חזרנו מטוסקנה

דניאלה1311

Active member
מנהל
כן, קורה שטיול מתפספס וחוזרים מאוכזבים
רוב האנשים שחוזרים מאוכזבים לא מספרים, לפחות לא בפורומים פתוחים כי התגובות מחלק מהאנשים לא ממש מעודדות. חלק גם מתבייש לספר. אני שמחה ששיתפת, אנשים צריכים לדעת שלא כל טיול מוצלח, שמותר לקטר וצריך ללמוד מטעויות.

אחת הסיבות שאני לא נוסעת בקיץ לארופה היא בעית המזגנים אם כי אני מוכרחה לציין שבגרמניה ושוויץ חלק מבתי המלון כבר ממוזג והחנויות בטח ממוזגות, לפחות החנויות הגדולות וחנויות המזון.
בפעם הבאה הטיול יהיה הרבה יותר מוצלח, אני בטוחה
 

u r i el

New member
תודה, כולי תקווה שהטיול הבא אכן יהיה מוצלח ...

איך אפשר להבין את עניין המיזוג הלקוי ?
 
הרגל שלא מרגישים צורך לשנות

יציאה החוצה בשעות הקרירות יותר והסתגרות בבית בחמות. יכול גם להיות שאנשים גרים בבתים מאווררים היטב. יכול להיות שרמת הלחות אינה כמו בארץ.
גם אני מפעילה בבית מזגן בתל אביב רק אם אני ממש חייבת (זה מרעיש, יקר ואני חושבת שכדאי שהגוף שלי יתרגל לכך שכמה חודשים בשנה, חם, ואני שמחה שאכן יש לי טולרנטיות מסוימת), ב-6 שנים המזגן שלי לא הגיע לשעות פעילות כמו אלה של מזגן בסביבתי שעובד מדי יום. אני גם חושבת שככל שהשימוש במזגנים נרחב ותכוף יותר, קיצים עתידיים עשויים להיות חמים יותר, מין מעגל קסמים שכזה. זה לפחות מה שקראתי בזמנו רק אני לא זוכרת איפה.

טוסקנה לא ידועה דווקא בפיצות, בפסטות או ברביולי. יש לה מאכלים קצת יותר אופייניים ובאזורים שונים, מאכלים שונים. אני אכלתי היטב בפירנצה (דווקא כן פסטות, כי אני לא אוכלת בשר), היו לי כמה המלצות מראש ופעם אחת נחתתי על מסעדה לא מוכרת.

טוסקנה היא אכן אזור עמוס בתיירות, במיוחד בקיץ. אני קוראת עכשיו סיפור מסע מתגלגל באזור כפרי אחר, le Marche, של זוג שמבקר במרקה זו הפעם השלישית או הרביעית. ירוק ירוק, גבעות, ים, כפרים עתיקים. וריק.

הפעם הם מבקרים בדרום מרקה שזה אגב קרוב למרכז הסייסמי של הרעידות שהיו בשנים האחרונות. אבל עד כה הם לנו פעמיים שלוש במקום שנקרא לה טאבולה מארקה, שאני חושבת שיכול להיות נהדר עם ילדים. זה אזור מיושב פחות והנהיגה פה כנראה מתוחה גם פחות, אם כי לא קלה כי יש הרבה כבישים צרים ובעליה. ובכל זאת, הנה הלינק, הבעלות אנגלוסקסית אז אין בעיה של שפה. אני שוברת את הראש איך אני רואה משהו מלה מרקה ללא רכב, זה יהיה קשה מאוד אם בכלל אפשרי:
http://www.latavolamarche.com
הטוב ביותר לטוס לבולוניה, משם להגיע ברכבת או ברכב, ולשכור רכב באזור.
 

u r i el

New member
קראי בבקשה מה כתבתי הבוקר לאחד החברים

בפוסט ההוא ....


לענייננו - עניין המזגנים מתקשר ישירות גם ליחס לתיירים.
בשדה התעופה בפירנצה יש אולמות רבים ללא מיזוג. כשהגענו, הובלנו לאולם ללא מזוג שישב שם פקיד דרכונים אחד, נזוף וחמור סבר שטיפל בכל נוסעי אותו מטוס. היה חם ולח רצח והתור התקדם בעצלתיים. כך מקבלים תיירים ?

