה יותר משבועיים. זה היה קצת צפוף וויתרנו על דברים בדרך. תלוי גם בקצב הטיול שלכם, אנחנו זוג שלא אוהב לרוץ ולכן העדפנו לוותר קצת על דברים מאשר להספיק הכל בלחץ.
אתרים שהועילו לי מאד בהכנות לנסיעה הם Travelchina.co.il המצויין, travelchinaguide.com וchinahighlights.com הנהדרים והמפורטים. הראשון שציינתי הוא בעברית ותמצאו בו המלצות למסלולים, אפליקציות שכדאי להוריד וגם הרבה מידע כללי מועיל.
אני ממליצה להדפיס בסינית את כל שמות האתרים אליהם הולכים, כמו גם משפטים נפוצים ("סליחה איפה השירותים?", "אני צמחונית", וכו'). מעטים האנשים שפגשנו שמדברים אנגלית, אך רבים האנשים שפגשנו שרוצים לעזור.
טסנו בטיסת אל על לבייג'ינג, הלוך חזור. מה יש לומר על אל על שטרם נאמר: חברה פח, מטוסים עתיקים, אוכל מגעיל. זה היה אילוץ מכל מיני סיבות וזה היה שווה את זה עבורנו. יתרונה של אל על במקרה הספציפי הזה, הוא שעות טיסה נוחות. כיוון שסין גדולה, כדאי לשקול לטוס לבייג'ינג ולחזור משנגחאי או הונג קונג, בהתאם למחירי הכרטיסים וכו'.
מלונות: לא ממליצה על Phoenix SuYuan בבייג'ינג, אך מניחה שגם ככה אין לכם סיבה לשהות שם. אני הייתי צריכה לשהות באיזור הזה, שהוא לא במרכז, אבל מי שנוסע לתייר- חפשו משהו באיזור DaShiLan, אם אני הייתי בוחרת זה האיזור שהייתי בוחרת בו. מלבד המיקום של המלון שלי הוא גם היה יקר ומלוכלך ולא נמצא בו עובד אחד שמדבר אנגלית. בקיצור, דלגו.
ממליצה על Bell Tower hotel בעיר Xi'an. מיקום נהדר, מחיר שווה, חדרים נקיים, צוות קבלה דובר אנגלית.
ממליצה על Qing Man hotel בעיירה WuLingYuan שצמודה לפארק ZhangJiaJie. מיקום טוב, המארח מדבר את האנגלית הכי טובה שפגשנו בסין, נותן מפה של הפארק ומסלול והמלצות. מה שכן אין שם מעלית, אנחנו לנו בקומה 4, זה היה בסדר לנו אבל מי שזה חשוב לו שייקח בחשבון.
ממליצה בחום על Aroma Tea House בעיר Guilin, המלון הכי יפה בטיול הזה ובכלל אחד המלונות היפים שראיתי. לא הפסקתי לצלם את החדר. צוות קבלה שמדבר אנגלית, שיעור קליגרפיה, טקס תה, סיור קצר בעיר בערב עם אחת מפקידות הקבלה- כלולים. כמו כן כיוון שהזמנו את המלון ישירות מהאתר שלהם ולא דרך בוקינג, קיבלנו איסוף חינם משדה התעופה. המיקום מושלם, ארוחת בוקר טובה, ובקיצור תענוג. התבאסנו לעזוב.
ממליצה על המלון StarWish Hotel בטרסות האורז, בעיירה Ping'An. רק לקחת בחשבון שצריך לטפס כחצי שעה במדרגות עד שמגיעים למלון הזה- אז לארוז תיק ללילה ולהשאיר את התיקים הגדולים בגווילין, או לשכור את אחת הנשים במקום שסוחבות את התיקים, או לקחת מלון בתחתית ההר (לא יודעת אם יש אפילו). מיקום מטריף, חדרים נאים מאד, ארוחת בוקר טובה. לא מדברים אנגלית כ"כ.
דיסהמלצה חריפה על הגסטהאוס הישראלי Mekan ביאנגשו. הלכנו אליו כי היינו שם בערב ראש השנה ורציתי מאד ארוחת חג. המיקום לא טוב. כחצי שעה הליכה מהמרכז, מתוכן חלק בעלייה חדה. זו תלונתי העיקרית אך לא היחידה על המקום הזה. אם הייתי יודעת, היינו לנים במקום אחר ומגיעים לשם רק לארוחת החג.
בשנגחאי לנו בדירה של חברים אז אין לי המלצה על מלון.