ביציאה מהמבנה של שדה התעופה הייתה תחנת אוטובוס שאטל המוביל את הנוסעים המבקשים לשכור רכב למשרדי ההשכרה, אוטובוס קטן וצר, מגיע בתדירות נמוכה ומעיקה, מעט מקומות ישיבה כמובן בכדי להכיל ערמות של מזוודות, אנשים עומדים צפופים עם הכבודה ושקיות ניילון ונזרקים מצד לצד במשך 5 דקות נסיעה ארוכות ברכב חם, לח ומרעיש. אולם משרדי השכרת הרכב תקוע כמו צריף מוזנח לצד מגרשי חנייה של הרכבים להשכרה, אולם צר וארוך עם כמה אשנבים, לכל חברה אשנב משלה והתורים ארוכים ביותר עד כדי שהאולם איננו יכול להכיל את כולם. חם, צפוף והטיפול אטי ומייגע. חלק מהאנשים נאלץ אם כן להמתין לתורו בחוץ, אבל בחוץ בחום ובלחות הנוראה ""יותר טוב"" מאשר העמידה הצפופה בתוך האולם הבלתי ממוזג הזה שאפילו כסא אחד לא היה בו לישיבה בעת ההמתנה. עמדנו שם למעלה משעה ( !!! ) עד לקבלת המפתחות לרכב, והאיש שעמד בחוץ ונועד למסור לך את הרכב היה קצר רוח ומטופל בשוכרים נוספים ובקושי הואיל להשיב על שאלות תפעול חיוניות של רכב היבריד לא מוכר .... כך מקבלים תיירים ?

אוקיי, שלא יתקבל הרושם שאני קוטר נלאה, אבל באמת .... זו לא צורה במדינה שהתיירות בה היא עסק מהותי כל כך.
 
כלל שלי כשאני נוסעת לאירופה:

כבר בדרך אם אני עושה קונקשן באיזשהו מקום: אני נוסעת למקומות שהקצב בהם איטי יותר. בהגדרה. אין נו כבר מתי, אין כמה זמן לוקח, אין למה לא פותחים אשנב נוסף. זה מה שיש. ואני מתכווננת לפי זה. אני עצבנית, רעבה ועייפה? מה לעשות, זה אמנם לא נעים אבל זו בעיה שלי. אני חייבת להתמודד עם זה שבמדינה שאני מגיעה אליה עובדים בצורה יותר איטית.

עם 50 מיליון תיירים באיטליה בשנת 2015, עליה לעומת 2014, לפקיד הזה לא כל כך איכפת אם אתה מבקר במדינתו אם לאו. נראה שרשויות שדה התעופה לא חושבות שיש צורך להתקין מזגנים לרווחת כולם. מה לעשות.

כשנחתתי ב-2014 בבולוניה מדבלין נחת באותו רגע גם מטוס מאלבניה. למזלי יש לי דרכון אירופי אז עמדתי בתור היחסית מהיר. האלבנים עמדו בתור נחשי ארוך הרבה יותר שבקושי זז. גם לאחרונה באתונה, היה לי קונקשן של 65 דקות ולמזלי שוב עמדתי בתור המהיר של הדרכונים. התור האיטי השתרך לו בניחותא.

אני גם זוכרת ב-2015 כשעשיתי קונקשן באתונה גם כן, נחתתי במלפנסה 1. השעה היתה 11. אני הייתי בטוחה שאני בוורונה כבר ב-2 בצהריים. אבל לא. באתונה החליטה מישהי שהיא צריכה לקחת את המזוודה שלי לבטן המטוס למרות שעמדה בכל הכללים ואחר כך עלו למטוס אנשים עם תיקי ענק. בשדה במילנו כשסוף סוף כבר היתה מזוודה מהמסוע, תור ביציאה מהטרמינל. במסוף הרכבת כמובן שיפוצים, תור ענק לקופות ולמכונות. חזרתי למעלה, לקחתי אוטובוס. בתחנת רכבת במילנו לא יכולתי לקנות כרטיס לרכבת המהירה במכונה, קניתי לאיטית. שגעו לי את השכל מקומיים באלף ואחד עניינים בטלפונים ברכבת חמה, ישנה שבקושי זזה. הגעתי לוורונה ב-4. 5 שעות לקח.
אבל הגעתי לגן עדן. ברגע שראיתי את הכניסה לעיר העתיקה כבר ידעתי שאני במקום הנכון.

בספטמבר 2015 למרות הכללים החמורים ומלאי הכוונות הטובות שלי, לאחר הנחיתה המהירה במילנו בכל זאת רצתי בשדה כדי לקחת את האוטובוס הישיר לטורינו. כמובן, לא בדיוק מצאתי איפה לקנות כרטיס. אמרתי לנהג, שעמד לעזוב תוך 2 דקות, חכה שניה, אני חוזרת לקנות כרטיס. הוא חשב שניה ואמר לי בפנים: אנחנו מלאים. ויצא. באוטובוס חצי ריק. לא כיף וזה עשה לי משהו לשעות אחר כך אבל לטורינו הגעתי בסוף דרך רכבת ממילנו.

אפילו בהולנד המהממת - שאני מעריצה ואחרי הביקור האחרון גם רוצה לעבור לגור בה יום אחד, רמת החיים מסחררת - הכל נראה מדליק באפליקציית התחבורה הציבורית הנוחה ביקום, 9292. ברור, הרי אני נוחתת, יש רכבת תוך 5 דקות, מייד מגיעה ליעד והכל מושלם. בפועל, אני בשדה תעופה ענק ומציף חושים, נאלצת לקנות כרטיס במכונה בהולנדית (למזלי אני יודעת מספיק כדי להסתדר) כי התור לאשנבים ענק והרכבת לעיר שלי לא תהיה ישירה היום כי יש עבודות בדרך ואני צריכה לעשות קונקשן שמעכב אותי בחצי שעה.

מתלאות הדרך. באוקטובר הבא אני נוחתת ב-15:30 במילנו ושוב צריכה להגיע ליעד במרחק 150 ק"מ. כתבתי בשעת ההגעה למלון, 21:00-22:00. אני ריאלית הפעם...

ומעבר לזה: טוסקנה היא האזור הכפרי המתויר ביותר באיטליה, ורק חלק ממנו. אלה שמות לזכור: Casentino, Maremma, Mugello, Garfagnana, Lunigiana. מחוזות טוסקניים כפריים שאין בהם תיירות המונים, גם לא ביולי. וכן אזורים אחרים באיטליה שתמיד יש בהם מקומות פחות מתוירים ומלאים, למשל הריביירה מלאה כפרים הרריים שבקושי מתוירים. הכל עניין של עבודת מחקר מקדימה אבל זה קל, יש כל כך הרבה מקורות ברשת היום.
חבל להידחס לאותם המקומות, יש לזה אכן מחיר וכדאי לנסות לגלות את הפנינים הנסתרות.

אפשר גם לחשוב על השכרת רכב רק חלק מהזמן. אני רואה הרבה מסלולים של אנשים שעושים כך (בעיקר בפורומים זרים, שם אנשים באים ממדינות עם תחבורה ציבורית מתפקדת, כך שהם רגילים להשתמש בה). איפה שאפשר, משתמשים בתחבורה ציבורית. איפה שהגיוני יותר, בפרטית. תמיד לברר את הפרטים האלה באתרי תיירות רלוונטיים, לא רק בפורומים. נגיד, באמלפי אם אהיה פעם, במעבורות. באנדלוסיה, בתחבורה ציבורית טובה מאוד במקום להתעקש להגיע לערים ברכב: רכבת, אוטובוס. בהולנד היא כל כך טובה, אפשר גם לנסוע ממקום למקום באופניים, זה נפלא ממש אם יש מזג אוויר סביר יחסית. האמצעים ישנם, מדינות גם מעודדות את זה, זה אקולוגי יותר, מתחשב יותר, זול יותר. אתה עשוי לפגוש ככה מקומיים וזה גם נחמד. תמיד לבדוק את האופציה הזאת.