המשך בהודעה הבאה
 
תיאור מסלול

אז מה עשינו?
בייג'ינג: נסיעה לחומה הסינית- נסענו לקטע שנקרא MuTianYu, ממליצה. יש שמועות שהוא פחות מתוייר, לא הבנתי אותן, בוודאי שזה קטע מתוייר. אפשר לעלות ברכבל, אנחנו עלינו ברגל- 900 מדרגות, כ45 דקות. ירדנו במגלשת הרים. כשעה וחצי נסיעה מהעיר.
שוק הפנינים ושוק המשי- אנחנו לא ממש אנשי שופינג אבל השווקים האלה הם חוויה. חובה להתמקח! הם מתחילים מפי 10 מהמחיר האמיתי. מדובר בקניונים ענקיים בעצם.
העיר האסורה- מעניין ויפה. צמודה לפארק BeiHai היפה והמומלץ.
מקדש השמיים, מקדש האדמה, מקדש הלמה, גבעות הניחוח, איזור 798 מומלץ בחום.
בגדול עיר שמאד קל להתמצא בה, יש אנגלית גם בסאבוויי וגם באוטובוסים.
סיאן/שיאן: חיילי הטרה קוטה, מעניין מאד אך לוותר בהחלט על הנסיעה לקבר הקיסר שעולה בהרבה זמן וכל מה שרואים זו מצבה גבוהה. הרובע המוסלמי, מגדל הפעמון, מקדש פגודת האווז הגדול וכל הגנים שסביבו. סיאן פשוט עיר יפה וכיף להסתובב בה.
בפארק אוואטר טיילנו בפארק, אין יותר מדי מה לפרט. היינו שם יומיים נטו (הגענו יום לפני ועזבנו יום אחרי), אפשר בכיף 3-4 ימים שם, הפארק גדול ויפה. אזהרה למי שלא חובב חרקים (לי יש פוביה רצינית), יש שם חרקים בגודל של טרקטור, ממינים שלא ראיתי אף פעם. למי שאוהב או לפחות לא סולד, זו חוויה- הם בצבעים מדהימים.
גווילין: מערת חליל הרועים, פארק חדק הפיל, פגודות השמש והירח- אנחנו רק הסתכלנו מבחוץ אבל אפשר להיכנס וגם יש מנהרה ביניהן שצריכה להיות מגניבה מאד כי היא מנהרת זכוכית בתוך האגם, עשינו שיט קצר בערב, הר יאו- עלינו ברכבל וירדנו במגלשה. גווילין מהממת והתבאסנו שאין לנו עוד ימים בה.
מגווילין נסענו לטרסות האורז, ממליצה בחום. יפהפה ומרתק. לקחנו מדריך מקומי בשביל זה.
משם חזרנו ליאנגשו: מטעי התה, הר דונג, גבעת הירח, פארק מערת הפרפר, מופע האחות השלישית ליו- מומלץ!!!, ובגדול פשוט הסתובבנו שם באיזור. תכננו גם לשוט לשינפינג וללכת חזרה (כ5 שעות הליכה) אבל לא הספקנו. יש שם עוד המון מערות ובריכות בוץ ומעיינות, אפשר בכיף להיות ביאנגשו 4-5 ימים.
שנגחאי: בשנגחאי היה מבול שלא הפסיק לרגע כל הזמן שהיינו שם, אז לא ממש ראינו את העיר מעבר לרובע הצרפתי שהספקנו בערב הראשון לפני שהגשם התחיל. לא עלינו למגדלי התצפית כי הם היו עמוק בעננים, אין טעם. גם בשנגחאי קל מאד להסתדר עם הסאבוויי, לא עלינו על אוטובוסים אז לא יודעת. עשינו סיור מרתק ומומלץ ברובע היהודי. מוזיאון שנגחאי- נחמד מאד ליום גשום, אחרת אפשר לוותר.
&nbsp
בין הערים המרחקים גדולים ולכן נעזרנו בטיסות פנים. טסנו עם מספר חברות שונות ועל כולן אני ממליצה. לאל על יש הרבה מה ללמוד מחברות התעופה הסיניות! מה שהפתיע אותנו היה שבכל טיסה של שעתיים קיבלנו ארוחה, והאוכל אפילו היה טעים. האנגלית הכי טובה בסין היא בלי ספק של הדיילות. כל הטיסות מלבד אחת יצאו כמה דקות לפני הזמן.
בין בייג'ינג לסיאן לקחנו רכבת לילה, ממליצה מאד מאד. המיטות נוחות, ישנו מצויין. לקחנו חדר פרטי (deluxe soft sleeper), יקר אך שווה.
&nbsp
נראה לי שאפסיק לכתוב לעת עתה, אני כאן אם יש שאלות.
 