וגם, לעשות מאמץ ללמוד קצת שפה מקומית. זה עוזר לפחות בתקשורת ראשונית. ולאט, לאט לאט להאט, לקבל את הקצב האחר ואת הדברים המרגיזים. העצה הזאת גם לעצמי, תמיד, כי למרות הכוונות הטובות העצבנות תמיד שם כשאני מגיעה.
 

u r i el

New member
אוקיי, תודה על כל דבריך.

שמרתי את הפוסט לפעם הבאה.
 

Nרב

New member
אתה קצת מצחיק אותי "ככה מתקבלים תיירים?" - למה, הם חייבים

למישהו משהו? הם מקבלים כמו שבא להם, ולפי התקציב שלהם, ועובדה, אנשים עדיין מגיעים, ובהמוניהם. המקומיים יודעים שזה סיוט ובורחים בקיץ להרים ולאתרי הקיט למיניהם, מן הסתם זה מה שהגיוני לעשות.

כתבתי פה לא מזמן בשרשור על רומא כששאלו על טיול משפחתי באוגוסט - שזה סיוט. היו מי שטענו שאני נטפלת לתפל (למזג האויר במקום לדון בשכיותיה של רומא). אבל באמת - איך שהגוף מרגיש קובע 90% מהטיול....
אכן - בספרד, איטליה, יוון ואני מניחה שבעוד מדינות בדרום אירופה חם, והמזגנים עובדים רק איפה שרוצים להשקיע הרבה כסף במבקרים. אז גם במסעדות ברומא, ובתחבורה ציבורית, וביוון, ובמדריד ובעוד ועוד לא תמיד מקבלים שירות VIP. צריך לבחור מתי ולאן לנסוע תוך התבססות על עובדות, לא רק על חלומות.
 

u r i el

New member
תיירות הוא ענף שאמור להשקיע בטובת התייר

ובנוחותו. זה עסק כלכלי ממדרגה ראשונה וזו אמורה להיות מגמה ממלכתית ולאו דווקא של פרטים.
שדה תעופה מצו'קמק ורותח - זה לא עסק פרטי.
מוזיאון - זה לא עסק פרטי.
תחבורה ציבורית מיושנת עם נהגים מגעילים ותחנות מזוהמות - זה לא עסק פרטי.

חנויות ומסעדות במדרחובות בעיירות מתויירות מימי הביניים - הן אומנם בבעלות פרטית אבל הן פונות בעיקר לתיירים ואפשר ואף רצוי להתחשב בהם וזה בהחלט עניין ממלכתי כמו שבתי מלון פרטיים מבוקרים ע"י הרשויות בכל מה שקשור בבטיחות, נגישות, תברואה ושירותים אחרים והכל למען התייר. אז למה אין מזגנים ו/או מאוורים בקיץ ? בחורף תמיד יש חימום של הסקה שהוא אלמנט מובנה כמעט בכל צריף רעוע, אז מה הבעייה למזג גם בקיץ שהוא הזמן הסואן ביותר מבחינה תיירותית ובמיוחד באתרים שאינם מיועדים לסקי דווקא.

כל השלטים בכבישים, בקניונים, במכונות האוטומטיות למיניהן, בקופות האוטומטיות בכבישי האגרה, בתחנות הרכבת והאוטובוס ועוד ועוד - כולם כתובים אך ורק באיטלקית. הסדרנים באתרים שונים מדברים רק איטלקית. האם זה לא עניין ממלכתי לאפשר גם לתייר להתמצא באלה במיוחד באתרים מתויירים ?

עוד ?
 

Nרב

New member
רגע, אתה התייר הראשון שהגיע לאיטליה?