דניאלה1311

Active member
מנהל
אל תפסיקי בשום אופן

תמשיכי לכתוב ואני אעביר זאת למאמרי הפורום כי באמת אין לנו כמעט שום דבר על סין. עד כה לא הספקתי לקרוא אבל מבטיחה לקרוא הכל.

אני מאד שמחה שאת מחלקת אתנו את רשמייך.
 
תודה! הרוב לבד-

לקחנו הדרכה ל3 ימים, שכללה יום בגווילין, את טרסות האורז ואת הדרך חזרה עם העצירה במטעי התה. אשמח לתת את פרטי המדריך, ג'רי.
אני נסעתי לבייג'ינג עם אנשים שהיו שם כבר כמה פעמים אז זאת הייתה סוג של הדרכה, ובן זוגי שבא אחריי לקח מדריך לעיר האסורה ומקדש השמיים, והוא המליץ מאד על הדרכה שם. זה היה לו מעניין.
 
איזה יופי :) - סין נמצאת אצלי די גבוה ברשימה

ואני רוצה להגיע אליה, תודה שסיפרת קצת על הטיול שלך...
 
תחבורה

כדי לנהוג בסין, יש צורך להוציא רשיון נהיגה סיני, כך שהאפשרות הזו לא רלוונטית עבור תיירים. גם אם היה מותר לנהוג, אני הייתי ממליצה בחום להימנע. אין לי איך להסביר את תרבות הנהיגה הסינית מלבד נסיון דילול אוכלוסין... העובדה שהסינים נוהגים כפי שהם נוהגים ועדיין הם למעלה ממיליארד איש היא בגדר תעלומה מבחינתי. ממש נס פח השמן. אין שום עניין של עצירה באדום, שמירת מרחק, ודאי שלא זכות קדימה- לא למכוניות ולא להולכי רגל. התפיסה היא שהולכי רגל מעכבים את התנועה, ולכן צפו שגם אם אתם במרכז מעבר החצייה מישהו ייסע על 100 קמ"ש במרחק 3 סנטימטר מכם. מי שראה מולאן ירגיש ברחובות בייג'ינג כמו בסצנה עם הצרצר.
יחד עם זאת התחבורה נוחה, יש רכבות רבות ונוחות ואוטובוסים נוחים, בתוך הערים התחבורה משולטת באנגלית (הטענה הזו נבדקה רק בבייג'ינג, סיאן, גווילין, שנגחאי) גם בתחנות וגם על המטרו/אוטובוס עצמו.
כרטיסי רכבת בינעירוניים אפשר ורצוי להזמין מראש, אפשר באתר ctrip או באתר travelchinaguide. נתקלנו במטיילים שנאלצו לקחת רכבת פרברית של 26 שעות במקום את האקספרס של ה5 שעות כי הם לא הזמינו מראש ולא היה מקום, אז קחו בחשבון.
כתבתי קצת בפוסט הקודם על רכבת הלילה, כי לא חשבתי לכתוב הודעה נפרדת על התחבורה, אז לא אחזור על דבריי. קבלו לינק מועיל: https://www.travelchinaguide.com/china-trains/types.htm
מה שלא דורש רשיון בסין הוא קטנוע, אז תרגישו חופשי לשכור אחד, בעיקר באיזור יאנגשו זה מאד נהוג. אנחנו נמנענו בשל חשש כבד לחיינו, אבל היו מטיילים אמיצים שניסו ושרדו.
 
שכחתי- מוניות

ראשית, לא להיכנס למונית בלי להתפלל. הנהיגה שם זה אלוהים ישמור.
שנית, לא להיכנס למונית בלי השם והכתובת של יעדכם, בסינית! לא מצאנו אף נהג מונית שמדבר אנגלית.
שלישית, אם לא מפעילים מונה, יש להתמקח על המחיר. ככה זה בסין :/
&nbsp
השיא היה נסיעה שאזכור כנראה כל החיים, מהמלון הזמינו לנו יומיים מראש נסיעה לשדה התעופה, ובכל זאת 45 דקות לתוך הנסיעה הנהג מסתובב אלינו ושואל משהו בסינית, ואז כותב באפליקציית התרגום שלו- ואנחנו מקבלים "אתם נוסעים לרכבת נכון?"
הכל היה בסדר והספקנו לטיסה, אבל בכל זאת מלחיץ.
הסיבה אגב שאזכור את הנסיעה כל חיי היא צרצר המחמד של הנהג שישב על ההגה ומדי פעם שוטט על השמשה. מדובר בצרצר בגודל של טרקטור בערך.
 
אוכל

זול וטעים וכיפי.
ראשית, או שתתאמנו על אכילה בצ'ופסטיקס או שתביאו איתכם סכו"ם מהארץ. לא קל לאכול קורנפלקס בצ'ופסטיקס, אך אחרי יומיים אתם כבר נעשים מומחים :)
אני צמחונית, והבאתי איתי שלל פתקים בסינית: אני לא אוכלת בשר, אני צמחונית, אני אוכלת כמו בודהיסטים, והפתק הכי לא טוב: אני לא אוכלת בקר, חזיר, כבש, עוף, דגים, פירות ים, חמורים, סוסים וחיות אחרות. מישהו המליץ לי להביא את הפתק הזה וזאת הייתה טעות, אז די מהר זנחתי אותו. מה שקרה זה שהם הניחו שמדובר ברשימה סגורה ואז כל פעם מצאו לי איזו חיה לא ברשימה- חלזונות, עקרבים... עדיף לדבוק ב"אני צמחונית". אני צמחוני/ת= 我吃素的人 (Wo Chi Su De Ren)
הפתק החשוב ביותר היה "לא חריף". אני לא רוצה חריף= 我不要辣 (Wo Bu Yao La)
רשת מסעדות שאני ממליצה עליה מאד אם כי היא יקרה (יחסית לסין, לא יחסית לארץ) היא Din Tai Fung, מסעדת דים סאם מצויינת לערב התפנקות.
מעבר לזה לא הלכנו למקומות מיוחדים וגם לא היו נפילות.
הסינים אוהבים לבשל הכל, כולל חסה, הם לא כ"כ אוכלים חי- אז אם תתגעגעו לסלט מצאו לכם מקנדונדלס/סאבוויי, או מסעדה יפנית, שכאלה יש בשפע עם סושי מצויין.
&nbsp
בבייג'ינג יש שוק לילה, Wangfujing, שהוא המקום היחיד בו ראינו שיפודי תיקנים. אני לא הצלחתי להיכנס אבל לי יש פוביה רצינית מחרקים, אחרים דיווחו שהם עמדו בזה וזה לא כזה נורא אלה רק כמה דוכנים והשוק שווה את זה.
שיפודי חגבים ועקרבים תצפו לראות גם בשאר סין.
 