נדמה לי שלא. מן הסתם האיטלקים ימשיכו ברמת השירות שלהם כי התיירים ימשיכו להגיע. הם פשוט יודעים שהתיירים ימשיכו להגיע. אז למה להתקין מזגן שעולה להם עוד כסף? למה לשפר את השירות אם עולם כמנהגו נוהג? כן, כסף זה שם המשחק...
בדיוק נסעתי לפני יומיים מת"א דרומה דרך יפו, ועברתי ליד השוק הפשפשים וראיתי רק שלטים בעברית המכוונים לשוק ברח' יפת. ותהיתי לעצמי - תייר שמגיע ברגל ומחפש את השוק, איך יגיע? אה רגע, יש היום גוגל מפות. כ"כ קל. אז נדמה לך שאת מישהו יעניין לתקן את השלט לאנגלית? ספק.
עוד?
 

u r i el

New member
אין להשוות את שוק הפשפשים עם פירנצה וטוסקנה.

ואם נישאר בעניין המזגנים - בארץ ישראל בכל מעלית מצ'וקמקת יש לפחות מאוורר, וישראל לאו דווקא מהעשירות בעולם ואין לך כיום חלל ללא מיזוג, אז מה הבעייה להתקין מזגן במקומות ציבוריים ? גוגל מפות לא יעזור במקרה זה.

יאללה, מיצינו. שיהיה.
 

Nרב

New member
ההשואה היא בנושא האתנוצנטריות. ישראל, תתפלא, דווקא נחשבת

כלכלה יציבה - בטח מול מדינות אגן הים התיכון שחלקן במשבר גדול. ושוב - מה הבעיה להתקין מזגן - עלויות גבוהות מאד (בהתקנה ובחשמל) שהם לא רוצים לשאת. פשוט כך.
 

u r i el

New member
ההתרשמות שלי שונה -

להם זה פשוט לא מפריע משום מה, אולי הרגל, אולי עמידות .... אלהים יודע - ממש כשם שלי לא מפריע שאין לי כנפיים
פשוט לא מכיר חיים עם יכולת לעופף ...

תיירים שפגשנו בשבוע החם והלח ההוא קיטרו כמוני, וזה היה כמעט הדבר היחיד שדיברו עליו עוד לפני הנופים והאטרקציות.
 

Faria

New member
לא מסכים איתך בהרבה דברים

קודם כל לגבי אנגלית במסעדות - למעשה זאת אחלה אינדיקציה שאתה מגיע למקום שהוא לא מלכודת תיירים - אין תפריט באנגלית מבחינתי זה דבר חיובי בחיפושי מסעדות (מקסימום עושים גוגל טרנסלייט על כמה פריטים בתפריט).

שדה תעופה מצ'וקמק - מניח שאתה מדבר על זה של פירנצה, הוא שדה לטיסות מקומיות באיטליה או לו-קוסט, שדה יותר גדול ויפה = מסי נמל יותר גבוהים לכל כרטיס טיסה. מעדיף להעביר עוד חצי שעה בצ'יקמוק ובכסף שאני חוסך ללכת למסעדת גורמה.

תחבורה ציבורית באיטליה היא מניסיוני דווקא מאד יעילה, ולא יקרה - יצא לי לטייל ברחבי איטליה כ5 פעמים בשנים האחרונות, שתיים מהן היו עם רכב שכור, שתיים עם תחבורה ציבורית (ופעם אחרונה היה רכב שכור רק ב3 מ6 הימים). בכל המקרים בהם התניידתי בתחבורה ציבורית הייתי מאד שבע רצון מהיעילות.

נהגים באיטליה - אני אוהב את הנהגים שם, פשוט נוסעים, מעגלים פינות לעתים מבחינת חוקים אבל לא באמת מסכנים את הנהגים האחרים (ואת זה אני אומר גם אחרי נסיעות בג'ונגלים של פאלרמו או נאפולי, לא רק במקומות המתורבתים של הצפון). לדעתי, הנהגים באיטליה הם מהטובים בעולם.

מזגנים - הסעיף היחיד בו אני מסכים איתך לחלוטין.
 

u r i el

New member
לא נורא, מותר להתווכח ...

ויתכן גם שנפלתי על צירוף מקרים ביש מזל.