אינטרנט

כפי שאתם מבינים, הג'אטלג העיר אותי לפני כשעתיים...
&nbsp
בסין יש ווייפיי בכל מקום, אבל הוא בד"כ לא טוב. ידענו את זה מראש ולכן עשינו חבילת סלולר משוגעת של 6 GB, אך באמת שאין צורך. ב5 שבועות השתמשתי בפחות מג'יגה (כן נעזרתי בווייפיי, זה לא היה הכל על נתונים סלולריים). בקיצור 3 ג'יגה יספיקו לכם לגמרי.
מי שלא בקיא, ממשלת סין מפעילה את הgreat firewall of China (בפראפרזה על הgreat wall), משמע אתרים רבים חסומים לשימוש, כשהמשמעותי ביניהם הוא גוגל על כל אתריו- ג'ימייל, גוגל מפות... גם פייסבוק ו-וואטסאפ חסומים אבל זה פחות קריטי למהלך תקין של טיול.
אפשר לעקוף זאת בקלות באמצעות אפליקציות VPN שלמעשה מעבירות את התקשורת דרך שרת במדינה אחרת. ממליצה על super vpn החינמית. רק להוריד אותה מראש בארץ, כי בסין היא, ניחשתם נכון, חסומה.
 
גרמת לי לחייך


טיילתי בסין עם חברה לבד לפני 20 שנה ונשמע שלא הרבה השתנה
חוץ מעניין האינטרנט שכמובן לא עסקנו בו אז - מה שכתבת חשוב מאוד.
בכל אופן, העלית אצלי זכרונות משעשעים (למשל לגבי הנהיגה המטורפת... כך ראינו גם שנוהגים באופניים ולכן נמנענו בתוך הערים)
 

SPnage

New member
לא תכירי שום דבר בערים הגדולות, ולא רק שם

אם פעם אחרונה היית שם לפני 20 שנה.
תשמעי, אמא שלי הייתה שם בסוף שנות השמונים, וחזרה עם תמונות של גברים בחליפת מאו ותנועה שמורכבת בעיקר מאופניים ומשאיות ישנות.
הגעתי לבייג'ינג פעם ראשונה ב-2003 והייתי בשוק. עיר מודרנית, גורדי שחקים, המון מכוניות על הכביש. רק כשהגעתי לאזורים כפריים יותר הרגשתי שאני נמצא בסין "האמיתית".
חזרתי לבייג'ינג פעם שנייה ב-2012 ושוב לא האמנתי למה שראיתי. ב-2003 חלק גדול מהעיר היה סימטאות המורכבות ממבנים ישנים ונמוכים, מה שקרוי חוטונגים. הם היו בכל מקום, בכל אזור כולל במרכז העיר. היה כיף ללכת בהם לאיבוד, והם היו פשוט שכונות מגורים שבהם לאנשים אפילו לא היו שירותים בבית. מידי פעם ראינו רחובות שלמים בהריסות, והסבירו לנו שיש תוכנית להעיף את כל החוטונגים האלה ולבנות את העיר מחדש עד האולימפיאדה ב-2008.
נקפוץ ל-2012. אין זכר לסימטאות הישנות. כל העיר עכשיו שדרות רחבות, כבישים רחבים ומהירים ובניינים ישנים.
אני גם זוכר שב-2003 היו שני קווים של מטרו (הקו הכחול והקו האדום), ועוד קו אחד הופיע במפה כקו עתידי. ב-2012 כבר היתה מערכת גדולה של כעשרה קוים ועשרות רבות של תחנות המגיעות לחלקים נרחבים בעיר. חזרתי לשם שוב ב-2016 ומפת הרכבת התחתית שוב התרחבה. מדהים.
&nbsp
עוד משהו קטן, כשהייתי ביאנגשאו ב-2003 היה מדובר בכפר קטן מוקף שדות אורז, למי שרצה לברוח מהעיר הגדולה גווילין. רציתי לקחת את אישתי לשם לפני שנה, אבל כשהגענו גיליתי שהכפר שאני זכרתי פשוט כבר לא קיים. היום יאנגשאו היא "עיירה קטנה" במונחים סינים של כ-300,000 תושבים, שהפכה לעירונית לחלוטין. פשוט אין קשר למה שהיה שם 10 שנים קודם לכן.
 
למעלה