צריך לזכור שאיזורים רבים ברחבי איטליה המתויירת מיועדים בעיקר לתיירי חוץ, כגון הפיאצלות למיניהן העמוסות במסעדות, גלידריות וחנויות שפונות בעיקר לתיירים ודווקא שם - הכל איטלקית. לדעתי אין זה מוכיח מחשבה עמוקה - אלא בינוניות בתיירות. אם פקידי הקבלה במלונות בארץ יגמגמו אנגלית וכך המלצרים במסעדות - עדיין יבואו תיירים לבקר באתרי הנצרות היחודיים לארץ מולדתו של ישו, אבל לדעתי מבחינה תיירותית זה לא ראוי. לכן רבים יבואו לראות את שכיות החמדה הארכיטקטוניים והאומנותיים באיטליה גם אם ענף התיירות לוקה בחסר - כי את דוד, ואת הקפלה הסיסטינית, ואת יינות טוסקנה ו ... ו.... ו.... ניתן לראות ולטעום רק באיטליה.
 

moco10

New member
אתה כותב הרבה על חוסר המזגנים, איני יודע בן כמה אתה

אבל בנערותי בישראל מזגן היה מוצר מותרות מובהק. ברוב הבתים הפרטיים ורוב המשרדים היו מאווררים בלבד. אנשים כמובן קיטרו על החום אבל חיו איתו - ישבו במרפסת על אבטיח קר. אף אחד לא חשב "איך אפשר לחיות ככה בלי מיזוג?".
היום פשוט התרגלנו והרבה יותר קשה לנו כשחסר.
האיטלקים עוד לא התרגלו.
 

u r i el

New member
בנערותך -

לא רק בישראל לא היו מזגנים, אלא גם במדינות רבות אחרות, העולם כולו היה עולם ללא מזגנים. אולם מאותו הרגע שמזגנים "הומצאו" החלו לצרוך אותם לאט לאט כל מדינות העולם המתפתח והראשונים שתמיד קיבלו את הלוקסוס היו העשירים, ובעלי המשרות הבכירות והתיירים, שהיה אינטרס לפתות אותם כי תיירות זה עניין כלכלי ממדרגה ראשונה ולא רק המזגנים עושים להם טוב אלא גם יתר שירותי המלונאות שאין הם מקבלים כדוגמתם בביתם. אינני יודע כמה איטלקים ש"עוד לא התרגלו" נוסעים לנופש בחו"ל ומעניין לדעת אם הם מכבים את המזגנים במקומות הנופש שלהם מרוב קור שלא הורגלו אליו או לחילופין מתלוננים כמה קר להם במדינות העולם הנאור טכנולוגית במקומות ציבוריים בהם הם אינם מסוגלים לכבות, כגון שדות תעופה שמבלים בהם שעות רבות, קניונים, משרדי שירות למיניהם, מוזיאונים וחנויות "תיירים" ועוד ....

מדובר כמובן בחודשי הקיץ החמים והלחים. בחורף הם יודעים לחמם היטב, ואינני יכול להעלות על דעתי מדינה שקר בה ושתושביה מורגלים לקור שלא תספק חימום במקומות ציבוריים ומתויירים.
 

Faria

New member
אגב, לגבי מזגנים

אני חושב על זה עכשיו, טיילתי לפני כשנה ביוני בדרום איטליה ורומא, שנתיים לפני טיילתי בחגים בצפון איטליה (היו עוד ביקורים באיטליה אבל לא בתקופה חמה). והאמת, אני לא זוכר שהייתי במלון/מוזיאון/מסעדה שלא היתה ממוזגת בימים חמים.
 

u r i el

New member
טיילתי סביב אגם לה גארדה לפני כמה שנים

בסוף ספטמבר.

לא הייתה לי שום תלונה, לא על מזג אוויר, לא על הכבישים, ואפ' לא על התנהגותם של המארחים השונים. נחתנו בוורונה, משם גם חזרנו והיה סבבה. לא היה אז WAZE והתברברתי ארוכות סביב נקודת החזרת הרכב שהסתתרה בחצר אחורית סמויה וקיבלתי על הראש כהוגן משוטר - ובצדק מבחינתו.

הפעם זו הייתה זוועה.
 
למעלה